בכפוף לאישור הדירקטוריון – תמיר כהן, מנכ"ל חברת 'אקסודיגו ישראל' – סטארט-אפ המתמחה במיפוי תת קרקעי בעזרת בינה מלאכותית, נבחר לתפקיד מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים.
כהן, לשעבר רכז מטרו ותשתיות לאומיות במשרד האוצר (וגם ראש המטה הכלכלי של שר האוצר ישראל כ"ץ) מכיר מקרוב את נושא תשתיות התחבורה, וכפי שמעיד תוארו ממשרד האוצר – רכז מטרו – גם בקיא בחשיבות שדרוג ופיתוח מערכי תחבורת ההמונים בירושלים. לאחר שעזב את משרד האוצר שימש כהן מספר חודשים כיועץ ראש הממשלה נפתלי בנט לנושאי כלכלה ופרויקטים לאומיים.
במסגרת תפקידיו באוצר הוביל מטעם המדינה את פרויקט המטרו בגוש דן ויזם את קידום חוק המטרו. כמו כן, הוא כיהן כנציג האוצר בוועדה הארצית לתכנון תשתיות לאומיות (ות"ל) ובמועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
מינויו של כהן לתפקיד, במקומו של זוהר זולר שהודיע על פרישה לאחר 7 שנים כמנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה, כפוף עדיין את אישור הדירקטוריון.
לבחירתו של כהן על ידי ועדת האיתור (בראשות מנכ"ל העירייה איציק לארי) קדמה דרמה לא קטנה, וכלל לא בטוח שהמינוי יעבור באופן חלק. כידוע, כפי שפורסם, במהלך החיפושים והמכרז לאיתור מועמדים לתפקיד – התפתחו חילוקי דעות חריפים בין עיריית ירושלים לבין משרד התחבורה, שבסופו של דבר אחראי על למעלה מ-95 אחוז מהתקציבים של צוות תכנית אב לתחבורה.
בשיאם של חילוקי הדעות פורסמו כתבות בדבר נכונתה של רגב לסגור את צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, כשהסיבה – גם אם לא נאמרה באופן רשמי – היתה קשורה בדמות שתעמוד בראש הצוות.
לא זו אף זו – כהן בכלל לא היה ברשימת הניגשים למכרז על התפקיד. בשל חילוקי הדעות שנוצרו בין השרה רגב לבין ראש העיר משה ליאון בסוגיית המינוי, פנתה ועדת האיתור לכהן, שהביע את הסכמתו לקבל את התפקיד.
כעת נותר רק לראות איך תגיב השרה רגב למינוי. האם היא תבלע את הצפרדע ותקבל את המינוי, של מי שמוגדר על ידי פרשני תחבורה שונים כ"מבין עניין ומקצוען", או שהיא תיעמד על הרגליים האחוריות?
כך או כך, בפני כהן, כמנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה, עומדים אתגרים לא מעטים. בראש ובראשונה – המשך פיתוח מערך הרכבות הקלות בירושלים ובעיקר עמידה בלוחות הזמנים – נושא, שאיך לומר בעדינות – הוא כאוב מאוד (לראייה – העיכובים הבלתי נגמרים בפתיחת הארכות הקו האדום להדסה עין כרם ולנוה יעקב).
אתגר נוסף קשור בפיתוח המטרו בירושלים, הארכת קו הרכבת המהירה בין ירושלים לתל אביב עד לתיאטרון החאן, פיתוח מערך תחבורה מוכוון מיקרו-מוביליטי ועוד.
ומעל כל האתגרים המקצועיים – מעניין יהיה לראות איך יצלחו כהן ועיריית ירושלים את מבחן השרה – שכלל לא בטוח שתקבל את המינוי.
תגובות