בסופו של דבר – הרכבת הקלה תגיע להדסה עין כרם ולשכונת נוה יעקב. השאלה היא רק מתי יגיע הסוף המיוחל. נכון להשבוע – הסוף הזה נדחה, שוב, כשהפעם תאריך היעד שננקב הוא תחילת פברואר 2025.
ואם נדמה לכם שמדובר "בסך הכל" בעוד שבוע של עיכובים (התאריך הקודם שננקב על ידי כלל הגורמים היה 25.1.2025), כדאי אולי להזכיר ולהיזכר כי התאריך הזה מצטרף לשורה ארוכה של תאריכי יעד שננקבו בשנים האחרונות וחלפו. בינואר 2023 הצטלמו שרת התחבורה מירי רגב וראש העיר משה ליאון בנסיעת הרצה של הרכבת הקלה באזור המפלצת בקרית היובל. אז הם טענו כי ממש עוד מעט הרכבת הקלה תגיע למפלצת, לצומת אורה ומשם גם להדסה עין כרם (כל זאת – חשוב לציין – באיחור של חודשים רבים מהתאריך הקודם שננקב).
חלפו להם כמה חודשים – ואז השעונים והיומנים כוונו אל עבר חודש יולי 2023, כתאריך שבו הרכבת הקלה תגיע סוף-סוף לצומת אורה (עדיין לא להדסה) ולנוה יעקב. אז כוונו.
בהמשך – דובר על חגי תשרי 2023. התכנון היה להפעיל את ההארכות בחול המועד סוכות. אבל זה לא קרה. ואז הגיע המלחמה והכל נכנס להקפאה עמוקה. ביחד עם המלחמה – התנהל מאחורי הקלעים מאבק בלתי מתפשר בין משרדי הממשלה לבין הזכיין על שיפויים ופיצויים ואיחורים. כשאבק הקרב הזה הסתיים – נחתם לו הסכם נוסף בסדרה המאוד ארוכה (בדרך היה דיבור גם על חודש נובמבר 2024) – ה-17.1.2025 (עם גרייס של שבועיים לזכיין).
אלא שכעת, על פי המסתמן והמידע שנמצא בידי "כל העיר", נסיעות ההרצה של הקו במלואו – שבעקבותיהן תושבת הרכבת מנסיעות מסחריות – יחלו רק ב-26.1 (וישנם גורמים שטוענים שדחייה נוספת היא בהחלט אופציה שנמצאת על הפרק) – מה שאומר שהנסיעות המסחריות יחלו רק לאחר מכן (מדובר על 5-4 ימי השבתה מנסיעות מסחריות).
יצוין כי על פי ההסכם האחרון – ישנן סנקציות כספיות על הזכיין במידה ולא יצליח לעמוד בתאריך היעד שנקבע – 17.1 בתאריך הרשמי ו-31 בינואר אם לוקחים בחשבון את השבועיים שניתנו בנוסף. על פי המסתמן – ספק גדול אם יצליחו לעמוד בכך.
מבחינת הזכיין, ניתן לראות עשרות עובדים מפרפרים בשבוע האחרון על תוואי הרכבת הקלה. מורידים גדרות באזור נוה יעקב, עורכים נסיעות מבחן והרצה, בודקים את תקינות המערכות ועוד. אולם נראה כי למרות המאמץ הגדול – זה עדיין לא יספיק להפעלה מסחרית עד סוף חודש ינואר.
אז כן – מדובר בסך הכל בעיכוב של עוד ימים ספורים – אבל בפועל מדובר על עיכוב מתמשך של כשנתיים (אם לא למעלה מכך). בסוף-בסוף הרכבת תגיע להדסה ולנוה יעקב – רק מתי יגיע הסוף הזה?
תגובת כפיר הרכבת הקלה ירושלים לא נמסרה למרות פניית "כל העיר".
מעיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה נמסר: "עיריית ירושלים, ביחד עם משרד התחבורה וצוות תכנית אב לתחבורה, פועלים בנחישות ובמלוא המרץ להביא להפעלתו המלאה של הקו האדום. זו מתקרבת בצעדי ענק ותביא לבשורה משמעותית עבור תושבי העיר ומבקריה. ראש העיר ירושלים, משה ליאון, עורך ישיבות מעקב שבועיות על מנת לקדם את הנושא. אמש הוסרו הגדרות שהוצבו במהלך העבודות לאורך המסילות באיזור נווה יעקב ובימים הקרובים יוסרו הגדרות לאורך ההארכה הדרומית מהר הרצל ועד לבית החולים הדסה עין כרם. לצד זאת, חשוב להבין כי כלל הגורמים המעורבים לא יתפשרו בנושא בטיחות הנוסעים ברכבת הקלה, כמו גם בטיחות הנהגים ומשתמשי הדרך. על כן, שוקדים הצדדים על קיומם של מבחני בטיחות קפדניים ונסיעות מבחן המבוצעים בימים אלה. הכרזת המועד להפעלת הארכת הקו על ידי המדינה, תתבצע ברגע שתהיה ודאות לתקינות כל המערכות".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדינת ישראל וזכיין הרכבת הקלה לא מתפשרים בנושא בטיחות, על כן, שוקדים הצדדים על קיומם של מבחני בטיחות קפדניים המבוצעים בימים אלה. הכרזת המועד להפעלת הארכת הקו על ידי המדינה, תתבצע בזמן שתהיה ודאות לתקינות כל המערכות".
תגובות