תעריך הנסיעה בתחבורה הציבורית בירושלים – אוטובסים ורכבת קלה – צפוי לזנק החל מינואר 2025 ב-25 אחוז, כשמחיר נסיעה בודדת יעמוד על 8 שקלים (במקום 6 שקלים כיום) – כך סיכמו משרדי האוצר והתחבורה במסגרת תקציב 2025.
כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודש יולי האחרון, מחיר הנסיעה ברכבת הקלה היה אמור לעלות ל-8 שקלים החל מחודש ינואר, וזאת בכדי לממן את רפורמת 'צדק תחבורתי' של שרת התחבורה מירי רגב. המהלך גרר ביקורת נוקבת מצד גורמים רבים, אך כעת – במסגרת גזרות תקציב 2025 – הוחלט על העלאה גורפת לכלל התחבורה הציבורית. במסגרת זו – גם מחיר מנוי שנתי, חודשי או שבועי צפויים להתייקר – מדובר על תוספת של מאות שקלים לנוסע בשנה.
מהצד השני, רגב התעקשה על הפעימה השנייה של רפורמת 'צדק תחבורתי'. כך למשל, גיל הזכאות לנסיעה בחינם יירד החל מינואר 2025 ל-67 (במקום 75 כיום). בנוסף, הוחלט על שינוי נוסף בזכאות להנחות – שייעשה על פי פילוח שכונות. בירושלים המשמעות היא שתושבי שכונות מבוססות יחסית – מאשכול 5 ומעלה במדד הסוציואקונומי – לא ייהנו מהנחה, ואילו לעומתם – תושבי שכונות מוחלשות – רובן המכריע מהמגזר הערבי והחרדי – יהיו זכאים להנחה של 50 אחוז.
יצוין כי על פי המדד החברתי כלכלי של הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) העיר כולה מדורגת באשכול 2 הנמוך, אך בתחומי העיר ישנם אזורים שונים שנמצאים באשכולות 5 עד 9. למעשה, החלוקה מאוד ברורה וחדה – שכונות ואזורים במגזרים הערבי והחרדי נמצאים באשכולות 1 עד 4, ואילו שכונות בעלות אוכלוסיה מעורבת או עם ריבוי תושבים מהמגזר הכללי (חילונים, מסורתיים, דתיים) ממוקמים באשכולות 5 עד 9.
כאן המקום לציין כי מחירי הנסיעות בירושלים ובישראל בכלל נמוכים באופן ברור לעומת מדינות אחרות בעולם, כשהמדינה מסבסדת חלק נכבד מהמחיר. הדבר גורם לביקורת מצד ארגונים תחבורה שונים, שטוענים כי המחיר צריך להיות גבוה יותר ולממן את שדרוג השירות של התחבורה הציבורית – תוספת קווים, תוספת נסיעות וכו'.
בישראל לא מקבלים את המודל ומעדיפים לממן הנחות וסבסוד נוסף לחלק מהאוכלוסייה על פני שיפור השירות. יחד עם זאת, במסגרת תקציב 2025 כן הוקצו כ-250 מיליון שקל לטובת שדרוג השירות – רק צריך לראות לאן יופנו המשאבים.
תגובות