נחל ארזה הוא אחד מאתרי הטבע הבולטים באזור ירושלים, והוא מהחשובים ביובלי עמק הארזים ונחל שורק עליון. כפי שפורסם ב"כל העיר", את הנחל חוצה כביש גישה למבשרת ציון (לפני מנהרת הראל מכיוון ירושלים), אשר נסלל בעבר כפתרון זמני לבעיית גישה למבשרת ציון בשל סלילת כביש 16. אולם סלילת כביש 16 הסתיימה, אך הכביש נותר פתוח לתנועת כלי רכב – זאת למרות הבטחות מפורשות שהוא ישרת, אם בכלל, רק רכבי חירום וביטחון.
כזכור, כפי שפורסם, החברה להגנת הטבע עתרה לבית המשפט לעניינים מינהלים ודרשה להוציא צו לסגירת הכביש, בטענה שהוא עלול להביא לחיסול כללי של חיות בר הנמצאות בו.
בדיון שהתקיים השבוע החליט השופט רם וינוגרד כי סוגיית פתיחת הכביש תוחזר לדיון בוועדה לתשתיות לאומיות, שם יוחלט על נחיצותו גם יוכרע האם הוא יהיה פתוח לכלל הרכבים, רק לרכבי חירום או שייסגר באופן סופי כדי להתחיל בשיקום האתר.
על פי החלטת בית המשפט, הדיון בוות"ל יתקיים בתוך חודש – לא יאוחר מה-1.12.2024, וההחלטה תוצג לצדדים עד ל-8.12.2024. מדובר על הישג משמעותי לחברה להגנת הטבע, אשר "מברכת על ההחלטה".
עוד נמסר מהחברה להגנת הטבע: "מדובר בכביש החוצה את נחל ארזה, שהוא מהחשובים ביובלי עמק ארזים ונחל שורק עליון. זהו נחל בעל מורכבות מבנית גדולה, שפע מקורות מים ומזון ועל כן הוא עשיר בצורה יוצאת דופן, בחיות בר גדולות, חלקן בסכנת הכחדה עולמית. סוגיית הכניסה למבשרת, נדונה כבר בעשור הקודם, בעת אישור התוכנית להרחבת כביש מספר 1 (תת"ל 16), ומוסדות התכנון, הכריעו כי כלל אין צורך בכביש גישה נוסף למבשרת. לגבי השטח הרגיש, שבו נסלל הכביש מושא העתירה, נקבע כי הוא אמור לעבור שיקום נופי.
"בפועל, הכביש נסלל ואף חובר באופן בלתי חוקי, לכביש מספר 1, על מנת לתת מענה ליישוב, עד להשלמת הגישה דרך כביש מספר 16. ואולם, למרות שכביש 16 כבר הושלם ופועל, על אף שחיבור הכביש נעשה בניגוד לדין, ולמרות העובדה שכל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם משרד התחבורה וראש המועצה, התחייבו באופן רשמי, כי מדובר בפתרון זמני בלבד, הכביש עודנו פתוח לתנועה, תוך יצירת פגיעה אקולוגית מתמשכת וללא שיקום השטח, כפי שנדרש, על פי התכנון המאושר.
"לאור הטענות לפיהן הכביש נחוץ לרכבי חירום וביטחון, הבהיר בית המשפט היום, כי היה על הוות"ל לשקול גם את האפשרות של הגבלת התנועה בכביש, לרכבי חירום בלבד, וכי לא סביר היה להותיר את ההחלטה בעניין, לחברת נתיבי ישראל (המשמשת כרשות התימרור הרלוונטית), אשר מצויה בניגוד עניינים בעניין זה.
"החברה להגנת הטבע, סבורה כי על הוות"ל, לנצל את ההזדמנות לצורך תיקון הטעות, ובמסגרת זו לבחון מחדש את החלטתה, לסגור לאלתר את הכביש, ולשקם את השטח, עם לוח זמנים קשיח ומחייב, עד לסגירתו הסופית של הכביש ושיקום השטח. לכל הפחות, ראוי כי הוות"ל, תגביל את התנועה בכביש, לרכבי חירום בלבד, על מנת שהוא לא יהווה מפגע אקולוגי וסביבתי".
תגובות