העומסים הכבדים מורגשים היטב כמעט בכל שעות היום ברכבת הקלה, אבל כעת מתברר שהמצב אמור היה להיות גרוע יותר. זאת אומרת – בשעות הבוקר הרכבת היתה אמורה להיות עמוסה יותר.
כך לפחות עולה מדוח מיוחד שהוצג באחרונה באתר משרד התחבורה. הדוח, שהופק על ידי צוות תכנית אב לתחבורה ומסמך מסכם שלו הוצג על ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קובע כי עם הקמת הרכבת הקלה – התחזית היתה כי בשעות השיא בבוקר יהיו בה כ-15,000 נסיעות – 5,000 נוסעים מכיוון הר הרצל ועד פסגת זאב, כשכיוון ההפוך – מצפון לדרום (פסגת זאב ועד הרצל) התחזית היתה למספר נוסעים כפול.
בדוח המיוחד שהופק הסבירו כי העובדה שהרכבת לא נתקעת בפקקים, מקבלת קדימות ברמזורים ואמורה (בדגש על אמורה) לצאת בכל 4.5 דקות בשעות השיא בבוקר – היתה אמורה להביא למספר נוסעים כפול בכיוון דרום לעומת מכיוון צפון.
בפועל, בספירת נוסעים שבוצעה נמצא כי מספר הנסיעות לשני הכיוונים היו זהים – זאת אומרת, 5,000 נוסעים בשעות הבוקר בקו בין תחנת חיל האוויר לתחנת הר הרצל, וכ-5,000 נוסעים בכיוון ההפוך – בין הר הרצל לתחנת חיל האוויר בפסגת זאב.
מחברי הדוח, שהוצג גם בכנס תחבורה באילת ואיכשהו חמק מתחת לרדאר, ניסו להסביר את הפערים המשמעותיים, ומצאו מספר סיבות מדוע מספר הנוסעים מצפון העיר לדרום-מערב נמוך משמעותית מהתחזית:
– בפועל, מהירות ותדירות הרכבת נמוכות מהמתוכנן – במקום תדירות של כל 4.5 דקות, התדירות של רכבת עומדת על 6 דקות בשעות השיא.
– נחזה שיהיה שימוש רב ברכבת הקלה גם על ידי אוכלוסייה ערבית, תחזית שלא התממשה במלואה.
– בצפון העיר פועלים קווי אוטובוס במקביל לרכבת הקלה ו'מושכים' ממנה נוסעים פוטנציאליים, תופעה שלא קיימת בחלק הדרומי של מסלול הרכבת.
עכשיו תחשבו רגע מה היה קורה ברכבות, שגם ככה עמוסות בנוסעים בשעות השיא, אם היו נוספים עוד כ-5,000 נוסעים בכל שעה. אולי יש משהו טוב בהתנפצות התחזיות המוקדמות.
- "מצב ביש" – אז מתי תגיע הרכבת הקלה לנוה יעקב ולהדסה?
- תעשו פרצוץ מופתע: עוד עיכוב בהגעת הרכבת הקלה להדסה
- הרכבת הקלה להדסה – דחייה במועד הפעלת הקו
- אוגוסט 2019: עבודות הרכבת הקלה להדסה – האם בעוד כשנתיים וחצי ניקח רכבת לעין כרם?
- בעיכוב של כארבע שנים – עבודות הארכת קו הרכבת הקלה להדסה מתחילות
כאן המקום גם להזכיר – נוסעי הקו האדום של הרכבת הקלה ממתינים בכיליון עיניים לפתיחת ההארכות של הקו – לנוה יעקב בצפון ירושלים ולהדסה עין כרם בדרום מערב העיר. הארכות שצפויות להוסיף עוד נסיעות בכל יום אבל גם להגביר את תדירות הרכבות – כמו גם לייצר קו משני שמחבר רק בין הדסה לבין התחנה המרכזית.
אלא שבפועל, בדיוק כמו התחזיות שהתנפצו, גם פתיחת הארכת הקו מתנפצת בפני הנוסעים בכל פעם מחדש. הדחיות לפתיחה נערמות בזו אחר זו, כשבפעם האחרונה היה רצון להפעיל את הרכבת עוד לפני סוף שנת 2024, אך בפועל נראה כי הדבר ייגרר עד לרבעון הראשון של 2025.
לאור דחיות העבר – אין אף גורם שמוכן לקחת אחריות ולתת מועד. כך שהרבעון הראשון יכול להיות בינואר 2025 או במרץ 2025. ולא שזה מבטיח משהו – כזכור, מועד קודם שניתן היה חגי תשרי 2023, ואילו במכרז שנחתם בין משרד התחבורה לבין חברת כפיר – המועד שנכתב היה יולי 2023 (שגם הוא היה אחרי אינספור דחיות).
כולם גם זוכרים היטב את חגיגות נסיעת המבחן שערכו שרת התחבורה מירי רגב וראש העיר משה ליאון ברכבת הקלה ליד פסל המפלצת בקרית היובל בינואר 2023 – אז הם הבטיחו שבקרוב מאוד גם תושבי השכונה והנוסעים להדסה ייהנו. אז הבטיחו.
הנוסע
ראשית, אולי לא עומדים בתחזיות הנסיעות מפני שהתדירות כל-כך נמוכה ויש עומס רב כבר עכשיו?
שנית, לא מבין איך יוצרים תגבור דווקא בין הדסה עין כרם לתחנה המרכזית, כשהתגבור חייב להיות בקטע שבין גשר המיתרים לשער שכם, לכל הפחות.
שרון
בטח ראיתם כמה זמן נסיעה לוקח להגיע לשמה עם הפקקים הכי גדולים מגיעים בפחות זמנים הרכב ועם כל העיכובים והתקלות וכל פעם שהיא לא עובדת אז אנשים בכלל לא נוסעים בה תראו מה קורה בהדסה עין כרם אי אפשר להיכנס עם רכב
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
אני מאמין שכאשר יהיו את התחנות הנוספות זה יגביר את כמות הנוסעים
ירושלמי
חצי לא מתקפים רב קו זו הסיבה האמיתית. שמשהו יגיד להם… מחפשים סיבות
אבי
ההבטחה הכי קלה להגביר את תדירות הרכבות לא התרחשה
יש חכפיר צי של רכבות חדשות כפולות דלתות שיכולות להוריד את צפיפות הנוסעים אבל גם הן כבר יותר נשנה רק נוסעות ריקות על הפסים
בהחלט ירדנו מהפסים
יצחק
אני גר בפסגת זאב, לנסוע ברכבת דרך המחבלים מאריך את הנסיעה וגם לא הדבר הכי נעים בעולם .
אם הרכבת הייתה נוסעת ישירות לעיר ולא דרך המחבלים, זה היה מונע הרבה עוגנות נפש.
ירו
תמשיכו לקחת לאנשים תכבישים בשביל רכבות במקום שהרכבות יעברו מעל או מתחת לכביש
וכמובן לא שכחנו את טרלול שבילי האופניים שהוריד 33% מהכבישים בעיר בשביל כלום 0 תרומה
אהרון
ממלכת הישראבלוף – הרכבת כבר עכשיו מלאה וצפופה בבוקר איך יעלו עליה עוד אנשים? בנוסף היא לא תמיד מקבלת קדימות ברמזורים גם זה ישראבלוף
ירושלמית
נוסעת לעבודה בתח"צ בירושלים. הרכבת הקלה צפופה כל בוקר. עומדים צפופים. הרכבת מגיעה בשעות שיא כל 6 דקות. מערכת הכריזה הן בתחנה והן בתוך הרכבת בשפה עברית, ערבית ואנגלית מטמטמת את השכל, ללא הפסקה ובקולי קולות. לא נעים בכלל! הרכבת עוברת דרך שועפט ובית חנינא שם מידי פעם זורקים אבנים על החלונות אז עדיף לנסוע באוטובוס. אי אפשר להשתמש ברב קו כדי לשלם על אדם נוסף ברכבת הקלה, לעומת אוטובוס. בקיצור, לא מוצלח
מציאותי
איזו כתבה לא מדויקת בעליל!!!
הרכבת היא עלתה על כל צפייה והערכה נתנו לה בעבר.
כיום היא מסיעה קרוב ל 160 אלף איש ביום!!!
כאשר דיברו על 130 אלף בממוצע בתחילת הנסיעה.
תדירות הרכבת בשעות השיא תמיד היה 6 דק' כאשר התדירות הייתה אמורה לעלות כאשר יפתח כל הקו ל 4.5 דק'.
והדבר היחיד שצדקתם בו זה נושא הפתיחת הציר נווה יעקב הדסה, וגם זה נובע בגלל שהספרדים עזבו את הארץ בתחילת המלחמה, ולכן הכל התאחר והתעכב בפתיחה.
ממליץ בחום, לשמוע גם את תגובת החברה לפני שמפיצים שטויות.
חזי
היכן המשטרה במקומות שזורקים אבנים ומה עם רכבת כל 3 דקות בשעות הלחץ