זירות תאונה במעורבות הרכבת הקלה והולכי רגל או רוכבי אופניים (צילומים: תיעוד מבצעי מד"א, איחוד הצלה)
זירות תאונה במעורבות הרכבת הקלה והולכי רגל או רוכבי אופניים (צילומים: תיעוד מבצעי מד"א, איחוד הצלה)

מי שומר על הולכי הרגל בירושלים?

הנתונים הקשים של תאונות במעורבות הרכבת הקלה מעידים כי זו השנה הקטלנית והמדממת ביותר להולכי הרגל ורוכבי האופניים בתוואי, וזה עוד לפני "הנסיעות המבצעיות" של רכבי החירום על המסילות. האם נעשה מספיק למען הבטיחות שלכם? תגובת חברת כפיר לא נמסרה

פורסם בתאריך: 13.9.24 08:19

יוני 2024 – תאונה חריגה: הרכבת הקלה פגעה בנהג קלנועית, מצבו קשה. הנהג, כבן 40, נפגע מהרכבת ברחוב חטיבת הצנחנים ופונה במצב קשה לבית החולים.

יולי 2024 – הולכת רגל כבת 80 נהרגה בפסגת זאב, לאחר שנפגעה מהרכבת הקלה. חובשים ופרמדיקים של מד"א מצאו אותה ללא סימני חיים וחבלה רב מערכתית וקבעו את מותה.

אלו הם רק 2 מתוך למעלה מ-40 דיווחים שהתקבלו בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2024 (1 בינואר עד 31 ביולי) על תאונות במעורבות הרכבת הקלה. זהו הנתון השני הכי גבוה של תאונות במעורבות הרכבת הקלה מאז החלה פעילותה לפני כ-12 שנה.

לשם השוואה – בשנת 2023 כולה (12 חודשים) הרכבת היתה מעורבות ב-56 תאונות, שנה קודם לכן – בשנת 2023 – 50 תאונות. הנתונים הנוכחיים של צוות תכנית אב לתחבורה, שהגיעו לידי "כל העיר", מראים על עלייה משמעותית במספרים ביחס לשנה שלמה. מזכיר במשהו את העלייה במספר התאונות הקלטניות בכבישים.


זירת התאונה הקטלנית על תוואי הרכבת הקלה בפסגת זאב (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

זירת התאונה הקטלנית על תוואי הרכבת הקלה בפסגת זאב (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)


"ונשמרתם מאד לנפשותיכם", אומר סגן ראש העיר אריה קינג, מחזיק תיק הבטיחות בדרכים. "נתוני מחצית שנת 2024 מעידים כי זו השנה הקטלנית והמדממת ביותר להולכי הרגל בקרבת הרכבת הקלה בירושלים. הולכת רגל נדרסה למוות על ידי הרק"ל, 22 הולכי רגל ו-6 רוכבי אופניים נפצעו מהרכבת, והיו גם 15 תאוות בין הרכבת לרכבים".

בתור מחזיק תיק הבטיחות בדרכים בעירייה, מה בכוונתך לעשות? מה צריך להיעשות?
"בטיחות הולכי הרגל נמצאת בראש מעיניי מהרגע שקבלתי את האחריות על התיק. למדתי מבני משפחה של פצועים מהרכבת הקלה, שלא נעשה מספיק למען בטיחות הנוסעים ברכבת והולכי הרגל בתוואי הרק"ל. יש צעדי מניעה פשוטים מאוד וזולים מאוד, שיכולים למנוע פגיעות בהולכי הרגל".

מה למשל?
"בנסיעה שיזמתי לאורך כל תוואי הרכבת חיפשתי שלטי הסבר או מסרים לציבור באמצעים אחרים (שימוש ברמקולים, שימוש בסדרנים, שימוש בלוחות אלקטרונים) שנועדו להזהיר את הציבור בענייני בטיחות ולא נתקלתי במסרים שכאלה".

הנתונים, כאמור, מראים כי זו אחת השנים הקשות מבחינת בטיחות הולכי הרגל בתוואי הרכבת. גם קודם למעבר התפעול לחברת 'כפיר הרכבת הקלה' (חברה בבעלות 'שפיר הנדסה וקאפ הספרדית), כשסיטי פס היתה האחראית לא היו מספרים כה גבוהים – פרט לשנת 2017, בה אירעו 81 תאונות במערבות הרכבת.

 

 

הנתונים הללו, יש לציין, מתייחסים רק לתאונות במעורבות הרכבת הקלה אך לא מתייחסים לסכנה נוספת האורבת להולכי הרגל ורוכבי האופניים על תוואי הרכבת – הימצאותם של הרבה יותר מדי כלי רכב על המסילות, מרביתם באמתלת שווא של צורך מבצעי. כן, קשה להתמודד עם טענת הצורך המבצעי, במיוחד בעיר כמו ירושלים, אך כפי שכבר נכתב לא אחת ב"כל העיר" – פעמים רבות נתפסו הנוסעים באותם רכבי חירום (לרוב שוטרים ולוחמי מג"ב, אך גם צוותי רפואה) שהם במסעות קניות או סועדים באחד מבתי העסק על תוואי הרכבת הקלה, שגם הם מהווים סכנה משמעותית להולכי הרגל.

שלא יובן לא נכון – הרכבת הקלה היא עדיין כלי תחבורה בטוח יותר, משרת טוב יותר את האוכלוסייה ולעיתים די קרובות גם מהיר יותר מאשר שימוש בכל רכב פרטי. אך כפי שאומר קינג – יש מה לעשות וכיצד לפעול.


זירת תאונה במעורבות הרכבת הקלה (צילום: איחוד הצלה)

זירת תאונה במעורבות הרכבת הקלה (צילום: איחוד הצלה)


תגובות

חברת כפיר לא מסרה מענה למרות פניית "כל העיר".

עיריית ירושלים, משרד התחבורה וצוות תכנית אב מסרו מענה משותף, שמטיל את האחריות דווקא על הציבור – על מי שנפגע: "במהלך 12 שנות פעילות הרכבת הקלה בירושלים נהרגו שני בני אדם בתאונות. בשנת 2024 נהרגה אישה אחת כבת 70 שירדה מהרכבת, איבדה שיווי משקל ונפלה מהרציף בין הקרונות. בעקבות האירוע המצער, נבחנים אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו לנהג הרכבת לראות את המתרחש בין הקרונות ולבלום את הרכבת באופן אוטומטי במידה ונמצא אדם בטווח שבין הקרונות. מלבד אירוע זה, התרחש במהלך השנה אירוע נוסף בו נוסע נפצע קשה, שבעה אירועים בהם נוסעים נפצעו קל וביתר האירועים הנוסעים לא נפצעו כלל (ואיך זה מסתדר עם המשפט הבא – שאלה טובה, ר"ג).

"בשנת 2024 נפגעו 22 הולכי רגל, מתוכם 20 שנפגעו מכיוון שהתפרצו לאיזור המסילה בפתאומיות באור אדום. ניתן להסיק שהסיבה העיקרית לפגיעת הולכי רגל היא אי ציות לכללי הבטיחות ועבירה על חוקי התנועה.

"בנוגע לרוכבי אופניים, רכיבה על המסילה אסורה בהחלט על פי חוקי התעבורה וכן על פי פקודת מסילות הברזל. מעבר לעבירה של נסיעה בתוואי הרכבת, הרוכבים מחמירים את המצב כאשר הם נוסעים בין רכבות או נצמדים לאחד הקרונות ו"גולשים" על המסילה. המקרים הנ"ל מועברים לידיעת משטרת ישראל והנושא בטיפולה".

באשר לאופן הטיפול ובעיקר ניסיון המניעה, למרות שעל פי הנראה האחריות היא כל כולה של הציבור – בתגובה המשותפת נמסר כי "מתקיימות פגישות רבעוניות עם חברת כפיר, בהם הזכיין נדרש לתת מענה ולהציג את דרכי הטיפול בתאונות הדרכים וכן לצאת בקמפיין הסברתי לציבור. בנוסף, מתקיימות פגישות של המפעיל גם עם משטרת ישראל על מנת לאכוף את החוק ולמצוא פתרונות מצילי חיים".

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. רות שלוש

    כל מה שראיתי ברכבת הקלה בירושלים זה בריונים רודפים אחרי אמא וילד קטן שאולי לא יתקפו את הנסיעה .התנהגות של נמצאים .זוועה הם רודפים אנשים מחוץ לרכבת על תשלום איכסה

  2. משיח

    כשקוראים עד הסוף מבינים שעושים מנמלה פיל. הולכי רגל ורוכבי אופניים צריכים לכבד את חוקי התנועה כמו כולם. אין פטור.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נתחיל מזה שהמסילה היא לרכבת בלבד!

    ראשי העיר דאז מהקמתה של הרכבת הקלה ועד היום היו מחויבים למצוא פתרונות לביטחון משתמשי הדרך שנמצאים בסמוך למסילה ולביטחון נהגי הרכבת על מנת שנהג הרכבת ינהג ללא חששות מהסכנות הרבות והמגוונות שנמצאות על המסילה.

    משטרת ישראל אמונים על ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל אמונים על ביטחון הציבור על הסדר הציבורי על פגיעה ברכוש ומחויבים לחתור למגע על מנת למנוע או להפסיק עברה מסוג עוון ועד לפשע חמור ומדוע אני מזכיר את זה משום שנראה כי בשנים האחרונות למשטרה לא אכפת מכמות הסכנות הקיימות על המסילה עד כדי כך שזה קורה מול הפנים שלהם ואלה לא רק שלא מגיבים אלא פשוט ממשיכים להסתכל בהבעת פנים קרירה למתרחש.

    לציין שכמות כוחות הביטחון על מסילה לאורך הקו הוא מאוד גדול כאשר הן נוסעים/רוכבים על המסילה עם ניידות אופנועים וסוסים משטרה כחולה ירוקה יס"מ פרשים משטרת תנועה וניידות מנהליות חוץ מהם כמות אופנועי מד"א ואיחוד והצלה רכבי עירייה ואופנועים וכמות אופניים חשמליות קורקינטים חשמליים שגם הם מסכנים את הרכבת וכל זה ועוד לא הגעתי לרכבים שעוברים באדום בצמתים וחוסמים את המסילה ולכמות הולכי הרגל על המסילה בניהם עגלות תינוקות ילדים קטנים צעירים מבוגרים כולם הולכים על המסילה או בסמוך אליה וחלקם עומדים על המסילה כאשר חלק מהציבור מתעלם מהרכבת ואפילו משחק במשחקים עם הנהג לגרום לו להאט או לעצור או לבלום מבלי לחשוב על התוצאה שעלולה להתרחש.

    ההתעלמות של כולם מהרכבת מסכנת את כולם כולל את נהג הרכבת שהוא היחיד אבל היחיד שיום יום שעה שעה דקה דקה מדקדק בכל חוקי התנועה והחוקים המסילתיים תוך כדי שהנהג הוא היחיד שאכפת לו כנראה מהציבור ועושה כל שביכולתו למנוע תאונה או כל פגיעה במשתמשי הדרך שמסכנים אותו ולא הפוך!!

    אז לאף אחד לא אכפת כי אם היה להם אכפת לגורמים הרלוונטיים הם היו מחפשים ומוצאים פתרונות יעילים ואמיתיים ליעילות הנסיעה על התוואי ולביטחונם של כולם!

  4. Reality Check

    ארמונ הנציב רחוב עולי הגרדום כביש המוות עשרות אלפים מכוניות ומסייות כול יום למה על יד המרכז המסחרי יש חניה וורטיכאלי על הכביש הצר והסואן סיוט לכול התושבים אין סוף של תאונות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר