מכשיר תיקוף רב קו (צילומים: פרטי, Roy758)
מכשיר תיקוף רב קו (צילומים: פרטי, Roy758)

משרד התחבורה בבשורה: הקנסות בתחבורה הציבורית יופחתו לבעלי מנוי תקופתי

עכשיו זה רשמי: החל מ-25 באוגוסט, הקנס שיושת על בעלי מנוי תקופתי שלא תיקפו באוטובוסים או ברכבת הקלה יופחת לסכום של 50 שקל בלבד, לעומת 180 שקל כיום. ועדיין עולה השאלה - אם לקנוס אדם ששילם על כרטיס נסיעה או שפטור מתשלום זה לגיטימי?

פורסם בתאריך: 29.7.24 22:03

אחרי אינספור תלונות, וקנס שהוא שנוי במחלוקת, על סף הלא לגיטימי, משרד התחבורה מודיע הערב, שני, כי הקנס שמושת על נוסעים בתחבורה הציבורית, בעלי מנוי תקופתי (יומי, חודשי, שנתי או סמסטריאלי) המשולם מראש, יופחת ויעמוד החל מה-25.8.2024 על 50 שקל בלבד – במקום הקנס המוגדל שעומד כיום על 180 שקל.

גם נוסעים בני הגיל השלישי בגילאי 75 ומעלה, אשר זכאים לנסיעה בחינם אך לא תיקפו את הכרטיס בתום לב – ישלמו מה-25.8.2024 הפחתת הקנס (תעריף מוגדל) תחול על נוסעים בעלי מנוי נסיעה תקופתי המשולם מראש, כגון "חופשי שנתי", "חופשי חודשי" או "חופשי יומי". כמו כן, נוסעים מגיל 75 ומעלה ונוסעים הזכאים לנסיעה חינם, אשר לא תיקפו את הכרטיס בתום לב, ישלמו את הקנס המופחת.

ובמשפט האחרון, שהופיע בהודעת משרד התחבורה, טמונה הבעיתיות בקנס שניתן לנוסעים הללו – אי התיקוף שלהם לא נובע מניסיון "לגנוב" את המערכת או לרמות מישהו – הם הרי כבר שילמו על הנסיעה שלהם (או שהיו פטורים מתשלום) – ואם כך הדבר, מדוע לקנוס אותם בכלל?

במשרד התחבורה מדגישים כי "חובה לתקף את הכרטיס בכל שנסיעה, גם לבעלי מנוי תקופתי ולזכאים לנסיעה חינם. זאת, על מנת לאפשר בקרה ושליטה על מספר הנוסעים, ומכיוון שעל פי נתון זה מתבצעת ההתחשבנות בין משרד התחבורה למפעילי התחבורה הציבורית".

עוד נמסר ממשרד התחבורה כי "הפחתת הקנס היא פרי מהלך משותף של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב וסגן השרה הרב אורי מקלב והרשות הארצית לתחבורה ציבורית".

 

 

כידוע, עד כה, כאשר פקח מצא כי הנוסע לא תיקף כרטיס, הוטל על הנוסע קנס מלא, גם אם היה ברשותו מנוי תקופתי או שהיה זכאי לנסיעה חינם, בדיוק כמו נוסע שלא רכש כרטיס כלל. "בהנחיית השרה רגב ובהובלת סגן השרה אורי מקלב, נערכה בחינה מעמיקה של הנושא במטרה למצוא את נקודת האיזון, אשר תעודד את הנוסעים לתקף כרטיס בכל נסיעה, אך מצד שני תקטין את הפגיעה בנוסעים שברשותם מנוי תקופתי או אשר זכאים לנסיעה חינם", מסבירים במשרד התחבורה. "כאמור, נקבע כי הקנס המופחת לנוסעים אלה יעמוד מעתה על 50 שקלים בלבד".

"על כל נוסע חובה לתקף את כרטיס הרב קו או היישומון בכל נסיעה בתחבורה הציבורית, וזאת מסיבות רבות ובראשן הצורך בשליטה ובקרה על מספרי הנוסעים בכל שעה ובכל קו לצד הצורך בנתוני אמת שיאפשרו לנו לשפר את תכנון הנסיעות ולהעלות את רמת השירות", מסבירה השרה רגב. "הקנס על אי-תשלום נועד לתמרץ את הנוסע לשלם ולתקף בכל נסיעה. עם זאת, הטלת קנס מלא בגין אי-תיקוף, ללא אבחנה בין נוסע שלא שילם כלל לבין נוסע שרכש מראש מנוי נסיעה אך לא תיקף את כרטיסו, מעוררת תחושה של אי צדק ועיוות. לפיכך הנחיתי לבחון את הבעיה ולהציע לה פתרון, ואכן הצוות המקצועי החליט להפחית משמעותית את הקנס לנוסעים אלה. אני קוראת שוב לכל הנוסעים, גם בעלי מנוי תקופתי וגם כאלה הזכאים להנחות ולנסיעה חינם: אל תשכחו לתקף את כרטיס הרב קו או היישומון בכל נסיעה. זה לטובתכם".

סגן השרה מקלב מוסיף: "אנו פועלים כל העת במטרה לעודד שימוש בתחבורה הציבורית. בכלל זה טיפלנו גם בנושא הפחתת גובה הקנס שמוטל על נוסעים שרכשו מראש מנוי תקופתי. אין סיבה שנוסע אשר שילם מראש על הנסיעה באמצעות מנוי תקופתי, או שהוא פטור מתשלום אך שכח לתקף, ישלם קנס זהה למי שלא רכש כרטיס כלל, דבר הגורם לעוגמת נפש ולתחושת אי צדק. אנו עושים מאמצים לשפר את התנהלות הפקחים ושמחים לבשר כי לאחר מאמצים רבים, משרד התחבורה הצליח להביא להפחתת הקנס לבעלי מנוי תקופתי שלא תיקפו בתחבורה הציבורית. מדובר בהצעת חוק שהעליתי עוד בשנת 2018, ובאוגוסט 2024 היא תצא לדרך".

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. אשר

    גם 50 זה מוגזם שינו משהו מבעס כמו 5 שח עצם זה שצריך ליתרך לשלם זה מספיק.
    50 זה מטורף למה כולך הרבה המטרה ללמד לא לאנוס את הבנדם
    זה הנשים בלי כסף שנסעים בהטובוס
    למה 50

  2. א

    ההנחה בקנס תמוהה. בכל דרך רוצים להעשיר את הקופה?
    לא ברור מדוע אדם ששילם מראש על הנסיעה או שפטור מתשלום , צריך לשלם קנס אם לא תקף את הכרטיס.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    וחלק לא מבוטל מהמקרים מכשירי התיקוף באוטובוס לא מופעלים במקרה כזה עדיין נדרשים לשלם את הקנס על חוסר תיקוף

  4. נפתלי

    ומה עם ההבטחה של רגב לפתור מתשלום את האזרחים הותיקים בקיץ הזה???

  5. ישיש קשיש

    ?מבוגר שסובל משכחה עקב גילו האם תחבורה ציבורית לא מיועדת לו? האם מקצבת זקנה של 2000 שקל יהיה עליו להפרד מ50 שקל כי שכח? למה לא מפרידים קשישים מותשים מעונש קולקטיבי? מי יגן על חסרי ישע מהנגיסות הכואבות של קומנדו פקחים?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר