הריסת מבנה במסגרת התחדשות עירונית (צילום ארכיון: רביד פרי)
הריסת מבנה במסגרת התחדשות עירונית (צילום ארכיון: רביד פרי)

"יוביל להגדלת התמורות לדיירים" – התעריפון החדש בפרויקטים של התחדשות עירונית

הסוף למסחרה? הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפרסמת לראשונה את השכר המומלץ למארגנים בפרויקטים של התחדשות עירונית. "צעד חשוב למניעת הוצאות בלתי סבירות אשר גוררות הכבדה על קידום פרויקטים". מנגד, בלשכת המארגנים תוקפים: "יחזיר את התחום לתקופות חשוכות"

פורסם בתאריך: 27.8.24 08:12

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפרסמת – לראשונה – תעריפון שכר מומלץ למארגנים בפרויקטים של התחדשות עירונית. במצב הקיים, כך הסבירו ברשות הממשלתית, שבו אין תעריפים מוגדרים בחוק, בעלי דירות ויזמים בפרויקטים של התחדשות עירונית מתמודדים עם מציאות שבה מארגנים דורשים בחלק מהמקרים שכר הפוגע ביכולתו של הפרויקט לצאת אל הפועל, כמו גם בתמורה הצפויה לבעלי הדירות ממנו.

יצוין כי פעילותם של המארגנים יכולה לסייע לבעלי הדירות בהתארגנות לקראת הליך ההתחדשות ולתרום רבות לקידומו, והתארגנות המסדרים גם הובילה להכחדה כמעט מלאה של תופעת המאכערים ששלטה בענף ההתחדשות העירונית בשנותיו הראשונות. אך נדרשת היתה התערבות כי התעריפים, לעיתים, היו גבוהים וכאמור, לטענת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, פגעו בפרויקטים שונים.

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר פנה למהנדסי הערים ולמנהלי המינהלות להתחדשות עירונית ברחבי הארץ במכתב שמציג לראשונה עלויות שכר סבירות של מארגנים הפועלים בפרויקטים של התחדשות עירונית. מטרת הפנייה היא ליידע את בעלי הדירות, באמצעות המינהלות העירוניות הפועלות מטעם הרשות הממשלתית בכ-50 רשויות מקומיות, באשר לעלויות הסבירות של שירותים אלו ולהטמיע אותן בתחשיבים המהווים בסיס לאישור התוכניות במוסדות התכנון. התעריפים של שכר המארגנים מתייחסים למידת המעורבות והאחריות שלהם בפרויקטים שאותם הם מקדמים ובהתאם לגודלם.

התעריפון המומלץ

– בפרויקטים שאותם מלווה המארגן עד לבחירת היזם, טווח השכר יהיה 12,000-5,000 שקל;

– בפרויקטים שבהם שירות המארגן כולל גם הליך תחרותי לבחירת היזם במכרז, טווח השכר יהיה 15,000-8,000 שקל;

– בפרויקטים שבהם המארגן מלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 24,000-16,000 שקל;

– בפרויקטים שבהם המארגן פועל לקידום התכנון ומלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה, טווח השכר יהיה 30,000-25,000 שקל, בתוספת עלויות התכנון.

 

 

יצוין כי התעריפים המומלצים הם ביחס לפרויקטים בסדר גודל של כ-80 יחידות דיור קיימות, כאשר המלצת הרשות היא להקטין או להגדיל את התעריפים בהתאם למספר יחידות הדיור. בפרויקטים גדולים יותר (למעלה מ-80 יחידות דיור קיימות) – התעריף לדירה יירד, ובפרויקטים קטנים יותר (פחות מ-80 יחידות דיור קיימות) – התעריף לדירה יעלה.

כהשלמה למהלך זה תביא הרשות לאישור ועדת הפנים של הכנסת תקנות שיחייבו כל יזם להציג בפני בעלי הדירות את עלויות השכר שבהן הוא התחייב לשאת עבור מארגנים, כמו גם עבור נותני השירותים אחרים לבעלי הדירות בפרויקט, לפני החתימה על הסכמי פינוי-בינוי. בנוסף, הרשות תפעל לכך שהטבות המס ליזמים בהתחדשות עירונית יחושבו בהתאם לתעריפים האמורים.

"פרסום התעריפים למארגנים הוא צעד חשוב למניעת הוצאות בלתי סבירות הכרוכות לעתים בשירותים אלו ואשר גוררות הכבדה על קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית", מסביר מנכ"ל הרושת להתחדות עירונית אלעזר במברגר. "הפרויקט הוא אך ורק של בעלי הדירות, ובידם הכוח למנוע תשלום של שכר בלתי סביר לכל גורם שהוא בפרויקט. הצלחת המהלך תביא להרחבת פעילות ההתחדשות העירונית בישראל ולהגדלת התמורות הצפויות ממנה לבעלי הדירות".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: "הובלנו את ההחלטה של הרשות כדי לרסן את שכר המארגנים ולמנוע מצב של עלויות בלתי סבירות לבעלי הדירות. העבודה שנעשתה בנושא מהווה התחלה של דרך חשובה בסוגיה זו, כמו גם הצגת התקנות בוועדת הפנים של הכנסת בזמן הקרוב. משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ימשיכו לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית והחלטות שיטיבו עם בעלי הדירות".

מלשכת המארגנים בהתחדשות עירונית נמסר בתגובה: "אנו חושבים שפרסום הנחיות האלה ללא הכרה של עבודות של המארגן לעומק והבנה שפרויקטים של התחדשות עירונית מתקשים להתקדם ללא מארגן שמלווה כעשור את בעלי הדירות זה ניתוק מוחלט מהתחום. אנו מזמינים את הרשות והעומד בראש אלעזר במברגר לקיים דיון מעמיק ומחקר על הנושא, מעבר לשתי פגישות שקיימנו בנושא והטמעת חלק מהערותינו, טרם הפצת המסמך המייצר כאוס בשוק ומחזיר את תחום התחדשות העירונית אחורה לתקופות חשוכות".

עוד נמסר: "בשולי הדברים נדגיש כי מדובר בחריגה בוטה מסמכות של הרשות להתחדשות עירונית, במיוחד נוכח ההנחיה של כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה קבעה כי הרשות צריכה להימנע מלהתערב בתמורות של בעלי הדירות".

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. אלין אברמוב

    המארגן הוא מנהל הפרויקט העיקרי ומגיע לו להרוויח הכי הרבה עבודה של שנים יום יומית

  2. ירון

    יו"ר הרשות להתחדשות עירונית מנותק מהמציאות ומקדם פשיעה נגד הדיירים
    והיזמים. החלטה זו תביא מאכרים ועבריינים תחת לחץ להחתים דיירים ובכך ישולם להם כספים מקור להלבנת הון. אין למשרד להתחדשות עירונית מנדט להתערב בנושא תמורות לדיירים וזה משא ומתן עם היזם משום שלא כל הדירות זהות זו לזו, ויש הסכמים פנימיים בבניין של חלוקת שטחים , הצמדות, דירות מושקעות, בנייה על הגג ועוד.

  3. יוסי

    חוקים מטופשים מנותקים מהמציאות .המארגן הוא זה שמחפש את המתחם המתאים לפרויקט הוא זה המשכנע דיירים להסכים ולהתארגן למסגרת הוא יוזם ובונה מסגרת לפרויקט ובעצם יוזם את כל הפרויקט את שכרו הוא מקבל כאשר מתקבל היתר בניה לפעמים לאחר עשר שנים ארוכות בהן הוא פועל להשגת ההיתר ומשמש פה לדיירים .למעשה אותו מארגן הוא עצם קיומו של הפרויקט ועכשיו השכר שלו יהיה 5 אלף שקל לכל דירה ?השתגעתם ?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר