בניין העירייה בכיכר ספרא, הריסת מבנה במסגרת התחדשות עירונית (צילומים: ארנון בוסאני, אוראל כהן)
בניין העירייה בכיכר ספרא, הריסת מבנה במסגרת התחדשות עירונית (צילומים: ארנון בוסאני, אוראל כהן)

עיריית ירושלים דורסת את זכויות בעלי הדירות? המכתב החריף של הרשות להתחדשות עירונית

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שיגר בשבוע שעבר מכתב למהנדס העיר יואל אבן, שבו הוא מעלה טענות קשות על התנהלות העירייה בפרויקטים שונים של התחדשות עירונית. עוד טוען במברגר: לא פורסם נוהל המסדיר את זכויות הדיירים וגם לא קיבל תוקף כמסמך רשמי. העירייה בתגובה: "כל הנראה, הובא לידיעת ראש הרשות מידע שאינו שלם ואינו מדויק, וזאת בלשון המעטה"

פורסם בתאריך: 26.8.24 10:18

האם עיריית ירושלים פוגעת בזכויות בעלי דירות במתחמי פינוי-בינוי שהיא מקדמת? טענות רבות נשמעו בשנים האחרונות בירושלים, זאת בעקבות השעטה של העירייה לקידום עוד ועוד מתחמים ולהקמת מאות מגדלים ברחבי העיר. כעת, הטענות הללו מגיעות לא רק מהדיירים עצמם – אלא גם ממנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ששיגר בשבוע שעבר מכתב חריף בנושא למהנדס העיר יואל אבן.

במכתב ששלח המנכ"ל אלעזר במברגר הוא מעלה תהיות, אולי אף טענות, על התנהלות עיריית ירושלים בחלק מהפרויקטים שאותם היא מקדמת – בעיקר פרויקטים שאליהם מצטרפת העירייה אל היזמים הפרטיים כמגישת התוכנית.

על פי העולה מהמכתב של במברגר, עיריית ירושלים מקדמת הליכי התחדשות עירונית שלא עולות בקנה אחד עם ההסכמים שנחתמו בין הרשות לבין העירייה ופוגעת לעיתים בזכויות הקנייניות של בעלי הדירות. עוד טוען במברגר כי למרות הוראות ברורות ולמרות שהתבקשה לעשות כן בעבר – עיריית ירושלים לא פרסמה אף נוהל המסדיר את זכויות הדיירים במתחמי פינוי בינוי וכי נוהל שכזה, שלטענת עיריית ירושלים קיים, לא רק שלא פורסם לציבור – אלא שלא קיבל תוקף כמסמך רשמי של העירייה שהיזמים מחויבים לפעול על פיו.

כך למשל, במכתבו של במברגר נכתב: "סעיף 4.8 (להסכם הפעלת המינהלת להתחדשות עירונית בירושלים, ר"ג) קובע כי עיריית ירושלים מתחייבת "להבטיח כי כלל תהליכי ההתחדשות העירונית בתחומה יתנהלו בהתאם להנחיות הרשות הממשלתית בהיבטים הכלכליים, החברתיים, הקנייניים והתכנוניים, וכי הן הרשות המקומית והן המינהלת העירונית מקיימות הנחיות אלה". עוד קובע ההסכם, כי יש לפרסם הנחיות אלה באתר האינטרנט העירוני ובאתר המינהלת".

אולם למרות זאת, כאמור, ממכתבו של במברגר עולה כי למרות שהתנהל בעבר שיח בנושא בין הרשות הממשלתית לבין העירייה, "נוהל שכזה לא פורסם ואף לא קיבל תוקף כמסמך רשמי של העירייה".

כאמור, הטענה המרכזית שאותה מעלה במברגר כנגד העירייה היא על פגיעה בזכויות בעלי דירות במתחמי פינוי-בינוי מסוימים, כאלה שאליהם עיריית ירושלים מצטרפת ליזם פרטי כמגישת התוכנית, וזאת למרות שלא הושג הרוב הנדרש כדי לקדם את התוכנית.

"באחרונה נחשפנו, באמצעות התקשורת, לכך שעיריית ירושלים הצטרפה כמגישת תוכניות פינוי-בינוי (לצד היזם) במספר מתחמים בעיר, וזאת בהיעדר הסכמות מצד בעלי הדירות באותם מתחמים, ובניגוד לנוהל האמור", כותב במברגר למהנדס העיר אבן. "טענת העירייה, כפי שהובאה באותם פרסומים, לפיה הצטרפותה היתה מותנית בהצגת ההסכמות הנדרשות כתנאי להפקדת התוכנית בוועדה המחוזית – אינה מספקת מענה לבעיה, לאור העובדה שהוועדה המחוזית החליטה על הפקדת תוכניות אלה ללא הצגת ההסכמות הנדרשות. בכל המקרים האמורים, הגם שהתנאי להפקדת התוכניות – לא קוים, נמנעה העירייה מלמשוך את התוכניות, וכך התאפשר קידום המתחמים תוך התעלמות מוחלטת מעמדת בעלי הדירות המתגוררים בהם".


יואל אבן (צילום: שרון גבאי)

יואל אבן (צילום: שרון גבאי)


את מכתבו למהנדס העיר אבן מסיים מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במספר פעולות שעל העירייה לבצע באופן מידי ובראשן: "לפעול לכך שהפרקטיקה המאפשרת את הצטרפות העיריה לתוכניות בהיעדר הסכמת בעלי הדירות – תופסק. לצד זאת, יש לפרסם את הנוהל שגובש על ידכם כמסמך רשמי של העירייה, לרבות הבהרה בנושא לכלל היזמים הפועלים בעיר, וכי כל גורמי העירייה יהיו מחויבים לפעול בהתאם אליו".

סגן ראש העיר יוסי חביליו (יו"ר 'האיחוד הירושלמי'), אשר העלה בעבר טענות דומות, אומר בתגובה: "המכתב של הרשות הממשלתית מוכיח את מה שאני טענתי בוועדה המקומית שאסור לוועדה להצטרף לתוכניות כל עוד לא נעשתה בדיקה של חתימות בעלי הדירות על ידי הוועדה המחוזית. מעבר לכך, אני חושב שגם בוועדה המחוזית וגם בעיריית ירושלים, הופר האיזון בין דאגה לזכויות בעלי הדירות לבין דאגה ליזמים ולפיתוח העיר. העירייה צריכה כרגע לשנות דיסקט, ולראות איך דואגים לזכויות בעלי הדירות, אני מפנה להצעה במצע האיחוד הירושלמי שהעירייה תשכור עורכי דין שידאגו לאינטרסים של בעלי הדירות מול היזמים".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


אסף שפנייר, יו"ר הוועדה הפיזית במינהל קהילתי יובלים, מוסר: "מברכים על עמדת המנהלת להתחדשות עירונית. חשוב לזכור שפערי הידע בתחום בן התושב הפשוט לאנשי המקצוע והיזמים הוא עצום. במקרים שפרויקט מאושר בועדות התכנון יש חשש כבד שהוא מוצג לתושבים כעובדה מוגמרת שנתמכת על ידי הרשויות. ולכן ההקפדה על הכללים היא קריטית וטוב שהמנהלת מחדדת את הנהלים. כדאי גם לבדוק שגם פרוקטי עבר עומדים בנהלים אלו".

 

 

***

בעיריית ירושלים, אם תהיתם, דוחים על הסף את הטענות של מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית, זאת למרות, כאמור, שהן עולות גם בתלונות ובטענות שמעלים לא מעט תושבים, בעיקר בעניין הצטרפות העירייה לפרויקטים למרות שהיזם לא השיג את הרוב הנדרש מבין בעלי הדירות. הצטרפות זו, כך נטען, מובילה לכך שהתוכניות מקודמות בניגוד לרצונם.

תגובת עיריית ירושלים: "עיריית ירושלים, בהתאם לחזון ראש העיר להרחבת היצע הדיור בירושלים, לצד השמירה וההגנה על הסביבה ועל השטחים הפתוחים והירוקים, העמידה את ההתחדשות העירונית כאבן יסוד מרכזית להרחבת היקף הדיור, הגיוון הרב שבו ותרומתו החשובה לחברה, לקהילה, לסביבה וכמובן לחידוש התשתיות הפיזיות והקהילתיות.

"אנו גאים בהישגים שלנו בתחום זה ולא בכדי, ירושלים הפכה להיות העיר המובילה בישראל בתחום ההתחדשות העירונית, הן מבחינת הכמות, הן מבחינת יעילות הטיפול בקהילה ובצרכיה, והן מבחינה תכנונית. יזמים שמחים להשקיע בעיר הבירה והדבר משרת את טובת הכלל.

"המרכיב החשוב בכל אלה לראש העיר ולעירייה, הוא ההגנה והשמירה על זכויות הדיירים המתפנים. העירייה מקפידה גם בכל פרויקט של התחדשות עירונית על הרחבת ושמירת המרחב הציבורי וטיפוחו, לטובת התושבים והקהילה. כמובן שהעירייה מקפידה הקפדה רבה על שמירת זכויות הדיירים ואינה מאפשרת קידום פרויקטים ללא בדיקת זכויות הדיירים.

"מתוך כך, תמוה במידה רבה מכתבו של ראש הרשות להתחדשות עירונית, שטוב היה לו לא נכתב ולאחר שנכתב, שהחותם עליו ידאג למשוך אותו בחזרה. ככל הנראה, הובא לידיעת ראש הרשות מידע שאינו שלם ואינו מדויק, וזאת בלשון המעטה.

"הוועדה המקומית מצטרפת להגשת תוכניות, לצד היזמים, כשישנו שטח ציבורי קיים בגבולות התוכנית וזאת על מנת לקדם ולייעל את השמירה והטיפוח של השטחים הציבוריים, לטובת הדיירים והקהילה. אין עוד גורם שיכול לדאוג לכך טוב יותר. מכאן, מובן שבכוונת העירייה להמשיך בדרך זו.

"הוועדה המקומית, לא רק שמסייגת את תמיכתה בכך שתושג הסכמת דיירים על פי דין, אלא שמקפידה על כך שלא לאפשר קידום תוכניות שבהן דיירים מתפנים עלולים להיפגע, כך שדאגתו (הראויה להערכה) של ראש הרשות להתחדשות עירונית מובנת, אך היא אינה במקומה ומנוגדת לעובדות עצמן.

"עיריית ירושלים עובדת על-פי נוהל חברתי מסודר ומקיף מזה תקופה, אשר נכתב ביחד עם המנהלת להתחדשות עירונית ברשות לפיתוח ירושלים, ואף יוצג בפגישה שנקבעה מראש בתחילת ספטמבר עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והוועדה המחוזית. לכשיסתיים תהליך התיאום מול הגורמים הללו, הנוהל יפורסם.

"במסגרת הנוהל, נערכות פגישות רבות עם כל יזם בכל תכנית להתחדשות עירונית, במטרה להבטיח כי מעבר לעקרונות התכנון, תתבצע גם התנהלות נכונה ותקינה מול הדיירים בכל פרויקט. יזמים הפועלים בירושלים נדרשים לעבוד על פי נוהל העבודה החברתי העירוני, המחייב אותם בדיווח על אופן פעילותם מול הדיירים והצגת אסמכתאות על עמידתם בהוראות החוק והתקנות. נושא זה מלווה ומבוקר על ידי המינהלת להתחדשות עירונית ועל ידי מינהל קהילה ורווחה בעיריית ירושלים. בנוסף, כל תוכנית שמגיעה לוועדה מלווה על ידי יועץ חברתי ומלווה בחוות דעת חברתית של מינהל קהילה לעניין המצב החברתי במתחמים. במקרים בהם חוות הדעת החברתית מצביעה על אי תקינות ההליך החברתי, הוועדה המקומית לא מקדמת את התוכנית.

"אנו נמשיך לפעול בדרך מיטבית, כפי שפעלנו עד היום, להבטיח את זכויות הדיירים, לצד קידום והגברת הבנייה בירושלים, שכאמור, ההתחדשות העירונית היא גורם חשוב ומוביל בה וגאוותנו עליו מלאה".


אירוע ההריסה בקרית היובל (צילום: רביד פרי)

אירוע הריסת מבנה במסגרת התחדשות עירונית (צילום ארכיון: רביד פרי)


מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים נמסר: "טענות הרשות להתחדשות אינן מובנות, מאחר והרשות עצמה מגישה למוסדות התכנון תוכניות ללא הסכמת הדיירים. חשוב לציין כי השלב התכנוני הינו השלב הראשוני בקידום מתחמי התחדשות ובכל מקרה נדרשת הסכמות מלאות מצד הדיירים לשם מימוש התוכניות בפועל. ירושלים מצויה בתנופת התחדשות עירונית שיש להמשיכה כדי לשמור על השטחים הפתוחים מחד ולשמור על הזוגות הצעירים בעיר מאידך. צר לנו כי דווקא הרשות להתחדשות עירונית אינה שותפה למאמץ חשוב זה".

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. שלטון הערב רב

    בעוד שנות דור כאשר אלו שהיום הורסים את העיר בשיטטיות,ודוחפים אנשים למכלאות ענק, יזרקו לפח האשפה של ההסטוריה,וממדי החורבן יתגלו.בטח ישאלו למה אנשים הסכימו שיקחו את הדירות שלהם ויכניסו אותם למכלאות ענק של עשרות קומות ,בצפיפות,כמו כבשים?! מבלי יכול להתנייד עם רכב,עם מגדלים שמסתירים את אור השמש,עם הוצאות מטורפות על החזקת המבנים האלו,עם איכות חיים כמו בגטאות.ועדו שלל בעיות.לגבי אלו שעשו לא ישאלו למה הם קידמו פרוייקטים כאלו ,כי לא צריך לשאול שאלה כזו.התשובה כבר מובנת.היתה הזדמנות היסטורית להרוס מבנים ישנים ולבנות שכונות חדשות עם איכות חיים מעולה ,עם עצים,עם חן שהיו מציבים את העיר כאחת היפות בארץ,במקום זאת נקבל חורבן שאת התוצאות שלו יגלו בעוד שנים רבות

  2. עופר

    ראש עיר וחבורתו מושחתים.
    יזמים שעושים כסף קל על אוכלוסיות מוחלשות.
    אדון איובי מאיפה באת תתבייש.

  3. ירושלמי מתוסכל

    ראש העיר וחבורתו הורסים את העיר. רק אלוהים יודע למה זה כל כך חשוב להם

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יזמים מסתובבים בשכונות כמו אדוני השטחים ותולים שלטי ענק כאילו כבר הכל מוסכם ושייך להם ומעוררים פחד אצל דיירים שממהרים לחתום להם… פשוט כנופיית הפינוי בינוי צריכה להיעלם מהעולם ומהנוף הירושלמי… שייתכבדו ביזמים ובבניות החדשות מ 0 ירימו מגדלים .. נראה את מה לאון מקדם בנייה אצלו ברחוב…

  5. Annie

    Heureusement qu'il se trouve encore des gens pleins de bon sens dans cette ville, contrairement à ce qu'on essaye de nous faire croire, c'est a dire que nous sommes seuls a refuser qu'on nous vole nos appartements sans notre consentement, pour nous enfermer dans des tours comme des lapins en cage, et nous proposer une qualité de vie médiocre a la place de l'appartement que nous avons choisi et payé durant toute notre vie, dans l'espoir d'être tranquilles et serein dans nos vieux jours.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר