מגדלים מתוכננים בירושלים - בגוננים, בגילה, בפסגת זאב ובתלפיות (צילומי הדמיה: אלי רכס אדריכלים, Totem, אי אל וויו פוינט בע"מ)
מגדלים מתוכננים בירושלים - בגוננים, בגילה, בפסגת זאב ובתלפיות (צילומי הדמיה: אלי רכס אדריכלים, Totem, אי אל וויו פוינט בע"מ)

73 בקרית היובל, 43 בגילה ו-39 בקטמונים: טירוף המגדלים בירושלים

483 מגדלים בגובה ממוצע של 26.7 קומות צפויים לקום בשנים הקרובות ברחבי העיר, כך עולה מפרסום ב"הארץ" של דוח שהוכן בעיריית ירושלים. יצוין כי היקף המגדלים המתוכנן גבוה משמעותית, מכיוון שעל פי תקנות כב"ה - מגדל מוגדר כבן 10 קומות ומעלה, ואז המספרים מזנקים. העירייה: "אנחנו גאים בתוכנית"

פורסם בתאריך: 16.7.24 09:58

על בניית המגדלים בירושלים שמעתם שוב ושוב ושוב, גם כאן, ב"כל העיר". כמעט ואין שבוע שבו בעיריית ירושלים לא מאשרים בניית מגדלים רבי קומות – הגבהים משתנים מתוכנית לתוכנית, וכך גם מאזור לאזור – אבל התחושה היא שבניית מגדלים מאושרת כמו פטריות שצצות אחרי הגשם. בכמויות.

אתמול, שני, פורסם על ידי ניר חסון באתר "הארץ" נתון כולל – קצת מפחיד ומלחיץ יש להודות – לפיו בשנים הקרובות יוקמו בירושלים 483 מגדלים בקובה ממוצע של 26.7 קומות. הנתון הזה התקבל ממסמך מדיניות שהוכן בעיריית ירושלים ואשר מכיל בתוכו את המגדלים בני 18 הקומות ומעלה שיוקמו בעיר, על פי חזון ראש העיר ומהנדס העיר, ובהתחשב בפיתוח של מתחמים שונים דוגמת קירוי בגין, התפתחות תלפיות, השכונה החרדית החדשה בעטרות ועוד. היקף הבינוי המתוכנן, כך על פי הפרסום, 58,728 יחידות דיור חדשות במגדלים הללו. שיגעון או כורח המציאות? תלוי כמובן את מי שואלים.

על פי המסמך שהוכן בעירייה ותוכנו פורסם ב"הארץ" המגדלים המדוברים הם למגורים ולמשרדים שנמצאים בהליכי התכנון השונים. עוד מצוין כי כיום יש בשטח העיר כ-30 מגדלים – כך שהתכנון לשנים הקרובות הוא להכפיל את המספר פי 16.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

מוביל את בינוי המגדלים – משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


כאמור, על בולמוס אישורי התוכניות והבינוי בירושלים נכתבו רבבות מילים בשנים האחרונות. עוד ועוד תוכניות, עוד ועוד מגדלים. עוד ועוד תושבים מתוסכלים (ואחרים ששמחים על התחדשות עירונית). והנה דוגמא על איך הולך קו הרקיע של ירושלים להשתנות – במיוחד בשכונות דרום-מערב ודרום העיר: בקרית היובל-קרית מנחם (שיאנית המגדלים) מתוכננים 73 מגדלים. בתלפיות, שהולכת לשנות את פניה לגמרי, מתוכננים 65 מגדלים, בגילה 43 ובקטמונים (גוננים – 39 מגדלים. כמובן שזוהי רשימה חלקית של שכונות בהן היקפי הבנייה הם הגבוהים ביותר כרגע, אבל מגדלים יוקמו בכל רחבי העיר כמעט (למעט העיר ההיסטורית והמושבות) – בבית הכרם, בארמון הנציב, בגבעה הצרפתית, בפסגת זאב, ברמות ועוד ועוד ועוד.

המגדל הגבוה ביותר שייבנה – כפי שפורסם ב"כל העיר" – הוא זה שמוכנה "בורג' חליפה הירושלמי' במתחם אפשטיין בקרית היובל, שיעלה לגובה מוטרף של 170 מטר וישקיף על הר הרצל, על יד ושם ולמען האמת – על כל העיר.

יצוין כי המגדלים הללו מתוכננים למרות שלירושלים אין תוכנית אב סטטורית מאושרת, וגם למרבית השכונות אין תוכנית שכזו, ויש לא מעט גורמים המבקרים וטוענים כי מדובר בהשתוללות חסרת רסן, וכי בהיעדר תוכנית אב מאושרת – אין למעשה תכלול של כלל הצרכים העירוניים לתוספת כה גדולה של מגדלים ושל יחידות דיור.


התוכנית ברחוב אולסוונגר (צילום הדמיה: אדריכל קרלוס פרוס)

התוכנית ברחוב אולסוונגר (צילום הדמיה: אדריכל קרלוס פרוס)


 

 

בין המתנגדים הבולטים לבולמוס הבנייה, אנשי קרית היובל-קרית מנחם. חלקם אף הקימו עמותה – 'יובלים 2040' – שמטרתה תכנון שפוי והגיוני לשכונה. במענה לפניית "כל העיר" מוסרת עדי עמית, מעמותת 'יובלים 2040': "בעשור האחרון נעשתה בירושלים בחירה לעבור לבינוי מגדלים. בחירה זו נעשתה ללא דיון וללא שיתוף ציבור. הדבר חמור במיוחד בקרית היובל וקרית מנחם, שם הבינוי המגדלי מרוחק מהרכבת הקלה. להחלטה הזו יש השלכות חמורות. ראשית, תהליך הבינוי של מגדלים מהווה הפרעה חמורה וממושכת יותר לסביבה ותושבי קרית היובל סובלים. שנית, מדובר על מבנים שיקר יותר לבנות ויקר יותר לתחזק, ולכן הם לא מספקים דיור בר השגה. ירושלים הולכת לאבד את השוטרים, האחיות והמורות שלה בשל היעדר דיור מתאים לאנשים במקצועות אלו. "יער המגדלים" בקרית היובל ובקטמונים יוצר מרחבים בציפוף נקודתי קיצוני, שאין לו אח ורע בעולם, ושלא ניתן לספק בהם איכות חיים מינימלית".


הדמיית הבינוי המתוכנן בקטמונים-גוננים (עיבוד לצילום ממערכת GIS העירונית)

הדמיית הבינוי המתוכנן בקטמונים-גוננים (עיבוד לצילום ממערכת GIS העירונית)


מעיריית ירושלים נמסר: "הדברים הנטענים הם חלק מתוכנית ארוכת טווח של עיריית ירושלים. אנחנו גאים בה. ירושלים בעיצומה שתשנה את פניה. מצד אחד שמירה על המבט מזרחה, אל העיר ההיסטורית, מרכז העיר, השכונות הוותיקות וההיסטוריות כמו גם המושבות, ומהצד האחר הפונה מערבה: עיר מתקדמת וחדשנית שבה יש ציפוף ובנייה לגובה, התחדשות עירונית, בניה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה, עירוב שימושים אינטנסיבי עם מסחר, פנאי, תרבות ותעסוקה,  ומגורים בתוך מרחב ציבורי נדיב. כל אלה יסייעו להחזיר את הקהילה לרחוב ולהחיות את העיר ולחבר את הקהילות. זהו חלק מחזון ראש העיר אשר מרכזו עומדת גם השמירה על השטחים הירוקים והפתוחים וההגנה על הטבע והסביבה.

"כזכור, כבר במאי 2021 הכריז ראש העיר במועצת העיר בה הציג את חזונו ולפיו ההגנה על הטבע והסביבה יעמדו בחזית העשייה העירונית ולא ייסוגו מפני הפיתוח. ראש העיר הוסיף והבהיר: לא נאפשר קידום תוכניות בנייה בשטחים הפתוחים והירוקים, עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך הרכבת הקלה. זו הדרך היחידה להבטיח פיתוח, דיור וקידמה ולצד זה לשמור על ערכי הטבע והערכים ההיסטוריים וערכי המורשת. הבנייה לגובה מאפשרת חיים קהילתיים בסביבת הבית עם מרחב ציבורי מטופח ומעבר לתחבורה ציבורית, מיקרומוביליות והליכתיות. זוהי מדיניות שיש בה צדק סביבתי, צדק קהילתי וצדק חברתי.

"כל אלה יחד עם תלפיות, רובע הכניסה לעיר וקירוי בגין, יהפכו את ירושלים לעיר מתקדמת וחדשנית עם בניה גבוהה כלפי מערב, אשר רגליה יציבות ושומרות על מורשתה ושימור אופייה ההיסטורי, כפי שאלה היו מאז ומתמיד. ירושלים תהייה הדבר הבא של ישראל וזה כולל בין היתר בניה גבוהה באזורים המיועדים לכך".

 

תגובות

41 תגובות
41 תגובות
  1. טליה ברקוביץ זהבי

    לאן נברח …?
    תושבת קריית יובל מתוסכלת וירושלמית הרוסה מכל מה שמתוכנן כאן

  2. חיה

    ראש העיר מאלץ את התושבים הוותיקים לעזוב את ירושלים. בהצלחה לך מר משה ליאון – מי יישלם את הארנונה??
    תושבת קרית היובל המתוסכלת מאוד

  3. איפה אנשי המקצוע?

    בתל אביב הבינו את גודל האסון ומפסיקים לאשר מגדלים. למה בירושלים לא לומדים מנסיון של אחרים?

  4. שרה

    פשוט לא לחתום על פינוי בינוי!
    שראש העיר יגור בצפיפות האיומה שהוא חולם עליה ושיעשה פינוי בינוי גם איפה שהוא גר…..
    לחרדים, רק שתדעו, יש תכניות אחרות. אין מגדלים ברמת שלמה או ברוממה או במרכזים חרדים אחרים.

  5. פושעי הציפוף לדין!

    פושעים! שירה תלמי תיזכר לדיראון עולם כהורסת המרקם העירוני של השכונות בירושלים, יחד עם עירייה פושעת שמכוונת הכנסות מארנונה. אין תכנית אב בשכונות והבניה לא קשורה כלל למצב התשתיות. פשע נוראי, שהדורות הבאים יאלצו לחיות איתו ויקללו אותנו.

  6. פלורה

    ראש עיר שאינו ירושלמי ואינו מכיר, אוהב וחי את אווירתה. הוא הורס את העיר בעת שבונה "בכיה לדורות" אבל ממלא את קופת העיריה ובסוף, הוא יפסע מעלינו מעדנות אל מושבי הכנסת…

  7. Dsonorid

    ירושלים זה לא תל אביב אנשים צריכים כאן להתקומם נגד בניה חסרת רסן ו מעצורים אוהבים את ירושלים כמו שהיא

  8. תושב חרד

    הגיע הזמן לחקירה אמיתית מי עומדים מאחורי הבולמוס המטורף הזה, ברור שאין כאן מחשבה על הנזקים ארוכי הטווח שזה יעשה לעיר.

  9. נס1

    העיריה הרסה את הצביון של העיר!! בעיקר של קטמונים , היה חוק שמותר רק 8 קומות בא אולמרט עם פרויקט הולילנד המכוער ופתח את הסכר . ירושלים לא תהיה העיר היפה ביותר אלא העיר מרובת מגדלים , מעניין כמה שחיתות ושוחד קיבלו בעירייה .

  10. מרי

    באופן כמעט קבוע לא נותנים להגיב
    אחרי הכתבות של עירית ירושים בנושא הזה והכוונה היא ברורה שמונעיםםם מאנשים להגיב וגם אי אפשר להגדיל את התגובות שיהייה לנו קשה לקרוא ולהגיב
    ומי בכלל רוצה לגור מגדלים שיהפכו לסלמס בעןד כמה שני במה יש לך להתגאות מר חיאון לדעתי הרסת את היר את נצביון הייחודי שלה פשוט חוצפה ובכייה לדורות

  11. מרי

    מרגיש לי בכוונה שלא נוכל להגיב
    לא ני ן להגדיל את הכתב כאן ממש חצופים

  12. מירי

    מי ביקש ממך ראש העיר לשנות את פ י העיר ירושלים היא עיר הסטורית אפשר
    לשלב בה חדש במינון
    ולא להחריב אותה
    אתה עוד מתגאה? בושה בושה בושה

  13. מרי

    ראש העיר תתבייש בקטמון ט וח' גרו אנשים משנות החמידים
    בלי מרפסת בתים קטנים סהלו גידלו 10 ילדים לא חשבת
    פעם להיטיב עימם להגדיל מעט להרחיב לתת מעט אכות חיים המום נזהרת להחריב אותם ולבנות מגדלים האנשים האלה חא רוצים מגדלים
    רוצים לגור בבית שלהם שהעיריה תשפץ להם אותו אך אתם בעיריה רוצים לעשות כסף מארנונה ילעזסל הדיירים את מי הם מעניינים
    תא רוצים מכדלים אפשר להוסים שתיים שלוש קומות לא י6תר מזה פה זה לא לוס אנגלוב יש הרבה שטחים שוממים
    לך תבנה שם הרסת את העיר היא נראת כמו עזה הכל מעקות ומלט בושה

  14. מרי

    רגליה יציבות ושומרות על המורשת
    מה זה החירטוטים האלה
    אני מקווה שיקומו עורכי דין נאמנים שיסכלו את התכניות הרעות האלה ויגינו על האזרח הקטן פני העיריה והיזמים שמה שעומד לכאורה לנגד עיניהם זה כסף

  15. מרי

    יש מלא תגובות למה לא מפרסמים
    וחוצמיזה מי שרוצה להגיב בקושי מוצא היכן
    להתחיל עים התגובה גועל נפש
    הכל נראה מכוון
    לא נוותר לגאווה הטפשית שלכם בלהפוך את ירושלים ללוס אנגלס זה לא יילך

  16. עמוס

    פשע צוורון לבן פינוי בינוי בכיה לדורות
    אם כבר אז לכפות על היזמים דירות למשתכן וזכות קדימה לילידי השכונות
    לא יתכן שרק עשירים יוכלו לרכוש דירות ומי שעבר ונולד בשכונות וגדל לתוך מצוקה יפנה מקום לתושבים חדשים רק הפגנות ומחאה חברתית

  17. עדי

    ואיך נתנייד? ברחפות?
    כבר עכשיו הפקקים בלצי נסבלים ופני העיר היפה שלנו משתנים לבלי היכר.

  18. חיים

    כל הכבוד לכם עיריית ירושלים.ואתם מתפלאים על ההגירה השלילית מהעיר. ההגירה רק תתגבר. עירייה שלילית ביותר

  19. ירו

    זהו נגמר?
    לא האמנתי שאני אעזוב את ירושלים
    אבל אחרי שלאון יסיים,זאת כבר לא תהיה העיר שהכרתי
    רק מציין שבלונדון פריז והמערב בכלל עי בנייה מרקמית נעימה משיגים את אותה צפיפות בלי מגדלים

  20. יהונתן

    די להתבכיינות ולקיטורים
    ירושלים סגורה מכל כיוון וכבר שנים רבות ללא יכולת גדילה והתפתחות (למעט שכונת הר חומה)
    טוב עושה ראש העיר שבמגבלות היכולת הקיימות מצליח להגדיל את היקף הדיור בעיר, דבר שיביא לשגשוג ופיתוח העיר.
    ראש העיר נבחר אך השנה בפעם השניה וברוב עצום, כנראה שהציבור רוצה את הפעילות הזו.

  21. אבי

    מתבייש לספר שתמכתי ובחרתי בו
    פשוט מתבייש
    הלכה לנו העיר
    ת.נ.צ.ב.ה

  22. ירושלימי שהורסים לו את העיר

    אנשים שחיים במגדלים לא יורדים לרחוב וזו עוד סיבה שמדובר בבניה שהורסת את המרקם השכונתי.

  23. מיכאל

    משה לאון- תמשיך! לצעירים אין פתרונות דיור! האם כל מתנגדי הבניה, שממוצע הגלאים שלהם הוא
    60+ שמחזיקים דירה או דירות בעצמם ולא זקוקים בכלל לפתרונות דיור מבינים את המצוקה? האם כל אותם בתים מסוכנים בשכונות של 70 שנה זה טוב? האם ירושלים תתחזק אם לא יעשו כלום או תיחלש?
    הגיע הזמן לחקור את הסיבות של כל אותם מתנגדים, שכנראה עודף ההיצע שיקום, יפריע להם בגזירת הקופונים השמנים על הרווח מהנכסים שהם מחזיקים על חשבון הצעירים! חברים תתעוררו! מצי תעצרו את ההתנגדות כשדירה תעלה 5.0 מליון ש״ח? ששכר הדירה יהיה 15,000 ש״ח בחודש? אז תגידו- וואי צריך לבנות? כל אותם מתנגדים לבניה שרוצים לגרום נזק לעיר- תירגעו! מה עוד שרשום על שמירת העיר במקומות הרלוונטים

  24. ירושלמי

    יום אחד מישהו יישב על זה בכלא. זה קרה לאולמרט, כנראה שזה יקרה שוב.

    הלוואי וזה יקרה לפני שהנזק ייעשה.

    ליאון ייזכר לדורות כמחריב ירושלים שהפך אותה לסלאמס גדול צפוף ומחניק

  25. משה לאון = אלדד פרי

    אל תחתמו פשוט מאוד.נראה לכם שיפנו עכשיו אלפי אנשים בכוח מביתם? גם אם יהיה להם רוב,עדיין,לא יפנו אם לא תפחדו ולא תיבהלו,מהאיומים שלהם.גם אם הרוב חותמים, אל תחתמו,תילחמו.

  26. משה

    כבר עכשיו יש פקקים שאי אפשר לזוז
    אז יהיו פי 8 פקקים הולך עלינו

  27. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הצבעתם לליאון??! מגיע לכם! התלהבתם מזה ש"הרחובות נקיים" ובדלת האחורית הכניסו לנו את כל המגדלים. בהצלחה לפקקים

  28. משה

    זה נראה שהכוונה למגדלים של משחקי ילדים… כי המבוגרים מבינים שמגדלים בכמויות המוצעות בנוסף על הקיים יביאו את העיר לכאוס מוחלט בדרך ללא מוצא עד שתחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים…

  29. משה עזב את ירושלים

    תעברו על אומגה בקומה 13 למרפסת של השכן בבנין ממול או ברחוב המקביל….ותחסכו חלק מהפקקים ושיהיה בהצלחה…

  30. עזיז

    מתבייש שבחרתי בך משה לאון,גם אנחנו תושבי קטמונים רחוב דב הוז 8 ו. 10 לא ידענו על בניין סן מרטין 1 שעומד לההרס ובמקומו יבנו 2 בניינים של 34 קומות.אנחנו נלחם בכל הכח לעצור את הפרוייקט.

  31. אנונימי

    אני דווקא בעד בניה,נכון זה צפוף,אבל אין פתרון לזוגות הצעירים.המחירים מפלצתיים,מחירי השכירות בשמים,אז מה הפתרון,מאיפה זוג צעיר צריך להביא 3,000000?
    לפני 15 שנה דירות עלו חצי מיליון שקלים,עזרה קטנה מההורים,קצת חסכונות,לזוג היה ספתח של חצי דירה.לאיזה הורים יש מיליון וחצי לתת לילדים? ואם יש מספר ילדים?מה שכן אם יש כ"כ הרבה דירות איך המחירים לא יורדים?

  32. ירושלמי

    אני אישית לא נגד מגדלים אבל לפי מה שאני רואה זה כבר הגזמה.הופכים את ירושלים אפילו לא לתל אביב.הופכים אותה להונג קונג

  33. דודו

    ב30/07 בשעה 20:00 יתקיים ערב דיון בנושא המגדלים. המטרה היא להקים קבוצת פעולה לעצור את הטירוף הזה.
    יגיעו נציגי העיריה גם ממחלקת התכנון.
    תגיעו ותשמיעו את הקול שלכם.
    אסור לוותר על העיר היפה שלנו.
    תרשמו בקישור כאן ותגיעו.
    https://pe4ch.com/ref/uPO3T9QI2che?lang=he

  34. דוד

    רעיון מזעזע שאני מקווה שייפול.
    נכון שיש מחסור בדיור שגורר עלויות גבוהות אבל כדי לפתור את זה צריך לא רק בנייה אלא בנייה שאנשים ירצו להיכנס אליה.
    במקום לבנות לגובה, ידנו מרחב עצום להתרחב אליו: מגבעת המטוס ועד הרחבה מערבה בגילה(שם דווקא התחילו), גבעת משואה והשכונות הסמוכות לה, הר-נוף, רמות, רמות שלמה ועוד.
    אלא מה? הכול או שטחים ירוקים או ׳מעבר לקו הירוק׳. לא הצבעתי ליאון בפעם הראשונה כדי שיהיה חלש מול ארגוני שמאל חסרי אחריות(ולכן גם לא הצבעתי לו שוב). רציתי ברקת וקיבלתי אולמרט.

    אגב, שמתם לב להתעלמות הבוטה מהשכונות הערביות? שם דווקא יש יותר צורך בעבודות תשתית ונטיה לבניינים נמוכים יותר, כלומר שם זה הכי נחוץ.

  35. צחי

    השמאי בתקן 21 מציין 20000 ש"ח למ"ר הקבלן כשמוכר מבקש 30-35 אלף למ"ר איזה זוגות צעירים ואיזה בטיח. צריך חוק תקן 21 ציין 20 ש"ח למ"ר הקבלן לא יגבה שקל מעל הסכום הזה ואם יגבה ילאימו לו את הפרוייקט.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר