עמית איסמן, אייל גולן (צילומים: באדיבות משרד המשפטים, ארן חן)
עמית איסמן, אייל גולן (צילומים: באדיבות משרד המשפטים, ארן חן)

דעה | מביך – אם לא מביש: מה מסתתר מאחורי ההמלצה לחקור את אייל גולן?

הפרסום המקדים על המלצת פרקליט המדינה עמית איסמן לפתוח בחקירה נגד הזמר אייל גולן בחשד להסתה, מעורר חשש כבד אודות המניעים האמיתיים המסתתרים מאחורי "הברווז הצולע" - פופוליזם

פורסם בתאריך: 19.8.24 15:24

כשנחשפתי לפרסום על המלצת פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן לפתוח בחקירה נגד הזמר/כוכב אייל גולן בחשד להסתה, שפשפתי את עיני בתדהמה והתקשיתי להבין או להיזכר במה מדובר.

רק לאחר ההמלצה, או נכון יותר לומר – הפרסום המקדים על ההמלצה – שמעתי את הדברים שאמר אייל גולן באותו "ריאיון" (סתם מחטף) לפני כ-10 חודשים אילו חודשים. בהיותי עורך דין מומחה למשפט הפלילי, ניסיתי להבין: מה בכלל צריך לחקור? הרי מדובר באמירה מתועדת, ומכאן שגולן לא יכחיש את עצם אמירת הדברים.

ברור גם – וזה משתקף מכל עבר – שאם בכלל ייאלצו את המשטרה להתבזות בעצם הזמנתו לחקירה, אייל גולן יסביר את מה שכל אחד יכול לראות, קרי שהדברים נאמרו ימים בודדים לאחר הטבח הנורא שזעזע כל נפש אנושית, כלומר "בעידנא דריתחא", כאשר הדם מבעבע וכאשר הוא חווה את המראות הקשים שחווה כל מי שביקר בעוטף עזה באותם ימים (לרבות כותב מלים אלה). על רקע זה, כך מן הסתם יוסיף, שהדברים נאמרו בסיטואציה ומתוך הלך נפש שבהם לא ניתן היה "לשקול בזהירות כל מילה", ומכאן – ואין ברור מזה – שלא היה בדברים כל כוונה להסית "לחסל כל עזתי".


אייל גולן צילום (צילום מסך: מתוך חשבון האינסטגרם של אייל גולן)ב

אייל גולן צילום (צילום מסך: מתוך חשבון האינסטגרם של אייל גולן)


שאלה מטרידה נוספת, שלא בטוח שיש למישהו, כולל לפרקליט המדינה, תשובה עליה, את מי בדיוק הסית אייל גולן? האם רצה להסית כל אזרח? האם פנה להסית את הצבא? או אולי את ראש הממשלה בנימין נתניהו? האם צריך להסית את איתמר בן גביר או שרים (וחברי כנסת) אחרים שהתבטאו במילים קשות יותר?

המשכתי "לאתגר" את עצמי: גם אם מבחינה "טכנית" (ורק בדוחק רב) אפשר לפרש את הדברים כהסתה, ממילא קיימת לאייל גולן טענה נוספת בדמות "אכיפת בררנית". פרקליט המדינה בוודאי יודע שאלפי ישראלים כואבים ומזועזעים קראו, באותם ימים שאחרי השבת השחורה של ה-7/10, להשמיד את עזה על יושביה. ואם אלה "לא נחשבים", דהיינו אם פרקליט המדינה סבור שכאשר הדברים נאמרים מפי "ידוען" אזי דבריו מייצרים סכנות למימוש הדברים (מחשבה אווילית בפני עצמה), אזי יתכבד וישיב, מה באמת ההבדל בין מה שאמר אייל גולן לבין "ידוענים" אחרים כגון ירון לונדון ("יש לשטח את עזה, גם במחיר של פגיעה בחפים מפשע") או אלמוג בוקר ("להשמיד את חמאס! למחוק את עזה. זה או אנחנו או הם") או אופירה אסייג שביקשה מנתניהו "תמחוק את עזה"?


עו"ד קובי קמר, מומחה למשפט הפלילי. אתר הבית:www.kamarlaw.co.il

עו"ד קובי קמר, מומחה למשפט הפלילי. www.kamarlaw.co.il


 

 

זאת ועוד: מה בעצם ההבדל בין אייל גולן לבין שורה ארוכה של פוליטיקאים, אפילו שרים, שלא ניתן היה (ועדיין) להבין מפיהם אחרת מלבד שצריך "להשמיד" את עזה?

על רקע ניתוח משפטי פשוט זה (ובשום פנים ואופן לא בגלל שאני מכיר אישית את אייל גולן ואף ייצגתי אותו בעבר בקשה לצו מניעה), ומבלי שבאמת צריך להיות חכם גדול במשפט – צפוי (ויש לקוות שכך יהיה) שהיועצת המשפטית לממשלה "תנער" ממנה והלאה את ההמלצה. מן הסתם היא עצמה נחשפה לדברים כבר אז, וראתה היטב שאין בדברים שאמר אייל גולן אפילו שמץ שמקים חשד קלוש לביצוע העבירה המדוברת, ושבסופו של יום ממילא לא יצמח דבר וחצי דבר מחקירה כזאת, מלבד ממש התבזות של מערכת אכיפת החוק, שהדבר האחרון שהיא יכולה או צריכה לעסוק בו הוא "הבלים" מסוג כזה.


עמית איסמן (צילום: באדיבות משרד המשפטים)

עמית איסמן (צילום: באדיבות משרד המשפטים)


כל זה מוביל למחשבה שמטרת הפרסום המקדים, הדלפה בשפה פשוטה יותר, בלי להמתין להחלטת היועצת המשפטית, היתה זרה, ומניעיה זרים. וכי מה באמת בער לפרקליט המדינה לפרסם כשעדיין מדובר רק בהמלצה? אין זה מופרך לחשוב שבעצם הפרסום רצה פרקליט המדינה לבטא את דעתו שלו, גם אם היועצת תחליט אחרת. כך הקדים והעביר מסר שינעם לאוזניים מסוימות של "יפי נפש". טעות בידו. גם "שמאלני מובהק" יכול לראות ממרחק רב שמדובר ב"ספין" פופוליסטי שאין בו (ולא יהיה הו) כלום. אם רצה בפרסום המלצתו כדי "לשפר את תדמיתה של מדינה ישראל בעולם", אזי שוב טעה: לא זה מה שישכנע את שונאי ישראל למיניהם.

אפשרות אחרת, גם אם היא נראית מופרכת, היא, שהמלצה זו נועדה גם "להתחשבן" עם ערוץ 14, שהיה היחיד ששידר את הראיון המדובר של גולן. מדובר בערוץ אשר "נכנס בפרקליטות" (בדרך כלל שלא בצדק ולי עצמי יש ביקורת נוקבת על דרכיו) ומכאן שעצם איזכור הבמה שבה נאמרו הדברים נועד לפגוע בדרך כלשהי גם בו. אחרת – איך בדיוק יסביר פרקליט המדינה מדוע נזכר לפתע באותו ראיון ששודר לפני 10 חודשים?
מחשבה יותר מטרידה היא – ולא אתפלא אם אייל גולן יטען כך – שמחזור הדברים נועד לנסות לחזור ולפגוע (גם) באייל גולן, לאחר שקודם לכן נכשלה הכוונה להעמידו לדין בפרשה הידועה הקודמת. גם כאן הושגה מטרה הפוכה. כבר הוכח שאלה שמעריצים את אייל גולן ימשיכו להעריץ אותו, בבחינת "הכלבים נובחים והשיירה עוברת".

התוצאה, מה מביכה היא, שתודות לפרסום של ה"המלצה", לא רק שלא יצמח מזה דבר, לא שרבים שלא נחשפו אז לאותו ראיון (כמוני) פתאום נחשפו לו דווקא תודות לפרקליט המדינה (הראיון פתאום שודר בכל הערוצים האחרים ובכל כלי תקשורת אפשרי) ובתוכם גם כאלה שחושבים שיש "להשמיד ערבים" באשר הם. כך מינף פרקליט המדינה בעצמו את מה שהוא מכנה "הסתה".

אז אם ב"המלצות" עסקינן, ארשה לעצמי "להמליץ" לפרקליט המדינה הנכבד לחשוב להבא היטב בטרם מעשה ולא למהר בעצמו "להביע מלל" שאין בו ולא כלום מלבד פופוליזם, זה אשר למצער דווקא פגע בתדמיתה של המדינה בעיני אלה שמחפשים כל אמתלה לשם כך ואף יותר מכך.

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. נ

    אני רחוקה מלאהוב או להעריץ את אייל גולן לא רק בגלל מעשיו הניבזים אבל במקרה זה נראה לי שפרקליט המדינה הגזים.כהניסטים אנשי ימין צובחים כל הזמן שצריך לשטח את עזה להרוג או לטרנספר את כל הערבים ואיש לא חוקר אותם.מציעה להתחיל איתם כי אמרו דברים הרבה יותר גזעננים

  2. אחד מפה

    פרקליטות המדינה והיועצים המשפטיים התחרפנו באופן סופי ומוחלט, וגם המשטרה לא רחוקה מאחוריהם. עכשיו הם גם משתינים מהמקפצה בניסיונותיהם הנואלים לרקוד ריקודי "מה יפית" לעיני הפריץ בהאג (איך האידיומים הישנים מוצאים להם חיים חדשים ולרוונטיים מתמיד, לא להאמין!).

    הכתבה הזו מנסה לכסות את ערוותם בעלה תאנה, אבל לגמרי לא מצליחה. כל העם רואים את הקולות.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר