הדמיה של מנהרות הגבעה הצרפתית וצומת הגבעה הצרפתית בירושלים (צילומים: אורן בן-חקון, צוות תכנית אב לתחבורה)
הדמיית מנהרות הגבעה הצרפתית, צומת הגבעה הצרפתית (צילומים: אורן בן-חקון, צוות תכנית אב לתחבורה)

בין ירושלים למעלה אדומים: תוכנית להקמת מנהרות ומחלף

התוכנית לבניית מנהרות בצומת הגבעה הצרפתית ומחלף הזיתים בירושלים יוצאת לדרך. ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל: "נדבך חשוב בחיבור של מעלה אדומים לירושלים". פרויקטים נוספים שנבחנים: הארכת הרכבת הקלה עד למעלה אדומים והקמת רכבל, כל הפרטים

פורסם בתאריך: 16.2.17 14:10

הדרך בין ירושלים למעלה אדומים הולכת ומתקצרת. על רקע קמפיין הריבונות שמקדם ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, מקודמת על ידי העירייה ומשרד התחבורה תוכנית לחיבור שתי הערים – הקמת מנהרות בצומת הגבעה הצרפתית שצפויות להקל בין השאר גם על העומס התחבורתי, ובניית מחלף הזיתים.

בשיחה עם "כל העיר" אומר השבוע ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל כי "מנהרת הגבעה הצרפתית תהיה טובה מאוד לתושבי מעלה אדומים ולכלל תושבי צפון ירושלים – פסגת זאב, נוה יעקב והגבעה הצרפתית. צומת הגבעה הצרפתית בעייתי בעייתי מאוד, שיש בו כיום ארבעה נתיבים לרכבים ועוד שניים לרכבת הקלה, מה שמוביל ליצירת פקקים גדולים. המנהרות יפתרו את הבעיה. אנחנו, תושבי מעלה אדומים, נוכל ליהנות ממנהרה מתחת לצומת הגבעה הצרפתית שתחבר אותנו עם ירושלים".

כשריאל מדגיש השבוע: "אני הייתי האיש שדחף להקמת המנהרה בגבעה הצרפתית כדי להקל על תושבי מעלה אדומים ולחבר בין הערים, אבל כל הקרדיט מגיע לשר התחבורה ישראל כץ, שהיה זה שאישר את הפרויקט והוביל לביצועו. השר כץ הוא ידיד ההתיישבות ושל מעלה אדומים ולכן היה לו חשוב לקדם את הפרויקט, שמשרת גם את תושבי מעלה אדומים. מנהרת הגבעה הצרפתית היא עוד נדבך בחיבור של מעלה אדומים עם ירושלים. אני מאמין שהמנהרה תיתן תנופה אדירה לבניית מעלה אדומים, לאזור התעשייה של מעלה אדומים ולמלונאות במעלה אדומים".

בנוסף, כשריאל מספר כי הוא פועל לקדם שתי תוכניות נוספות שיחברו את מעלה אדומים לירושלים – הארכת קו הרכבת הקלה מצומת הגבעה הצרפתית ועד מעלה אדומים והקמת רכבת בין שתי הערים. מדובר בתוכניות שיעוררו מחלוקת מדינית, בין השאר כי מדובר בחלק מקרקעות של שטחי הרשות. "אני ביקשתי משר התחבורה לקדם שני פרויקטים תחבורתיים נוספים שיחברו את מעלה אדומים עם ירושלים", אומר כשריאל. "האחד, ששר התחבורה כבר הנחה את צוות תוכנית אב לתחבורה לתכנן, הוא להביא את הרכבת הקלה עד למעלה אדומים. השני, הוא הקמת רכבל שיחבר את מעלה אדומים וירושלים. אני מאמין ומקווה שבתוך כחודש אנו נשב עם צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים ונתכנן את תוואי הרכבת הקלה ואת הרכבל. ברגע ששתי התוכניות הללו יבוצעו, הן לא הזיה אלא ממש משהו שיכול להתגשם בדיוק כמו בחיפה, מעלה אדומים ממש תיכנס לירושלים. בתוך דקות אפשר יהיה להגיע ממעלה אדומים לירושלים ולהיפך".

***

על רקע העומס התחבורתי בצומת הגבעה הצרפתית, התוכנית לכריית מנהרות שעלותה נאמדת בכמיליארד שקלים, צפויה להקל על הפקקים באזור. ועדת הכספים העירונית העבירה את התקציב לתכנון של הצומת, שם אמורה לקום הפרדה מפלסית לתנועת כלי רכב מכיוונים מזרח ומערב, ומדרום וצפון, כולל יציאה תת קרקעית מתחת לצומת של היוצאים משכונת פסגת זאב, מכביש 9 למעלה אדומים וים המלח ובכיוון ההפוך.

התוכנית עברה בוועדת הכספים העירונית, אך צריכה להיות מאושרת בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ולעבור תהליך של התנגדויות, אם וכאשר יובאו כאלה. על פי גורמים בכירים בעירייה, במידה והתוכנית תאושר גם בוועדה המחוזית, בתוך כשנה אמורות להתחיל העבודות להקמת ההפרדה המפלסית.

לדברי מתכנני הפרויקט מדובר בתוכנית מורכבת מאוד, "מדובר בצומת שבה הרכבת לא מקבלת בה העדפה ומספקת תנועה מכלל הכיוונים. לכן נרשמה הבנה בין ראש העיר ניר ברקת לבין שר התחבורה ישראל כץ, כי הצומת יקבל העדפה מבחינת תכנון וקידום. כמו כן, הקרונות הנוספים שיהיו לרכבת הקלה בעתיד יעמיסו על הצומת, ולכן יהיה צורך בציר שחוצה את הצומת ממזרח עד מערב, מבלי להעמיס עליו".

התוכנית להקמת מחלף הזיתים צפויה לחבר בין כביש מספר 1 לכיוון הגבעה הצרפתית לכביש שעולה לכיוון רחוב נעמי שמר. העבודות החלו במקום לפני כחודש וחצי, מדובר בכביש באורך של קילומטר – ההשקעה הכספית נאמדת בכ־36 מיליון שקלים.

"פרויקט מחלף הזיתים הינו פרויקט בעל חשיבות רבה", מדגיש דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה, "פרויקט זה מהווה חלק נוסף ממכלול ההשקעות של עיריית ירושלים וחברת מוריה בצירי התחבורה בצפון העיר וכחלק מתנופת הפיתוח התעבורתי בצפון ירושלים, המסייעות לזרימת התנועה באזור, בשיפור הנגישות אל השכונות הצפוניות ובשיפור הכניסות לירושלים מכיוון צפון. פרויקט מחלף הזיתים יקל על עומסי התנועה ויאפשר לתושבי צפון ירושלים הגעה לכיוון מרכז העיר מבלי לעבור בצומת הגבעה הצרפתית".

***

ראש העיר ניר ברקת מציין השבוע ל"כל העיר" כי "ההפרדה המפלסית בגבעה הצרפתית ומחלף הר הזיתים, הם רק חלק מהשקעה של כמיליארד שקלים לשדרוג מערך התנועה החדש בצפון העיר. ירושלים גדלה, מתפתחת וצומחת ואנחנו פועלים כל העת לשדרג ולהתאים את מערך התנועה כדי לתת מענה לצורכי התושבים. בשבוע שעבר כבר נפתח לתנועה כביש 21 החדש ופרויקטים רבים נמצאים בתכנון וביצוע. הפתרונות הללו יורידו את עומסי התנועה בשכונות צפון העיר ויקלו על הכניסה והיציאה של תושבי המטרופולין לירושלים. אני מודה לשר התחבורה ישראל כץ ולמשרדו על שיתוף הפעולה הפורה ולחברת הבת של העירייה מוריה על הביצוע בסטנדרטים הגבוהים ביותר".

יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מ"מ וסגן ראש העיר מאיר תורג'מן (ירושלים תצליח) מבהיר ואומר השבוע כי "מי שצריך לקבל את הקרדיט על התוכנית זה שר התחבורה ישראל כץ, הוא זה שתקצב את התוכנית. אני שמח על החיבור בין מעלה אדומים לירושלים, זו תוכנית חשובה מאוד גם עבור תושבי מעלה אדומים שנתקעים בפקקים. אנחנו למעשה רוצים לפשט את הכניסות לירושלים, זה מבורך".

מחזיק תיקי הפיתוח הכלכלי, התעסוקה, מרכז העיר והתרבות סגן ראש העיר עופר ברקוביץ' (התעוררות) אומר כי "די חריג שמקדמים תכנון מפורט למרות שעוד אין תב"ע מאושרת, וזה קורה כי אנחנו מבינים את החשיבות של המהלך הזה לפסגת זאב במיוחד ולכל צפון העיר. זה יאפשר תנועה מזרח ומערב מתחת לפני השטח, והצומת משתנה מהתנועה המרכזית שלה. תהיה מנהרה אחת שתגיע למעלה אדומים, למי שמגיע מכיוון רמות, ומנהרה אחת לכיוון פסגת זאב, וזה ממשמעותי מאוד בהקלת העומס בצומת הזאת ובשחרור פקקי הבוקר של פסגת זאב. זה פרויקט שמתקדם מאוד, בסוף התהליך יהיה עוד הליך ביצוע שייקח שנתיים. ראש העיר תומך במהלך הזה, ברור שההפרדה המפלסית משפרת את התנועה גם למעלה אדומים, אבל אין פה עניין פוליטי אלא מקצועי-תחבורתי".

ממשרד התחבורה נמסר: "מתוכננת הקמת הפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית בהשקעה של כמיליארד שקלים. מדובר על הקמת צמד מנהרות דו- מסלוליות בעלות שני נתיבים (ממזרח למערב) באורך כולל של כ־1.5 קילומטר ובנוסף, צמד מנהרות חד מסלוליות (מצפון למערב) באורך כולל של כ־650 מטרים. משרד התחבורה כבר הקצה 80 מיליון שקל לתכנון וקידום זמינות של התוכנית, אשר יהיה זמין לביצוע לקראת סוף השנה הבאה. עם השלמת הפרויקט תתאפשר נסיעה ישירה ממעלה אדומים לירושלים ולתל אביב ללא אף רמזור. כמו כן, נבחנות חלופות תחבורתיות של הסעת המונים ממעלה אדומים לירושלים, באמצעות רכבת קלה או רכבל".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר