פקקים בכביש 1 (צילום: אורן בן-חקון)
הפקקים בכביש 1 (צילום: אורן בן-חקון)

"אנחנו לא מתחייבים על קיצור זמן הנסיעה"

כך אומר בכיר בחברת נתיבי ישראל ל"כל העיר". הנתיב השלישי ייפתח בסוף החודש וחלקו ככל הנראה יוקצה לתחבורה ציבורית

פורסם בתאריך: 10.5.17 12:37

"אנחנו לא מתחייבים לקיצור זמן הנסיעה", כך אומר השבוע ל"כל העיר" אמיר סיטבון, מנהל אגף פרויקטים בחברת נתיבי ישראל, ומסביר כי "בשונה למשל מרכבת ישראל שם ניתן להתחייב 'על הדקה', אבל אנו מעריכים שפתיחת הנתיב תביא להקלה בעומסים, בדומה לזו שהביאה פתיחת הקטע הקודם. יחד עם זאת בשלב הראשוני לרוב משתמשי הדרך נוסעים דווקא לאט יותר מתוך סקרנות והכרת התשתית החדשה שלא מוכרת להם".

לקראת סוף חודש מאי צפוי להיפתח הנתיב השלישי בכביש 1 המשודרג, בקטע שבין מנהרות הראל לצומת גינות סחרוב. בכך, יושלם למעשה כביש 1 במתכונתו הסופית, לאחר כשלוש וחצי שנים שבהן נמשך הפרויקט, מתמקד כולו בקטע בן 16.5 ק"מ בכביש 1, בין שער הגיא לגינות סחרוב בכניסה לעיר.

 

פקקים בכביש 1 (צילום: אורן בן-חקון)

פקקים בכביש 1 (צילום: אורן בן-חקון)

ואומנם, למרות שעל פי נתיבי ישראל, המטרה של הפרויקט היא שדרוג הכביש בקטע האמור מיועד לאפשר  את העלאת מהירות הנסיעה, הגדלת הקיבולת האפקטיבית של הכביש, קיצור משך הנסיעה ושיפור נוחות הנסיעה, כך שהכביש יכיל את תחזיות התנועה הגבוהות לשנת 2030 – במשרד התחבורה ובנתיבי ישראל, שאמונה על ביצוע הפרויקט, מסרבים לציין האם באמת הנתיב הנוסף יקצר את זמני הנסיעה הארוכים מאוד.

"נכון להיום",ממשיך סיטבון, "הקטע שפתחנו עד היום משער הגיא עד חמד יצר הקלה עבור הנהגים, מי שנוסע היום בכביש 1 לכיוון ירושלים מרגיש הקלה גדולה מאוד בעומס בקטע שבין שער הגיא לחמד. אני מאמין שהקטע שנפתח של המנהרות ימשיך את ההקלה, להגיד שלא יהיו פקקים אף פעם אני לא יכול אבל בהחלט תהיה הקלה".

בנוסף, סיטבון מדגיש כי "צריך להבין שהפרויקט עדיין בשלבי ביצוע. נפתח את הפרויקט לתנועה במתכונת סופית של שלושה נתיבים, אבל עדיין נשארו לנו עבודות נוספות של השלמה. תהיה הקלה, כי שלושת הנתיבים ייפתחו במהלך היום, אבל כפרויקט אנחנו עדיין מקיימים את העבודות ההנדסיות שלנו בשעות ובהתאמה לתנועה הכוללת כדי להקל על האנשים. לדוגמא במהלך הלילה סוגרים נתיבים כדי לבצע עבודות של ריבוד, אספלט. ההשלמה הסופית של הפרויקט, כולל כל ההשלמות מסביב שלא אמורות לפגוע במשתמשי הדרך, אמורה להיות בסביבות יולי, אבל הגאומטריה הסופית נפתחת עכשיו, בשבועות הקרובים, וההשלמות לא צפויות להשפיע על משתמש נוסע".

האם לאור קו הסיום הקרב משקיעים בעבודות במשנה מרץ? לדבריו של סיטבון, "כל היום אנחנו עובדים, כמעט יום ולילה עובדים על כביש 1 כדי לגמור את הפרויקט, אבל אנחנו עובדים כמו שעבדנו בשנה וחצי האחרונות. יש לנו מטרה מאוד חשובה – להקל על האנשים שנוסעים על כביש 1, ואנחנו בפול גז כבר בשנה וחצי האחרונות".

 

***

 

גם במשרד התחבורה נזהרים מהבטחות פזיזות. "הזמנים יקוצרו אבל לא נקבנו בזמנים ספציפיים", כך מציין השבוע אבנר עובדיה ממשרד התחבורה. "אמרנו שנחוש בהקלה. המטרה היא כאן לשחרר את הפקקים והעומסים שהיוו את מחלת הכביש במשך שנים רבות. הכביש יעבור ריבוד מחדש לכל אורכו בקטעים שבהם נדרש. המטרה היא להקל על זרימת התנועה מתל אביב לירושלים. פתיחת הנתיב השלישי תקל באופן משמעותי על זמני התנועה כפי שצפינו".

 

פקקים בכביש 1 (צילום: אורן בן-חקון)

פקקים בכביש 1 (צילום: אורן בן-חקון)

עובדיה מוסיף כי "יותר משמעותי או לא פחות משמעותי מכך הוא הבטיחות של הכביש, כי הוא הפך להרבה יותר בטיחותי, תוך ביטול הסיבובים החדים והעקומות, גם אלה שלאורך מוצא וגם אלה שבאזור מנהרות הראל. הנסיעה הפכה להרבה יותר נוחה ובטוחה. אחרי עשרות שנים, תושבי ירושלים או העולים אליה יזכו סוף סוף לכביש ראוי שישרת את כולם. בנוסף, אנחנו מצפים שעם פתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים בעוד כשנה, נחוש הקלה גדולה יותר. כפי שתכננו לכתחילה, הפתיחה בסוף החודש, בסביבות ה־30.5. כל הכביש, משער הגיא ועד גינות סחרוב ובעתיד הקרוב גם מגינות סחרוב עד ירושלים, מתוכננים כשלושה נתיבים לאורך כל הכביש".

אולם נראה כי הוספת נתיב נוסף בכביש 1 היא פתרון לטווח הקצר – פלסתר, שלא יענה על צרכים תחבורתיים עתידיים, ואין מנוס מהשקעה בתחבורה ציבורית טובה ואיכותית. לדברי פרופ' ערן פייטלסון, מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, "ברור שאם אתה מוסיף נתיב אתה מוסיף גם קיבולת, כך שזה כן מקל במשהו, אבל בטווח הקצר, סיבה אחת היא שמגמת המינוע תמשיך לעלות והגודש יחזור. סיבה שניה היא שכביש 16 יצטרף, מה שיוסיף עומס למנהרות. לפי מה שעולה מהעיתונות, יש רצון להשקיע יותר בתשתיות, ולכן גם רוצים להשקיע עכשיו בכביש 16, שהולך מאזור מוצא מתחת ליפה נוף לכיוון שערי צדק. העניין הוא שהבעיה היום בירושלים היא פחות בכניסה ויותר ביציאה, בשעות אחר הצהריים. בעוד שמה שבדרך כלל פקקים הם בבוקר, בירושלים היום המצב הוא הפוך, והפקקים הגדולים אחרי הצהריים הם אצל מי שמנסה להגיע הביתה למבשרת. כביש 16 יעמיס עוד לתוך המנהרה, גם הוא מזין לתוך המנהרה, ואז שוב יהיה שם גודש. במנהרה קיבולת של שלושה נתיבים. היום גם ככה לכביש 9 יש שני נתיבים ולכביש 1 שני נתיבים, שזה כבר ארבעה. ואז יהיה גם כביש 16, בסך הכל שבעה נתיבים שינסו להיכנס לכביש של שלושה, ולא יקל לתושבי מבשרת. בסך הכל תהיה הקלה, אבל רק לטווח קצר".

 

***

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני חודשיים במשרד התחבורה בוחנים להקצות חלק מהנתיב השלישי, כעורק לתחבורה ציבורית. גורם בכיר המקורב לפרטים סיפר ל"כל העיר" כי החלק שנבדק לשמש כנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) זה קטע הכביש בין מחלף הראל לירושלים. למעשה, לדבריו, לאחר שהכביש ייפתח לתנועה משרד התחבורה יתחיל לערוך מעקב אחרי התנועה וצורכי התחבורה בכביש, על ידי סוקרים ומזל"טים, שיתנו מידע מדויק לגבי תנועת התחבורה הציבורית בכביש 1 ותנועת הרכב הפרטי בציר. המידע יוזרם למערכות חכמות, שיודעות לווסת את הנתיבים ולהפוך אותם בשעות מסוימות לנתיב תחבורה ציבורית או לנתיב כללי – ניהול תנועה, ובניהול כזה כמו שאפשר לנהל רמזורים מרחוק, אפשרי גם לנהל נתיבים ולהפוך אותם בשעות מסוימות לנת"צים.

 

פקקים בגינות סחרוב (צילום: טס שפלן)

פקקים בגינות סחרוב (צילום: טס שפלן)

פרויקט שדרוג כביש 1 הוא פרויקט לאומי, שההשקעה בו נאמדת בכ־2.35 מיליארד שקלים. בין השאר, במסגרת הפרויקט, בוטל סיבוב מוצא הישן ובמקומו נבנה גשר חדש. לפני שלושה חודשים נפתחו המנהרות החדשות באורך של כ־800 מטרים. יש לציין כי תושבי מבשרת ציון התנגדו לשינוי התחבורתי בכביש 1, עקב חסימת התנועה במחלף הראל שגורמת להתארכות הדרך, ועתרו לבג"ץ בנושא.

עד כה, כידוע, נפתחו לתנועה שלושה נתיבים משער הגיא עד חמד, לפני מנהרות הראל, וכעת כאמור צפויה ההשלמה לשלושה נתיבים ממנהרות הראל ועד צומת גינות סחרוב, כאשר מועד הסיום הסופי של הפרויקט, על כלל עבודות ההשלמה, מיועד לחודש יולי הקרוב.

התוכנית כללה הוספה של נתיב שלישי לכל כיוון, כולל גשרים ומחלפים ובהם גשר אקולוגי, הרחבה של השוליים הבטיחותיים, מיתון השיפועים והעקומות על ידי כריית מנהרות חדשות מתחת למחלף הראל באורך של 700 מטר ובניית גשר חדש במקום סיבוב מוצא המסוכן. על פי נתיבי ישראל, רוחב הכביש לפני ביצוע הפרויקט עמד בחלקים ניכרים ממנו על כ־27 מטרים, ואילו בסיומו – רוחב הכביש צפוי לעמוד על 45 מטרים.

הפרויקט יצא לדרך ב-2010, אז אושרה בממשלה התכנית הסטטוטורית. העבודות בשטח החלו בתחילת 2013, לאחר תכנון הכביש והליך חלוקת המכרזים. המכרזים על הכביש עצמו חולקו לחמישה קבלנים, אחד לכל קטע, וזאת בנוסף לקבלנים ייעודיים למנהרות ולגשר. כפי שהסבירו בנתיבי ישראל ל"כל העיר" לפני קרוב לשנה, וזאת לקראת פתיחת גשר מוצא לכיוון ירושלים במסגרת הפרויקט, בעיות מרכזיות שבין היתר הפרויקט בא לענות עליהן הוא היעדר שוליים כמעט לכל אורך הכביש ובשני הכיוונים, עליות וירידות חדות , כגון באזור הקסטל, וסיבובים חדים, כמו סיבוב מוצא ואלה שהיו בעין חמד ובאזור שער הגיא.

כמו כן, תוכנית נוספת בציר, שצפויה להקל על עומסי התנועה הכבדים בצומת גינות סחרוב, היא הקמת מחלף סחרוב בכניסה לעיר. במסגרת הפרויקט, במחלף החדש יוקצה נתיב לתחבורה ציבורית. הפרויקט יצא לדרך לאחר שנציגי חברת מוריה והעירייה הגיעו להסכם עם 18 משפחות המתגוררות בליפתא, סמוך לצומת סחרוב, על פינוי מרצון תמורת פיצוי כספי. מדובר בפרויקט של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה המבוצע באמצעות חברת מוריה, וכולל הרחבת כביש הכניסה לירושלים והוספת נתיב תחבורה ציבורית דו כיווני עם הפרדה מפלסית. אורך המחלף – כ־2.6 ק"מ, ממערב מחלף כביש 9 וממזרח צומת ירמיהו עד הכניסה לעיר. משך ביצוע העבודות: שלוש שנים.העלות הכוללת של הקמת המחלף: כ־330 מיליון שקלים.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר