כבר כמה שנים שבמשרד התחבורה ובעיריית ירושלים עומדת תוכנית לסלילת נתיב לתחבורה ציבורית בעורק התחבורה המרכזי של ירושלים – כביש בגין, שלא על חשבון הנתיבים לכלי הרכב הפרטיים. נת"צ בכביש בגין יכול להקל על נוסעי התחבורה הציבורית בירושלים, לקצר את זמן הנסיעה באוטובוס ולעודד אף אחרים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית – אולם עד כה התוכנית מתעכבת ולא יוצאת אל הפועל. הסיבה? במשרד התחבורה, שבראשות השר ישראל כץ, טרם הועבר תקציב לתוכנית. כרגע, לא ברור מתי יחלו העבודות לסלילת נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית ומתי הוא ייפתח.
- בדיקת "כל העיר" | הציבור ישלם: כך נופלים נוסעי הרכבת לנתב"ג בין משרד התחבורה והאוצר
- מדוע צומצמה תדירות קווי האוטובוסים בארמון הנציב?
- מה עומד מאחורי המדיניות המקשה שאוסרת על הכנסת אופניים לקו הרכבת ירושלים-נתב"ג?
- תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]
בעוד שבכבישים עירוניים ברחבי העולם הרשויות מקדמות סלילת נתיבי תחבורה ציבורית, גם אם זה על חשבון הנתיבים לרכב הפרטי – בירושלים המדיניות תקועה ולא מקודמת. למעלה מ-20 שנה לאחר שנבנה כביש בגין – שחוצה את ירושלים מצפון לדרום, נראה כי גם ב-2019 לא נזכה לראות נתיב תחבורה ציבורית בציר התחבורה הירושלמי.
גורם בכיר במשרד התחבורה אומר השבוע בשיחה עם "כל העיר"כי "עדיין אין תקציב, עדיין אין אישור סופי, עדיין עובדים על זה – בכל אופן, זה לא יקרה ב-2019. למעשה, לפי התוכנית, נתיב התחבורה הציבורית מתוכנן למקטע מסוים ולא כלאורכו של הכביש. לפי התוכנית, נתיב התחבורה הציבורית ייסלל בקטע שמתחבר לשדרות גולדה, גבעת שאול וקרית הממשלה. הנתיב לא יגיע עד מלחה וגילה".
יוסי סעידוב, מייסד ארגון '15 דקות – לשיפור התחבורה הישראלית בישראל', מוסיף ואומר כי "כביש בגין נבנה בתקציב של מיליארדים. לא יעלה על הדעת שהם יושקעו רק בנהגי רכב פרטי. חייב להיות נתיב תחבורה ציבורית בבגין ואוטובוסים מהירים חייבים לעבור משם. זה היה צריך להיות כבר אתמול, אין שום ערך לקווי אוטובוס בבגין אם אין נתיב עבורם, חבל שמשרד התחבורה מתעכב עם הנתיב הזה ודורש להוסיף עוד נתיב מיוחד בשביל האוטובוסים. צריך לקחת נתיב אחד של רכבים פרטיים ולתת אותו לנוסעי התחבורה הציבורית".
אורכו של כביש בגין – כ-16 ק"מ, והוא כולל כ-10 מחלפים. מדובר בציר תחבורה ראשי, ללא רמזורים, אבל עם הרבה מאוד כלי רכב – בעיקר פרטיים, וללא עדיפות למעבר תחבורה ציבורית. ישנם מספר קווי אוטובוסים הנוסעים בכביש, יחד עם עדר המכוניות. רוב האוטובוסים בעיר אינם חולפים על פני בגין מכיוון שאין נתיב תחבורה ציבורית מיועד. לכן, נאלצים קווי האוטובוסים השונים לנסוע בדרכים חלופיות וארוכות יותר, בתוך השכונות, מה שמאריך עבור נוסעי התחבורה הציבורית את זמן הנסיעה.
תגובות
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים ומשרד התחבורה באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה, מקדמות תוספת נתיב על שדרות בגין שיתווסף לנתיבים הקיימים, וייועד לתחבורה ציבורית. נתיב התחבורה הציבורית יבוצע לאורך כביש 50 (בגין) בקטעים ארוכים רלוונטיים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה בוחן הקמת נתיב תחבורה ציבורית בכביש בגין, שלא על חשבון הנתיבים הקיימים".
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
כל העיכוב הוא בגלל הפחד של העירייה ושל משרד התחבורה להוריד מהמרחב שמוקדש לרכבים פרטיים. רואים את הפחד בתגובות שלהם שמא ירגיזו מישהו. זה מצטרף גם לתכנית הפופוליסטית של שעה חניה חינם בכחול לבן.