בשורה גדולה ומשמעותית לתושבי דרום ירושלים: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה בישיבתה האחרונה תוכנית ליצירת הפרדה מפלסית באמצעות מנהרות בצומת אורה.
התוכנית, כך נמסר מהוועדה המחוזית, נועדה להקל על עומסי התנועה בצומת, אשר מהווים חלק משגרת היום-יום של הנוסעים בצומת, והיא צפויה להקל על הפקקים באזור דרום העיר. כמו כן, התוכנית תאפשר העדפה לתנועת הרכבת הקלה העתידה לפעול בצומת החל משנת 2023.
התוכנית מציעה הפרדה מפלסית בצומת אורה באמצעות מערכת של שתי מנהרות נפרדות – מנהרה לכל כיוון – שבהן תזרום התנועה בין דרך קוליץ (כביש גבעת משואה) לכביש הגישה להדסה עין כרם (כביש 396). יתר התנועה בצומת אורה, כולל הרכבת הקלה, תעבור על פני הקרקע. כמו כן, התוכנית מתווה כביש חדש עבור תנועת כלי רכב מכיוון בית החולים הדסה עין כרם לכיוון צומת אורה, במקביל לכביש הקיים כיום, כביש זה עובר בחלקו במנהרה בדופן ההר.
"מדובר בתוכנית חשובה בשל תרומתה למערך התחבורה הציבורית בירושלים בכלל, ובפרט התחבורה הציבורית המשרתת את קמפוס בית החולים הדסה עין כרם", נכתב בהחלטת הוועדה המחוזית לתכנון. "הוועדה התרשמה כי העברת חלק מן התנועה בצומת לתת הקרקע תפחית את העומסים הצפויים על פני הקרקע ותאפשר מתן עדיפות למעבר הרכבת הקלה בצומת, באופן ראוי לתחבורה ציבורית. הוועדה קובעת כי התוכנית תואמת את המדיניות לקידום פרויקטים שיתרמו ליעילות מערכת התחבורה הציבורית בעיר ירושלים ובמטרופולין בכלל".
כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", עבודות התשתית להארכת תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה אל תוך המרכז הרפואי הדסה עין כרם החלו בחודש ינואר 2018. העבודות יימשכו כשנתיים נוספות, ובסופן יניח זכיין הקן את המסילות.
מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי מציינת כי "מדובר בתוכנית חשובה בשל תרומתה למערך התחבורה הציבורית בירושלים בכלל, ובפרט התחבורה הציבורית".
התוכנית, יש לציין, הוגשה על ידי משרד הבינוי והשיכון ביוזמת צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים.
עוד
שום כביש לא יחסל את הפקקים, אלא מעבר לתחבורה ציבורית שיתופית ומוניות שירות. מקוה שיהיה ראש עיר שיבין את זה.