נערכים לקראת הפעלת הקו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב: היום, שני, נערך תרגיל ענק בהשתתפות כלל כוחות החירום וההצלה בירושלים בתחנת האומה ע"ש יצחק נבון, ובחלק ממנהרות הרכבת. התרגיל דימה תרחיש של טיפול וחילוץ נפגעים כתוצאה משריפה בקרונות רכבת ישראל בתוואי המנהרות בירושלים.
כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", הרכבת היתה צפויה להתחיל לפעול כבר בסוף חודש מרץ השנה – 30.3.18 – ערב חג הפסח, כך הבטיח שר התחבורה ישראל כץ, ואף נערכה נסיעת מבחן חודשיים לפני כן, בינואר, בהשתתפות השר. זה לא התמשש. הסיבה: שורת תקלות נרשמת במגה-פרויקט של משרד התחבורה שנבנה בעלות של 7.5 מיליארד שקלים, ביניהן מתקני קונסטרוקציה לקויים, דרישה לחיפוי וקירוי התחנה בשדה התעופה, כאמצעי בטיחותי נוסף, טענה שחיפוי השנאי, אינו באיכות מספיק טובה ועוד. נכון להיום, בסוף ספטמבר הקו צפוי להתחיל לפעול מתחנת האומה ועד תחנת נמל התעופה בן גוריון בלבד. הקו עד לתל אביב יחל לפעול רק במהלך שנת 2019.
חובשים של איחוד הצלה מחוז ירושלים בפיקודו של אופיר בן יצחק, מנהל תחום תרגילים וחירום באגף המבצעים באיחוד הצלה, השתתפו בתרגיל הענק. דוד קריספל, מנהל אגף מבצעים של איחוד הצלה, סיפר: "התרגיל דימה טיפול וחילוץ נפגעים תוך כדי שיתוף פעולה עם כלל כוחות החירום וההצלה. מדובר בתרגיל רחב היקף שנערך בתוואי המנהרות החדש בירושלים. ע"פ התרחיש פרצה שריפה בקרונות רכבת ישראל ובעקבות כך צוותי החירום טיפלו בלמעלה ממאה נפגעים מדומים כתוצאה משאיפת עשן וכוויות. אין ספק כי היערכות ושיתוף פעולה עם כלל הכוחות יסייע במידת הצורך גם באירועי אמת".
לדברי מתנדב איחוד הצלה, שהשתתף בתרגיל, "במסגרת ההיערכות של איחוד הצלה למצבי חירום תוואי רכבת מהווה אתגר משמעותי כאשר שיטת ההפעלה של כוחות החירום הינה צבירת כוחות מהירה ושליחתם באמצעות רכבת או כלי רכב מיוחד לתוך המנהרה הנקייה המקבילה לאזור האירוע בתוך מנהרות הרכבת, באיחוד הצלה מחוז ירושלים מעל 500 מתנדבים הם מסוגלים לייצר צבירת כוחות מהירה בתחנת האומה, ובכך לאפשר שליחה מהירה של כוחות רפואה לתוך השטח המנהרה, במסגרת התרגיל נבחנו גם דרכי התקשורת בתווי המנהרה עבודה בשיתוף פעולה עם הכוחות המקבילים,משטרת ישראל והכיבוי וצוות רכבת ישראל ופינוי הנפגעים בסביבה מאתגרת כמו תוואי הרכבת ירושלים-תל אביב".
ממד"א ירושלים נמסר כי "התרגיל כלל תרחיש מרכזי, בהם תרגלו צוותי מד"א יחד עם כוחות הכיבוי והמשטרה את המענה לאירוע שריפה ברכבת באזור בו קיים חוסר נגישות לאמבולנסים ודרך ההגעה היחידה של צוותי מד"א היא ברכבת. כחלק מהתרגיל עלו צוותי מד"א על רכבת ייעודית בתחנת 'נבון' בירושלים ועל רכבת נוספת שיצאה לכיוון הבירה מגזרת לטרון, עד להגעה לפצועים, שם הפצועים קיבלו טיפול רפואי ופונו בעזרת הרכבת עד למיקום האמבולנסים והניידות טיפול נמרץ של מד"א שפינו אותם לבית החולים. בתרגיל השתתפו 8 ניידות טיפול נמרץ, 27 אמבולנסים, תאר"ן (תחנה אירוע רב נפגעים), ג'יפבולנס, חוליות עזרה ראשונה ומוקד 101 של מד"א במרחב אילון שגם כן תורגל באירוע".
מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מדובר בתרגיל מורכב וחשוב שבא לתרגל את כוחות מד"א לתרחיש שריפה בקו הרכבת החדש לירושלים, המכיל בתוכו אתגריים ייחודים. אין ספק שהתרגול נתן לצוותים שלנו ידע וכלים אמתיים לבצע הלכה למעשה פעילות יוצאת מן הכלל של הצלת חיים. שיתוף הפעולה בין כוחות הביטחון השונים הוא מרכיב קריטי להצלחה של פעילות הצלת החיים, אני רוצה להודות לכל הגופים שלקחו חלק בתרגיל וכמובן לצוותי ואנשי מד"א, שממשיכים לרכוש כלים חדשים על מנת לתת את מענה רפואת החירום הטובה ביותר לאזרחי ישראל".
ביום רביעי, 5.9, עתיד להתקיים תרגיל נוסף בתחנת 'נבון' בירושלים שידמה אירוע פח"ע רב נפגעים. התרגיל יתפרס על מספר המפלסים של התחנה שעומקה כ- 80 מטרים. בתרגיל ישתתפו 3 ניידות טיפול נמרץ, 9 אמבלונסים, תאר"ן (תחנת אירוע רב נפגעים), ג'יפבולנס וחוליות עזרה ראשונה.
אלמונית
למה לא הודיעו מראש על התרגיל? למה לא היה שילוט? יש באזור מספר תחנות אוטובוס אנשים המתינו לאוטובוס ואף אחד לא ידע להשיב להם
רמי
גם בשנת 2019 זה לא יעבוד
עבודה שחורה » סיכונים, סכנות ואי-בטיחות בהרצת הרכבת עם נוסעים
[…] חושש שבמקרה של שריפה בקרונות הרכבת במנהרות, אי אפשר יהייה להמתין עד שהרכבות […]