התוכנית להקמת חניון עיני בשוק מחנה יהודה ממשיכה לעורר מחלוקת וביקורת חריפה. לטענת התושבים והסוחרים אשר מתנגדים לתוכנית, העירייה מנסה לקדם את הפרויקט הגרנדיוזי בחוסר שקיפות לציבור – בין השאר לטענתם העבודות להקמת החניון ישפיעו על ציר התנועה המרכזי ברחוב אגריפס, באופן שיחייב חפירה בציר הסואן. כמו כן, הקמת חניון תת קרקעי נוסף בלב השוק יוביל, כך לטענת המתנגדים, לעומסי תנועה כבדים ביותר ברחוב אגריפס.
למעשה, כיום הכביש הינו דו סטרי ובמידה ויהיו חפירות ברחוב אגריפס הצפוף והעמוס הן בוודאי צפויות להשפיע על הסדרי התנועה באזור. מנגד, מבהירה העירייה כי הכביש ברחוב אגריפס יישאר פתוח עם שני נתיבי תנועה ומדרכות.
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון
- עבודות הרכבת הקלה בצומת פת: הסדרי תנועה חדשים
ביום ראשון נערך דיון ארוך בוועדת ערר המחוזית בעניין הערעור שהוגש נגד התוכנית להקמת חניון עיני בשוק – אל הדיון הגיעו תושבים שמתנגדים לתוכנית הקמת החניון ופורטל המשאיות ברחוב האשכול וחלק ממגישי הערר – עו"ד איתמר שחר מהתנועה לאיכות השלטון ויו"ר מינהל לב העיר ד"ר אופיר לנג. לטענת התושבים, בניגוד לעמדת העירייה כי העבודות לא ישפיעו על רחוב אגריפס, התוכנית לשיטתם תכלול עבודות מעל פני השטח עם השפעה ישירה על רחוב אגריפס שתבוא לידי ביטוי בחסימות ובהסטת התנועה.
כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", התוכנית להקמת חניון בשוק מחנה יהודה מעוררת גל של התנגדויות מצד חלק מסוחרי השוק ומצד תושבי שכונת נחלאות. תוכנית החניון עלתה לראשונה ב-2004, הוקפאה ב-2009, וחזרה לדיון במוסדות התכנון בעיריית ירושלים ב-2013. מטרתה להוסיף לאזור 340 מקומות חניה תת קרקעיים. מי שעמדה בראש המתנגדים והובילה את ההתנגדות לתוכנית המקורית היא התנועה לאיכות השלטון, יחד עם עמותת אדם טבע ודין. עוד מתנגדים לתוכנית – סוחרי שוק מחנה יהודה ומינהל קהילתי לב העיר. התוכנית המקורית של החניון היתה גדולה בהרבה וכללה בנוסף למתחם החניות, שני פירי מעלית, שעולים מקומת פריקה וטעינה אל מפלס רחוב מחנה יהודה, וכן פורטל ליציאת רכבים מרחוב האשכול – דבר שעורר התנגדות רחבה בשל הפגיעה הצפויה בפרנסת בעלי העסקים, שכאמור שוב עולה לדיון.
מתכנן הערים עו"ד איתמר שחר, שהגיש ערר נגד התוכנית בשם התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין, אומר וטוען השבוע ל"כל העיר" כי "פרויקט החניון והאופן הפסול שבו הוא מקודם הם כתם על עיריית ירושלים ועל חברת עדן שפועלת בשמה. העובדה שרק לאחרונה העירייה נזכרה לערוך בחינת היתכנות הנדסית לפרויקט (שמקודם מאז שנת 2004), והתגלה שכל הבטחות העירייה על כך שלא יהיו עבודות ברחוב אגריפס – חסרות כיסוי, מעוררת סימני שאלה על מקצועיותם של מקדמי הפרויקט".
עוד מוסיף שחר: "העובדה שראש העיר, חמישה חודשים לפני סיום תפקידו, מוצא לנכון להתערב באופן אישי לטובת פרויקט תשתית גדול, וחוסם את נבחרי הציבור מלקיים דיון בנושא – כבר מדליקה אורות אדומים של ממש בנוגע לפרויקט. קידום החניון מנוגד לחלוטין לעמדת משרד התחבורה, ואף להצהרות העירייה עצמה על הפחתת תנועת רכבים במרכז העיר. העירייה מסרבת להציג את הבדיקה הכלכלית (שנערכה כנראה עוד לפני שהרכבת הקלה החלה לפעול), או נתונים כלשהם שמראים על צורך בחניון נוסף בתשלום באזור השוק. פעמים רבות מדי במהלך ההליך נתקלנו בהסתרת מידע ובעיוות נתונים מצד העירייה, במטרה לטשטש את הנזקים הכרוכים בהקמת החניון. הדבר מעלה חשש כבד בנוגע למטרתו האמיתית של הפרויקט היקר ולמניעים העומדים מאחורי קידומו הנמרץ".
זאת ועוד, לפני כחודש שלחו חברי ועדת המשנה לתכנון ובנייה לועדת הערר מכתב שבו הם מציינים את התנגדותם לתוכנית החניון שכוללת מנהרה וקומת פריקה וטעינה. "לאור עמדת ראש העיר. שמונעת מאיתנו כחברי הועדה לקיים דיון בנושא על אף שביקשנו זאת – לא נותרה בידינו ברירה אלא להביא בפני ועדת הערר את עמדתנו באמצעות מכתב זה", הם כותבים. "אנו מתנגדים לאישור חלופה א' הכוללת קומת פריקה וטעינה ופתח מנהרה ברחוב האשכול. ומבקשים מועדת הערר לפסול אותה. החלופה הזו תפגע קשות בשוק ובסוחרים".
יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, ד"ר אופיר לנג מוסיף ומדגיש: "אנו מתנגדים למינהור, שהעבודות להקמתו לצד הצבת מתקנים ומעליות משא ברחבת השוק יפגעו קשות בסוחרים, התושבים והמבקרים במקום. גם נושא הפריקה והטעינה התת-קרקעית אינו רלוונטי עוד לשוק, כשהיקפי הפריקה והטעינה נמצאים במגמת ירידה. בכלל, לטעמנו אין כלל הצדקה להקים עוד חניון באזור השוק, שייצור עומסי תנועה ברחוב אגריפס, שכבר היום סובל מגודש תנועה חמור, פקקים וזיהום אוויר. קיימים כבר חמישה חניונים בשוק שאינם בתפוסה מלאה, וניתן להסדיר ולהרחיב אותם באופן מיידי וזול יותר מאשר לחפור חניון חדש. לצד זאת, ניתן להשקיע יותר בתחבורה ציבורית נגישה לאזור".
מחברת עדן נמסר בתגובה: "העובדות המוצגות אינן נכונות כפי שהתברר בדיון שהתקיים בוועדת הערר שדנה בחניון. רחוב אגריפס יישאר פתוח עם שני נתיבי תנועה ומדרכות בכל עת. ועדת הערר כבר קבעה בהחלטת ביניים שלה שהחניון ראוי ונכון שיבנה. צר לנו שהתנועה לאיכות השלטון ממשיכה להפיץ דיסאינפורמציה ופועלת כנגד טובת תושבי העיר".
אורן
אני פשוט לא מבין מה ההיגיון מאחורי התוכנית הזו, פשוט לא