החופש הגדול בפתח, ורבבות בני הנוער שיצאו לחופשה בוודאי יצאו לרחובות כשהם רוכבים על אופניהם החשמליים. כמה מהם רוכבים על פי חוק? כמה רוכבים ללא קסדה וכמה משתמשים בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה? מתברר שרבים אינם רוכבים בבטחה, ובכך מסכנים חיים.
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון
- סקר עייפות הגדול – 33 אחוז מהנהגים הירושלמים מודים שכמעט ונרדמו במהלך הנהיגה
בירושלים, למשל, לפי עמותת אור ירוק, 61 אחוז מרוכבי האופניים החשמליים רוכבים ללא קסדה; 33 אחוז מהרוכבים רכבו על המדרכה; 19 אחוז לא צייתו לתמרורים ולרמזורים, ו-17 אחוז התעסקו בטלפון הנייד תוך כדי רכיבה.
גם במעלה אדומים המצב לא מעודד: 80 אחוזים מהרוכבים נראו ללא קסדה, 15 אחוזים מהרוכבים רכבו על המדרכה וחמישה אחוזים התעסקו בטלפון הנייד תוך כדי רכיבה.
יש לציין גם כי בירושלים, ב-83 אחוזים מהמקרים לא נראו שבילי אופניים מסודרים, ובמעלה אדומים לא נראו כלל שבילים כאלו.
התצפיות סביב נושא הרכיבה על אופניים חשמליים התבצעו במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת אור ירוק לקרן עזריאלי, הפועלת לחיזוק החברה הישראלית. מתנדבי אור ירוק, בשיתוף FIDF ומלגאי תוכנית '!IMPACT' ערכו תצפיות ב-114 רשויות, וצפו ביותר מ-3,200 רוכבי אופניים חשמליים.
לפי נתוני העמותה, מתחילת שנת 2018 נהרגו תשעה רוכבי אופניים חשמליים, לעומת שבעה בשנת 2017 כולה. עוד עולה מן הנתונים כי אחד מכל ארבעה מאושפזים בבית החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים (28 אחוזים) הוא ילד או נער מתחת לגיל 16 – גיל האסור לרכיבה.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק מציין כי "כדי שהרוכבים יוכלו להישמר מפני הסכנות הכרוכות בשימוש באופניים חשמליים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לחוקק חוק המחייב את כל הרוכבים בחבישת קסדה בכל נסיעה. קסדה היא שומר הראש של הרוכב, היא אביזר הבטיחות החשוב והאפקטיבי ביותר לצמצום פגיעות ראש, המהוות את הפגיעה הקשה ביותר ואחת השכיחות ביותר בקרב רוכבי אופניים".
"נוסף על כך, על מנת לצמצם את כמויות הנפגעים הרשויות המקומיות צריכות לסלול עבור הרוכבים שבילי רכיבה", מדגיש קיטה, "שיפרידו אותם מיתר כלי הרכב על הכביש ומהולכי הרגל שעל המדרכה".
תגובות