מצבה הקשה של התחבורה הציבורית בירושלים – במרכז דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת: הוועדה מקיימת זה תקופה ארוכה סדרת דיונים שמטרתם קידום התחבורה הציבורית בישראל, תחת הכותרת 'ישראל עומדת'. הדיון שנערך אתמול (שני) בוועדה, עסק במצבה הקשה של התחבורה הציבורית בירושלים, לבקשת ח"כ בצלאל סמוטריץ', ח"כ תמר זנדברג, ח"כ מיכאל מלכיאלי, ח"כ דב חנין, ח"כ אמיר אוחנה, ח"כ אורי מקלב, ח"כ עליזה לביא וח"כ חיליק בר.
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון
- מדריך העסקים הגדול של ירושלים
- לידיעות חדשות נוספות באתר "כל העיר"
הדברים שנאמרו במהלך הדיון ממחישים יותר מכל את המצב הבעייתי של התחבורה הציבורית בעיר הבירה של ישראל – מצב שעליו נכתב לא אחת ב"כל העיר".
"תושבי ירושלים מחכים בממוצע מיליון ורבע דקות בחודש לאוטובוס", אמר בדיון נציג מועצת העירייה אלעד מלכא (התעוררות), והוסיף: "מדובר בזמן כפול בהשוואה לשאר המקומות ברחבי הארץ".
הסיבה להמתנה הארוכה נעוצה בכמה גורמים, כמובן, ובהם שניים מרכזיים שהוזכרו בדיון – הכאוס השולט בכל הנוגע לפעילות האוטובוסים בעיר, וביטול הנסיעות. יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון 15 דקות – ארגון צרכני התחבורה הציבורית, הציג במהלך הדיונים נתונים לפיהם בין 10 לˉ20 אחוזים מהנסיעות בירושלים לא מבוצעות.
מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה בתגובה לדברים אלו כי "הכיוון הוא לעבור לבקרה אלקטרונית מלאה, ולקנוס את החברות בגין כל נסיעה שלא מבוצעת". לדבריה, חברות התחבורה הציבורית טוענות שמדובר בשינוי קיצוני מדי, ולכן הדבר נמצא בהליך משפטי".
במהלך הדיון הוזכר גם המחסור החמור בנהגי אוטובוס בכל רחבי הארץ, ובוודאי בירושלים, וצוין כי נכון להיום חסרים בארץ כˉ3,500 נהגי אוטובוס כדי לאפשר תחבורה ציבורית יעילה ולצמצם משמעותית את שיעור הנסיעות המתבטלות מדי יום. על פי הנתונים שהוצגו בפני הנוכחים בדיון המחסור בנהגים הולך וגדל מדי שנה, ולדברי מנהל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, יער אמיר, הוא אף יגדל ברגע שתיושם הרפורמה בתחום מוניות השירות, שתוסיף קווי שירות חדשים בירושלים ובישראל בכלל.
לתמונה העגומה הזו נוספו דבריו של מנהל אגף התחבורה הציבורית של אגד, אמיר קינן, שסיפר כי לחברה מגיעים נהגים ממזרח ירושלים המסרבים לעבוד בעיר ירושלים עצמה – ומוכנים לעבוד בכל מקום אחר.
אל הדיון הגיע לדקות ספורות ראש העיר ניר ברקת שקרא למשרד התחבורה להקצות משאבים גדולים לגיוס נהגי אוטובוסים נוספים בירושלים, ולהציע בונוסים לנהגים שיגיעו לעיר, כדי לשפר את השירות. "בעבר, כשהיה מחסור בשוטרים, המשרד לביטחון פנים הוסיף 1,200 תקנים והעלה את שכר השוטרים באמצעות בונוס מיוחד למשרתים בירושלים", אמר ברקת. "על פי אותה אנלוגיה צריך להתבצע גיוס נהגי אוטובוס חדשים בעיר. עד לסיום בניית רשת הרכבות הקלות בשנים הקרובות, התלות של ירושלים באוטובוסים היא מוחלטת. מאז האירועים הביטחוניים לפני כשלוש שנים יש מחסור גדול בנהגים בירושלים, שטרם הושלם, והדבר מייצר אי ודאות במערכת התחבורה הציבורית – בדיוק הפוך ממה שצריך להיות. אם תושבי ירושלים לא יכולים לסמוך על זמני הגעת האוטובוסים כדי לתכנן את היום שלהם, אנחנו הולכים אחורה במקום קדימה".
בהמשך לדבריו של ברקת טען סעידוב מארגון '15 דקות' כי "ראש עיריית ירושלים ניר ברקת נכח למשך דקות ספורות בדיון על אודות קריסת מערך התחבורה הציבורית בירושלים, שבמהלכן צפה בסרטון שהוקרן, נשא הצהרה, יצא מהדיון – ולא שב". בהמשך מבקר סעידוב את התייחסות העירייה למשבר התחבורה הציבורית בעיר. "עיריית ירושלים אינה פעילה כלל בנושא האוטובוסים בעיר", הוא מדגיש, "אין אכיפה עירונית בנתיבי התחבורה הציבורית הקטועים, ואין נת"צים למרבית השכונות בעיר; התחנות לא נגישות להולכי רגל וכבישים ראשיים בעיר משמשים לרכב פרטי בלבד; מאכזבת במיוחד העובדה שהעירייה איננה מקדמת קווים מהירים לתחנה המרכזית – למרות פתיחתה הצפויה של תחנת הרכבת המהירה לתל אביב. חבל שראש העיר לא פועל למען תושבי העיר הנוסעים באוטובוסים".
יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל, סיכם את הדיון ואמר: "בירושלים יש כאוס קשה מאוד. אני קורא לכל הגורמים בעיר ובמשרד התחבורה לשתף את הציבור כדי להציע פתרונות. הבעיה הכי קשה היא שהאזרח לא יודע מתי יגיע האוטובוס, ולכן יש לעדכן את לוחות הזמנים לפי המצב הקיים".
ירושלמי
התחבורה ציבורית לשכונת רמות – הגרועה ביותר בארץ