לאחר כחמש שנים מאז שהוקם – תושבי העיר נאבקים נגד הריסת פארק המסילה לטובת העברת הרכבת הקלה במקום. לתושבי המושבות ובקעה נודע כי שר התחבורה ישראל כץ בוחן את העברת תוואי הרכבת הקלה בפארק המסילה, במקום בעמק רפאים, וזאת בהמשך למאבקם של חלק מתושבי וסוחרי המושבה הגרמנית נגד העברת הרכבת בעמק רפאים.
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון
- מדריך העסקים הגדול של ירושלים
- לידיעות חדשות נוספות באתר "כל העיר"
על רקע סכנת ההריסה של הפארק החלו פעילים בקמפיין נגד המהלך למעבר הרכבת בפארק המסילה, ובעד שמירה על אחד ממתחמי הבילוי והטבע הפופולאריים והיפים בירושלים. בדף הפייסבוק של הפעילים – "רכבת בעמק – מעבירים את הרכבת הקלה בעמק רפאים", נכתב בין השאר: "המאבק על תוואי הרכבת הקלה מקבל בימים האחרונים תפנית דרמטית ומדאיגה. לפני כשבוע השכונה זכתה לביקור פתע של שר התחבורה, שהגיע כדי לבחון את החלופות השונות שמוצעות לתוואי הקו הכחול. בימים האחרונים המסרים שנשמעים מלשכת השר לא משאירים מקום לספק: חלופת פארק המסילה נשקלת ברצינות כחלופה אפשרית למעבר הרכבת, במקום עמק רפאים. לא במנהרה – על גבי הפארק. מישהו פה איבד את הצפון. פארק המסילה הוא ללא ספק אחד מהמיזמים האורבניים האהובים והמוצלחים שהוקמו בעיר. הוא מהווה מקום מפגש עבור אלפי אנשים כל יום, מכל השכונות, הגילאים והמגזרים. הכנסת רכבת לפארק המסילה פירושה חיסול של הפארק כמו שאנחנו מכירים אותו. לא מדובר בציר תנועה או ברחוב מסחרי, כמו עמק רפאים, אלא בפארק – מרחב טבע עירוני, אתר שמגיעים אליו לשהות, לנוח, לרבוץ. אף אחד לא יפרוש שמיכת פיקניק על או ליד פסי רכבת. עמק רפאים זקוק להצלה, והרכבת תעשה לו רק טוב. פארק המסילה צריך הרבה פחות מזה: רק שלא יקלקלו אותו".
בהמשך נכתב: "חברים, זה הזמן להרים קול צעקה. לשתף, למחות, לתייג, לכתוב לחברי המועצה, ליו"ר הוועדה המקומית, לראש העיר, לשר התחבורה. הם חייבים להבין: לא ניתן לפגוע בפארק המסילה!".
לדברי עו"ד ומתכנן ערים איתמר שחר, החבר בפורום האורבני גוננים ופעיל בקבוצה התומכת במעבר הרכבת בעמק רפאים: "יצא המרצע מן השק. עכשיו כבר ברור לכולם שהתנגדות לתוואי עמק רפאים משמעותה הרס פארק המסילה – המיזם האורבני המוצלח ביותר שהוקם פה בשנים האחרונות. זה נכון לגבי מינהור, שיחייב חפירה של כל אורך הפארק, וזה נכון עוד יותר לגבי תוואי עילי, שיחסל את הפארק כמו שאנחנו מכירים אותו. עמק רפאים זקוק להצלה, והרכבת תעשה לו רק טוב. פארק המסילה צריך הרבה פחות מזה: רק שלא יקלקלו אותו".
גם תנועת התעוררות הצטרפה למאבק להצלת הפארק ופתחה דף פייסבוק בנושא. אחד ממובילי הקמפיין, חבר מועצת העיר אלעד מלכא (התעוררות) מציין כי "העברת הרכבת קלה בפארק היא גזר דין מוות על אחד הנכסים המשמעותיים ביותר לאיכות החיים בירושלים. אלפי ירושלמים מבלים בילוי משפחתי, ספורטיבי או כל בילוי פנאי אחר. חלופת עמק רפאים שאושרה בוועדה המקומית לתכנון ובניה תשדרג בטווח הארוך את הרחוב ואת חבילת הבילוי במקום. חלופת המנהור עדיפה גם היא על הפגיעה בפארק. חבל שבשנת בחירות, יש גורמים שיעשו הכל, כולל ההיענות לקבוצות לחץ צרות על חשבון האינטרס הציבורי של כלל תושבי ירושלים, בשביל לקבל את תמיכתן של אותן קבוצות".
כזכור, בשבוע שעבר, כפי שפורסם ב"כל העיר" ערך השר כץ סיור בעמק רפאים ובפארק המסילה. בסיור הפגינו חלק מתושבי וסוחרי עמק רפאים בחולצות שחורות והניפו שלטי מחאה וקראו לשר התחבורה לבחון את החלופה למעבר הרכבת הקלה במנהרה, מתחת לפארק המסילה, במקום בעמק רפאים. כמו כן, הגיעו לסיור גם תומכים במעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים.
פארק המסילה הוקם בעקבות מאבק תושבי שכונות המסילה – בקעה והמושבות, בעשור הקודם לאחר שהמקום היה מוזנח במשך שנים. הפארק הוקם ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים ורכבת ישראל, והוא משחזר את מסילת הברזל העות'מנית שהוקמה במאה ה-19 וחיברה בין יפו לירושלים. הפארק העירוני עובר בשכונות בית צפאפא, מקור חיים והמושבה הגרמנית וכולל שביל אופניים והולכי רגל שמשרת אלפי תושבים.
עדית רובין, תושבת המושבה וחברת הנהלת מינהל קהילתי גינות העיר, התומכת בתוואי הרכבת הקלה בעמק רפאים, אשר השתתפה בסיור של השר כץ אמרה בשבוע שעבר ל"כל העיר" כי "חובתו של השר והוועדה המחוזית לאפשר לרכבת לחבר את השכונה למערכת התחבורה הציבורית העירונית ולא להשאיר אותה מובלעת. הרכבת הקלה במפלס החיים בעמק רפאים תוריד את כמות התנועה העוברת ואת פיח האוטובוסים, תאפשר נגישות טובה יותר לעסקים ולמוסדות החינוך ותשמר את אופי השכונה. רכבת שתעבור בפארק המסילה תגרום להרס פנינת הנוף העירונית הייחודית הזו שמחברת את חלקי העיר ואת האוכלוסיות השונות שגרות בה. עמק רפאים שייך לעיר כולה ועליו לחזור להיות רחוב עירוני שוקק ומלא חיות – ההפך ממה שהוא היום. השר וראש העיר יצטרכו לפעול לצמצום נזקים וקיצור משמעותי בזמן העבודות בכדי למנוע נזק כלכלי לסוחרים שבו".
למעשה, הקו הכחול של הרכבת הקלה צפוי לחבר את העיר מצפון לדרום בין השכונות רמות לגילה, עלות הפרויקט נאמדת בכשמונה מיליארד שקלים ואורך תוואי הקו הינו 23 ק"מ, שבהן יהיו 42 תחנות. הצפי לתחילת העבודות הינו בשנת 2020, כאשר המועד המתוכנן להפעלת הקו הכחול הינו שנת 2025. תוואי המאבק מתייחס לרחוב עמק רפאים שאורכו כ-1,200 מטרים בלבד ובשל כך עוכבו האישורים בוועדות התכנון השונות.
עע
צריך להעביר את הקו בעמק רפאים הקמפיין של כמה בעלי נכסים לא צריך להשפיע על אף אחד.
אין שום סיכוי להעביר בפאר המסילה בגלל כמה טייקוני נדלן.
ע
יש לכם טעות. העברת קו הרכבת הקלה דרך עמק רפאים לא סותרת את שימור הרחוב. היא אפילו עשויה לשפר אותו ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר, ובוודאי פחות פקוק ומזוהם.