המצלמות יתעדו בארבעה מוקדים בירושלים החל מהשבוע הבא עבירות חניה, והקנס יגיע ישירות לבית הנהג. כל הפרטים
החל מהשבוע הבא עומדות לפעול מצלמות וידאו שיתעדו נהגים המבצעים עבירות חניה, ובאמצעות מערכת אכיפה חדשה הקנס יישלח ישירות לביתו של הנהג עם צילום מהשטח. בעקבות הצלחת הפיילוט מחוץ לקניון הדר, ארבע מצלמות נייחות נוספות לאכיפת חניה, יחלו לפעול בצירי תנועה מרכזיים, שלוש מהן כבר בשבוע הבא: ברחוב אביזוהר – סמוך למרכז המסחרי של רמת בית הכרם, ברחוב כנפי נשרים בגבעת שאול – בפנייה ימינה לכיוון היציאה לתל אביב, וברחוב בר אילן לכיוון מזרח – סמוך ל"כל זול" בר אילן. בקרוב אמורה להיות מוצבת מצלמה נוספת בצד השני של בר אילן, בכיוון מערב. כל אלו, בנוסף לשתי מצלמות וידאו שכבר פועלות, כפי שפורסם ב"כל העיר", ברחוב פייר קניג, סמוך לקניון הדר, בשני הכיוונים.
מדובר במערכות אכיפה מתקדמות של טכנולוגיה חדשנית, אותן מפעילה העירייה בתאום אגף התנועה במשטרה, אשר מבוססות על צילום וידאו, במטרה למנוע עבירות חניה קשות. מצלמות האכיפה מוצבות באופן קבוע בנקודות מרכזיות בעיר שמוגדרות כאזורי אכיפה מוגברים, כאשר בסמיכות למצלמות הנייחות מוצב שילוט מתאים אשר מתריע על אזור מוגבר אכיפה. עבירות החניה האסורה מצולמות והדוחות נשלחים לבתי התושבים.
גובה הקנס נקבע לפי חקיקה ארצית ובהתאם לתמרור שנמצא במקום, ללא שיקול דעת מקומי. עצירה בצד תחנת אוטובוס תגרור קנס בגובה 250 שקלים, באדום לבן רגיל – 250 שקלים, ובאדום לבן ללא עצירה – 500 שקלים. סוגי העבירות שהמצלמות יתעדו הן עבירות חניה כחסימות נתיבים, חניה על המדרכה וחסימה מוחלטת שלה, חניה במעבר חצייה בתחום תחנת אוטובוס ובצמתים, חניות כפולות שחוסמות נתיב תנועה, עצירה במקומות אסורים ועוד. כמו כן, יינתן דגש מיוחד להבטחת זמינות חניה לנכים ולהפחתת עצירת כלי רכב בסמיכות לתחנות הרכבת הקלה המסכנת עוברי אורח.
***
הרעיון להתקין מצלמה נייחת לאכיפת עבירות חניה החל למעשה להבשיל לפני כשנתיים וחצי, תחת מדיניותה של הנהלת העירייה והמנכ"ל אמנון מרחב להכניס טכנולוגיות חכמות ולמקסם אכיפות חניה באמצעותן – ממש כמו שכבר קורה בתל אביב. לפני למעלה משנה אושר הרעיון בוועדת מכרזים, ובינואר אשתקד נחתם החוזה מול חברת SAFER PLACE, שזכתה במכרז של העירייה להפעיל את הפרויקט לאחר שהיא כבר מפעילה מצלמות אכיפה במספר ערים כמו תל אביב, ראשון, ברחובות. כזכור, במקביל להפעלת המצלמה הנייחת בפייר קניג, החלה העירייה להפעיל במקביל פיילוט של מצלמה ניידת לאכיפת חניה אסורה. זאת, באמצעות פקח שיושב בתוך ניידת, שבמהלך הנסיעה ברחבי העיר מצלם רכבים שחונים בצורה אסורה.
רויטל מרזין, מנהלת האגף לשירותי חניה בעירייה, מספרת ל"כל העיר" כי "למרכז המסחרי ברחוב אביזוהר יש חניון, וכל מי שקופץ רק לרגע לקנות משהו חוסם את נתיב התנועה ומסכן את הציבור, כולל ציבור הקשישים שגרים בדיור המוגן בסמוך וציבור הילדים שמסתובבים שם. אגב, זה מתואם עם המינהל הקהילתי של בית הכרם.
"בנוגע לבר אילן", היא מציינת, "מדובר בציר תנועה ראשי ומרכזי בעיר, וכל מי שעומד שם חוסם למעשה את נתיב התנועה. מרבית הבעיה שם היא דווקא בין השעות 7:00 ל־9:00 בבוקר, כשאנשים עוצרים וחוסמים את נתיב התנועה דווקא בשעות העומס. היתה שם לפני כשנה תאונת פגע וברח, ולצערנו ילדה נהרגה שם. ורחוב כנפי נשרים הוא ציר תנועה מרכזי, וכל מי שעומד על האדום לבן חוסם אותו".
אז איך בעצם עובדת מערכת האכיפה המצולמת? מסתבר שלא שונה מדי מתהליך הקניסה הישן. ובכל זאת, יש הבדל מרכזי: מדובר במצלמת וידאו חכמה שקולטת את המספר האישי ומצלמת את כניסת הרכב ויציאתו. המערכת העירונית שממוקמת בכיכר ספרא, חותמת תאריכי ושעות כניסה ויציאה של הרכב, בממשק מחשובי למערכת המחשוב בעירייה, כאשר פקח שצופה בקטע הווידאו מכין על בסיס זה את הדוח.
"יש ספירה של זמן, והאירועים, קטעי הווידאו, מועברים כולם למשרדים שלנו פעם ביום, שם יושב פקח על המסך וצופה בהם", מסבירה מרזין. "כל דוח שהוא מאשר מועבר למערכת התפעולית שלנו, ומכאן ממשיך התהליך הרגיל של מתן דוח חניה. כלומר, אנחנו בודקים עם משרד הרישוי מי בעל הרכב ושולחים לו את דוח חניה בדואר רשום".
מרזין מדגישה כי "הפקח שיושב וצופה באירועים לפי הגדרות שנתנו לו. לכל מקום הגדרנו זמן מקסימלי אחר, בהתאמה לצורך ובתאום עם המשטרה. למשל, בתחנה בקניון הדר הגדרנו שכל האירועים בהם הרכב עומד למעלה משלוש דקות עוברים אלינו. באביזוהר, בגלל שזה בתוך שכונת מגורים, הגדרנו בשלב הראשון חמש דקות, וברור לנו שכעבור תקופה מסוימת, לאחר תהליך למידה, נגדיר לשלוש דקות. בצומת בר אילן, בגלל שזה ציר מאוד ראשי ומרכזי ובגלל שיש שם הרבה תאונות דרכים, הגדרנו לשתי דקות".
לפי מרזין, "אם הפקח שיושב מבחין במקרה מאוד חריג, הוא כותב בהערות את הסיבה שבגללה לדעתו צריך לבטל ומעביר זאת לתביעה העירונית, שהיא בקרה נוספת על שיקול הדעת של הפקח, והיא הפסק האחרון. למשל אם מורידים אדם על כיסא גלגלים מהמכונית. יכולה להיות גם סיבה טכנית, כמו שמספר רישוי הרכב לא מספיק ברור, או שזמן החניה מאוד גבולי. התכלית היא למנוע עבירות חניה, מטרדים, בעיות בטיחות ותאונות דרכים, ליצור דפוסי התנהגות נכונים יותר, ולכן אנחנו פועלים בשקיפות מלאה, כל האינפורמציה נמצאת באתר האינטרנט העירוני, כל נקודות האכיפה משולטות בשטח. המטרה שלנו היא לייצר את ההרגלים הנכונים. בפייר קניג כבר רואים פחות מכוניות שחונות בצורה אסורה. כשהתחלנו בקניון הדר, נרשם סדר גודל של 45 אירועים בממוצע ליום. באוקטובר זה ירד ל־26 דוחות ליום ובנובמבר זה קטן ל־22 ממוצע ביום. מוקדם מדי להסיק מסקנות, אבל אין ספק שיש פה תהליך למידה".
מחזיקת תיק תחבורה וחניה פלר חסן-נחום (ירושלמים), מוסיפה ומבהירה: "המצלמות יתמקדו בעיקר באכיפה של עבירות חניה קשות, שמסכנות חיי אדם. למשל, חניה על המדרכה או על מעבר חצייה, חניה בחניות נכים, חניה בתחום תחנת אוטובוס. זה צעד חשוב בהתמודדות נגד רכבים חונים שמסכנים לא פעם את הולכי הרגל ומפריעים לירידה ועליה בטוחה לאוטובוסים, גם אם אינם מתכוונים או מודעים לכך".
תגובות