החל ממחר, ראשון, 9.2, הרכבת הקלה תושבת מפעילות מסחרית למשך חמישה ימים – עד יום שישי, 14.2. במקום נסיעות מסחריות, יתקיימו באופן תדיר ומוגבר נסיעות הרצה לאורך כל הקו האדום של הרכבת – כולל המקטעים החדשים – כך שהרכבת תיסע מנוה יעקב בצפון העיר ועד להדסה עין כרם בדרום מערב העיר.
כחלק מההיערכות, וכדי למנוע בלבול, יוצבו בדיילים בתחנות מפתח אשר יסבירו לנוסעים את פשר השבתת הרכבת ואת החלופות העומדות לרשותם מבחינת תחבורה ציבורית.
תושבים רבים העלו בימים האחרונים חשש כבד מפני הצפוי בימי ההשבתה המסחרית של הרכבת הקלה, ובמיוחד תהו האם חלופות האוטובוסים שהועמדו על ידי משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, צוות תכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים ייתנו מענה הולם.
יוזכר כי מדי יום מתוקפים ברכבת הקלה כ-170,000 נסיעות – ספק אם בכלל אפשר לנסות ולמצוא תחליף לכמות נסיעות יומית שכזו, אך נדמה כי החלופות שניתנו – תוספת של 4 קווים ייעודים בלבד ותגבור של קווים קיימים – תהיה רחוקה מלהספיק. כך או כך, במהלך השבוע נרשמו בקבוצות הוואטסאפ השכונתיות בקשות לא מעטות להשאלת אופניים לשבוע הקרוב – אך מזג האוויר עשוי להקשות במעט על החלופה הזו.
כאמור, ביום שישי הקרוב, 14.2, צפויה הרכבת הקלה לחזור לפעילות מסחרית – אבל ללא מקטעי ההארכות – מתחנת חיל האוויר בפסגת זאב עד נוה יעקב ומהר הרצל עד להדסה עין כרם. הפעלה מסחרית של הארכות צפויה רק לשבוע לאחר מכן (21.2) – אך מלקחי עבר של השנים האחרונות – לא מן הנמנע שיירשמו עיכובים נוספים.
חלופות אוטובוסים
למשתמשי הרכבת הקלה יוצעו חלופות יוצעו חלופות באמצעות קווי אוטובוס בשירות מיוחד וכן יורחבו ויתוגברו קווי האוטובוסים הקיימים.
שירות האוטובוסים החלופי שיפעל במהלך ההרצה:
מקטע צפוני – תגבור קווים קיימים
• פסגת זאב – תגבור קווים קיימים: 22, 25, 49, 65, 66, 540, 541
• בית חנינא – תגבור קו 274
מקטע מרכזי – תוספת קווים
• קווים 500 ו-501 (זהים במסלול) – מגבעת המבתר, דרך מרכז העיר לתחנה המרכזית.
• קו 502 – מהתחנה המרכזית, לעירייה ובחזרה לתחנה המרכזית.
• קו 503 – מגבעת המבתר לעירייה ובחזרה לגבעת המבתר.
מקטע דרום מערבי – הארכת קווים קיימים
20, 21, 23, 24, 27, 29 – מדרום מערב העיר לאזור התחנה המרכזית ותחנת הטורים (רחוב שערי צדק, בקרבת שוק מחנה יהודה).
מידע על הקווים החלופיים זמין באתרי ובמוקדי משרד התחבורה, עיריית ירושלים ומפעילת הרכבת חברת כפיר.
עם הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה, בצפון משכונת פסגת זאב לשכונת נווה יעקב ובדרום מהר הרצל לביה"ח הדסה עין כרם, יתווספו לקו 7 קילומטרים של מסילות ובהם 12 תחנות חדשות: 4 בצפון, בשכונת נוה יעקב ועוד 8 בדרום מערב העיר – בקרית היובל, בקרית מנחם ובצומת אורה.

חלופות קווי האוטובוס להשבתת הרכבת הקלה
הנוסע
מתי מנסרים את המסילה כדי ליצור את הצומת עם הקו הירוק בשרי ישראל?