להתנייד בין דאבל פארקינג - הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)
להתנייד בין דאבל פארקינג - הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)

עיריית ירושלים נגד הולכי הרגל ואנשים עם מוגבלויות – והפעם: "העיוורים מסכנים את חייהם"

בהחלטה יזומה ומודעת - העירייה לא אוכפת חניה אסורה על מדרכות, גם לא דאבל פארקינג מסתבר. התוצאה: פגיעה קשה בהולכי הרגל. אך מה קורה כשבמרחב מסוים פועל בית חינוך עיוורים - האם גם שם הגיוני לתעדף "מצוקת חניה" על פני מצוקת ההולכים על שניים? העירייה: "בוחנים הצבת מעקות בטיחות לאורך המדרכה"

פורסם בתאריך: 30.1.25 08:34

ברחוב צבי יהודה בשכונת קריירת משה, התרבו בשנתיים האחרונות תלונות רבות מצד אנשי בית חיונך עיוורים הנמצא הרחוב, על רכבים רבים החוסמים חלקים מהמדרכה הסמוכה לבית הספר ומהווים סיכון עבור הולכי הרגל, על אחת כמה וכמה כשמדובר על אנשים המתמודדים עם לקויות ראייה בדרכות שונות, ומשתמשים במדרכה בדרכם למוסד החינוכי. באזור המדובר בקרית משה פועלים עוד מוסדות חינוך לאנשים עם מוגבליות, והתמרון שהם נאלצים לעשות – שכולל לעיתים ירידה לכביש סואן – לא רק שמקשה עליהם אלא ממש מסכנת את חייהם. הרבה יותר מכל הולך רגל אחר במרחב.

התיעודים המגיעים מהרחוב קשים. המדרכה כולה מולאמת לטובת חניית כלי רכב – פרטיים ולא פרטיים. אוטובוסים, רכבי משטרה, טנדרים ומה לא. המדרכה ברחוב צבי יהודה, במיוחד בחלק התחתון שקרוב יותר לשדרות שז"ר/הרצל פשוט הפכה לחניון. תלונות למוקד 106 ולפיקוח העירוני פשוט לא מספקות את התוצאה המיוחלת – העיוורים נאלצים לפלס את דרכם בין מכוניות – על המדרכה ולעיתים גם על הכביש. סכנה של ממש.


הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)

הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)


הפעילה החברתית איריס שובלוב, מתנדבת בבית חינוך עיוורים בקרית משה, מספרת כי התלוננה לא אחת למוקד 106 של העירייה, על מנת שיטפלו בבעיה ויבצעו אכיפה באיזור כדי להרתיע את הנהגים, אך פעם התקשו הפקחים לבצע את עבודתם. "אכן הגיעו מספר פעמים פקחים לאכוף את הרכבים שחוסמים את המדרכה", מספרת שובלוב בשיחה עם "כל העיר" ומסבירה, "חלק מהפקחים ביצעו את עבודתם וחילקו דו"חות, אך היו גם כאלה שחששו לתת דוחות, מפחד שיתלוננו עליהם. הם טענו שלחלק מהרכבים עם תו נכה – אבל לא ידוע לי שתו כזה מקנה זכות לחסום מדרכה שלמה ולא להשאיר מעבר מינימלי. בשורה התחתונה – אין מדיניות אכיפה אחידה, אם בכלל יש אכיפה. וכשאין אכיפה – הנהגים מרגישים שאפשר להגיע באופן חופשי ולהעמיד את הרכב באופן חופשי".


הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)

הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)


"לצערי אין פיקוח והנושא לא מטופל ומסכן את העיוורים", מספר ל"כל העיר" שלום עמיר, עיוור 100 אחוז, שמרכז הספורט בבית חינוך עיוורים הוא כמו בית שני עבורו. "אני אדם עיוור שמתנייד באופן עצמאי ולעיוורים חשוב מאוד ללכת בדרך מסוימת וקבועה שהם מכירים, ויש לנו סימנים קבועים שעוזרים לניווט. זה הג׳י פי אס שלנו. ברגע שיש רכב בדרך שמפריע לנו וחוסם לנו את הנתיב הקבוע זה גובל בסיכון – אני יכול לסטות מהכיוון, זה יכול להטעות אותי, לרדת לכביש ויכול להיגרם באסון, וכבר היו כמעט מקרים כאלה לאחרונה. אני מבין שצריכים להחנות בכל מיני מדרכות, אבל בתנאי שזה יהיה מסומן ומיועד לחניה. ברגע שזה יהיה מוסדר, אני אדע מה המסלול הקבוע ולא תהיה הפרעה מצד הרכבים. זה מפריע כמובן לא רק לעיוורים, אלא גם לאנשים עם מוגבלות, נשים עם עגלות וזקנים. אגב, לא מדובר רק בתופעה שייחודית לאיזור הזה, אלא למקומות נוספים בעיר וצריך לתת על זה את הדעת וליצור פתרונות".


הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)

הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)


 

 

אבל לא רק רכבים פרטיים חסמו את המדרכה והיקשו את התנועה של המוגבלים והעיוורים ושובלוב מציינת כי, "גם אוטובוסים חסמו לא אחת את המדרכות, אבל לפחות לגביהם מצאתי פתרון – פשוט התקשרתי לחברה שלהם והם הזיזו את האוטובוסים אחרי שאיימתי להזמין להם גרר, אבל זה באמת בלתי נסבל שאני אמורה לבצע את העבודה של העירייה ולעסוק באכיפה". לדברי שובלוב, כשיש הפגנות ואירועים אחרים באזור גשר המיתרים והכניסה לעיר – גם רכבים של המשטרה חסמו וחוסמים את המדרכה. "זה פשוט לא הגיוני שזה קורה".


הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)

הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)


כמה זמן התופעה נמשכת?
"אני מתנדבת מזמני האישי בבית הספר לחינוך עיוורים ואני הקול של אותם מוגבלים שמנסים רק להגיע בשלום למוסד שבו הם לומדים וזה נמשך כבר שנתיים וחצי לפחות מאז שאני הגעתי לבית הספר. המקום הפך להיות מגרש החניה של כולם, זה פשוט מפגע בטחותי".

שובלוב, היא פעילה חברתית מטעם ששת-ארגון נכים ועיוורים, כך שהנושא קרוב מאוד לליבה. "מדובר על עיוורים של ממש או כאלה שיש להם לקות ראייה משמעותית או נכים ומוגבלים שמנסים לפלס בקושי רב את דרכם ופשוט מסכנים את עצמם. לעיוורים יותר קל ללכת על תוואי של קיר, כיוון שאין להם גישה כזאת, הם יורדים למדרכה ומחפשים את התוואי של המדרכה וזה סכנת נפשות. יתרה מכך – גם במדרכה ממול חונים ושם המדרכה צרה מאוד וברגע שמכוניות חונות שם – אין מעבר והאפשרות היחידה שנותרת היא ירידה לכביש. אני זועקת את זעקתם והקול שלהם".


הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)

הדרך לבית חינוך עיוורים (צילומים: בית חינוך עיוורים)


ש לך רעיון לפתרון?
"מלבד נושא האכיפה שהוא חשוב מאוד, נפגשתי עם אחד ממנהלי הפיקוח בעירייה והוא הבטיח לי שיסמנו למכוניות היכן מותר לעמוד כדי לאפשר למוגבלים ולעיוורים לנוע בבטחה במדרכה. כמובן שזה לא הוסדר ולא נעשה ועד היום אני מחכה שיעשו את זה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מחויבת לרווחתם ובטיחותם של ליקוי הראייה ומודעת לאתגר הולכי הרגל באזור, בעקבות הפניות שהתקבלו בנושא לפני כשבועיים. מתוך רצון לחתור לפיתרון ראוי ומהיר, בוחנת בימים אלה העירייה, בשיתוף המינהל הקהילתי באזור, אפשרות להצבת מעקות בטיחות לאורך המדרכה, ברחוב הרב צבי יהודה – בקטע שבין שדרות הרצל לרחוב דגל ראובן".

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. שרון

    עיריית ירושלים היא בוגדת בציבור שלה נלחמת בו בעיקר בנכים הפקחים אמרו בבית המשפט שקיבלו הוראה לתת דוחות לנכים בכל מקום שהם עומדים שילמדו לא לחנות פקח בשם עבדול כרים עזיז אמר את זה בבית המשפט הם נותנים דוחות לאנשים שעומדים בשוק וכותבים עמדו בתחנת אוטובוס ובטח אתם יודעים כמה שנים כבר אין שמה תחנת אוטובוס אבל לעומת זה לחברים שלהם הם לא נותנים דוחות לא על המדרכה לא בשום מקום העירייה שתלה עצים ועמודים לאורך כל נתיב הרכבת שלא מאפשרים ללכת אפילו עם עגלה קטנה בטח לא עם כיסא גלגלים

  2. 30 קמש עכשיו

    עולם שלישי.
    הפטור מהתשלום למי שיש לו תו נכה, גמר את ערי ישראל.
    שרון, לא ברור מה את רוצה. חניה על מדרכה צריכה לזכות בדוח. עם תו נכה או בלי תו נכה. למה שלא יהיו עצים על המדרכה?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר