אם לא יקרה משהו חריג, בתוך ימים ספורים תוגש עתירה לבג"ץ נגד הזינוק בתעריפי הארנונה בירושלים לכ-13,000 בתי אב. אתמול, שלישי, הצליח מטה מאבק התושבים נגד "עושק הארנונה" להשיג את המימון הכספי לטובת ההליכים המשפטיים, עם גיוס המונים שהלך וצבר תאוצה עד להגעה ליעד – 60 אלף שקל (כ-40 אלף שקל מתוכם הושגו בתוך 24 שעות).
השלב הבא במאבק – פנייה לשרי הפנים והאוצר הנקראת בעגה המשפטית "מיצוי הליכים". באם שר הפנים משה ארבל ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא ייתקנו את "העוול", כמו שמכנים אותו במטה המאבק, תוגש עתירה לבג"ץ, כנגד ההחלטה על הקפצת תעריפי הארנונה לבניים חדשים בהיקף של 30 עד 130 אחוזים.
"ההצלחה שלנו היא הוכחה לכך שכאשר התושבים מאוחדים, אפשר להשיג תוצאות", נמסר ממטה מאבק "עושק הארנונה". "אנחנו לא נעצור כאן – המאבק שלנו ממשיך על מנת להבטיח עתיד טוב יותר בירושלים, עתיד שבו תושבים לא יעמדו בפני עליות מחירים בלתי סבירות ומעל הכל לא נשתוק על חוסר שיוויון. אנו מקווים כעת כי המערכת המשפטית תתמוך במאבקנו הצודק".
כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" לא אחת בחודשים האחרונים – בחודש מאי, עם כינונה של מועצת העירייה החדשה, התקבלה ההחלטה להוסיף סיווג חדש בתעריפי הארנונה – תעריף בניינים חדשים – אשר מעלה את גובה הארנונה באותם הבניינים לרמת סיווג א' – הגבוה ביותר. המשמעות עבור כ-13,000 משפחות היתה, כאמור, זינוק של עשרות אחוזים בתעריף הארנונה ולא משנה היכן הם מתגוררים.
העיוות הגדול ביותר היה כלפי למעלה מ-2,000 בתי אב, מרביתם במזרח העיר, שבשל הבניין החדש שבו הם מתגוררים קפצו מסיווג ד' ל-א' – המשמעות היא עלייה מטורפת של 130 אחוז בתעריף הארנונה – מ-4,000 שקל בשנה לכ-9,000 בשנה.
בפרויקט החדשים של התחדשות עירונית בקרית היובל ובפסגת זאב הארנונה קפצה ב"רק" 70 אחוז – שווה ערך לאלפי שקלים בשנה, כשגם ברמת שלמה, בארנונה, בארמון הנציב, ברוממה ובשכונות נוספות היה זינוק בתעריף שאותו נדרשו הדיירים לשלם.
התושבים נדהמו כשראו את חשבונות הארנונה בתיבות הדואר והחליטו על יציאה למאבק. ראיונות בתקשורת, הפגנות ועוד. עכשיו מגיע המאבק לשיא – עם פנייה שצפויה לערכאות משפטיות.
העתירה שצפויה לבג"ץ תהיה נגד משרדי הפנים והאוצר – הם אלו שחתומים בסופו של דבר על השינוי בצו הארנונה בירושלים (למרות שההחלטה התקבלה על ידי עיריית ירושלים ורק אושרה על ידי משרדי הממשלה).
"אנחנו נפנה קודם כל להליך של מיצוי הליכים – פנייה רשמית לשרי הפנים והאוצר לחזור בהם משיטת החישוב החדשה", מסביר עו"ד ד"ר מתן גוטמן, שנשכר על ידי מטה המאבק לייצגם בהליכים. "אמנם העירייה היתה הגורם הממליץ על השינוי, אבל בסוף-בסוף ההחלטה המינהלית היא של השרים".
אבל עזבו אתכם מפרוצדרות משפטיות. מה שיותר מעניין הם סיכויי ההצלחה של ההליכים. לדברי עו"ד ד"ר גוטמן, הסיכויים הם גדולים והוא מציג מספר טענות "מופרכות" לדבריו בהסברים שסיפקה העירייה.
"עיריית ירושלים באה והחליטה על שינוי בטענה שגיל הבניין מעיד על המצב הסוציואקונומי – טענה שהיא מופרכת מיסודה", מדגיש גוטמן. "יש איתנו משפחות מרמת שלמה שהצליחו לרכוש דירה בזכות מחיר למשתכן. איפה זה מתכנס עם מצב סוציואקונמי טוב יותר? יש את פרויקט הדיור להשכרה ברת השגה בקרית היובל – אלו כולם זכאים של משרד השיכון להטבה של דיור בשכירות קבועה – מישהו באמת חושב שבגלל שהם במגדל חדש המצב הכלכלי שלהם טוב יותר?".
עוד מוסיף עו"ד גוטמן כי "העיוותים לא נגמרים רק בזה. יש מצבים אבסורדיים – שוכרי דירות בפרויקט תמ"א משלמים ארנונה גבוה בעשרות אחוזים מבעלי דירות באותו פרויקט – הרי ברור לכל ששוכר דירה הוא במצב סוציואקונומי פחות טוב. אז על מה מדברים פה? זו טענה שהיא קשקוש מוחלט".
בעיריית ירושלים טוענים שהם מתקנים עיוות היסטורי של שנים וגם נותנים לדוגמא את תל אביב, ששינתה גם את שיטת התמחור?
"אני מכיר את הטענה, אבל זו טענה מתחכמת שלא מתיישרת עם המציאות. בניגוד להגדרה בתל אביב – שם נכתב בצו הארנונה גמר הבניין – בירושלים הגדירו 3 מצבים של שינוי התעריף – אכלוס, גמר בנייה וגם ארנונה שהוטלה לראשונה מה-1.1.2020. ההגדרה האחרונה יוצרת מצב אבסורדי שבו חדר או מרתף שנוספו לדירה מסוימת אחרי 2020 נדרשים לשלם עשרות אחוזים יותר מאשר השטח המרכזי של הבית. אבסורד אחר יש גם בבניות לא חוקיות, רובן במזרח העיר. הבניינים והחריגות נבנות לפני עשר עד 15 שנה – אבל מבחינת העירייה – הארנונה הוטלה עליהם לראשונה רק לאחר שהתגלתה הבנייה הלא חוקית לפני שנתיים-שלוש – אז הדירות הללו עוברת כעת לתעריף ארנונה א' – עם זינוק של כ-130 אחוז במחיר. זה בלוף אחד גדול. אין הגדרה כזו באף מקום בארץ".
"ועוד משפט לגבי תל אביב", אומר עו"ד גוטמן, "שם הם שינוי את התעריפים לבניינים חדשים, אבל השאירו את הבניין המשודרג באותו אזור שהוא היה קודם. כי בניין חדש שנבנה באזור שכונת התקוה לצורך העניין לא הגיוני שישלם את אותו תעריף כמו בניינים בצפון תל אביב. זה הגיוני".
ומה אתה אומר על תיקון עיוות היסטורי של שנים?
"אז התיקון הוא של עיוות בעיוות גדול יותר? פתאום תושבים בבית צפאפא שווים מבחינה סוציואקונומית לתושבי רחביה או בית הכרם? זה מגוחך. ירושלים היא עיר ענקית, היא לא מקשה אחת. באה עיריית ירושלים ותיקנה "עיוות" לדבריה בגרימת עוול לאלפי משפחות".
אתה חושב שסיכויי ההצלחה טובים?
"זה לא הגיוני ולא חוקי לעלות את הארנונה ביותר מ-10 אחוז אלא אם נותנים פריסה. צריך להיות מדרג כלשהו. הכללים של משרד הפנים קובעים שארנונה למגורים יכולה לעלות עד 10 אחוז. אנחנו בטוחים שאת העוול הזה נתקן. אם לא במיצוי הליכים, אז בבג"ץ, שלא ייתן יד להחלטה כה מעוותת. לא מכיר מקרה שבו נרשמה עלייה כזו חריגה בארנונה".
מהעירייה נמסר: "העלאת שיעורי הארנונה והרחבת מקורות ההכנסה הם צעדים הכרחיים שנועדו לשמור על היקף השירותים הניתן לציבור. בלי תוספת ארנונה, רמת השירותים תיפגע, ובוודאי שלא תוכל להשתפר.
"העלאת תשלומי הארנונה למי שהמגורים שלהם השתפרו במידה ניכרת היא צעד הגון, שנקבע על יסוד קריטריון אחיד הקשור לשנת הבנייה או להתחדשות הבניין ודירותיו. ההעלאה במרבית המקרים מסתכמת בכ-30 אחוז, לאחר שנים ארוכות מאוד בהן לא היה שינוי. עם הפעלת התוכנית, התברר כי יש מי שהחיוב לגביהם עלה בשיעור גבוה מאד, מכיוון שסיווג המגורים שלו לצורך ארנונה עלה מ ג' ל-א' וכאן כבר מדובר בתוספת של עד 70 אחוז במקרים חריגים.
"עיריית ירושלים עומדת על הצורך לשמור על החלטתה בעניין שינויי הסיווג, כמו גם על קריטריון הסיווג על פי שנת ההתחדשות של בית המגורים. כאמור, ללא שמירה על הקריטריון והשינוי שבעקבותיו, לא יהיה ניתן לספק שירותים ברמה ראויה.
"אכן, בכל אירוע רחב יש מי שבאופן חריג נפגעים בצורה קשה יותר, אך מדובר במיעוט של מקרים".
תגובות