חודש בלבד אחרי שנפתח מחדש בחגיגויות – צו הריסה מאיים על פעילותו של שוק רמלה לוד – שוק הרוכלים המוכר והידוע.
השוק, כאמור, נפתח מחדש בחודש דצמבר לאחר שנתיים של השבתה מפעילות, אך מסתבר שהמיקום החדש – רחוב משה ברעם, בתפר שבין תלפיות לבית צפאפא, אינו מאיר פנים לרוכלים ולאנשי השוק.
הבעיות של השוק במיקומו החדש רבות ומגוונות, בהן גם בעיית הגעת קליינטים, אך נדמה שהיא הפחות משמעותית בשלב זה. רשות האכיפה במקרקעין הוציאה למקום צו הריסה בטענת לפעילות לא חוקית בקרקע.
בנוסף, בעיריית ירושלים שוקלים הוצאת צו סגירה לשוק (אלא אם הוא יהרס קודם לכן על ידי רשות האכיפה במקרקעין) בשל בעיות תנועה חמורות ואי עמידה של אנשי השוק בתוכנית התנועתית שגובשה למתחם.
השוק, למי שאינו בקיא, ממוקם כאמור בין תלפיות לבית צפאפא, כשהגישה אליו היא דרך רחוב פנימי בבית צפאפא, הממוקם בסמיכות לבית ספר יסודי. מאז שנפתח השוק, כך אומרים ל"כל העיר", גורמים שונים הקשורים לבית הספר – הורים, אנשי צוות ותושבים בבית צפאפא – נרשמת סכנה בטיחותית לילדים, ישנם עומסי תנועה כבדים וכאוס שורר בכביש.
"השוק ממוקם כ-150 מטר מבית ספר 'בית צפאפא יסודי ב'", מציין גורם המעורה בפרטים. "זו תופעה פסולה שלא היה לה תקדים בירושלים – שוק רמלה-לוד מעולם לא היה בתוך אזור מגורים או בקרבת בתי ספר".
כביש הגישה המוביל אל בית הספר הוא אותו כביש גישה שמוביל אל שוק רמלה-לוד במיקומו החדש – כביש צר ממדים שצר מלהכיל את באי השוק, הספקים והתושבים. המצב שנוצר הוא סכנה בטיחותית לילדי בית הספר – שנאלצים ללכת בין מכוניות שעומדות, בין היתר, על המדרכה עם עומסי תנועה כבדים.
"המצב בלתי נסבל בהגעת התלמידים בבוקר וגם בפיזור בשעות הצהריים", אומרים הורים לילדי בית הספר. "אנחנו ממילא סבלנו ממצוקה במקומות חניה להורים וגם לאוטובוסים ליד בית הספר כי אנחנו יושבים על כביש ראשי. ילדים מסתובבים בין המכוניות, ההסעות לא מצליחות להגיע קרוב לבית הספר וההורים נתקעים שעות באיסוף".
מעבר לבעיית הבטיחות הקשה שנוצרה בסמיכות לבית ספר יסודי, ל"כל העיר" נודע כי השוק במיקומו החדש נפתח ללא אישור וללא התייחסות של מחלקת הסדרי תנועה בעירייה. העובדה הזו – במיוחד לאור הקרבה למוסד חינוכי לילדים עד גיל 13 – מהווה סכנה עצומה וממשית לתלמידים, ויש האומרים כי היא "גובלת ברשלנות".
מי שנדרש להתערב בנושא הוא סגן ראש העיר אריה קינג (מאוחדים), מחזיק תיק בטיחות בדרכים, אשר קיבל פנייה מאנשי בית הספר. בשיחה עם "כל העיר" אומר קינג: "בטיחות בדרכים ופיקוח עומדים מעל הכל, מעל אינטרס עירוני ומעל אינטרס כלכלי פרטי. לנוכח התנהלות היזם של השוק, והעובדה שלא אושרה תוכנית תנועה על ידי הממונים על הבטיחות בדרכים בעירייה, אני קורא לגורמי האכיפה בעיר לפעול מייד לסגירת השוק, עד להבטחת חייהם של המשתמשים בדרכים הסמוכות".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים ומשטרת ישראל דרשו במסגרת הליך רישיון העסק, באופן חריג, למנוע את החפיפה בין שטח בית הספר לבין העסק באמצעות אישור והסדרה על ידי יועץ תנועה מטעם העסק. העירייה והמשטרה פועלות אל מול העסק לביצוע מיידי של תכנית התנועה המאושרת. ככל ולא תבוצע תכנית התנועה המאושרת, תשקול העירייה נקיטת הליכי אכיפה, לרבות האפשרות להוצאת צו סגירה למתחם".
בנוסף, בעירייה מציינים כי "לצד זאת, בימים אלו מתנהל הליך משפטי בין העסק לבין המדינה בגין צו הריסה שהוצא לעסק".
תגובת הנהלת שוק רמלה לוד תובא כשתתקבל.
תגובות