ככלל – בעל רכב רוצה חניה קרוב לביתו. אם אפשר שתהיה פרטית ושייכת רק לו. הבעיה – גם אם מאוד יתאמצו – בלתי אפשרי לעשות זאת – אולי רק עם חניון תת קרקעי ענק. אבל כידוע, חניוני ענק אין בנמצא בשכונות העיר, וכחלק מהניסיונות של העירייה לתת מענה לבעלי הרכבים – היא פוגעת פעם אחר פעם, שוב ושוב, בהולכי הרגל ובמתניידים במרחב הציבורי שלא ברכב פרטי.
והפעם בפינה הקסומה – עיריית ירושלים נגד הולכי הרגל: רחוב אלעזר המודעי בקטמון. רחוב ראשי יחסית, אשר מחבר את קטמון עם צומת אורנים (בואכה תלפיות/בקעה/המושבה הגרמנית). הרחוב הזה כולל בצידו האחד בתי מגורים ובצידו השני מגרש ספורט, גינת בית אלישבע, מעונות יום, בית ספר ובית כנסת.
במסגרת שדרוג הרחוב, שבין מטרותיו היתה סלילת שביל אופניים, בוצעו בחודשים האחרונים עבודות. על כך שבזמן העבודות נחסמה המדרכה להולכי הרגלשבזמן העבודות נחסמה המדרכה להולכי הרגל כבר נכתב ב"כל העיר", וכעת נראה כי זה היה אולי חלק מתוכנית גדולה יותר – להרגיל את הולכי הרגל להסתדר בלי מדרכה. העיקר להסדיר עוד כמה מקומות חניה.
וכך, תושבי האזור – שכונות גוננים, קטמון וכאלו אשר ילדיהם נמצאים במעון היום או בבית הספר היסודי שפועלים ברחוב – הופתעו בוקר אחד כשגילו שבמקום מדרכה סידרה העירייה מקום חניה אנכי לכ-18 כלי רכב. ומה עם הולכי הרגל, הורים עם עגלות, נכים המתניידים בכיסאות גלגלים? הם יאלצו להיכנס לגינה הציבורית, לעשות עיקוף ולהתנייד שם. שביל אופניים – חשוב לומר – אין בנמצא.
אז נכון – חניה לדיירים חשובה מאוד. אבל עם כל הכבוד והחשיבות – בטיחות הולכי הרגל חשובה בהרבה. במצב הנתון, כך משתפים עם "כל העיר", חלק נכבד מהולכי הרגל פשוט עושה זאת על הכביש, תוך, כמובן, סיכוי חייו.
ומה עם הפתרון שמצאה העירייה בדמות שביל בתוך גינת המשחקים? "בתור הורה עם ילד בעגלה – זה קשה כל יום עכשיו להיכנס לגן שעשועים, במדרכה ולהסביר לילד שלא עוצרים ולא משחקים", מתייחס לנושא אב לפעוט שמתגורר באזור. "קצת כמו לקחת ילד לחנות ממתקים ולהגיד לו שאסור לגעת או לטעום".
טענות נוספות אשר עולות נגד המהלך הן בראש ובראשונה על בטיחות הולכי הרגל והזכות שלהם להשתמש בדרך. "אנשים רוצים ללכת בקו ישר ולא בעיקוף", מציין גורם הבקיא בפרטים. "כשאין אופציה כזו, רבים מהם פשוט הולכים על הכביש".
לדבריו, ערבוב ההולכים ברגל עם גינת המשחקים הוא לא הגיוני בשל התנועתיות שפוחתת. אבל הכי מדאיג הוא "שמדובר על תקדים של גריעת שטח פארק עבור חניות. זה לא סביר".
גורמים נוספים אשר בקיאים במתרחש באזור מציינים כי ברחוב אלעזר המודעי לא היתה קיימת 'מצוקת חניה', שישנם מקומות חניה במרחק הליכה סביר. עוד הם מדגישים כי "בדיקה של מספר הדירות באזור אל מול מספר החניות הזמינות, מראה שהמצב יותר מאשר סביר".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "שיפוץ רחוב אלעזר המודעי תוכנן ותואם באופן מלא עם המינהל הקהילתי, תוך שיתוף ציבור עם כלל הגורמים הרלוונטיים (משרד התחבורה – תכנית אב לתחבורה ירושלים, חברה מוריה המבצעת, והמינהל הקהילתי).
"לאחרונה הוצגה לתושבים אופציית תכנון שונה, במסגרתה החניות מתוכננות במקביל למדרכה. חלופה זו תפחית את מספר מקומות החנייה בכ-12, פחות מהחלופה שכרגע בביצוע, דבר שיאפשר הרחבת המדרכה ומענה לבקשות שהוצגו. במידה והמינהל הקהילתי מעוניין בכך, ניתן לשנות את התכנון בתיאום מול העירייה".
איתמר שחר, אחד מנציגי שכונת קטמון במינהל קהילתי גינות העיר: "תכנון הרחוב אכן בוצע בשיתוף המינהל; אך כפי שקורה לעתים, הביצוע בשטח הציף בעיות שלא ניתן היה לחזות בשלב התוכניות. קיבלנו תלונות מהולכי רגל ומשתמשים בפארק, על צמצום שטח המדרכה, הנגיסה בשטח הפארק לטובת החניות הניצבות, והצורך לבצע עיקוף דרך שטח הגינה והמתקנים.
"לשמחתנו, העירייה הביעה גמישות בנוגע לאפשרות לעדכן את התכנון, ועל כך אנחנו מודים לה. בכוונתי לפעול שהמינהל הקהילתי יקדם הצבעת תושבים בנושא שינוי התכנון לחניות מקבילות, באופן שיאפשר את הרחבת המדרכה – ולפי תוצאות ההצבעה ייקבע האם השינוי יבוצע".
שרון
העיריה /ות נגד הכל רק לא לתת שירות בירושלים מקטינים את הכבישים את המדרכות את התקציבים לציבור החילוני הסעות לתלמידים רק לחרדים דוחות על כל דבר נתצים בכבישים ללא תחבורה ציבורית כי זה מלכודת דבש ועוד
חלם,זה כאן
אז יווצר מצב שאין חניוות מספיק,ורכבי יחנו על המדרכות,אז שוב יהיו תלונות,בכלל כל אחד מושך לכיוון שלו,לא פעם הדיירים מתלוננים כמשדרגים את הרחובות שגזלו מהם חניות,עכשיו הוסיפו סידרו,עדיין יש תלונות.מעבר לזה שיש מעבר להלוכי רגל בטוח דרך הגן,בלי בעיה,הרי מי שמכיר את האזור יודע שיש חוסר גדול בחניות,
תושבת השכונה
הפכו את גן המשחקים השכונתי לסכנה לילדים!! אי אפשר ללכת לשם יותר מבלי להיות צמודים לילדים שלא ירצו לכביש, שלא יתקרבו לחמנייה !! עיירית ירושלים אתם ממש הגזמתם !!!
יורם
במקום שישפצו ויטפחו את הפארק..כמו מקומות ישיבה בצל, מתקני משחק וכו' הסירו את הגדר שהפרידה בין הרחוב הסואן וגינה ולקחו עוד שטח של עצים וצמחי נוי מהפארק וחבל מאוד..
מרי
גם ברחוב הרכבת במושה הגרמגית
זה ככה אנשים נאלצים ללכת על הכביש בושה
רק במרכז העיר אין חניה עירונית הרסו את החנויות שם מי הולך לעיר? אין חניה הכל בכסף בושה לעיריה
אצלינו בשכןנה כולם מחנים על המדרכה אין אכיפה ועוד בתכנון הובפנ של אלפי דירות ומגדלים על כבישים משנות החמישים
בכייה לדורות
30 קמש עכשיו
חניה חינם רציתם, בבריאות ובחיים שילמתם. עד שהציבור, וגם העירייה, שחלק מגורמיה המקצועיים אינם מקצועיים כלל, יבינו שחניה חינם היא נזק יקר, לא נראה שינוי משמעותי. על חניה צריך לשלם, גם ברחוב ליד הבית. אחרת אנחנו נמשיך לקבל את מה שאנחנו משלמים עליו. לא משלמים על חניה ישירות, משלמים כפל וכפליים באיכות חיים וסביבה ירודה. לצערנו זה גם לעיתים עולה בחיי אדם.
אנחנו רואים איך במדיניות הנוכחית, כל תוצאה תהיה רחוקה מאופטימלית לכולם, גם להולכי הרגל וגם לאלו שרק נוהגים.
חלק מהתגובות פה מדגימות את הבורות הציבורית.
אמת
מעולה
סוף סוף חושבים על התושבים של השכונה
אין דבר יותר מתסכל מאשר לחפש חניה אחרי יום עבודה מתיש.
שכונת קטמון הישנה וקטמונים חייבות תכנון מדרכות חכם בדיוק כמו זה.
הכתב סתם ממורמר ואין לו על מה לכתוב.
יוסי
אם יד מעבר דרך הגינה אז מה הבעיה?
שלפחות במקום אחד בירושלים דאגו לתושבים לקצת יותר חניות?
הנוסע
מכל משתמשי הדרך ציבור בעלי המכוניות, בערך כמו הציבור השמאלני, הם הציבור הכי תובעני, הכי מקושר, הכי גס והכי אלים. ראינו את זה גם בסאגת הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים. בכל דיון של שיתוף התושבים הם נוכחים ומדברים רק על החניות שלהם. כל משתמשי הדרך צריכים לפנות מקום לעוד נתיבים לתחבורה פרטית ולעוד מקומות חניה. אחרת הם מאיימים (כפי שכבר עשו כאן בשרשור הזה) שהם יחנו על המדרכות ועל גינות המשחקים ובכל מקום שטוח מספיק – וזו התוצאה.
דוד תושב השכונה
אולי ברחוב אלעזר המודעי, המצב רע להולכי הרגל, אבל באופן כללי, אנחנו בהלם מביטול מאות מקומות חנייה ב-6 שנים האחרונות. זה התחיל עם פלמח, אח"כ הארי, שי עגנון, הורקניה,בני התחרה, וכו' וכו'. כנראה שיש מישהו/ מישהי בעיריית ירושלים שאלרגי למקומות חנייה. ואז במקום להוסיף מקומות, בכל פעם משפצים רחוב, אנחנו מתחילים להמר כמה מקומות יתבטלו. ברחוב הפלמח וגם בדי עגנון, יש מדרכות יותר רחבות מאשר בפריז, ואז כמובן שחוזרים הביתה ואין מקום. עיין המדרכה מול חנות אניס ברחוב הפלמח וכו' וכו'.
תושבת בקעה
המתכננים בעירייה- מנותקים מהשטח, ומהשכונות. הם מתכננים על מסך המחשב, והכל נראה יפה.. בפועל כנראה לא הלכו אפילו פעם אחת- ברחובות שהם מתכננים. והתכנון ממש לא מתאים , לצורך של התושבים. לא להולכי רגל, וגם לא לנהגים. והרבה שיפוצים שבכלל לא נחוצים, ולא יפים יותר. הרבה ביזבוז כספים-
שלמה
כותרת טפשית ושקרית. כל המדרכות בעיר מורחבות כולל מסלולי אופניים והכל על חשבון רוחב הכביש והחניות.