החדשות הטובות: תאריך היעד להפעלת הארכות הקו האדום של הרכבת הקלה לנוה יעקב ולהדסה עין כרם צפוי ל-25.1.2025. בשאיפה שכל הגורמים המעורבים יצליחו להקדים את המועד המדובר במספר ימים. החדשות הרעות: בשבוע שלפני הפעלת ההארכות – הרכבת הקלה תושבת לכשבוע.
בחזרה לחדשות הטובות: הפעם נדמה שמדובר על תאריך יעד אחרון, כזה שכל הגורמים המעורים בפרויקט – משרד האוצר, משרד התחבורה, צוות תכנית אב לתחבורה, עיריית ירושלים וחברת 'כפיר הרכבת הקלה' – כמעט מוכנים להצהיר עליו בגלוי. אז אחרי אינספור דחיות משלל סיבות, אילוצים ותירוצים – הפעם זה באמת צפוי לקרות. עד סוף ינואר הקרוב – הרכבת הקלה תגיע להדסה עין כרם ולנוה יעקב. בשורה גדולה.
בנוגע לחדשות הרעות – נדמה שרעות זה לשון המעטה. כ-170,000 נסיעות מתבצעות ברכבת מדי יום – מספר עצום שאין שום דרך להחליפו באמת באמצעות אוטובוסים. המשמעות של השבתה של הרכבת הקלה לכשבוע ימים היא כאוס תחבורתי בירושלים. הדבר יבוא לביטוי באוטובוסים עמוסים עוד יותר בנוסעים. בנוסף – תוספת משמעותית של רכבים שיעלו על הכביש מכיוון שאין להם את הרכבת הקלה. הדבר יוביל לעוד עומס בכבישים, שגם ככה פקוקים כמעט בכל שעה ביום, וזה עוד לפני שמוסיפים את עשרות הנסיעות של קווי האוטובוס שיצטרפו לחגיגה. בשורה התחתונה – שבוע שבו לא בדיוק מומלץ לצאת מהבית.
הסיבות להשבתה
אז למה בכלל תושבת הרכבת לכל אורך התוואי? גורמים המעורים בפרטים מסבירים ל"כל העיר" כי לקראת ההפעלה המסחרית של הארכות הקו האדום בוצעו עבודות נוספות לכל אורך תוואי הקו האדום – החלפת מערכות איתות, הבאת מערכות קיימות לסטנדרט החדיש יותר ושיפוץ של קרונות הרכבת הישנים והתאמתם למערכות המתקדמות. בשל ההחלפות והשדרוגים, כך הם מסבירים, יש לבצע בדיקה כוללת של כל הקו.
"שאט דאון זה דבר מקובל בעולם במקרים של הפעלת קו חדש על קיים", מסביר אחד הגורמים ל"כל העיר". "אלו מערכות חדשות שהותקנו שלא ניתן היה לבדוק את כולן בשל מגבלות הרגולציה. כמובן שאי אפשר היה להשבית את הקו בכל התקנת מערכת איתות, כי אז כל הפרויקט היה נתקע. ההחלטה היתה לבצע בדיקות לכל הקו, כמו, כאמור, שקורה בכל העולם כשחונכים קו רכבת חדש".
לדברי אותם הגורמים נבחנו חלופות שונות לביצוע הבדיקות, בהם גם ביצוע טסטים בסופי שבוע או בשעות הלילה – אך האופציות הנבחנות ירדו מהפרק. "אי אפשר לבצע את הבדיקות למשך 4 שעות בכל לילה – זה היה נמשך זמן רב ודוחה את פתיחת ההפעלה של הארכות", נמסר ל"כל העיר", "בנוסף – יש עניין של מגבלות והגבלות של חוקי הרעש. בסוף, בהחלטה משותפת, כולם הבינו שאין ברירה אלא לעשות שאט דאון לקו, בתקווה הוא יהיה כמה שיותר מצומצם".
זכרונות מקיץ 2022
השבתת הרכבת צפויה להוביל לכאוס תחבורתי משמעותי בירושלים כולה. כזכור, בקיץ 2022 הושבת מקטע של הרכבת בין הר הרצל לתחנה המרכזית, זאת לצורך חיבור צומת מסילות הרכבת בבן דור (אזור קרית משה-גשר המיתרים). אז, כפי שפורסם ב"כל העיר", נפרסו בציר מסלולי תחבורה ציבורית ייעודים, חלקם זמניים, לצורך מתן מענה תחבורתי למשתמשי הרכבת הקלה. חלק מנתיבי התחבורה הציבורית הללו הושארו – כמו בדרך איש שלום – אבל אחרים בוטלו וכלל לא בטוח שהם יוחזרו – מכיוון שההשבתה המתוכננת קצרה יותר – בת כשבוע בלבד.
בנוסף, תוגברו אוטובוסים ונפתחו קווים ייעודים חדשים לזמן ההשבתה – דבר שצפוי לחזור על עצמו גם בהשבתה הנוכחית של הרכבת הקלה.
אולם כלל הגורמים המעורבים מבינים כי גם תגבור משמעותי של קווי האוטובוס יתקשה עד מאוד להגיע לתוצאה של כ-170,000 נסיעות יומיות. מדובר על תוספת של אלפי נסיעות. המשמעות היא שצפויים להיות על הכביש יותר רכבים – בין אם פרטיים ובין אם אוטובוסים – אשר ייאלצו לתמרן בכבישים הפקוקים כבר כעת של ירושלים.
במשרד התחבורה, בצוות תכנית אב לתחבורה ובעיריית ירושלים בונים בימים אלה ביחד עם חברות התחבורה הציבורית הפעילות בירושלים תוכנית לתגבור קווי האוטובוס ומתן מענה כולל לנוסעי הרכבת הקלה בירושלים. יהא אשר יהיה המענה – ספק גדול אם הוא יעזור וימנע את הבלגן התחבורתי שצפוי בשבוע ההשבתה ברחבי ירושלים. כך שאם יש לכם אפשרות של עבודה מהבית – זה בדיוק השבוע לעשות זאת. פשוט להישאר בבית, להימנע מכל עליה על הכביש.
מצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים וממשרד התחבורה נמסר: "כחלק ממבחני ההסמכה של הרכבת הקלה לנסיעה רציפה מנוה יעקב ועד בית החולים הדסה עין כרם, נדרשת השבתה מסחרית של הקו למשך ימים ספורים. יודגש כי פעולה זו סטנדרטית ומקובלת בכל רחבי העולם להסמכת רכבת מסחרית על מנת לוודא את בטיחות הנסיעה בטרם הפעלת הקו. מיד עם סיום הבדיקות וקבלת אישור הפעלה ממשרד התחבורה תשוב הרכבת לפעול, במסלול המלא כולל הארכות לנווה יעקב בצפון ולהדסה בדרום".
באשר לפתרונות שיוצעו לתושבי ירושלים ולמשתמשי הרכבת הקלה בימי ההשבתה נמסר מצוות תכנית אב לתחבורה וממשרד התחבורה כי "במהלך ימי ההשבתה תופעל תחבורה ציבורית חליפית בציר, דיילים בתחנות והסברה לציבור הרחב. בתקופה זו ייסעו הרכבות בין התחנות כחלק ממבחני הרכבת. עיריית ירושלים, משרד התחבורה וצוות תוכנית אב לתחבורה, נערכות למתן מענה תחבורתי חליפי ומערך הסברה לנוסעים בהתאם ללוחות הזמנים לפתיחת הארכת הקו".
מחברת כפיר הרכבת הקלה נמסר: "הארכות הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים הן בין פרויקטי התשתית המורכבים ביותר בישראל. כך, במהלך הפרויקט, בין היתר, מוחלפות כלל המערכות הטכנולוגיות של הקו – דבר שלא ניתן לבצע במקביל לפעילות המסחרית שלו. העבודות מתבצעות תחת אילוצים רבים על מנת למנוע את הפגיעה בפעילות הקו, והפסקת השירות לתקופה קצרה הנדרשת עבור סיום העבודות בצורה הטובה ביותר. במהלך התקופה הזו יתבצעו בדיקות הפעלה של כלל המערכות לאורך הקו, וכן יופעלו צי רכבות. בנוסף, החברה תבצע הדמיה של הפעלת צי רכבות בהיקף מסחרי ותבחן את יכולות ההפעלה".
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
בשבוע של השבתה להציע נסיעה בתחבורה הציבורית בירושלים בחינם -שאולי יעודד א.נשים לא לפנות לרכב הפרטי למי שיש.
אא
במדינה נורמלית היה אפשר לעשות את זה בשבת במקום הכאוס הזה