פרויקט הקו הכחול כולל הקמה של שלושה קווי רכבת קלה – הכחול, התכלת והסגול – שיצטרפו לחמישה קווים בתוואי האדום ולתוואי הקו הירוק, וביחד הם ייצרו את רשת הרכבות הקלות בירושלים. הקו הכחול יחבר בין צפון העיר לדרומה, מרמות עד גילה, דרך שדרות גולדה מאיר, הר חוצבים, המלך ג'ורג', קרן היסוד, מתחם התחנה ודרך חברון. תחילת העבודות על המקטעים המרכזיים של הקו הכחול מתוכננת לינואר 2025.
הקו הכחול מצטרף כאמור לקו האדום, אשר הארכתו לנווה יעקב ולבית החולים הדסה עין כרם עתידה להתחיל לפעול גם היא בינואר. המקטע המרכזי של הקו הירוק, מגילה לבנייני האומה, עתיד להיפתח להפעלה בסוף שנת 2025. המקטע הנוסף של הקו הירוק מבנייני האומה להר הצופים דרך רחוב בר אילן צפוי לפעול מסחרית בראשית 2027, והוא יחבר את הקמפוסים של הר הצופים וגבעת רם.
האורך הכולל של הקו הכחול הוא כ-31 ק"מ של מסילות (מתוכן 2.5 ק"מ של מסילות מתחת לקרקע), יש בו 53 תחנות (שלוש מהן תת קרקעיות), והוא מצריך תוספת של 132 קרונות. בקו צפויות להתבצע כ-250,000 נסיעות ביום, שיהוו כ-50 אחוז מכל הנסיעות ברשת הרכבת הקלה בירושלים.
בפרויקט יהיו שלושה קווים תפעוליים: הקו הכחול נסלל משכונות גילה בדרום העיר ועד לשכונת רמות בצפונה, עם מקטע תת קרקעי מרחוב יפו ועד להר חוצבים; הקו התכלת נמתח מקניון מלחה ועד לקמפוס הר הצופים, והוא יקשר בין הקו הכחול לירוק; והקו הסגול ישתרע מהדסה עין כרם, דרך קריית יובל, מלחה ותלפיות, עד לדרך חברון, ויקשר בין הקו האדום והכחול, עם אפשרות עתידית להארכת הקו עד לארמון הנציב (תלפיות מזרח).
יצוין כי הפרויקט כולל גם הקמת חניוני חנה וסע לכלי רכב פרטיים, מסופי תחבורה ציבורית, חניוני יום ולילה לאוטובוסים, פרויקטים של הנגשה (מעלונים, דרגנועים וכו') מתוך השכונות לתחנות רכבת קלה, מסלולי אופניים ושבילי הולכי רגל. התושבים והמבקרים יזכו לתחבורה נוחה, נגישה, מקושרת וחכמה.
מעיריית ירושלים נמסר כי פרויקט הקו הכחול יוביל לשינויים משמעותיים בעיר: יצירת שדרות ורובעים עירוניים חדשים ונגישים, האצת מיזמי ההתחדשות עירונית, שדרוג ופיתוח של תשתיות עירוניות, הקלה משמעותית בגודש התנועה והגברת הנגישות התנועתית והתחבורתית בעיר. עוד נמסר כי כל מוקדי העניין העירוניים יחוברו לרשת התחבורה של ירושלים – מוקדי תעסוקה, מרכזים רפואיים, מוסדות השכלה גבוהה, מוקדי פנאי ובילוי, ומוקדי תרבות וספורט.
העירייה ציינה כי היא, ביחד עם משרד התחבורה, צוות תוכנית אב לתחבורה וחברת מוריה, עומדים בקשר שוטף עם הקהילות ועם בעלי העסקים שיושפעו מהעבודות לביצוע הפרויקט, במטרה לעדכן אותם על התקדמותו, לשמוע את קולם ולטפל באופן יעיל ומהיר באתגרים הנובעים מהעבודות. המגמה של העירייה היא להמשיך בפעילות השגרתית ככל הניתן באזורי המסחר והתעסוקה, ולהפחית את ההפרעה ככל האפשר.
קווי אוטובוסים בחלק מהאזורים יוסטו למעקפים חלופיים במהלך תקופת העבודות. מידע מפורט על פריסת הקווים יפורסם באתר העירוני, במוקד 106 של עיריית ירושלים ובמוקדי המידע הרלוונטיים האחרים.
תקופת העבודות
העבודות להקמת התוואי הכחול יתבצעו בשני שלבים. השלב הראשון יבוצע על ידי חברת מוריה ויכלול הקמה, העתקה ושדרוג של התשתיות. במסגרת זו ישודרגו המקטעים שבהם תעבור הרכבת בתשתיות חדשות, והעבודות יכללו ריצוף מדרכות, נטיעת עצים, גינון, הקמת תאורה, הצבת ספסלים ועוד. בסיום שלב זה יקבל הרחוב את תצורתו הסופית. יצוין כי חלק מהעבודות במקטעים השונים כבר החלו (דרך חברון, רמות ועוד) ומינואר יבוצעו עבודות גם במקטעים המרכזיים כמו רחובות המלך ג'ורג', עמק רפאים, קרן היסוד ,פייר קניג והתנופה.
השלב השני – הנחת המסילות – יבוצע על ידי החברה שתפעיל את הרכבת הקלה. שלב זה יכלול בעיקר עבודות לאורך המסילה, בהפרעה מינימלית לתנועת כלי הרכב והולכי הרגל. העבודות יכללו הנחת מסילות והקמת תחנות, מערכות חשמל, מערכות תקשורת ועוד.
ברחוב המלך ג'ורג' יתבצעו עבודות על ידי חברת מוריה וזכיין התוואי הכחול, שבסיומן יהפוך חלקו הצפוני של הרחוב למדרחוב בדומה לרחוב יפו. במהלך העבודות יוחלפו התשתיות, יינטעו עצים, המדרכות ירוצפו מחדש ויותקנו תאורת רחוב חדישה, ספסלים ופרטי פיתוח נוספים. הסדרי תנועה עיקריים יכללו סגירת תנועת כלי רכב לצמיתות ברחוב המלך ג'ורג' בין צומת בן יהודה-המלך ג'ורג' לצומת שטראוס-הנביאים, הפיכתו של מקטע זה למדרחוב עם גישה לרכבת הקלה, והסטות תחבורה ציבורית למסלולים חלופיים. לאורך כל זמן העבודות יימשכו תנועת הולכי רגל ופעילות העסקים באזור כסדרן.
במקטע שבין צומת הרחובות שמואל הנגיד-המלך ג'ורג' לבין צומת הרחובות בן יהודה-המלך ג'ורג', תתאפשר תנועה לכיוון צפון בלבד. בחלקים האחרים של הרחוב יישמרו נתיבי תנועה פתוחים להולכי רגל, לכלי רכב ולאוטובוסים, ויוקצו מסלולי נסיעה חלופיים. בתקופת העבודות יבוטל הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) הקיים, והתחבורה הציבורית תיסע במקביל לתנועת הרכב הפרטי.
במסגרת העבודות תיחפר מנהרה תת קרקעית במרכז העיר, מצומת הרחובות יפו וקינג ג'ורג' ועד לרחוב יחזקאל, שבה תנוע הרכבת.
ברחוב עמק רפאים עתיד לעבור הקו התכלת, שצפוי לשפר את אפשרויות התחבורה של התושבים ולחבר בקלות בין שכונות העיר. כחלק מהעבודות יבוצע פיתוח סביבתי שיכלול ריצוף מדרכות מחודש, תוספת ספסלים, נטיעת עצים והתקנת תאורה, ואשר יחדש את האזור.
בעקבות העבודות להעתקת התשתיות ברחוב עמק רפאים יחולו שינויים בתנועת כלי הרכב והתחבורה הציבורית באזור, ויתאפשרו מעקפים לכלי רכב ולתחבורה ציבורית דרך הרחובות הסמוכים. הודעות מפורטות על שינויי התנועה יפורסמו באמצעי התקשורת ויישלחו לתושבים ולבעלי העסקים באזור.
השלב הראשון יבוצע על ידי חברת מוריה ויכלול העתקה ושדרוג התשתיות. רחוב עמק רפאים יהפוך לחד סטרי, כאשר מצומת דרך בית לחם ועד לרחוב רחל אימנו תתאפשר תנועה לכיוון דרום, ומרחוב רחל אימנו עד לצומת אורנים תתאפשר תנועה לכיוון צפון. מעקפים לכלי רכב ולתחבורה ציבורית יתאפשרו דרך הרחובות הסמוכים.
השלב השני יבוצע על ידי הזכיין ויכלול עבודות שיתבצעו בעיקר לאורך המסילה, תוך הפרעה מינימלית לתנועת כלי הרכב והולכי הרגל. העבודות יכללו הנחת מסילה, הקמת תחנות והתקנת מערכות חשמל, תקשורת ועוד. בסיום שלב זה ותקופת נסיעות המבחן תפעל הרכבת הקלה במקטע זה.
אזור תעסוקה ומסחר תלפיות עומד בפני שינוי כולל, ובכלל זה שינוי תחבורתי משמעותי. השכונה תהפוך את פניה ותהיה לרובע מתקדם, כשבמרכזה, ברחוב פייר קניג, תוקם שדרה, שבעירייה מציינים כי היא תהיה כמו בערים המובילות בעולם. בקרוב יחל שלב הפיתוח והשדרוג של הרחובות, המדרכות והכבישים, והעבודות יתבצעו ברחובות פייר קניג, התנופה, פת והפרסה.
מטרת העבודות, שיבוצעו על ידי מוריה והזכיין התוואי, היא להציב חמש תחנות רכבת קלה, לשדרג תשתיות ולפתח את הסביבה, כולל ריצוף מדרכות, הצבת ספסלים, התקנת תאורה, גינון ועוד.
נתיבי התנועה ומקומות החניה המקוריים באזור יצומצמו, אך יוצבו מתקני חניה אוטומטיים בשלושה מוקדים ותתאפשר חניה מסודרת וללא עלות בחניון כלמוביל. כמו כן יישמרו נתיבי התנועה פתוחים להולכי רגל, לכלי רכב ולאוטובוסים. בחלק מהצמתים יבוטלו הפניות שמאלה. כביש חדש ייפתח, והוא יאפשר כניסה ויציאה מאזור התעשייה תלפיות ויקל על עומסי התנועה בצומת ברעם-האומן. נוסף על כך יבוצעו שינויים נקודתיים בקווי התחבורה הציבורית בהתאם להסדרי התנועה החדשים. לאורך כל תקופת העבודות תישמר פעילות העסקים באזור. במסגרת העבודות בתלפיות יבוטלו כ-70 מקומות חניה קיימים, אך כאמור תינתן חלופה לתושבים בכ-200 מקומות חניה חלופיים.
העבודות באזור תלפיות יתקיימו בשלושה מוקדים. ברחוב פייר קניג, מצומת אורנים עד לרחוב הסדנה, יצומצמו נתיבי הנסיעה משניים לאחד בשני הכיוונים. ברחוב התנופה עד לדרך חברון יצומצם בהדרגה מספר החניות, עד לביטולן לצמיתות. ברחוב הפרסה יצומצמו נתיבי התנועה.
לאורך תקופת העבודות יבוטלו בהדרגה הפניות שמאלה ברחובות הפרסה-האומן, פייר קניג-הפרסה-התנופה, התנופה-יד חרוצים, בית לחם-התנופה ופייר קניג-רבקה.
בסיום העבודות תעבור הרכבת הקלה בחמש תחנות באזור התעשייה תלפיות – אורנים, התנופה, תלפיות מקור חיים (רב מכר), תלפיות (בן דוסא) הפרסה ופייר קניג. במקום יתבצע פיתוח סביבתי ויוטמעו תשתיות חדשות שיתמכו בצמיחת האוכלוסייה והעסקים באזור.
בעירייה מציינים כי השלב הראשון של פרויקט התוואי הכחול יופעל בשנת 2029 ויכלול שני קווים – מגילה ליפו וממלחה ליפו. בשנת 2031 צפוי התוואי הכחול להיות מופעל במלואו.
ראש העיר משה ליאון: "התוואי הכחול הוא שלב חשוב ומרכזי בחזון התחבורה של ירושלים. הוא יאפשר לתושבי העיר ולמבקרים בה להעדיף שימוש בתחבורה ציבורית על פני שימוש ברכב הפרטי. רוב תושבי העיר ייהנו מתחנה במרחק של 100-50 מטר מהבית. הדבר יביא להפחתת התנועה ועומסי התנועה בעיר, לשיפור באיכות הסביבה, באיכות האוויר, בניקיון ובשקט, ולשיפור הנגישות לכל מקום בעיר ובמדינה – לכולם. אנו גאים להוביל את המהפכה התחבורתית החכמה הראשונה בישראל, שתציב את ירושלים לצד הערים המודרניות ביותר בעולם. ירושלים תהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקקים".
יו"ר ארגון הולכי הרגל ברחובות שלנו פרופ' איתי פישהנדלר מסר בתגובה: "הולכי הרגל בירושלים נכנסים לכוננות ספיגה. העירייה איננה מצטיינת, בלשון המעטה, ביחסה להולכי הרגל במקומות שבהם היא מבצעת עבודות תשתית. ראוי היה שהעירייה תפרסם גם את מסלולי התחבורה הציבורית החלופיים ואת מוקד תלונות להולכי רגל, ותתחייב למועד סיום העבודות. לצערנו הרב, העירייה הנוכחית דואגת יותר לרכב הפרטי ומעודדת פקקים במקום ליצור חלופות ראויות. לכולנו מגיע עירייה טובה יותר".
ישראל
25 שנים של חפירות ואבק
הרסתם לירושלמים את החיים ואת העסקים
נהג שבוי
לפי הקצב הקיים תחילת הנביעות ברכבת הקלה בקווים החדשים יחלו בשנת 2036.אשרי המאמין
ירושלמי
ואין קו רכבת שמגיע להר חומה. באסה.