35 ילדים בגילאי 0 עד 14 קיפדו את חייהם במהלך שנת 2023 בתאונות דרכים. כיתה שלמה. 24 מתוך הילדים ההרוגים נפגעו בתאונות דרכים שהתרחשו בתחום העירוני. בירושלים – המספר מספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים הוא הגבוה ביותר – 6 במהלך שנת 2023. 25 מכל הילדים שנהרגו בתאונות בתחום העירוני, ושישית מכלל הילדים שנהרגו בתאונות דרכים בשנה שעברה. מסוכן להיות ילד בישראל. עוד יותר מכך – בירושלים.
הנתונים הללו פורסמו על ידי עמותת אור ירוק לרגל ציון יום הילד הבינלאומי, שחל אתמול (20.11). מהנתונים עולה כי שנת 2023 משלימה שנה שלישית ברציפות של עליה בילדים ההרוגים בתאונות דרכים ובהשוואה לשנת 2022 נרשמה עליה של 21 אחוז במספר הילדים ההרוגים בכלל הארץ. 1,792 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 – ממוצע של 5 ילדים שנפגעו בתאונות בכל יום. מפחיד.
בירושלים, כאמור, מספר הילדים הנפגעים הוא הגבוה ביותר, גם בשל גודלה של העיר ומספר הילדים הרב שחי בה, אבל לא רק. 167 ילדים בגילאי 0 עד 14 נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023, שישה מהם, כאמור, נהרגו, ו-24 נפצעו קשה. בעשור החולף נפגעו בירושלים 1,820 ילדים, 27 נהרגו ו-270 נפצעו קשה.
הנתונים בירושלים, כאמור, גבוהים גם ביחס לגודל האוכלוסייה. כך למשל, בתל אביב נפגעו ב-2023 50 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים, 14 נפצעו קשה. 746 ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון, שמונה נהרגו ו-62 נפצעו קשה. בחיפה נהרג ילד אחד בתאונות דרכים בשנת 2023 ו-49 נפגעו.
"מסוכן להיות ילד במדינת ישראל", אומר מנכ"ל אור ירוק עו"ד יניב יעקב. "בכל שנה כיתת לימוד שלמה נמחקת מנוף חיינו. אסור לנו לקבל באדישות את הנתונים הקשים הללו כאילו מדובר בגזירת גורל. אין דבר שיותר יקר לנו מהילדים שלנו ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוביל תכנית לצמצום ההיפגעות שלהם בכבישים. רוב הילדים נהרגים כהולכי רגל ולכן להפחתת מהירות הנסיעה יש חשיבות מכרעת ביכולת שלהם לשרוד תאונה או ביכולת של הנהג לעצור בזמן חירום. ברחובות הסמוכים לבתי ספר, גני ילדים ופארקים ציבוריים יש למתן את מהירות הנסיעה, זו האחריות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וראשי הערים. בפעולות פשוטות וזולות ניתן למנוע את הפגיעה הבאה בילד".
באור ירוק מציינים כי "ילדים הם קבוצה פגיעה של משתמשי דרך, פעמים רבות חסרי כישורים ויכולת להבנה מלאה של כללי ההתנהגות בדרך. האחריות על ביטחונם, כמו בתחומים רבים אחרים, מוטלת על כתפינו. יש להפחית את מהירות הנסיעה המרבית המותרת בסביבת בתי ספר ובאזורי מגורים, לבנות ולפתח אזורי משחק בטוחים, לשפר את רמת הבטיחות בדרכים המובילות לבתי הספר ולבצע הפרדות פיזיות של תנועת כלי רכב דו-גלגליים".
עוד נמסר, "כדי להגן על ילדים בכל הגילאים יש לשקוד על פיתוח התקני ריסון המותאמים לגובה ולמשקל הילד – מושבי בטיחות ובוסטרים. יש לבצע אכיפה של חבישת קסדות בקרב רוכבי אופניים יחד עם ליווי הסברתי. חשוב להקפיד על קיום חינוך לזהירות בדרכים במערכת החינוך בכל הגילים. לחינוך לזהירות בדרכים בגילאים הצעירים יש חשיבות רבה בהטמעת הרגלי התנהגות דרך בטוחה, שישרתו את הילדים בכל חייהם. כלל ההמלצות מקבלות משנה תוקף כשמדובר באוכלוסייה הלא-יהודית. אכיפה משמעותית, הסברה, הכשרה וחינוך לבטיחות בדרכים, הם גורמי מפתח בהקשר זה. הכרחי לנקוט פעולה מיידית ונמרצת לשיפור הבטיחות במגזר הלא-יהודי בכלל, ובקרב ילדים בפרט".
הנוסע
הסטטיסטיקה הזו לא אומרת כלום. כמה מהילדים (בירושלים ובארץ) נפגעו כהולכי רגל או רוכבי אופניים? כמה נפגעו כשהיו עם ההורים או מבוגר אחראי וכמה כשהיו לבד?
ברור שילדים שנהנים מעירוניות בריאה, ויכולים לצאת מפתח ביתם לבדם לבית הספר וחוגים ולבקר חברים ובכלל להשתמש בתחבורה ציבורית עשויים להיות פגיעים יותר מילדי פרבר שחייבים את שירות המוניות של אמא כדי להגיע לאנשהו.