עיריית ירושלים מכריזה בשנה האחרונה שוב ושוב על שינוי מגמה – "היפוך פירמידה" קרא לזה מהנדס העיר במסיבת עיתונאים שנערכה לפני מספר חודשים. מדובר על תעדוף של הולכי רגל ומיקרומוביליטי על פני רכבים פרטיים. גם תחבורה ציבורית קודמת, על פי החזון החדש, לרכבים פרטיים.
אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. הולכי הרגל, כך נדמה, מצויים בתחתית סדר העדיפויות העירוני. רכבים חונים על מדרכות בלי אכיפה, חניות על מדרחובים (ראו בצלאל הקטן כדוגמא) הפכו להיות קבועים, עבודות התשתית משבשות את המצב (דוגמאות לא חסר, למשל ברחוב אלעזר המודעי). והולכי הרגל? הם יסתדרו. איכשהו. תוך סיכון.
דוגמא נוספת התקבלה ממש השבוע. ד', תושב נחלאות, פנה לעירייה וביקש לסמן מעבר חציה בצומת הרחובות שפרעם-אבן ספיר. לדבריו, שדה הראייה של הנהגים בצמות המדובר מצומצם ביותר, כך גם של הולכי הרגל, ועל כן כדי לייצר מעבר בטוח יש לסמן מעבר חציה. מדובר, כפי שניתן לראות בתמונה, על רחובות צרים, שלא לומר סמטאות ממש, שבהן מותרת חניה כלי רכב (סימון בכחול לבן) עד הצומת עצמו – דבר שגורם, כאמור, לשדה ראיה מצומצם לנהגים בהגיעם לצומת וגם להולכי הרגל.
ומה ענו לו בעירייה (המחלקה להסדרי תנועה)? תשובה מדהימה.
"לא ניתן לסמן מעברי חציה במקום ששדה הראיה מצומצם, בנוסף לכך שסימון מעבר חציה יגרום לביטול מקומות חניה מה שלא מועדף באזורי מצוקת חניה".
ולמה התשובה הזו כמעט היא על סף הלא הגיונית? כי התשובה הזו אומרת בעצם אנו יודעים שהמצב הקיים מסוכן להולכי רגל, אבל לא נספק חלופה הגיונית עבורם.
החלק השני של התשובה מעיד על ההפך המוחלט מ"היפוך הפרמידה" – בשביל מקומות חניה לא יסומנו מעברי חציה ונשאיר את שדה הראייה של הולכי הרגל מצומצם עד לא קיים. ואיך הם יחצו את הכביש? אולי הם צריכים להצמיח כנפיים.
"נראה לי שכולם מבינים שתשובת העירייה מופרכת", אומר ד', תושב נחלאות שביקש מעבר חציה. "מצד אחד, בצמתים שדה הראייה של הנהגים מצומצם. מצד שני, הפתרון הוא לא לשים מעברי חציה אלא להשאיר את הסכנה? אבל זה אפילו לא הכל. במצב כיום, לא רק שמסוכן לחצות – כפי שהעירייה רשמה – אבל לפעמים המדרכה מוקפת מכוניות, ובכך לא ניתן להעלות או לרדת מהמדרכה. זה אזור שיש בית ספר, אמהות עם עגלות, קשישים, טיפת חלב, אבל אין מדרכה שימושית".
פרופ׳ איתי פישהנדלר יו"ר ארגון הולכי הרגל 'ברחובות שלנו": "תגובת העירייה מדגימה את עומק הנתק שיש בינה לבין הציבור הרחב. בעוד שהציבור דורש מעברי חציה לטובת בטיחות הולכי הרגל, העירייה עסוקה בלסדר חנייות. להבדיל מעיריית ירושלים, כל עירייה שפויה מתעדפת בטיחות על חשבון נוחות. שוב, אנו קוראים לראש העיר ולמהנדס העיר יואל אבן להצטרף לסיור רגלי ולראות את העיר מהזוית של האזרח הפשוט שהולך ברגל ולא נוסע עם רכב לכל מקום".
במענה לפניית "כל העיר" נמסר מעיריית ירושלים: "צוות המהנדסים שבחן את הבקשה זיהה ששדה הראייה ברחוב מצומצם וללא ביטול של מספר מקומות חניה, לא ניתן לתכנן מעבר חצייה בטיחותי. בשל רגישות המקום ומצוקת החניה הכבדה באזור, המחלקה להסדרי תנועה תפנה את הסוגייה למינהל הקהילתי וככל והם יתמכו בהוספת מעבר חציה בצומת, תוך ביטול מקומות חניה, תפעל העירייה למציאת פתרון חצייה בטיחותי, תוך שימוש בכלל האמצעים הזמינים והתחשבות בצורכי כלל התושבים".
באשר לעניין "היפוך הפירמידה", הוסיפו בעירייה: "כל פרוייקט תשתיתי שאותו מובילה העירייה שם את נוחות התושב וטובתו במרכז העשייה. כלל עובדי העירייה מחויבים לקידום מדיניות “היפוך הפירמידה” ושיפור בטיחות ונגישות הולכי הרגל בעיר. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשורה של צעדים, אותם ביצעה העירייה במהלך השנים האחרונות, כגון מדרחוב "אגריפס", קידום אינטנסיבי ויסודי של רשת התחבורה הציבורית בעיר, על כלל מרכיביה ובהתאם לסטנדרטים בינלאומיים, פיתוח והרחבת מערך חניוני "חנה וסע", אמצעים מצרניים מגשרי טופוגרפיה, הקמת רשת שבילי אופניים והליכה ועוד. נמשיך לפעול לשיפור התשתיות בעיר וליצירת סביבה בטוחה ונגישה יותר להולכי רגל".
"כל העיר" פנה בעצמו למינהל קהילתי לב העיר, שאמון על שכונת נחלאות. זו תגובת היו"ר ד"ר אופיר לנג: "ככלל חל איסור על חנייה בצמוד לצמתים, שכן הדבר מהווה סכנה לתנועת רכבים והולכי רגל. הפיקוח העירוני בשיתוף פעולה עמנו מתחשב ככל הניתן בחניית תושבים בשכונה לאור מצוקת החנייה כל עוד הדבר לא מהווה סכנה, וכך נמשיך לפעול".
זאת אומרת – שאם יש סכנה, יש לסמן מעבר חציה – הכדור חוזר לידיים של העירייה. מה אתם אומרים – יהיה מעבר חציה בקרוב?
תגובות