מדרחוב אגריפס, היעדר אכיפה במדרחוב (צילומים: באדיבות המצלם, איקו-מס)
מדרחוב אגריפס, היעדר אכיפה במדרחוב (צילומים: באדיבות המצלם, איקו-מס)

למרות היעדר אכיפה ותירוצים מוזרים: הצלחה גדולה למדרחוב אגריפס, שיימשך עד סוף השנה

מה הקשר בין שעון חורף לאכיפה חניה או נסיעה אסורה בנת"צ אגריפס? מדוע לא אוכפים נסיעות של אופנועים במדרחוב אגריפס? מתי, אם בכלל, תהיה הצללה לטובת הולכי הרגל? חודשי הפיילוט של מדרחוב אגריפס הפכו לסיפור הצלחה, למרות כל הבעיות. ומה צופן לו העתיד?

פורסם בתאריך: 17.11.24 08:01

נתחיל בבשורות הטובות – יומזת מדרחוב אגריפס הוארכה עד לסוף שנת 2024.

על פי כל הבדיקות והפרמטרים – הפיכת נתיב הנסיעה מכי"ח לכיוון השוק קניון למדרחוב בימי חמישי בערב ובשישי עד כניסת השבת, היא הצלחה גדולה. הולכי הרגל המבקרים בשוק נהנים ממרחב הליכתי בטוח ומרווח יותר, בעלי העסקים על ציר אגריפס ובקרבתו דיווחו, ועדיין מדווחים, על עלייה בהכנסות בימי המדרחוב ובאופן כללי ההתייחסות למדרחוב בקרב סוחרי השוק היא חיובית ביותר.

היוצאים מהכלל מעלים טענות שונות. לדבריהם, חסימת הנתיב גורמת לפיחות בתנועה ומובילה לבעיות עם לקוחות שלא יכולים להגיע לשוק עם הרכב. אבל עוד לפני הפיכת הנתיב למדרחוב בסופי שבוע – מדובר על מקטע שהוא נתיב תחבורה ציבורית – בשני הכיוונים. רכבים פרטיים לא אמורים לנסוע בו, לעצור כדי להוריד או לאסוף נוסעים וכו. הם עשו זאת בעבר רק בשל אוזלת יד של העירייה ומשרד התחבורה שפשוט לא אכפו את החוק, שאותו – חשוב לומר – הם קבעו (הרי יכלו בכל רגע נתון לבטל את הנת"צ אם רק רצו).

טענה נוספת שמעלים הסוחרים קשורה לנושא הפריקה והטעינה בחניון עיני. כדי להקל על הסוחרים – ניתנת האפשרות לבצע פריקה וטעינה בחניון עיני, אך לרוב הפקחים העירוניים מונעים חניה שם – ונדמה שזה מה שמפריע יותר מכל לסוחרים – לפחות בשלב הזה של הפיילוט.


מדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)

מדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)


טענה אחרת הקשורה לחניון עיני, נוגעת לחלק התחתון של המדרחוב – מהחניון לכיוון השוק-קניון. הטענה היא שאין ממש צורך לסגור את המקטע התחתון של המדרחוב, שהוא לא משרת את הולכי הרגל אלא יותר את בעלי המסעדות שפועלים שם. היתרונות בפתיחת המקטע – שחרור רכבים מחניון עיני למקטע הזה, במקום שהם ימשיכו בנסיעתם אל המקטע העליון ויגרמו לעומס תנועה בנת"צ.

מנגד, כאמור, היתרונות רבים – בראש ובראשונה מרחב בטוח, גם אם לא מזמין (פרטים בהמשך), להולכי הרגל.

בשל התגובות הנלהבות שהתקבלו – גם מהתושבים וגם ממרבית הסוחרים – הוחלט כאמור על הארכת הפיילוט בעוד חודשיים כדי לבדוק את האפקטיביות שלו גם בחודשי החורף. לאחר מכן יוחלט האם להפוך את מדרחוב אגריפס בסופי שבוע לקבוע, האם להפוך את המדרחוב לקבוע בכל ימות השבוע או, לחילופין, לבטלו.


היעדר אכיפה במדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)

היעדר אכיפה במדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)


ולמרות התגובות הנלהבות, יש בעיות לא מעטות שדורשות טיפול אך לא מקבלות מענה. בראשן – היעדר אכיפה בנת"צ אגריפס בחלק שעולה מחניון עיני לכיוון כי"ח. עם תחילת הפיילוט הדגישו בעירייה כי הנת"צ ייאכף, הבהירו שיש דרישה לכך משרד התחבורה ועוד. עוד נטען שבשל האכיפה המשמעותית שצפויה יהיו גם שינויים בהסדרי החניה בנחלאות צפון, אשר נסגר עם מחסומים כדי לאפשר חניה אך ורק לתושבים.

בפועל – אין אכיפה. מאות רכבים נוסעים על נתיב התחבורה הציבורית, מאטים את האוטובוסים, מחנים את רכבם בצורה אסורה – לפעמים במקומות הייעודים למוניות, לפעמים על המדרכות – וכשאין אכיפה, זה הופך לנורמה ועוד ועוד נהגים פועלים בדרך זו.

יודגש כי פקחים מטעם העירייה מוצבים במקום. הם יכולים וצריכים למנוע את כניסת הרכבים לנת"צ. הם יכולים וצריכים ונדרשים לאכוף עבירות חמורות של חניה על מדרכה – בטח ובטח בנת"צ שאז הסכנה להולך רגל שנדרש לרדת את הכביש גדולה יותר. אבל הם לא עושים זאת למרות פניות חוזרות ונשנות.

 

 

בעיה נוספת שלא מטופלת כראוי – נסיעת אופנועים במדרחוב, דבר שגורם הפרעה וסכנה להולכי הרגל. בעירייה, חשוב לציין, פנו בנושא לחברות השליחויות (וולט בעיקר, אבל לא רק) – ביקשו והזהירו כי תבוצע אכיפה מחמירה. אז מספר האופנועים על המדרחוב פחת – אבל לא פסק לגמרי. נדמה כי אם לא תהיה אכיפה קשוחה – התופעה הפסולה והמסוכנת תימשך.

נושא נוסף שדורש טיפול כדי להפוך את המדרחוב למזמין – הצללה כזו או אחרת באזור של המדרחוב. אפשר לעשות זו בצורה זמנית באמצעות ברזנטים, אפשר גם למצוא פתרונות קבועים – אבל בינתיים דבר לא נעשה בנושא. גם לאחר פניות של הציבור ושל "כל העיר" לעיריית ירושלים.


היעדר אכיפה במדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)

היעדר אכיפה במדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)


עניין נוסף שמפריע ללא מעט מבקרים – הוצאת כיסאות ושולחנות למרחב של המדרחוב בחלקו התחתון. לטענת פעילים בקבוצות הליכתיות – הדבר גורם למטרד ולהפרעה עבור הולכי הרגל. הצעות שלהם לייעול או לרווח מסוים בדמות הצללה גם עבור הולכי הרגל – לא התקבלו בשלב זה.

ומה אומרים בעיריית ירושלים? באשר להמשך הפיילוט נמסר: "עיריית ירושלים גאה בהצלחתה הכבירה של יוזמת המדרחוב, שמאפשרת חוויית קנייה ותנועה רגלית בשוק באופן בטוח ונגיש, וזאת לצד ביצוע אכיפה בהתאם להסדרים שנקבעו. בשלב זה הוחלט על המשך הפעלת הפיילוט עד סוף השנה".


היעדר אכיפה במדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)

היעדר אכיפה במדרחוב אגריפס (צילום: באדיבות המצלם)


בנוגע לאכיפה הלקויה: "בשל המעבר לשעון חורף, חלו שינויים בשעות ביצוע ההסדרים בשוק. לכן, יתכן שהיו אי אלו אי הבנות באכיפה. עיריית ירושלים מקיימת מדי שבוע מעקב אחרי הפעלת המיזם וככל שיימצאו נקודות הטעונות שיפור, הן יטופלו במטרה לשמור על בטיחות משתמשי הדרך מחד וזרימת תנועה בהתאם להסדרים מאידך".

בשל תשובת העירייה יודגש כי אכיפה לא היתה קיימת מתחילת הפיילוט – עוד כשהיה שעון קיץ ולא היו "אי הבנות" (לשון העירייה).

לעניין ההצללה נמסר: "בשלב זה, עניין הצבת הצללה נמצא בבחינה בחברת עדן".

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. הנוסע

    ראשית, שהנהגים שחושבים שמגיע להם להגיע ברכב יתכבדו ויגיעו עם הרכב לסופרמרקטים באיזה חור בשולי העיר ויפקקו שם את הרחובות. אין להם מקום במרכז העיר.
    שנית, כדאי לחשוב ולהתחשב יותר באלו שמגיעים ברגל או בתחבורה ציבורית (או באופניים).
    שלישית, עכשיו חורף, השמש נמוכה ולא צריך הצללה.

  2. אלכסנדר

    אני תושב ברחוב נוב
    מברך על הצעד והחשיבה המעולה
    צריך לסגור את המעבר לכלי רכב בכול השנה

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר