מפת המטרו - האפשרויות (צילום: מינהל התכנון)
מפת המטרו - האפשרויות (צילום: מינהל התכנון)

כך יצדיקו עוד מגדלים? הדיון ההיסטורי על פיתוח מטרו בירושלים

כפי שפורסם בחודש יולי ב"כל העיר" - מינהל התכנון קיים דיון ראשוני על ההיערכות התחבורתית בירושלים לגידול הצפוי באוכלוסייה. הפתרון - קידום מערכת מטרו. חלום או מציאות? וגם - אומדן העלויות של הפרויקט

פורסם בתאריך: 4.11.24 13:00

הבוקר, שני, 4.11.24, התקיים קיים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דיון חשוב, שבו הוצגו, לראשונה, תרחישי הפיתוח לירושלים לשנת היעד 2050, בהיבטי הגידול באוכלוסייה והפיתוח התחבורתי הנדרש – בכלל זה קידום מערכת המטרו בעיר. בדומה למתרחש בערים מובילות בעולם.

הדיון התקיים בראשות מנכ"ל התכנון רפי אלמליח, והוצגה בו העבודה האורבנית המקיפה, שנערכה בהובלת חטיבת התשתיות במינהל התכנון, ובשיתוף משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה. עבודה זו, הנשענת על ניתוח מעמיק של נתונים דמוגרפיים, כלכליים ותחבורתיים, בוחנת לראשונה את השלכות ציפוף העיר ירושלים בטווח הארוך, כאשר שנת היעד היא 2050, בה אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-1.8 מיליון נפש.

העבודה מציגה תרחישי פיתוח הכוללים מערכת מטרו, שתאפשר תנועה יעילה ומהירה ותתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי, תוך הפחתת התלות ברכב פרטי ושיפור איכות האוויר. בנוסף, היא מדגישה את חשיבות ההתחדשות העירונית ככלי לציפוף עירוני, ומציעה מדיניות לתמרוץ התחדשות עירונית באזורים אסטרטגיים ובסמיכות לתחנות המטרו העתידיות. העבודה בוחנת גם את הפוטנציאל הכלכלי והחברתי הגלומים בציפוף העיר, כגון יצירת מקומות תעסוקה ועידוד השקעות, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה לתושבים והבטחת נגישות לשירותים ציבוריים ושטחים ירוקים. העבודה מקדמת עקרונות של בנייה ירוקה ופיתוח בר קיימא, ומספקת בסיס ידע רחב לקבלת החלטות אסטרטגיות לגבי עתידה של ירושלים.

כזכור, כבר בחודש יולי האחרון פורסם ב"כל העיר" על הבחינה שמתבצעת במינהל התכנון ובצוות תכנית אב לתחבורה של נושא המטרו בירושלים. התוצאה של הבדיקות הללו הוצגו, כאמור, בדיון המיוחד והחשוב שהתקיים היום בוועדת התכנון המחוזית.


 

מפת המטרו - חלופה א' (צילום: מינהל התכנון)

מפת המטרו – חלופה א' (צילום: מינהל התכנון)


כפי שמציינים במינהל התכנון, המטרו יוביל לעוד התחדשות עירונית, לקידום של יותר מגדלים – כפי שקורה כבר כעת בתוואי הרכבת הקלה – הפועלת והעתידית. אולם כאן המקום אולי להזכיר – שעוד לפני קידום המטרו כדאי אולי לסיים את רשת הרכבת הקלות JNET, שנכון להיום נרשמים בה עוד ועוד ועוד עיכובים – גם בגלל המלחמה אבל בהחלט לא רק. כידוע, הארכת הקו האדום להדסה עין כרם ולנוה יעקב מתעכבת כבר למעלה משנה. כבר כעת ברור שיירשמו עיכובים גם במועד פתיחת הקו הירוק, כשעל הקו הכחול מוקדם בכלל לדבר, שכן עבודות תשתית בציר המרכזי של התוואי – פייר קניג, עמק רפאים, קינג ג'ורג' עדיין לא יצאו לדרך, ואילו העבודות ברמות החלו רק באחרונה. המועד הרשמי להשקת הקו הכחול הוא 2030 – אשרי המאמין.

כפי שכבר צוין, במסמך שהוצג בוועדה המחוזית צופים כי אוכלוסיית העיר תקגדל בכ-80 אחוז ב-25 השנים הקרובות – מכמיליון תושבים כיום (שלהי 2024) עד ל-1.8 מיליון תושבים בשנת 2050. עוד מצוין כי ידרשו שיעורי מימוש גבוהים של התחדשות עירונית – בין 70 אחוז ל-80 אחוז מהבנייה החדשה – עם ציפוף מוגבר עוד יותר סביב תחנות המטרו – מה שמוביל למחשבה ש"כל הדיון הזה הוא עבודה בעיניים", לדברי גורם המעורה בפרטים, "בסך הכל מנסים להצדיק פה הקמה של עוד ועוד מגדלים בלי לתת את הדעת על פתרונות ממשיים".

 

 

"מערכת מטרו תת-קרקעית הוצגה ככלי הכרחי להתמודדות עם הגידול הצפוי באוכלוסייה ובתנועה", נמסר ממינהל התכנון. "המטרו יאפשר שינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה, מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, וציפוף עירוני חיובי".

יצוין כי במהלך הדיון ניתנה סקירה על ההתקדמות המשמעותית שנעשתה בשני העשורים האחרונים בקידום מערכת הסעת המונים בירושלים, בדגש על רשת קווי הרכבת הקלה. הקו האדום פעיל מזה כעשור, הקווים הכחול והירוק נמצאים בשלבי הקמה, ורשת הרכבות צפויה לתפקד באופן מלא עד סוף העשור. כאמור, אשרי המאמין.

מערכת המטרו צפויה להתווסף למערכות אלו ולתרום משמעותית להפחתת זיהום האוויר ועומסי התנועה בירושלים, באמצעות עידוד השימוש בתחבורה ציבורית והפחתת התלות ברכב פרטי. המטרו יאפשר גישה נוחה ומהירה למרכז העיר ולמוקדי התעסוקה עבור תושבי השכונות הפריפריאליות, ויגביר את הנגישות לשירותים חיוניים.


מפת המטרו - חלופה ב' (צילום: מינהל התכנון)

מפת המטרו – חלופה ב' (צילום: מינהל התכנון)


יש לציין כי בשלב זה עדיין לא פורסם מכרז לבדיקת היתכנות הפרויקט – כך שכרגע מדובר על רעיון בלבד שבכלל לא ברור ובטוח כי הוא ישים. רק לחשוב על חפירות בירושלים – העיר העתיקה וההיסטורית.

"מדובר ביום היסטורי", מתגאה מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח. "הבאנו היום בזמן שיא תכנון מקדים של קווי מטרו בנוסף לעבודה אורבנית משלימה. ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים וכדי להיערך לכך ולכן מערכת מטרו היא קריטית. מדובר באתגר לאומי הדורש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וכלל הגורמים המעורבים. אנו גאים להוביל את התהליך הזה ולעבוד יחד למען עתידה של ירושלים, אשר יאפשר לנו ליצור עיר מודרנית, נגישה ומתקדמת, הנותנת מענה לצורכי התושבים".

סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון: "מערכת המטרו היא עמוד השדרה של העיר, העיר ירושלים בהתאם לתרחישי הפיתוח שהוצגו זכאית לה וזקוקה לה. המטרו יאפשר לנו לתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי, ולאפשר את הציפוף העירוני הדרוש כדי ליצור עיר משגשגת, בת קיימא ונגישה לכל תושביה".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון שירה תלמי-באבאי: "תוכנית המטרו תאפשר את המשך מגמות הפיתוח של העיר לתעסוקה ומגורים. יחזק את מעמדה של ירושלים כמרכז המטרופולין ויהפוך את העיר למקום נעים נוח ונגיש יותר בדגש על עירוב שימושים, עיר 15 דקות ועיר רב מוקדית. קידום מטרו לעיר הינו חזון מרגש וחשוב ביותר. רשת המטרו תהווה השלמה של רשת קווי הרכבת הקלה העיליים ותאפשר את המשך פיתוח העיר לתעסוקה ומגורים תוך כדי שיפור השירות התחבורתי ושיפור איכות החיים בעיר".

ואחרי כל זה – כדאי להזכיר גם את עלויות הפרויקט, שעל פי הערכות ראשוניות נאמד בין 34 ל-50 מיליארד שקל. עם מצב הכלכלה והקיצוצים בתקציבים – נראה כי העלויות עשויות להוביל לרעיון להיגנז. עד אז, כך נראה, תמשיך הוועדה המחוזית לאשר בנייה של עוד ועוד ועוד מגדלים – בכל זאת, יש דיבור על מטרו בירושלים.

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. בני

    הלו"ז לא הגיוני לחכות 26 שנה לקיומו של מטרו בעיר, מה גם שבשנים הקרובות מבטיחים להפעיל ממילא מחפרים למנהרות שיאריכו את קו הרכבת לת"א לתחנות ברחבי העיר ויכלו לנצל אותם גם לעבודות הכרייה לרכבת המטרו במקביל ואולי גם לשלב בתחנות העתידיות לרכבת הכבדה במתחם החאן או מרכז העיר גם תחנה למטרו. וגם המטרו לא צריך להיגמר בגבולות העיר כמו שהרכבת הקלה לא. זה צריך לחבר גם ערים סמוכות ממבשרת ואפילו אבו גוש ועד מעלה אדומים וגוש עציון ביתר ובית שמש

  2. Ccyclist

    התוואים המוצעים גרועים, הם נראים יותר כמו ניסיון למצוא שטחים פתוחים בעמקים מאשר ניסיון לשרת אזורים צפופים המצדיקים מטרו. המסלול ההגיוני ביותר למטרו הוא ברכס של קטמון הישנה- ש"י עגנון והפלמ"ח – למרכז העיר וצפונה. בנוסף – רכבת ישראל מתכוונת להגיע לחאן במסלול תת קרקעי. אם ימשיכו את המסילה למלחה עם תחנות באורנים (מתוכנן דפו) ותלפיות – המטרו ייתיתר.

  3. הנוסע

    חלופה ב' נראית הרבה יותר נכונה. קודם כל צומת הפגישה של שני הקווים צריכה להיות במקום מרכזי ולא באמצע שומקום מנהלי. שנית, חלופה ב' מכסה גם את גבעת שאול, שהוא מע"ר מכובד בפני עצמו (אם כי פחות מעניין אותי באופן אישי).

  4. לירון

    תנו לסינים לבנות, יהיה הכל בזמן, כל השאר רק מורחים את הזמן. שבענו מרורים מהצרפתים יימח שמם

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר