חניה אסורה על מדרכות - הדרך של חנה לביתה ברחוב אשכולי (צילום: חנה)
חניה אסורה על מדרכות - הדרך של חנה לביתה ברחוב אשכולי (צילום: חנה)

עיריית ירושלים נגד הולכי הרגל ובעלי המוגבלויות – סיפורה של חנה מרמות

בהחלטה יזומה ומודעת - העירייה לא אוכפת חניה אסורה על מדרכות כמעט בכל שכונות העיר. הפגיעה בהולכי הרגל קשה, אך בבעלי המוגבלויות המתניידים בכיסאות גלגלים הרבה יותר. כשחנה מרמות פנתה שוב ושוב לעירייה - התשובות שקיבלה היו, טוב - בעצם היא לא באמת קיבלה כאלו. העירייה: "מתבצעת אכיפה נגד עבירות חנייה מסכנות חיים בלבד והפרעה קיצונית לתנועה"

פורסם בתאריך: 16.10.24 07:44

מצוקת חניה. זהו המושג האמורפי שאיתו מנסים בעיריית ירושלים להסביר את הגורם לכך שלא מתבצעת אכיפה נגד חניה אסורה בשעות הערב והלילה כמעט בכל שכונות העיר. אלא שאין באמת מונח כזה, וגם לא "מצוקת חניה". מה כן יש – מחסור במקומות חניה בסמיכות של מטרים בודדים מכל בית ובית בשכונות השונות. זה בסך הכל הגיוני – שטח חניה הינו משאב יקר ערך, למעשה מדובר בשטח ציבורי ולא בחניה פרטית. בכל השכונות המדוברות, חשוב לציין, במרחק של עשרות מטרים, אולי מאות בודדות, ישנה חניה. כן, רחוקה יותר מהבית. אבל עדיין חניה.

כיום, כמעט מיותר לציין, מרבית הבתים בירושלים (ובכלל) מחזיקים יותר מרכב אחד. האם זה הגיוני שלכל הרכבים הללו תהיה חניה צמודה לבית? השאלה רטורית. התשובה – מסתבר לא כל כך. הפתרון הנמצא, בחסות, בידיעה ובהסכמת העירייה – הינו חניה אסורה על מדרכות. כמעט בכל שכונות העיר.

הבעיה המרכזית בנושא החניה האסורה על מדרכות היא, כמובן, הפגיעה בהולכי הרגל, ובמיוחד בבעלי המוגבלויות, אבל גם הורים עם עגלות תינוק. בחסות "מצוקת החניה" והאישור של עיריית ירושלים להחנות את הרכבים על מדרכות – הם נאלצים לרדת אל הכביש, לסכן את חייהם. בכל זאת – מצוקת חניה.


במקום הולכי רגל - מכוניות: המדרכות ברמות (צילום: חנה)

במקום הולכי רגל – מכוניות: המדרכות ברמות (צילום: חנה)


אבל יש מקרים קשים יותר. מורכבים יותר. גם בהם העירייה, כך מתברר, לא מטפלת. כזה הוא סיפורה של חנה מרמות. היא מתגוררת ברחוב אשכולי, ושם כך עולה ממספר רב של תלונות ופניות, היא סובלת מהיעדר נגישות. אפילו המעבר לביתה נחסם פעמים רבות על ידי רכבים, שבחסות "מצוקת החניה" עומדים בצורה אסורה וחוסמים את המדרכה ואת המעבר.

חנה מתניידת בכיסא גלגלים. היא משתמשת גם בתחבורה ציבורית, והיא מספרת על מקרים רבים שבהם היא נאלצת לוותר על אוטובוס מכיוון שרכב עומד במפרץ האוטובוסים – ולא מאפשר לנהג להתקרב למדרכה כדי שהיא תעלה בבטחה.

בעיה חמורה זו היא הפחות קשה עבור חנה. דרך הגישה לביתה, כאמור, נחסמת שוב ושוב ושוב על ידי רכבים. בסמוך למקום מגוריה מתבצעות עבודות בנייה ותשתית, מה שגורע, ככל הנראה, מקומות חניה נוספים ומגביר את "מצוקת החניה". מה שבפועל מתגבר הוא המצוקה של חנה, שלא זוכה למענה.


במקום הולכי רגל - מכוניות: המדרכות ברמות (צילום: חנה)

מסלול מכשולים להולכי הרגל ובעלי המוגבליות: המדרכות ברמות (צילום: חנה)


"פניות רבות לפיקוח העירוני ולמוקד 106 לא נענו, ובכל מקרה לא טופלו ולא בוצעה אכיפה", היא מספרת בשיחה עם "כל העיר".

עוד מספרת חנה: "אחרי אינספור פניות לעירייה בחצי השנה האחרונה, פניתי גם למשטרה – אבל הם מסרו בתשובה כי עקב עבודות בכביש וחוסר חניה, לא אוכפים כרגע חניה על מדרכות לבקשת העירייה. למה זה נראה לגיטימי למישהו? איפה המחשבה על בעלי מוגבלויות וקשישים? למה אנחנו נאלצים לתמרן על המדרכות ולרדת שוב ושוב לכביש?".

 

 

לדבריה, "היה פה ברחוב פקח עירוני, ראה את הרכבים ואת החניה שלהם – ואמר שעקרונית הוא אמור לתת דוחות ל-80 אחוז מהם כי הם חונים במקום אסור, אבל הוא גם הוסיף והדגיש כי כרגע זה לא בסמכותו, כי יש הנחיה שלא לאכוף כאן מכל מיני סיבות. להיכנס לבית שלי, הבית הפרטי שלי, נהיה מבצע התשה פשוטו כמשמעו". כל זה בחסות "מצוקת החניה".

האם מישהו חשב פעם לעמוד באמצע הכביש כי יש מצוקת חניה? כמובן שלא. אז למה הגיוני לחסום מדרכה?


במקום הולכי רגל - מכוניות: המדרכות ברמות (צילום: חנה)

במקום הולכי רגל – מכוניות: המדרכות ברמות (צילום: חנה)


מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מבצעת אכיפה נרחבת של חניה לא חוקית על המדרכות בכל שעות היום הכוללת עשרות אלפי דוחות מדי שנה, למעט במקרים בהם יש היתר משפטי דוגמת רכב עם תו נכה. במהלך שעות הערב נהוגה מדיניות אכיפה שונה וארוכת שנים בחלק משכונות העיר הוותיקות, שם מתבצעת אכיפה כנגד עבירות חנייה מסכנות חיים בלבד והפרעה קיצונית לתנועה ולהולכי הרגל. זאת, בשל מצוקת החניה בשעות הלילה.

"בחודשים האחרונים, ביצע רובע מרכז פעולות רבות ואסף, עיבד וגיבש תוכנית עבודה על בסיס קריאות מוקד 106, פניות תושבים ומינהלים קהילתיים, לצד ביצוע סיורים בשטח. התוכנית הובילה להצבת מאות עמודונים במרחב הציבורי במרכז העיר ובשכונות הסובבות. מטרת הצבת העמודונים היא להגביר את הבטיחות במרחב הציבורי ובכלל זה למנוע חסימת מדרכות ומעברים ציבוריים, וחסימות בכניסות לבתים, לשטחים פרטיים ולבתי עסק. העירייה משקיעה משאבים רבים ליצירת מרחב ציבורי בטיחותי, נקי, מטופח, מתוחזק ומנוהל לטובת התושבים והעסקים. כל ניסיון לעבור על החוק יטופל מיידית ובנחישות.

"באשר לטענות על חסימת חנייה ברחוב אשכולי – בבדיקה מול מוקד 106, התברר כי במהלך השנה התקבלו שתי פניות המתייחסות לחניית רכב עבודה על מדרכה, כאשר במקרה אחד הפיקוח העירוני פינה את רכב העבודה וניתן דו"ח לבעל הרכב בגין העבירה, ובמקרה נוסף בו רכב העבודה התפנה עוד קודם הגעת הפיקוח העירוני למקום. יתר הפניות היו בגין רכבי גרוטאה ולגביהם מתקיים הליך פינוי".


במקום הולכי רגל - מכוניות: המדרכות ברמות (צילום: חנה)

אין מעבר לכסאות גלגלים ועגלות תינוקות – המדרכות ברמות (צילום: חנה)


 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר