טופאק הקרנף (צילומים: מיכל לוי, מיטל צביאלי)
טופאק הקרנף (צילומים: מיכל לוי, מיטל צביאלי)

רגע לפני סוכות: התוספת החדשה לגן החיות התנ"כי

גן החיות התחדש בדייר חדש - טופאק הקרנף, שיצטרף לתצוגת החיות התנ"כיות בגן. הקרנף רחב השפה, שנולד בספארי ברמת גן, הועבר לירושלים במבצע מורכב, כחלק מתוכנית הרבייה של ארגון גני החיות האירופאי לשימור המין שנמצא בסכנת הכחדה

פורסם בתאריך: 13.10.24 16:50

שנה חדשה, התחלות חדשות – בגן החיות התנכ"י התחדשו בדייר חדש וגדול ממדים – טופאק, קרנף רחב שפה זכר בן 8, עבר להתגורר בתצוגת החיות התנ"כיות שבגן. טופאק מגיע לעיר הבירה מהספארי ברמת גן, שם הוא נולד.

טופאק הוא דייר כבד משקל, 2 טונות על פי הבדיקה האחרונה, והעברתו לגן החיות היתה, כמעט מיותר לציין, מורכבת עד מאוד. ההעברה דרשה תהליך ארוך בו לימד צוות הטיפול בספארי את טופאק להיכנס בנחת אל ארגז הנסיעה ולשהות בו רגוע ובטוח, עד להגעתו לירושלים.

ההכנה של טופאק לקראת ההעברה נעשתה באמצעות אימון, כלי חשוב מאוד בגני חיות, העושה שימוש באמצעות חיזוק חיובי – בדרך כלל אוכל או נשנוש טעים, כך שבעל החיים לומד לבצע פעולות פשוטות המאפשרות למטפלים לטפל בו בצורה רגועה, ללא מתח או צורך בהרדמה שכרוכה בסיכון עבור בעלי חיים גדולים בפרט.


האימונים שעבר טופאק הקרנף (צילומים: מיכל לוי, מיטל צביאלי)

האימונים שעבר טופאק הקרנף (צילומים: מיכל לוי, מיטל צביאלי)


המעבר מהספארי לגן החיות התבצע כחלק מתוכנית הרבייה של ארגון גני החיות האירופאי לשימור המין שנמצא בסכנת הכחדה. בספארי קיים גרעין רבייה של הקרנפים רחבי השפה, והם מתרבים בו משנת 1973, כאשר נכון לשנת 2024 עדר הקרנפים מונה 9 קרנפים: עטרי, אב הגורים, מאיה, קרנבלה, קרן פלס ובנותיה קיפנזי וקמילי, ריהאנה ובתה רייני-רפיקי ואחרון חביב – מפנזי, שהגיע לאחרונה אל הספארי מגן החיות בליל שבצרפת, כדי להפוך לקרנף המרביע, בשל הריחוק הגנטי שלו ממשפחת הקרנפים שבספארי

 

 

טופאק הוא קרוב משפחתן של שאר הקרנפיות בעדר בספארי. והמעבר שלו לירושלים נועד כדי לשמור על השונות הגנטית החיונית לבריאותם של הפרטים בעדר ולבריאות האוכלוסייה בגני החיות רצוי שהנקבות יתעברו מזכר שאינו בן משפחתן.

בגן החיות התנ"כי נמצאת ה"רווקיה", הדואגת לשמור על קרנפים שאינם מיועדים לרבייה, כחלק מתוכנית השימור של ארגון גני החיות האירופאי. טופאק מצטרף לקרנף עידן ("אינו"), שהגיע גם הוא מגן החיות בליל שבצרפת. המעבר של טופאק לגן החיות התנ"כי מהווה סגירת מעגל, שכן אימו, טנדה, גדלה בגן החיות התנ"כי, עד שעברה לפני שני עשורים לספארי, כחלק מתוכנית הריבוי לשימור המין.


טופאק הקרנף (צילומים: מיכל לוי, מיטל צביאלי)

טופאק הקרנף (צילומים: מיכל לוי, מיטל צביאלי)


קרנפים רחבי שפה חיים בסוואנות האפריקניות, לרוב בסמוך למקורות מים. הם בין בעלי החיים היבשתיים הגדולים ביותר וזכרים בוגרים יכולים להגיע אפילו למשקל של 4 טונות. השפתיים שלהם מלבניות ורחבות ועל כן הם קרויים קרנף רחב שפה. השם קרנף לבן נובע משיבוש שמו של הקרנף בשפה אפריקנס במדוברת בדרום אפריקה. המילה Wide שפירושה רחב, הוחלפה עם הזמן במילה Wit פרושה לבן. כך, הקרנף קיבל את שמו Rhinoceros White ובמקביל הקרנף צר השפה קיבל את השם קרנף שחור. לקרנפים רחבי שפה שתי קרניים הממוקמות במרכז הפנים כשהעליונה קטנה יותר. הקרן הגדולה ארוכה ודקה יותר בנקבות מאשר בזכרים, מכיוון שהן צריכות להגן על הגורים שלהן. יש לציין כי מדובר בבעל חיים שנמצא בסכנת הכחדה בגלל ציד לא חוקי בשל האמונה התפלה שלקרן הקרנף סגולות רפואיות.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר