משאית שקטה לפינוי אשפה (צילום: אגף התברואה בעיריית ירושלים)
משאית שקטה לפינוי אשפה (צילום: אגף התברואה בעיריית ירושלים)

שנה חדשה, התחלות חדשות: הסוף לרעשים של משאיות פינוי האשפה בירושלים?

לרגל השנה החדשה בעיריית ירושלים משתפים שני מיזמים שצפויים לשפר את החיים בירושלים, בראשם - רכישת משאיות שקטות לפינוי אשפה

פורסם בתאריך: 4.10.24 12:51

ראש השנה תשפ"ה ממש מעבר לסיבוב, ביום רביעי הקרוב, 2.10, תצא לדרך שנת תשפ"ה. וכפי שאומרת הקלישאה, שנה חדשה מביאה איתה גם התחלות חדשות. אז "כל העיר" יצא לבדוק מה הולך להתחדש בעיריית ירושלים, או נכון יותר לומר – איזה מיזמים הולכים להפציע בתשפ"ה ואולי גם לשדרג ולשפר את החיים כאן בעיר הקודש.

אז בכיכר ספרא הדגישו ישר כי "ירושלים לא עומדת במקום. הבירה חווה בשנים האחרונות תנופת פיתוח אינטנסיבית שמובילה לשינויים בכל תחומי החיים – תשתיות או תרבות, ספורט או ניקיון, קשה למצוא תחום אחד בחיים בעיר שלא עבר מתיחת פנים משמעותית. גם בשנה הקרובה, מגמת השיפור והשינוי תימשך: מוסדות חדשים ייפתחו, כבישים ורחובות ישודרגו והעיר תצעד עוד צעד לעבר העתיד והחדשנות, כעיר הגדולה והמשמעותית בישראל".

אז אחרי האמירות המפוצצות מכיכר ספרא, ישנם מספר מיזמים שבהחלט הולכים לעשות פה טוב. קבלו טעימה.

שומרים על השקט

באגף תברואה בעיריית ירושלים החליטו לתגבר את צי המשאיות השקטות. זה קרה בזכות פיילוט שנוסה בעיר למשך שבוע לפני מספר חודשים. "הבאנו שתי משאיות חשמליות לשבוע של ימי עבודה – זה עשה את שלו, הרשים את כולנו. אנחנו מרוצים", כך אומר מנהל אגף תברואה גילי גורני.

אז במה מדובר? בקרוב מאוד יחלו לפעול באופן קבוע בירושלים 3 משאיות פינוי אשפה חשמליות והכי חשוב שקטות. על פי גורני, בשבוע הפיילוט – בכל השכונות שבהן פעלו המשאיות השקטות – פסגת זאב, הר חומה, גילה, שערי חסד ועוד – נרשמה ירידה משמעותית במספר התלונות מצד התושבים על רעש ממשאיות פינוי האשפה.

עכשיו בטח תשאלו – אם זה מוצלח כל כך, למה לא להחליף את הצי כולו? השאיפה היא להגיע גם לשם, אבל בשלבים. העלות של משאית חשמלית גדולה – כשני מיליון שקלים – כפול מאשר משאית רגילה. למרות המחיר, בהובלת והנחיית ראש העיר, באגף התברואה מתחילים בתהליך. מענק של 400 אלף שקל לכל משאית שניתן מהמשרד להגנת הסביבה תורם גם הוא לעניין.

היתרונות של המשאיות החדשות ענק. הן שקטות מאוד, אין צורך בפול גז בשביל הדחיסה, כשהחשמל הוא זה שנותר את הכוח לדחס. "אנחנו צופים גם שיהיו פחות תקלות במשאיות החדשות", מציין גורני, "ובנוסף, מדובר על רכבים ירוקים לסביבה, שזה יתרון משמעותי".

 

 

כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", בירושלים פועלות בשנה האחרונה 3 משאיות מסוג רוטופרס, שהם משאיות ללא דחס. היא פועלת כמו מערבל בטון, שבתוכו מותקנת מערכת סכינים מיוחדת, אשר כותשת את האשפה לפיסות דקיקות. הדבר מאפשר איסוף תכולת אשפה גדולה יותר באופן משמעותי ממשאיות עם מערכת דחס.

גורני מסכם ואומר כי "באגף התברואה מציינים כי טכנולוגיות חדשות ומתקדמות מוטמעות בעבודת האגף וניתן דגש על ערכי הסביבה – פחות זיהום ושימוש בטכנולוגיות שקטות ויעילות יותר".

מפגש בין חדש לישן

בשנה הקרובה, בהובלת מינהל חברה, ספורט ותרבות, ייפתח, בשיתוף עם 'JLM SPARKS', מרכז החדשנות במתחם ההיסטורי הדסה הקטנה. המרכז מיועד לכלל התלמידים בעיר, מגילאי היסודי ועד לתיכון. במרכז יבקרו כ-40 בתי ספר מרחבי העיר, וביחד הם יפתחו סגנונות ומיומנויות למידה מגוונים באופן יצירתי ועצמאי. מדובר במרכז הגדול ביותר בעיר ובין הגדולים בארץ. המרכז, בעל שתי הקומות, בשטח של כ- 1500 מ"ר, הינו החמישי בירושלים ומצטרף למרכזי החדשנות 'איפכא', 'פואנטה,' 'ביתא מחנכים' ו'חוות דעת'.

התלמידים יעבדו בקבוצות קטנות, ייפגשו עם מומחי תוכן ויתנסו במרחבים של יצרנות דיגיטלית, תקשורת חזותית ואזרחות אורבנית. והכי חשוב: המרכז ייפתח אוריינות דיגיטלית – מהמיומנויות החשובות ביותר לבוגרי מערכת החינוך. התלמידים והמורים ייפתחו מיומנויות הנוגעות לטכנולוגיות דיגיטליות חדשות דוגמת בינה מלאכותית (AI), הדמיות דיגיטליות ויצרנות מבוססת ממשקים דיגיטליים (מדפסות תלת ממד ועוד).


מרכז החדשנות הדסה הקטנה (צילום הדמיה: DY-Common Planning)

מרכז החדשנות הדסה הקטנה (צילום הדמיה: DY-Common Planning)


"בנימה אישית", אומר אליסף פרץ , ראש אגף חברה ונוער, "אין דבר יותר ירושלמי ממרכז חדשנות שיושב במבנה המיתולוגי שכל תושבי קרית היובל מכירים וזוכרים. זאת ירושלים שלי, שמשלבת חדש ומיתולוגי וגם כשהיא רצה קדימה היא עושה את זה עם הרבה כבוד לעבר".

מה תאחל לנו לקראת השנה החדשה?
"עברנו שנה לא פשוטה ומאתגרת, אז קודם כל אני מאחל לירושלמים שנה שקטה יותר. מעבר לזה, אני מאחל לנו להמשיך ולהתגאות בנוער הירושלמי הנפלא שלנו ובעיר המיוחדת שלנו שבאמת שאין עוד כמוהם בעולם".

 

תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. הילה א

    עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא…
    אחת הסיבות שנאלצתי לעזוב את העיר לאחרונה היא רעש פינוי האשפה בשלוש לפנות בוקר

  2. חגי

    העיר נקיה אבל במוצאי שבת פתאום ב2 בלילה משאית עומדת מתחת לבנין עם רעש איום ונורא שנימשך כל עוד לא היתרחקה מאיתנו. זוועה

  3. ניר

    בירושלים כמו בירושלים דבר לא משתנה! עיריה בה עובדים אימפוטנטים חסרי בינה!

  4. ירושלמית

    מה זה עוזר אם הן שקטות אם הן עובדות בבוקר בשעות שכולם יוצאים לעבודה/ מפזרים במסגרות או בשעות הצהריים!(העיר היחידה בארץ לדעתי) שמחזיקים וחוזרים!

  5. שולמית

    ומה עם הרעש כל הלילה מעופנועים? רעש בלתי נסבל, ממש כל הלילה!! מוזמנים למשל לשדרות בן צבי, שתין בלילה!

  6. לשעבר

    ו"מנקי" המדרכות בשעה 07:30 עם הטנדרים שמעיפים ת׳ליכלוך לכביש? יוצרים פקקי ענק??
    חבורת חסרי בינה והתחשבות !בשעת שיא של ילדים והסעות לגנים ובית ספר.
    נראה מי מעיז להעיר לנהגים הזבל ו"מנקי" הלכלוך המדרכה לכביש….

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נשאלת השאלה מה יחליף את הציפצוף הצורם של המשאית כשהיא נוסעת לאחור ובעיקר את שאגות העובדים האחד אל השני.
    הזוי ברמות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר