עבודות לפריצת המעלית לכותל (צילום: פמ"י)
עבודות לפריצת המעלית לכותל (צילום: פמ"י)

לכותל גם בכיסא גלגלים: החדשות הטובות מהמקום הקדוש

בשבוע שעבר החלו עבודות לכריית מעלית מיוחדת - מעלית הכותל - שתניש למוגבלים בניידות את הגישה מהרובע היהודי אל המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. פער הגבהים המדובר - 26 מטר

פורסם בתאריך: 25.9.24 08:46

כמעט כמו במלחמת ששת הימים – עם "הפריצה" לכותל המערבי, בשבוע שעבר החלה פריצה חשובה אחרת באגן המקומות הקדושים – פריצת מנהרה שתשמש לפיר 'מעלית הכותל' – שתחבר את הרובע היהודי עם רחבת הכותל המערבי ותנגיש את התפילה במקום הקדוש לבעלי מוגבליות ומתניידים בכיסאות גלגלים.

אמש, שלישי, סייר באתר העבודות שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש, שציין במהלך הסיור כי הצפי לפתיחת המעלית הינו בעוד כשנה וחצי, לאחר שיושלמו העבודות.

המעלית צפויה לגשר על פער גובה של 26 מטר בין הרובע היהודי לרחבת הכותל. העבודות מבוצעות על ידי החברה לפיתוח הרובע היהודי, זרוע ביצועית של משרד ירושלים ומסורת ישראל.


עבודות לפריצת המעלית לכותל (צילום: פמ"י)

עבודות לפריצת המעלית לכותל (צילום: פמ"י)


"זוהי אבן דרך חשובה ומרגשת בדרך להנגשת שריד בית מקדשנו לכל יהודי ויהודי, ולכל אדם באשר הוא", אומר השר פרוש. "מטבע הדברים והמקום מדובר בפרויקט מורכב במקום הרגיש ביותר בעולם, בעל נדבכים היסטוריים רבים. לא רבים האנשים אשר יש להם זכויות קדושות כאלו. מדובר בפרויקט חשוב ביותר ואנו עמלים לאפשר את סיומו בהקדם האפשרי. היעד – לפתוח תוך שנה וחצי".

השר פרוש ציין לשבח את כל העוסקים במלאכה: "ראינו פה שיתוף פעולה מבורך בין החברה לפיתוח הרובע היהודי, רשות העתיקות, משרד הבינוי והשיכון, משרד התיירות, משרד התרבות והספורט, המשרד לשווין חברתי, המוסד לביטוח לאומי, ומשרד ירושלים ומסורת ישראל – אשר יחד מקדמים את הפרויקט לכדי גמר".

 

 

"זהו רגע מכונן עבור העם היהודי", אמר הרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לפיתוח הרובע היהודי. "אחרי אלפיים שנה של געגועים, סוף־סוף נוכל לאפשר לכל יהודי, ללא הבדל גיל או מצב פיזי, להתחבר לשורשיו ולגעת בלב ההיסטוריה שלנו".

המעלית, כאמור, צפויה לגשר על פער של 26 מטר בין הרובע היהודי לרחבת הכותל. "כל מטר של חפירה היה מסע בזמן", סיפר בן ארי בהתרגשות. "גילינו עולמות שלמים: מקוואות עתיקים, שרידי בתים ורחובות שלא ראו אור יום אלפי שנים. כל אבן, כל שבר כלי, סיפר לנו סיפור על אבותינו שהתהלכו כאן".

העבודות, כמעט מיותר לציין, נתקלו באתגרים רבים ולו רק בשל המיקום – לב ליבו של המקום הקדוש לעם היהודי. ועל כן, כל צעד וכל מטר הפכו למסע אמיתי בהיסטוריה. "לא רק שאנחנו מנגישים את הכותל", מתגאה בן ארי ומוסיף: "אנחנו גם חושפים ומשמרים את העבר. חלק מהממצאים ישולבו בלובי המעלית, כך שכל מבקר יוכל לחוש את נשימת ההיסטוריה ברגע שייכנס".

עם זאת, יש עדיין מהמורות רבות בדרך. "אנחנו מקווים להשלים את הפרויקט בתוך שנתיים", אמר בן ארי, "אבל כל יום מביא איתו הפתעות חדשות. אנחנו עובדים בזהירות ובכבוד, מתוך הבנה שאנחנו לא רק בונים מעלית, אלא גם מגשרים על פני אלפיים שנות היסטוריה".

בחברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי אומרים כי הכותל יהפוך סוף־סוף לנגיש לכל אחד ואחת: "אנחנו לא רק בונים מעלית, אנחנו מגשימים חלום עתיק. נמשיך לבנות ולפתח את הרובע היהודי בירושלים, לחבר בין העבר להווה, ולהבטיח שכל יהודי יוכל לגעת בלב הפועם של האומה שלנו".

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר