נובמבר 2020 – משרד האוצר, משרד התחבורה ועיריית ירושלים מודיעות בחגיגיות כי אחרי עיכובים של 4 שנים, הושגו הבנות וכי עבודות הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה לשכונת נוה יעקב בצפון העיר ולהדסה עין כרם בדרום מערב ירושלים יוצאות לדרך. 7 ק"מ של מסילות בסך הכל.
קופצים קדימה בזמן. נובמבר 2024 – היעד שהוצב רק לפני כשלושה חודשים על ישי משרדי האוצר והתחבורה כמו גם היזם (חברות שפיר-CAF), כמועד ההפעלה החדש של הגעת הרכבת הקלה להדסה עין כרם ולנוה יעקב.
אז זהו – אפשר לסמן עוד יעד שעובר מבלי שהרכת הקלה תגיע לעין כרם ולנוה יעקב. תאריך אחד מיני רבים במסכת העיכובים הבלתי נגמרת, של החלפת זכיין, של עבודות אינסופיות, של יעדים שמוצבים, של אמירות חלולות לתושבים, שהנה – ממש עוד רגע – ירושלים יוצאת מהפקקים בזכות רשת הרכבות הקלות.
רשת? אפילו 7 ק"מ של הארכת קו אחד לא מצליחים לסיים. אז רשת?
- "מצב ביש" – אז מתי תגיע הרכבת הקלה לנוה יעקב ולהדסה?
- תעשו פרצוץ מופתע: עוד עיכוב בהגעת הרכבת הקלה להדסה
- הרכבת הקלה להדסה – דחייה במועד הפעלת הקו
- אוגוסט 2019: עבודות הרכבת הקלה להדסה – האם בעוד כשנתיים וחצי ניקח רכבת לעין כרם?
- בעיכוב של כארבע שנים – עבודות הארכת קו הרכבת הקלה להדסה מתחילות
והנה, כמיטב המסורת, עוד יעד מוצב – סוף שנת 2024, ואם לדייק – לפני חופשת חג המולד באירופה ובארצות הברית. בכל זאת, חברה ספרדית מעורבת, עובדים ספרדים נמצאים כאן וישנם גם בוחנים אשר אמורים לתת את האישור הסופי לנסיעה – שגם הם מגיעים מאירופה.
סיבת הדחייה לא בדיוק ברורה, אך כפי שקורה בשנה האחרונה – ניתן לייחס או לתרץ את העיכוב הנוכחי במלחמה, בביטול הטיסות לישראל במהלך חודש אוגוסט, בפחד של כל מי שאינו ישראלי להגיע לירושלים.
סיבה אחרת, שהיתה נכונה לפני כשלושה חודשים ונכונה ככל הנראה גם היום – הניסיונות של האוצר והזכיין להגיע להסכם שיפוי ופיצוי. על העיכובים הבלתי נגמרים בפרויקט מחד, ובשל טענות לאי קיום ההסכם המוקדם מצד שני. מאות מיליוני שקלים על הפרק – וההסכם הזה, למרות שהושגו מרבית ההבנות בחודש יוני האחרון – עדיין לא נחתם.
כלל הגורמים המעורבים טוענים כי אין בין ההסכם הלא חתום ובין העיכובים דבר וחצי דבר. שההסכם המדובר מתייחס ברובו הגדול לעבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה (שגם בו כבר הוכרזה דחייה – משנת 2025 לתחילת 2026). למעשה, יש מי שטוען שבפרויקט כזה מורכב, עיכובים של מספר שבועות בכלל לא רלוונטיים, שזה קורה בכל פרויקט רכבתי גדול ומשמעותי.
אותם גורמים רק "שוכחים" שלא מדובר בעיכוב של שבועיים-שלושה – אלא כבר בעיכוב של 6 ו-7 שנים.
ההסכם שנחתם בנובמבר 2020 (ראו למעלה) נחתם אחרי עיכוב של 4 שנים בתחילת עבודות הארכת הקו, בשל מחלוקת קשה שהיתה בין המדינה לבין הזכיין דאז (סיטיפס). זמן רב חלף מאז, הזכיין התחלף, העבודות יצאו לדרך, המסילות הונחו לכל אורך הארכות הקו – מפסגת זאב ועד נוה יעקב בפאתייה הצפוניים של ירושלים ומהר הרצל ועד להדסה עין כרם בצד הדרום מערבי של העיר.
המסילות קיימות. הרכבת ביצעה כבר עשרות נסיעות מבחן. אבל אישור סופי עדיין אין. המלחמה היא בהחלט גורם מעכב, אבל חשוב לזכור שהעיכובים – גם הנוכחיים – החלו עוד לפני המלחמה. במהלך 2023 ועוד קודם לכן – ב-2022 – הבטיח ראש העיר יותר מפעם אחת שהרכבת תגיע להדסה במהלך 2023. כל תאריך שעבר – לווה בתאריך אחר. הסבירו שם שבחוזה מול הזכיין החדש ישנו תאריך – יולי 2023. אבל גם יולי עבר חלף ואז הכריז ליאון כי הרכבת תגיע להדסה בחגי תשרי בשנה שעברה. החגים עברו חלפו, הרכבת בוששה מלהגיע – ואז התרחש אסון השבת השחורה של ה-7 באוקטובר 2023.
מלחמה, הפסקות עבודה, עובדים אירופאיים שעזבו. עוד ועוד ועוד עיכובים. כל פעם בתואנה אחרת. כל פעם עם תירוץ אחר. והשורה התחתונה? משהו כמו 7 שנות עיכוב בהגעת הרכבת הקלה להדסה עין כרם ולנוה יעקב.
אז כן, כעת יש תאריך יעד חדש – אמצע דצמבר 2024 – אבל גם עליו אף אחד לא מוכן לשים חותמת רשמית. ככל הנראה, יעד, מטרה – אבל לא התחייבות. ויש גם אמירות, כאמור, כמו גם אם יידחה בעוד שבועיים-שלושה וניגרר לינואר 2025 – אז לא נורא. מה זה עוד שבועיים-שלושה, תהה גורם בכיר בפרויקט, בשיחה עם "כל העיר". אמיתי.
מחברת כפיר, מפעילת הרכבת הקלה נמסר: ״הזכיין והמדינה דנים בימים אלה במועד הפתיחה המעודכן של הארכות הקו האדום והקו הירוק, נוכח השפעות המלחמה. לאחר שיושג סיכום תפרסם המדינה הודעה רשמית בנושא״.
מצוות תוכנית אב לתחבורה ומשרד התחבורה נמסר: "גם בימים אלה, בצל מלחמת חרבות ברזל, גופי המדינה פועלים בנחישות כדי לקדם את התחבורה הציבורית בירושלים ובמרכזה רשת הרכבות הקלות. יש לציין כי הושלמו כל עבודות ההנדסה האזרחית, התקנת המערכות, הכבילה והגעת הקרונות הנדרשים. כל שנותר הוא השלמת המבחנים הנדרשים במטרה להשגת אישור הפעלה.
"מאז אירועי ה7/10 הצוותים הזרים הרלוונטיים לביצוע המבחנים, עזבו את הארץ ובשל כך לא קודמו המבחנים על פי התוכנית. עם זאת, נעשים מאמצים לצמצם את לוחות הזמנים כדי להפעיל את הרכבת בהקדם האפשרי. בשבועות הקרובים יתוגברו נסיעות הרצה לאורך כל הקו האדום מנוה יעקב עד הדסה".
בטח שמתם לב – אין מועד מוכרז. לא בכדי. עכשיו תגידו אתם – 2024 או שמא 2025? ומתי ב-2025?
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
כבר אמר חכם אחד: "כגודל הציפיות, כך גודל הכריות"…
בכל אופן אור קטן רואים בקו הירוק,
מישהוא שם לב: שמאז שהסינים הגיעו, פתאום העבודות מתקדמות בקצב מהיר יותר?
אולי הפלסטינים סתם עצלנים, או שהם למדו איך לנצל אותנו?
רחל
זו שערורייה שאי אפשר להתעלם ממנה. מחפשים סתם בעיות מתחת לאדמה.
תפעילו כבר ללא דחיות מיותרות
דני
מי המטומטם שמנהל את הפרויקט הזה ?????
גיורא
אפשר היה בזמן שעבר לשלוח ישראלים לחו"ל כדי ללמוד את מה שנחוץ כדי לאשר את תקינות הרכבת הקלה. אבל את הפרוייקט מנהלים אידיוטים. כנראה שאין מה לעשות…
חרדי
ככה זה שנותנים למזרחים לנהל פה פרויקטים, זה מתנהל כמו במרוקו.
בלוף, קומבינה, מקורבים וכו