חגורת בטיחות (צילום: עמותת אור ירוק)
(צילום: עמותת אור ירוק)

תרבות נהיגה או ענייני אכיפה? הנהגים הירושלמים מובילים בקבלת דוחות

בשנה שעברה ניתנו ברחבי ירושלים 3,826 דוחות נהיגה - המספר הגבוה ביותר בארץ בפער משמעותי מערים אחרות, גבוה גם ביחס למספר התושבים ומספר הנהגים. ועדיין, בעמותת אור ירוק, שניתחו את הנתונים, טוענים כי ישנה ירידה ברמה הארצית במספר הדוחות בשל אכיפה חסרה של משטרת התנועה. כל הנתונים

פורסם בתאריך: 11.9.24 08:38

בשנת 2023 נרשמו לנהגים בירושלים 3,826 דוחות בשל אי חגירת חגורות בטיחות – ירידה קלה מאוד לעומת מספר הדוחות שניתנו לירושלמים שנה קודם לכן – 3,890 דוחות בשנת 2022 – כך עולה מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסיקה שביצעה עמותת אור ירוק. יש לציין כי בשנים מוקדמות יותר – 2021 ו-2020 מספר הדוחות היה גבוה משמעותית – 4,228 דוחות לנהגי ירושלים בשנת 2020, ו-4,893 דוחות בשנת 2021.
הירידה הזו במספרים מעידה, כך על פי עמותת אור ירוק – על אכיפה פחות טובה ופחות איכותית של משטרה ירושלים – ולא, אולי, על שינוי בתרבות הנהיגה.

כך או כך, ירושלים – בראש רשימת הערים שבהן ניתנו הכי הרבה דוחות על אי חגירת חגורת בטיחות. אז נכון, בירושלם מספר התושבים הגבוה ביותר בארץ – כמעט פי 2 יותר מאשר בתל אביב (העיר השניה בגודלה בישראל) – אך מספר הדוחות מעיד, ככל הנראה, על תרבות נהיגה – שכן בערים הגדולות האחרות המצב טוב לאין שיעור – בטח ביחס למספר התושבים ולמספר הנהגים. הנה – תראו – בתל אביב (כאמור, העיר השנייה בגודלה בישראל) ניתנו בשנת 2023 רק 161 דוחות על אי חגירת חגורת בטיחות. למעשה – בחישוב מספר הדוחות לשנים 2019 עד 2023 בתל אביב ניתנו סך כולל של פחות דוחות – 2,457 – מאשר בשנה החולפת בירושלים (3,826 כאמור). ונמשיך – בחיפה ניתנו בשנה שעברה 533 דוחות בלבד על אי חגירת חגורת בטיחות, ובסך של 5 שנים אחורה קיבלו הנהגים בחיפה 3,235 דוחות – כמעט זהה לנתון מירושלים בשנה שעברה.

יצוין כי בסך הכל, במהלך שנת 2023 ניתנו פחות דוחות על אי חגירת חגורת בטיחות מאשר בשנים עברו. 48,403 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בשנת 2023, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. 58,384 דוחות בגין אי חגירת חגורות בטיחות נרשמו בשנת 2022 ובהשוואה לשנת 2023 מדובר בירידה של 17 אחוז. עד כמה הירידה במספר הדוחות בשנים האחרונות היא משמעותית וגדולה? בשנת 2019 נרשמו 86,361 דוחות לנהגים בגין אי חגירת חגורות בטיחות, כמעט פי שניים יותר מאשר מספר הדוחות שנרשמו בשנת 2023.

אז האם מדובר פה בתיקון ההתנהגות בכבישים של הנהגים? על פי עמותת אור ירוק התשובה היא לא – מבחינת מדובר באכיפה חסרה.
"במשרד לביטחון לאומי חייבים לחזק את משטרת התנועה בתוספת של ניידות ושוטרים כדי לייצר אווירה הרתעתית שתמנע מנהגים ונהגות רבים להסיע נוסעים או לנהוג ללא חגורת בטיחות", מדגיש מנכ"ל העמותה עו"ד יניב יעקב. "חגורת הבטיחות היא אביזר בטיחות בסיסי ואפקטיבי לצמצום היפגעות בתאונת דרכים. כאשר הרכב נע במהירות גבוהה ותאונה מתרחשת, חגורת הבטיחות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. למרות שברור וידוע כי היא חיונית ומצילה חיים, עדיין רבים בוחרים לנהוג ולהסיע נוסעים לא חגורים. כאשר למשטרת התנועה חסרים מאות שוטרים ומאות ניידות הציבור לא מפחד להיתפס ולמעשה מצפצף על החוק".


דוח של משטרת התנועה (צילום: עמותת אור ירוק)

פעילות המשטרה (צילום: עמותת אור ירוק)


 

 

***

חגורות בטיחות הן אמצעי מאד אפקטיבי להפחתת פגיעות חמורות וקטלניות ביושבי הרכב. חגורות בטיחות והתקני ריסון לילדים נחשבים באופן מסורתי לאמצעי הריסון החשובים ביותר במכוניות. בשנות ה-70, כמעט כל מדינות אירופה החלו לחייב חגירת חגורות בטיחות.

כיצד פועלות חגורות בטיחות?
חגורות בטיחות פועלות בראש ובראשונה על ידי ריסון הנוסעים במקרה של תאונה. ללא חגורת בטיחות, בזמן תאונת דרכים, הגוף נזרק קדימה בכוח גדול פי 30-60 ממשקל הגוף, וללא חגורה, הנוסעים עלולים להיתקל בחלקים פנימיים של הרכב. נוסע לא חגור נמצא בסיכון גבוה יותר להיזרק מחוץ לרכב אם הדלת או החלון נשברים כתוצאה מעוצמת ההתנגשות. החגורה בעלת שלוש נקודות האחיזה היא הטובה ביותר בהפחתת חומרת הפגיעה, כיוון שהיא מפצלת את עוצמת המכה על אזור גדול יותר ומגבילה את תנועות הנוסע בצורה טובה יותר מאשר חגורת אגן. חגורות בטיחות הן גם האפקטיביות ביותר בתאונות התהפכות, בהתנגשויות חזיתיות ובתאונות המתרחשות במהירויות קטנות, בעיקר באזורים עירוניים.

כיצד ניתן לשפר את השימוש בחגורות בטיחות?
ניתן לעשות זאת על ידי שילוב של אמצעים הכוללים אכיפה משטרתית, חינוך ומידע, אמצעים כמו מתריעי חגירה ועל ידי התקנת חגורות בכל סוגי כלי הרכב. חגורות בטיחות ברכב יכולות לא רק למנוע פגיעה חמורה, אלא גם פגיעה קטלנית, במיוחד עקב תאונת דרכים. הסיכון מופחת ב – 20-40%, תלוי באיזה מושב יושבים

כיצד חגורות פועלות בצורה הטובה ביותר?
חשוב שחגורות הבטיחות ימוקמו נכון על הגוף ושהן תהיינה צמודות לגוף. החלק התחתון של החגורה צריך להיות נמוך ככל האפשר, מעל הרגליים ולא באזור הבטן. החלק האלכסוני צריך להיות רחוק מאזור הצוואר, אבל מעל הכתף. באופן זה, החגורה פועלת בצורה הטובה ביותר כדי להתמודד עם הכוחות הפועלים בעת התנגשות. כדי להבטיח שהחלק האלכסוני יהיה צמוד ככל האפשר, המושבים הקדמיים של הרכב מצוידים כיום עם נקודת עגינה עליונות שניתנות להתאמה. ישנן אפילו מערכות חגירה המתאימות את עצמן ליושב באופן אוטומטי.

חשוב שהחגורה תהיה צמודה כיוון שבעת התנגשות, הרווח שבין החגורה לגוף מאפשר לכוחות חזקים מאד לפעול על הגוף, ויותר מכך, הגוף נזרק למרחק גדול מדי קדימה.

 

תגובות

6 תגובות
6 תגובות
  1. בועז

    בירושלים יש מצלמות של נת"צ שבכוונה נצאים במקומות שהנהג במעט חייב לחצות במקום זה הנת"צ כמו בגבעה הצרפתית, העירייה מרוויחה מזה מילונים ךמרות שיודעת שלנהגים אין כמעט ברירה.

  2. אורן ירושלים

    אין אכיפה מספקת. אני רואה לפחות 3 אנשים נוסעים באדום בוהק כל יום. לא עוצרים במעבר חציה. לא עוצרים בעצור. חותכים מהשוליים.
    אין מה לדבר על מתן זכות קדימה.
    עוצרים באמצע בכביש ולא בצד גם כשיש מקום.
    פשוט לא רואים את הזולת!

  3. אסי חביביאן

    אין אכיפה!!!הבני דודים נוסעים איך שבא להם ,,עושים רייסים מטורפים בכבישי בגין, מעלה אדומים וגילה ואין אחד שמעיר להם!!! נסיעה פרועה בשוליים וטרור הנהיגה בירושלים הוא ממזמן נוכח בלי שום מילה של משטרת בן גביר

  4. אחת

    ברגע הראשון רציתי לכתוב שאין מצב שזה קשור לתרבות נהיגה כי בבירור תרבות הנהיגה במרכז הארץ גרועה מירושלים, אלא שאז הסתבר שמה שמדברים פה על תרבות נהיגה מתכוונים לחגורת בטיחות! וואלה, לא יודעת מה המצב עם חגורות בטיחות בירושלים לעומת שאר הארץ אבל האם בזה מסתכמת תרבות נהיגה?? אהה ודאי! משום שאף אחד לא נותן דוחות על נהיגה פרועה, עקיפה מסוכנת וכו' אלה התנהגויות שקשה יותר "לתפוס".
    בנוסף, אי אפשר באותה כתבה גם לציין שההפרש נובע "מתרבות נהיגה" וגם לטעון שהירידה אינה נובעת משינוי. אלו סתם השערות בעלמא, ללא נתון כל שהוא שיתמוך בהן.

  5. עידן

    יש עוקץ מצלמות גס של עיריית ירושלים אני מכין להם כתבה שמתעדת את העוול שהם עושים לאנשים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר