מתחם ורבורג (צילום: גוגל מפות)
מתחם ורבורג (צילום: גוגל מפות)

הפעם זה באמת סופי? אושרה תוכנית הבינוי במתחם ורבורג בקרית היובל

לאחר שנים של קרבות, עימותים ואינספור שינויים - ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון קבעה כי במתחם ורבורג יוקמו אודיטורים, חדרי עזר וחללים לאמנים ולצרכי תרבות וקהילה. עכשיו נחשו מה - גם בקרב החילונים וגם בקרב החרדים תחושת ניצחון. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 2.9.24 19:59

התוכנית להקמת אודיטוריום בקרית היובל קיבלה חותמת רשמית, כשאומצה היום, שני, 2.9, באופן רשמי על ידי ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. בהחלטתה קבעה הוועדה כי "השימושים המוצעים יהיו אודיטורים, חדרי עזר וחללים לאמנים ולצרכי תרבות וקהילה".

בכך למעשה מסתיים באופן כמעט סופי הוויכוח על השימושים במתחם, שאי שם בשנת 2017 יועד על ידי ראש העיר לשעבר ניר ברקת להפוך למתחם תרבות שוקק חיים, אך עם היבחרו של משה ליאון לראשות העיר בשנת 2018 – גססה התוכנית למתחם תרבותי שוקק והוחלפה בתוכנית להקמת אודיטוריום – בכך למעשה נוטרלו הרצונות של המגזר החילוני מחד (מתחם תרבות שוקק שבתוכו הישיבה החילונית, פאב המפלצת ועוד) ושל המגזר החרדי מאידך (מוסד חינוך לציבור החרדי).

גם כעת, לאחר אישור התוכנית בוועדת המשנה להתנגדויות, לאחר בחינת המלצות של החוקרת המיוחדת שמונתה לשמיעת ההמלצות – שני הצדדים טוענים לסוג של ניצחון. מחד, בצד החרדי של המתרס טוענים כי הכנסת המילה "קהילה" לצרכי השימוש במבנה שיוקם עונה על הצרכים והרצונות שלהם, וכי בסופי שבוע ובחגים – עת האודיטוריום לא יפעל – ניתן יהיה להפעיל במבנה בית כנסת ולקיים תפילות כאלה ואחרות, כך מציין בשיחה עם "כל העיר" גורם חרדי.


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


מהצד השני, סגני ראש העיר יוסי חביליו (האיחוד הירושלמי) ואדיר שורץ (התעוררות) מרוצים גם הם. למה? כי היה יכול להיות גרוע יותר. "החלטת הוועדה המחויזת מהווה הישג גדול לציבור החילוני בקרית היובל ולסיעת 'האיחוד הירושלמי'", אומר חביליו ל"כל העיר" ומסביר: "ראשית, המתחם ישמש לצרכי תרבות ולא לבתי ספר חרדים. שנית, שבניגוד להחלטת הוועדה המקומית לתכנון, הצלחנו בהתנגדויות ביחד עם התושבים והמינהל הקהילתי להוסיף שימושים וחדרים לאמנים בנוסף לאודיטוריום".

שורץ מצידו אומר ל"כל העיר": "זה לא כל החלומות שלנו, אבל ביחס לתרחישים אחרים – ניקח את זה ב-2 ידיים".

 

 

***

יחד עם זאת, מה שהשניים משמיטים, וכך גם אותו גורם חרדי, הוא שבתמורה להפיכת מתחם ורבורג לאודיטוריום קיבלו נציגי המגזר החרדי בית ספר אחר בקרית היובל – את מבנה 'עמל' שבו שכן תיכון 'ליידי דיויס', שהפך בשנה האחרונה לבית ספר לבנות 'בית יעקב'. בנוסף, כדי לאפשר את התוכנית – ניתן למגזר החרדי שטח בגן שמורק בקרית היובל, שעליו – במקום הגן הציבורי – יוקם בית כנסת.

לוויתורים הללו, כאמור, קדם ויתור גדול נוסף – כאשר במסגרת מתווה השכונות המפורסם של ראש העיר ברקת – ניתן השטח במתחם ורבורג לטובת הציבור החילוני, בעוד שהמגזר החרדי קיבל שטחים רבים אחרים בשכונות חרדיות-דתיות יותר.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

מוביל את בינוי המגדלים – משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


אולם המתווה הזה, או לכל הפחות התוכנית במתחם ורבורג, קרס לעצמו עת הוחלף ברקת במשה ליאון, שבלחץ חברי המועצה החרדים ביטל את התוכנית. לבסוף, כאמור, "נמצאה" מיני פשרה – שנתנה לא מעט תמורות לחרדים תמורת ויתור על הקמת בית ספר חרדי בוורבורג.

***

ובחזרה לתוכנית שאושרה – במסגת החלטת ועדת המשנה להתנגדויות נקבע כי "תתאפשר תוספת מקומות חניה ציבורית לחניון המוצע (תת קרקעי, ר"ג) בהיקף של עד 30 אחוז ממספר מקומות החניה הנדרים לפי התקן בתחום התוכנית. חניות אלו יוכלו לשמש את חלקות המגורים הסמוכות בהתאם לשיקול העירייה".

בנוסף, קבעה ועדת המשנה להתנגדויות כי תתבצע כריתה של שני עצים בלבד, תיקון משמועתי מהתוכנית המקורית. כמו כן נקבע כי "מעטפת המבנה תיבנה בהינף אחד, ללא אפשרות לבנייה בשלבים" – המטרה של המלצה זו של החוקרת, שאומצה על ידי הוועדה, נועדה כדי למנוע את הימשכות הבנייה והפגיעה בשכנים. כך או כך – על פי ההחלטה – לא תותר כניסה לאף חלק של המבנה לפני שיושלמו כלל העבודות.

כאן המקום לציין כי למרות שהתוכנית אושרה כעת בוועדת התכנון, אין זה אומר שהיא יוצאת לדרך. יוזכר כי תוכניות לפיתוח המתחם עברו במועצת העירייה ובוועדות התכנון השונות פעמים רבות – ובינתיים המתחם עדיין עומד שומם.

על כן, יש כיום גורמים במועצת העירייה שאומרים ש"כדאי מאוד להתחיל את הבנייה ואת העבודות ולסיים את ההקמה כמה שיותר מהר". ואם אתם תוהים למה – התשובה פשוטה: "כי אחרת שוב ישנו את התוכנית ואת ייעוד הקרקע – ובמקום חלל תרבות לכלל התושבים בקרית היובל, יוקם מבנה שישרת צד אחד בלבד – את זה ששולט במועצת העירייה ובוועדת התכנון המקומית".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר