מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)
מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)

הראשונה לצאת מהפקקים? הכניסה הצפונית לירושלים משתדרגת. כך זה ייראה

פרויקט המנהור בצומת הגבעה הצרפתית הגיע לסיומו, ובקרוב ייפתחו המנהרות לכיוון מעלה אדומים, שצפויות להקל על עומסי התנועה בכניסה הצפונית בירושלים

פורסם בתאריך: 16.8.24 08:10

בשורה משמעותית לתושבי ירושלים ומעלה אדומים – בקרוב ייפתחו לתנועה מנהרות (יגאל) ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה, זאת לאחר שהעבודות בפרויקט ההפרדה המפלסית, או המנהור, בצומת הגבעה הצרפתית הגיעו לסיומן.

המנהרות החדשות, שאורכן כ-1.5 קילומטרים (כל אחת), עם שני נתיבים לכל כיוון, צפויות לשפר באופן ניכר את התנועה בין ירושלים ומעלה אדומים, ים המלח והיישובים באזור בנימין. המנהרות יאפשרו נסיעה רצופה, מהירה, נוחה ובטוחה יותר.

כידוע, כפי שפורסם ב"כל העיר", פתיחת מנהרות ידין מהווה את השלמת פרויקט ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית – פרויקט שהובל על ידי עיריית ירושלים ומשרד התחבורה ובוצע על ידי החברה העירונית מוריה. כפי שפורסם, חלקו הראשון של הפרויקט, שכלל שתי מנהרות לכיוון פסגת זאב, נפתח לתנועה כבר בשנת 2023.


מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)

מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)


פרויקט ההפרדה המפלסית בגבעה הצרפתית כולל בסך הכל ארבע מנהרות באורך כולל של 4.4 קילומטרים ובעומק מירבי של כ-40 מטרים: צמד מנהרות שנפתחו לתנועה בשנת 2023 לכיוון פסגת זאב, ושתי מנהרות (אחת לכל כיוון נסיעה) בין ירושלים למעלה אדומים. במסגרת המיזם, הורחב ציר יגאל ידין (כביש 9), שודרגו תשתיות עיליות ותת-קרקעיות ובוצע פיתוח נופי מקיף.

בנוסף, לפני מספר חודשים נפתח חניון נחל צופים, שבו כ-1,000 מקומות חניה. החניון פועל במתכונת 'חנה וסע', כשהמטרה היא שהנכנסים לירושלים מכיוון מעלה אדומים ישאירו את רכבם בחניון ויתניידו ברכבת הקלה, שתחנה שלה נמצאת בסמוך. "החניון והרכבת הקלה מציעים פתרון יעיל ונוח לשיפור מערך התחבורה העירוני, מרחיב את אפשרויות הניידות לתושבי צפון העיר והבאים מכיוון מעלה אדומים והיישובים הסמוכים ומעודד הגעה למרכז העיר בתחבורה ציבורית והשארת הרכב הפרטי בחניון", נמסר מעיריית ירושלים.



עוד מציינים בעירייה: "ביצוע עבודות הכרייה והבנייה המסיביות מתחת לפני הקרקע, תוך שמירה על המשך פעילותו הסדירה של הקו האדום של הרכבת הקלה, הציב בפני המבצעים אתגר הנדסי ולוגיסטי משמעותי. חברת מוריה יישמה פתרונות הנדסיים מורכבים להבטחת יציבות הקרקע ובטיחות הנוסעים, בשילוב בין תשתיות תת-קרקעיות חדשות למערכות תחבורה קיימות".

 

 

***

"מחויבותנו לפיתוחה ולשגשוגה של ירושלים, עיר הנצח ובירת ישראל, מתבטאת בהשקעות רבות בכל תחומי החבורה, בדגש על מערכות מתקדמות להסעת המונים כמו הרכבת הקלה", אומרת שרת התחבורה מירי רגב. "משרד התחבורה מקדם את מערך התנועה בירושלים בכל הערוצים, ודואג לצרכי תושבי הבירה וכל הבאים בשעריה לצרכי עבודה, לימודים, בריאות ופנאי, באמצעות פתרונות משולבים לרכב פרטי ולתחבורה ציבורית. השלמת פרויקט המנהרות בגבעה הצרפתית היא צעד חשוב בכיוון זה, שבו שדרגנו את הכניסה לעיר מכיוון צפון מזרח וחיזקנו את החיבור בין ירושלים ובין שכנותיה ממזרח, מעלה אדומים וחבל בנימין, לצד חניון 'חנה וסע' הצמוד לתחנת הרכבת הקלה".


מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)

מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)


ראש העיר משה ליאון מוסיף: "הכניסות לירושלים ממשיכות להשתדרג, וכעת גם הכניסה הצפונית. תושבי ירושלים והבאים בשעריה, יוכלו ליהנות מכניסה חדשה, משודרגת ובעיקר נגישה ומהירה יותר. נמשיך לקדם את מיזמי התחבורה בעיר ירושלים, אשר מציעים מגוון אפשרויות נוחות, נגישות ומהירות, ומציבים אותה בשורה אחת עם ערים מובילות בעולם".

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן: "משרדנו שוקד על שדרוג הכניסות לירושלים, בירת הנצח של עם ישראל, במטרה להקל על הציבורים המגוונים אשר מגיעים אליה מדי יום לכל צרכי החיים. כך אנו מחזקים את הקשר בין המרכז לפריפריה, ומעניקים הזדמנויות שוות לתושבים בכל רחבי המטרופולין הרחב והצומח של ירושלים".


מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)

מנהרות ידין (צילום: באדיבות חברת מוריה)


גלעד בר-אדון, מנכ"ל חברת מוריה שהיתה אמונה על הביצוע: "פרויקט ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית הינו בעל חשיבות רבה עבור תושבי צפון ירושלים, מעלה אדומים, פסגת זאב והסביבה. בפרויקט בוצעו עבודות הנדסיות מורכבות לצורך הקמת המנהרות החדשות ושדרוג האזור כולו, תוך התמודדות עם אתגרים ייחודיים ושמירה על פעילות סדירה של הקו האדום של הרכבת הקלה והתנועה באזור בזמן העבודות. פתיחת המנהרות למעלה אדומים משלימות את מערך הפרויקטים שחברת מוריה הובילה בשנים האחרונות במסגרת שדרוגי הכניסות לעיר, והן מהוות החותם לשערי הבירה החדישים שביצעה החברה, המביאות לשיפור באיכות החיים של אלפי תושבים מדי יום. מוריה גאה להוביל פרויקטים מרשימים וייחודיים ברחבי ירושלים ולקחת חלק בתנופת התחבורה והתשתיות הניכרת בכל רחבי העיר אשר תשרת גם את הדורות הבאים".

 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. הנוסע

    אם אין נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, ותחנות החלפה נוחות בצומת הענק הזה, שלא מחייבות הולכי רגל להליכות ארוכות והמתנות ממושכות לרמזורים – שום דבר לא נפתר, והפקקים יחזרו בתוך שנים ספורות.

  2. יוני תגובה להנוסע

    אין אפשרות קיבולת לכל האוטובוסים המתרבים מיום ליום, ולכן אין נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, וגם לא יהיו, הנתיב היחיד לתחבורה ציבורית הוא פסי הרכבת, והמגמה היא שכלל התחבורה הציבורית לא תיכנס בכלל לירושלים, כולם יגיעו למסופים בכניסה לעיר ומשם יעלו לרכבת, כך שהשיטה הישנה של הנתצים כבר לא יעילה ועברה מהעולם, עיין ערך דרך חברון שברגעים אלו מפרקים את הנתצ לטובת הרכבת הקלה.

  3. הנוסע ליוני

    בצומת עובר קו הרק"ל האדום בכיוון צפון-דרום. יש עוד כבישים חשובים רבים בצומת ובסביבתו, שלא תעבור בהם הרק"ל, ביניהם כביש 1 (הארצי) שמקשר למעלה אדומים, לרמות, למבשרת ולמעשה לכל הארץ. בוודאי שכל נוסעי האוטובוסים הללו יזדקקו להחלפה נוחה לרק"ל ובין האוטובוסים השונים לבין עצמם.

    בקשר לרישא של דבריך – יש לך באג מאוד משונה במחשבה. אוטובוס אחד מחליף עד 50 מכוניות פרטיות. במהירות של 60 קמ"ש (ובהנחה שכולם שומרים מרחק תקין, ולא פותחים פערים) מדובר בטור מכוניות באורך של יותר מ-1800 מטרים. במצב הזה חובה להחליף כלי רכב פרטיים באוטובוסים ככל הניתן, ויש צורך להרבות בהם. אכן יש להחליף אוטובוסים ברק"ל או ברכבת תחתית, אבל ראשית להקים נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית בכבישים החוצים, ולשים לת לאפשרויות החלפה נוחות. כל זה כדי לאפשר יתרון גם במהירות הנסיעה, וגם בנוחות ההחלפה, ולמשוך נוסעים מכלי הרכב הפרטיים שבפקק שברור שיהיה.

  4. נוסע עם הנוסע

    מה שיוני לא לוקח בחשבון כנראה (פשוט כי ניכר שהוא אינו מבין דבר בנושא), זה שגם אחרי כל קווי הרכבת הקלה, עדיין נפח משמעותי מתנועת התחבורה הציבורית יהיה באוטובוסים. נת״צים נוספים בעיר יהוו שיפור משמעותי אך השיפור המשמעותי יהיה כשמתישהו הנהגת העיר תבין שאגרת גודש היא הכרח ומשפר רווחה רציני ביותר, לכולם. בינתיים הם עדיין תקועים במחשבה שיש משהו טוב בחניה חינם. נו, זה מה יש.

  5. יוני- להנוסע

    כבר ב-2016 השר ישראל כץ חשב על הכיוון, וקידם 4 קוי רכבת למעלה אדומים, לאדם, מעטרות לקלנדיה, לגבעת זאב, ולמבשרת ציון, כמובן שהם לא יצאו לפועל, כי השמאל החליט לתרפד את התכניות, כי מדובר בקווים מעבר לקו הירוק.
    בכל אופן גם אם הכיוון הוא לקדם את התחבורה לאוטובוסים ורכבות רבי קיבולת, תמיד יצטרכו להשאיר עורקים ראשיים גם לרכבים פרטיים, הרי בסופו של דבר אי אפשר לספק רכבת לכל רח', ואם נתעקש לסגור את כלל הכבישים לרכבים פרטיים נקבל שגשוג לרחובות מסויימים והרס טוטאלי לאזורים מתפתחים אחרים…
    לגבי נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית לרוב זה בעיה כי הרחובות בשכונות גם ככה מצופפים וצרים, כך שהשאטלים שיהיו בשכונות לכיוון הרכבת לרוב יסעו עם כלל הרכבים,
    מה שברור הוא שהדרך הטובה ביותר היא ערוב שימושים, ופה יחלוק החולק כמה ראוי לתת לכל חלק.

  6. יוני-למגיב הנוסע, ולמגיב הנוסע עם הנוסע, שכנראה זה אותו מגיב.

    חבל מאוד שבשביל להביע דעה אתה חייב להתבטא על דעה של מישהוא אחר בזלזול!
    הרי מה הרווחת שכתבת בתגובה אחת "יש לך באג משונה מאוד במחשבה"
    ובתגובה נוספת כתבת "מה שיוני לא לוקח בחשבון כנראה (פשוט כי ניכר שהוא אינו מבין דבר בנושא)"?
    כנראה שאתה לא מבין, שבשביל לנהל שיח בריא, אתה צריך לכבד את הדעה של השני, ולנסות להביא סימוכין לדעה שלך, שתשמע טובה יותר, ותתקבל על האחר.
    או אולי בעצם, הדעה שלך ריקה מתוכן, ומכיוון שכך אתה מנסה להמעיט ממי שלא חושב כמוך? יכול להיות…

  7. הנוסע

    יוני, שיהיה ברור: אני לא זקוק לתעלולים כמו ריבוי שמות, ותמיכה בעצמי. אתה מוזמן לענות לכל מגיב בנפרד, באופן ענייני, ובלי התמסכנות ונסיונות ביטול.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר