רחוב עמק רפאים (למעלה משמאל עם כיוון השעון), רחוב קינג ג'ורג', הדמיית הרכבת הקלה בקינג' ג'ורג', הדמיית הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילומים והדמיות: אורן בן חקון, צוות תוכנית אב לתחבורה)
רחוב עמק רפאים (למעלה משמאל עם כיוון השעון), רחוב קינג ג'ורג', הדמיית הרכבת הקלה בקינג' ג'ורג', הדמיית הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילומים והדמיות: אורן בן חקון, צוות תוכנית אב לתחבורה)

לקראת עבודות הרכבת: החשש הגדול במוקדי המסחר במרכז העיר ובעמק רפאים

במהלך הרבעון האחרון של השנה צפויות להתחיל עבודות התשתית להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה – מתלפיות, דרך המושבה הגרמנית ורחוב קינג' ג'ורג' ועד המע"ר החרדי. האם למישהו נראה הגיוני שהסוחרים על התוואי לא יודעים את לוחות הזמנים ואת הדרך שבה יושפעו העסקים שלהם?

פורסם בתאריך: 26.7.24 08:10

בעוד מספר שבועות, חודשים בודדים לכל היותר, במהלך הרבעון האחרון של שנת 2024, שניים ממוקדי המסחר הבולטים בעיר צפויים להפוך לאתר עבודות להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה.

על פי התכנון, שעוד צפוי להשתנות בהתאם ללוחות זמנים כאלה ואחרים, החפירות יחלו קודם ברחוב עמק הרפאים וכחודש לאחר מכן, כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", הדחפורים יחזרו למרכז ירושלים – לרחוב קינג ג'ורג'.

אז נכון, קרנם של שני הרחובות הללו קצת ירדה מבחינה מסחרית, אבל עדיין פועלים בהם עשרות רבות של עסקים, שמאחורי כל אחד מהם – משפחה או משפחות ירושלמיות שמתפרנסות מהמקום. לפני למעלה מחודש, בדק "כל העיר" האם הוכנה תוכנית עסקית כלשהי עבור אותם עסקים – בעירייה ציינו אז שישנה תוכנית ושהיא ממתינה לאישור של משרד האוצר (ומשרד התחבורה) – אישור שעדיין לא התקבל, למרות שהעבודות, כאמור, הולכות ומתקרבות.


הדמיית הרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג' (צילום הדמייה: צוות תכנית אב לתחבורה)

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג' (צילום הדמייה: צוות תכנית אב לתחבורה)


רחוב קינג ג'ורג' כיום

רחוב קינג ג'ורג' כיום


בינתיים, מאז פרסום הכתבה, התקבלו לא מעט פניות מסוחרים אשר טענו שעוד קודם לתוכנית העסקית ולפיצוי שאולי יקבלו (ואולי לא), אף אחד לא באמת עדכן אותם על מועד תחילת העבודות.

האמנם? "כל העיר" פנה לחבר מועצת העירייה אריאל בזיז (התעוררות), מחזיק תיק קידום עסקים ותיק הרובעים, והאיש שאמון על הקשר היומיומי עם הסוחרים, בוודאי בנושא מהותי וחשוב כל כך.

במענה לפניית "כל העיר", מסר בזיז: "לפני מספר חודשים נבחרתי לכהן בתור חבר מועצת העיר ירושלים ומחזיק תיק קידום עסקים ותיק הרובעים. מהרגע הראשון שיצאתי לדרך המבורכת הזאת, הבטחתי שאשים לנגד עיניי את טובת התושבים וטובת העסקים בעיר. כמו לא מעט פרויקטים נוספים, גם שדרוג שירות הרכבת הקלה ועבודות התשתית הכרוכות בכך אושרו טרם כניסתי לתפקיד. עם זאת, מרצוני ומתוקף תפקידי עליי לדאוג למתן שירות, לפיתוח, שדרוג וקידום העסקים בירושלים ואעשה כל שיידרש כדי לעמוד במשימה".

לדבריו, "עבודות הרכבת הקלה הן ירידה לצורך עלייה. לצערנו עבודות תשתית פוגעות במרחב הציבורי והעסקי בלי יוצא מן הכלל, לא משנה היכן, מתי ומהן העבודות. בשבועות האחרונים פנו אליי עשרות בעלי עסקים מודאגים מהעבודות הצפויות. ברגע שהבנתי את סדר גודל האירוע ואת העובדה שיש חוסר ודאות בנושא, מיהרתי לפעול. מבדיקות שערכתי מול כלל הגורמים הרלוונטיים בשבועות האחרונים, בחודשים הקרובים, באזור הרבעון האחרון של השנה הנוכחית, אמורות להתחיל עבודות התשתית לרכבת הקלה שיהיו ברחוב קינג ג'ורג' במרכז העיר, עמק רפאים במושבה הגרמנית, רחוב פייר קניג באזור התעשייה תלפיות והמע"ר החרדי".


אריאל בזיז (צילום: שרון גבאי)

אריאל בזיז (צילום: שרון גבאי)


 

 

כל זה ידוע – מה שלא ידוע זה התאריך. אתה אומר שפנו אליך סוחרים – מן הסתם הם שאלו בדיוק את זה, מתי מתחילות העבודות?
"בשבועות הקרובים נדע את המועד הסופי ואת ההשלכות הכרוכות בכף, ונפעל במהירות לקיום כנס סוחרים אזוריים בכל האזורים הרלוונטיים במטרה להציג תוכניות סופיות ומעודכנות, הצגת שלבי ביצוע והסדרי תנועה וכן גם לוחות זמנים עדכניים. כפעולה מקדימה לכנסים, יופצו אגרות אזוריות הכוללות הודעה כללית בדבר התחלת העבודות בחודשים הקרובים וכן הזמנה לכנס הסוחרים האזורי. כמו כן, אדאג בעצמי לפרסם את כל המידע הרלוונטי ברשתות החברתיות שלי ובתקשורת המקומית. חשוב לציין כי אנו מנסים לייצר יחד עם משרד התחבורה תוכנית סיוע ושיפוי משמעותית שתעזור לעסקים להמשיך להתקיים בזמן העבודות".

לסיכום מוסר בזיז: "מתוך דאגה לפרנסה של כלל סוחרי האזור – היערכו בהתאם. אני אישית וכך גם האגף לקידום עסקים עומדים לרשותכם לכל שאלה. אני מבטיח לכולם, ככל שיהיה לי מידע יותר קונקרטי ומדויק, אהיה הראשון להעביר אותו לציבור".


הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)


רחוב עמק רפאים (צילום: אורן בן חקון)

רחוב עמק רפאים (צילום: אורן בן חקון)


ומה אומרים בעיריית ירושלים? בעירייה, כאמור מסבירים שהדברים נבחנים ממש מדי שבוע, ומבטיחים שברגע שמועד תחילת העבודות יאושר – הסוחרים יעודכנו בפרטים.

"עיריית ירושלים קיימה ומקיימת שיח עם בעלי העסקים ותוכניות העבודה הותאמו ככל הניתן לצרכיהם, לצרכי פריקה וטעינה של סחורה, מעברי הולכי רגל והנראות סביב מרחב העבודות", כך נמסר מעיריית ירושלים. "סוגיית עיתוי התחלת העבודות על הקו הכחול ברחוב המלך ג'ורג' נמצאת בימים אלו בדיון. הודעה על מועד תחילת העבודות, לכשתסוכם, תובא לידיעת הציבור בשקיפות מלאה".

באשר לתוכנית הסיוע לעסקים, בעירייה מדגישים כי "על בסיס שיח מתמשך עם בעלי העסקים, עיריית ירושלים יחד עם צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, בנתה תוכנית לסיוע לעסקים, במטרה להקל ככל האפשר ולשמור על רצף הפעלתם. עיריית ירושלים השקיעה רבות בבניית התוכנית, מתוך תפיסה שרואה את העסקים בעיר במרכז. התוכנית תוצג למשרד האוצר לטובת תקצוב הולם ועם אישורה, פרטיה יפורסמו".

עד אז, ימשיכו הסוחרים והתושבים בקינג' ג'ורג', בעמק רפאים, בתלפיות ובמע"ר החרדי לחיות בחוסר ודאות. ואם זה עוד נסבל עבור דיירים, הרי שעבור בעלי עסקים חוסר ודאות משפיע באופן ישיר ושלילי.

 

תגובות

11 תגובות
11 תגובות
  1. הנוסע

    זה שצריך לעדכן את הסוחרים זה ברור, אבל מה עם שאר תושבי העיר? אלו שמשתמשים בחחתורה הציבורית שנוסעת ברחוב המלך ג'ורג'? ברחוב עמק רפאים? בדרך חברון? מה הולך לקרות לקווי ה-7X? 7? 18? 34? 97 וכל השאר?

    לצוות תכנית אב לתחבורה יש אתר חצי מתפקד, שלא עודכן מאז 2022. למה אף אחד לא טורח להקדיש שעה בחודש, לעבור עליו ולעדכן את לוחות הזמנים ואת התקדמות העבודות והקמת הקווים?

  2. נגעלת

    לא מספיק שתכנית הרכבת הקלה רעה בכל מובן (טכנולוגיה ישנה, צימצום נפח התחבורה וכו וכו') ראש העיר נחוש בדעתו להחריב את השכונה כולה, כי זה לא מעוז הצבעה שלו.

  3. נגד מחדלים בעתיד

    נגד תופעת "תעלת בלאומילך" , כפי שהיתה בבניית המסילה בזמנו ברחטב יפו . גם בבניית התוואי להדסה עין כרם וקרית יובל ורחוב הרצוג , לא למדו לקחים והעבודה ניסחבת לשנים רבות !
    זה אסון שלא הפנימו זאת היטב גם לגבי התוכניות הללו לעתיד !!!

  4. נגד מחדלים בעתיד

    בעירייה עדיין לא הפנימו את מחדלי בניית תוואי רחוב יפו ,שהפך לקריקטורה
    בנוסח "תעלת בלאומילך" . הרס עסקים צפוי בכל המקומות שבהם תעבור המסילה העתידית . לא למדו לקח מהיתמשכות העבודות שניסחבו לאורך שנים רבות ברחוב הרצוג , בקרית יובל
    ולהדסה עין כרם ! פשוט בזיון שלא היה מתקבל במדינה אחרת ,ללא "עריפת ראשים" …. !

  5. מרי

    בקיצור עובדים קשה כדי לשנשכ אך ירושלם
    האוטנטית הייתה והצבמון שלה
    חבללללבכייה לדורות מגדלים מגדלים
    לא רוצים מגדלים בירושלים גם עכשיו יש מלא פקקים מעטים שיעדיפו רכבת מתחת לבית שלהם
    שונאת מגדליםעשרות קומות ודעירים שישלמו ארנונה שתעשיר את הקופה
    ממש עצוב

  6. אסי

    עירייה של נבלות , הורסים פרנסה של אלפי עסקים בשביל בצע כסף ומעטפות מתחת לשולחן , נבלות

  7. עליזה

    ממש את צודקת מרי העיריה הרסה את יופייה ציויונה של העיר גם המגדלים המטורפים בכל שכונה שהחזקתם החודשית תעלה הון כסף

  8. ירו

    כל הכבוד לנו הרסנו את ירושלים עם מגדלים מטופשים,שבילי אופניים שאף אחד לא משתמש,ירושלים זה לא אמסטרדאם,ורכבת שבמקום לעבור במנהרה אוו גשר לוקחת לנו את הכבישים

  9. מלך

    הורסים את העיר ירושלים!!!
    יושבי העיריה לא מבינים את גודל הבעייה
    ומזלזלים בתושביה ומשנים את פני העיר
    בכל מובן

  10. יוני

    פשוט שכונה…
    אין מילים אחרות לתאר את הכאוס והזלזול בנושא.

  11. רחמים

    לא שמים עליכם. אתם לא מבינים? אומרים לכם שזו "ירידה לצורך עליה" אבל בפועל, יסיימו את העבודות, אולי, בעוד עשור. האם למישהו נשמע הגיוני לסגור ציר כמו עמק רפאים למשך עשור?! זה יהרוג לחלוטין את כל העסקים על הציר.

תגיות:

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר