משה ליאון, כיכר ספרא (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי)
משה ליאון, כיכר ספרא (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי)

היפוך הפרמידה: הפנייה לראש העיר לקראת מינוי ראש אגף תחבורה חדש

ראש אגף תושי"ה הנוכחי בעירייה צפוי לפרוש בקרוב, ורגע לפני שנבחר מחליף - פנו שלל ארגונים ועמותות מהתחם לראש העיר בבקשה כי המחליף ייבחר גם על פי הבנת ההכרח בתפיסת 'היפוך הפרמידה' - קידום ושיפור התשתיות המיועדות לכלל משתמשי הדרך, על חשבון תשתיות המוקדשות לרכב הפרטי

פורסם בתאריך: 25.7.24 11:53

בשנים האחרונות, עם התפתחות והתקדמות העבודות להקמת רשת הרכבות הקלות בירושלים (JNET), ותחת הנהגתו של ראש העיר משה ליאון, ניתן לשמוע יותר ויותר את השימוש במילים 'תפיסת היפוך הפירמידה' – אשר גורסת כי יש לשדרג ולפתח את התשתיות להולכי הרגל, לרוכבי האופניים ולנוסעי התחבורה הציבורית, גם במחיר ועל חשבון התשתיות לרכב הפרטי. הליכתיות, מיקרו-מוביליטי ותחב"צ על חשבון כבישים, מקומות חניה וכו'.

בטווח הזמן הקרוב, ככל הנראה שבועות, צפוי להתמנות ראש אגף תחבורה ופיתות תשתיות (תושי"ה) חדש בעיריית ירושלים, זאת לאחר שהראש הנוכחי – קובי ממליה – צפוי לפרוש. רגע לפני הבחירה בראש חדש לאגף שמשפיע יותר מכל על תפיסת התחבורה בירושלים, ארגונים ועמותות שונות המתעסקים בנושא דרך קבע, כמו גם שורת אדריכלים, מתכננים ערים ופעילים חברתיים, שיגרו בשבוע שעבר מכתב לראש העיר שבו הם מבקשים לבחור באדם, שבין שלל הכישורים הנדרשים לתפקיד, גם מבין ומקבל את 'תפיסת היפוך הפירמידה', אדם שמעבר לכישורים הניהולים והטכניים הנדרשים לתפקיד, יידע לתכלל ולכוון באופן המיטבי לשדרוג ופיתוח שמבקשת להיטיב עם רוב מכריע של משתמשי הדרך.

בין החותמים על המכתב ארגונים כמו "ברחובות שלנו", ארגון התחבורה הציבורית '15 דקות', 'אופניים בשביל ירושלים', 'התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל' ואחרים. כמו כן, חתמו על המכתב שורה של אדריכלים, מתכננים ערים ואחראים בשכונות על הנושא התכנוני: האדריכלים דינאי אורנשטיין (מרסקו), ינאי אפלבוים (מבית הכרם), יאיר בן-גד (מגוננים), פרופ' גלית כהן-בלנקשטין מהאוניברסיטה העברית, פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית, ד"ר עדו קליין ועוד רבים אחרים.

 

 

"תחבורה וניידות מהוות זכות יסוד שהגישה אליה היא בסיסית ומשמעותית מאוד כתנאי הכרחי לאיכות חיים ולמילוי רוב צרכיו של התושב", נכתב בפנייה שנשלחה לראש העיר משה ליאון. "המרחב הפיזי המשמש לתחבורה הוא המשאב המוגבל ביותר, וכמעט לעולם לא נוכל לייצר עוד ממנו בשטח נתון. לכן, כידוע לך, ישנה משמעות רבה לסדרי עדיפויות בין אמצעי התחבורה השונים ומקומם במרחב הציבורי.

"על אף שירושלים היתה הראשונה לחנוך קו רכבת קלה, תהליך היפוך הפירמידה בעיר נמצא בראשיתו. תחבורה יעילה משמעותה גם שבילי הליכה ומדרכות נוחות ומוצלות, תחבורה ציבורית יעילה, אמינה ושוויונית הפועלת במסלולים ייעודיים וכן מערכת שבילי אופניים ענפה, בטוחה ונוחה לשימוש – יעדים שתחת כהונתך העיר מתחילה למצות, ואשר עוד רבה העבודה עד להשלמתם".

בהמשך נכתב: "אחד התפקידים המשמעותיים ביותר בהקשר זה הוא מנהל אגף תחבורה ותשתיות, שכמעט כל ההחלטות העירוניות בנושאי תחבורה וניידות עוברות דרכו. עם פתיחת תהליך האיתור לתפקיד חשוב זה, ולאור האתגרים הרבים שתהליך היפוך הפירמידה מציב, אנו החתומים והחתומות מטה מפצירים בך לבחור לתפקיד זה אדם שבנוסף לכישורים ניהוליים ועמידה בתנאי הסף הטכניים, מבין את המורכבות הרבה שכרוכה בניהול התחבורה בעיר.

"אנו מפצירים ומקווים כי לתפקיד זה ת/יבחר מועמד/ת הרואה באמצעי התחבורה המקיימים – הליכה ברגל, רכיבה על אופניים ומיקרו-מוביליטי וכמובן תחבורה ציבורית לסוגיה (רק"ל, אוטובוסים ובעתיד גם מטרו) – את הרכיבים בעלי הערך והחשיבות הגבוהים ביותר לניהול התחבורה בעיר מצטופפת כמו ירושלים".

את המכתב הם חותמים במילים, "אנו מחזקים את ידיך ובטוחים כי קבלת החלטות הנשענת על תפיסת עולם מקצועית ומתקדמת, תעניק לעירייה את הלגיטימציה הציבורית לביצוע השינויים ההכרחיים הנדרשים בשנים הקרובות ותסייע להפוך צעדים אלה ליעילים למהירים יותר".

אחד החותמים על המכתב, פעיל עירוני בתחום התכנון והתחבורה, מסביר: "גם אם רוב האנשים לא שמעו עליו, מדובר במינוי לאחד התפקידים המשמעותיים ביותר לחיי היום יום של תושבי העיר. העיר מצטופפת, וזה מבורך, אבל כדי שהציפוף יהיה מוצלח, חשוב להבין שלא ניתן להמשיך לתעדף את הרכב הפרטי, כמו שנעשה בעבר. בתור ארגונים ופעילים שחיים את תחום העירוניות והתחבורה, היה חשוב לנו לבקש שייבחר לתפקיד אדם שמגיע עם ההבנה הזאת.

"ראש העיר מבין את זה – הוא הכריז במספר הזדמנויות על תפיסת "היפוך הפירמידה", פועל להוספת שבילי אופניים והקפיא פרויקטים שתיעדפו את הרכב הפרטי. לכן המכתב לא נשלח ממקום לעומתי – אלא ממקום של שותפות, שבו הארגונים והעירייה פועלים יחד לטובת עתיד טוב יותר לעיר. אנחנו מצפים ומקווים שהפנייה תילקח בחשבון וייבחר המועמד המתאים ביותר".

 

תגובות

6 תגובות
6 תגובות
  1. בועז

    בינתיים כל ירושלים אתר בניה אחד גדול, כולם סובלים. הולכי רגל, אופניים, תח"צ ורכבים, את מי זה מעניין?

  2. משה

    הארגוניים באמת חושבים ומצפים שמשה ליאון באמת יעדיף את טובת הציבור והתחבורה הציבורית על פני העדפת הרכב הפרטי ? שלא תהיה טעות אני חושב שיש להעדיף תחבורה ציבורית של רכב פרטי אבל אינני מאמין שמשה ליאון יעדיף את טובת הציבורית על הפרטי

  3. אהרון מורן

    לאון הפקחים ברכבת הקלה כולם ערבים שונאי ישראל מתעללים ביהודים עבד כי ימלוך, אם לא תטפל בנושא בבחירות אני יקים קבוצות וואטסאפ ולא נבחר בך קח את זה לתשומת ליבך

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר