כיכר ספרא - ללא קרדיט - נועם שרפלר צילם
כיכר ספרא

על הראש של המשפחות הצעירות: זינוק של 40-20 אחוז במחיר הארנונה בבניינים חדשים

דיירים בפרויקט אשטרום בקרית היובל, דיור בר השגה להזכירכם, נדהמו לגלות השבוע כי מחיר הארנונה שלהם זינק ב-40 אחוז בשל החלטת עדכון פתאומית של העירייה, שתקפה לכל בניין חדש שנבנה בעיר מאז שנת 2020. "לא ישנתי בלילה, זה הרתיח אותי", אומר אחד התושבים, ואחר מוסיף: "מ-63.21 שח למ"ר יהיה 105.93 - הזוי בכל קנה מידה"

פורסם בתאריך: 23.7.24 09:43

על הראש של המשפחות הצעירות בירושלים: הדיירים בפרויקט החדש של אשטרום בקרית היובל, ולא רק שם, נדהמו השבוע לגלות שבעוד כארבעה וחצי חודשים הארנונה היקרה בארץ, שהם כבר כעת משלמים, תתייקר בעשרות אחוזים. כן, זו לא טעות. עיריית ירושלים החליטה לעדכן את תעריפי הארנונה בבניינים חדשים בלי להתחשב בפרויקט, בשכונה, באזור וכו'.

העדכון בתעריפים תקף, כאמור, רק בבניינים/מבנים/מגדלים חדשים – כאלו שנבנו לאחר ה-1.1.2020. כמו כן, העדכון והקפיצה במחיר הארנונה תלויה באזור המגורים ובתעריף ששילמתם עד היום. כידוע, הארנונה בירושלים מחלוקת לפי אזורים בשלושה תעריפים מרכזיים – אזור א', אזור ב' ואזור ג' (יש גם אזור ד', אבל זהו אזור שאין בו מגורים ממש אלא יותר יחידות אחסון, מבנים ארעיים וכו'). על פי העדכון, שעוד צריך לעבור אישור של משרד האוצר והפנים, כל בניין חדש בכל העיר ישלם ארנונה כמו אזור א' – כך שאלו שהוגדרו כאזור ב' עד היום – מחיר הארנונה שלהם יזנק ב-20 אחוז, ואלו שבאזור ג' (כמו הדיירים במתחם אשטרום) – הארנונה שלהם תזנק ב-40 אחוז. (פירוט נוסף בהמשך).

וכך, במתחם אשטרום, שנבנה כפרויקט לדיור בר השגה, ונועד למשוך משפחות צעירות וזוגות צעירים להתגורר בו – קיבלו בתדהמה את ההודעה שהארנונה שלהם מתייקרת בכ-40 אחוז – מ-63.21 למ"ר עד ל-105.93 למ"ר – הזוי, לא?

בעיריית ירושלים חושבים שלא. במענה לפניית "כל העיר" בנושא, נמסר: "עיריית ירושלים מודיעה לאחר עשרות שנים של הקפאה, ולאור התקדמות מהותית בהתחדשות העירונית והפיתוח הסביבתי, על עדכון תעריפי הארנונה לדירות חדשות שנבנות בעיר. עדכון התעריף, מתבצע בהתאם למדיניות העירייה לפעול להלימה בין בניה חדשה ומודרנית והתפתחות אדירה של אזורים בעיר, למעמד הסוציו אקונומי של מבקשי המגורים החדשים שם".

עוד נמסר: "השינוי, יחול על כלל הדירות החדשות שנבנו החל מתחילת שנת 2020, לרבות דירות חדשות הנבנות במסגרת התחדשות עירונית בכל רחבי העיר. למעט דירות אשר ניתנו לדיירים הוותיקים בפרוייקטים אלה כתמורה לביצוע המיזם.


פרויקט אשטרום קריית היובל (הדמיה: ALL IN)

זינוק של 40 אחוז במחיר הארונה – פרויקט אשטרום קריית היובל (צילום: ALL IN)


"השינוי האחרון באזורי חיוב הארנונה היה בשנת 1988. מאז, אזורים שנחשבו נמוכים, התפתחו והפכו לאזורים מובילים בעיר, במקום מפעלים נבנו בנייני מגורים חדשים, ובמקומות רבים בעיר, נוספו אלפי יחידות דיור חדשות ומודרניות לצד סביבה מטופחת, עם שירותים עירוניים ברמה גבוהה ביותר. הגבייה בתעריפים החדשים תחול החל משנת 2025, על כל הנכסים שיכללו בעדכון התעריפים".

אלא שמה שבעירייה שכחו לספר הוא שבפרויקטים השונים הללו, היזמים מקבלים פטור מהיטלי השבחה,, ובו בזמן לתושבים מעלים את הארנונה. יתרה מכך – שימו לב לכך שהתעריף עבור הדיירים הישנים יישאר כמו שהיה – המשמעות, עוד צעד ענק לטובת היזמים – שכן ברוב מכריע של פרויקטים מסוג התחדשות עירונית, היזם מתחייב לקחת על עצמו את תשלום הארנונה למשך מספר שנים.

זאת ועוד – בעירייה מדברים על אזורים שהתפתחו והפכו לאזורים מובילים בעיר – ועולה השאלה – האמנם? האמנם קרית היובל נחשבת כיום לשכונה שהתפתחה והפכה למובילה או שהיא יותר דומה לאתר בנייה עם עשרות פרויקטים שמוקמים בימים אלה ועוד עשרות מגדלים שמתוכננים שם?


לאן נעלמה האופוזיציה? חברי מועצת העירייה הנכנסים (צילום: ארנון בוסאני)

חברי מועצת עיריית ירושלים (צילום: ארנון בוסאני)


כנ"ל לגבי שכונות גוננים, גילה, ארמון הנציב ותלפיות – בכולם ישנן עשרות תוכניות התחדשות עירונית בקנה, כאלה שהופכים את השכונה כולה לאתר בנייה. זה הזמן לעלות להם את הארנונה, שגם כך – כידוע – היא היקרה ביותר בארץ?

 

 

ד"ר אסף שפנייר, יו"ר מנהל קהילתי יובלים, מוסר: "פנו אליי תושבים. ראיתי את החיובים החדשים של הארנונה לבניינים באשטרום ולבניינים חדשים והייתי בשוק. תהיתי אם מדובר בטעות אנוש? מתברר שלא".

לדבריו, "העירייה מנסה לעודד צעירים לגור בשכונה, ולכן נותנת פטור מהיטל השבחה ליזמים כדי לעודד בנייה של אותן דירות, ובמיוחד כשמדובר בפרויקט של דירות להשכרה. אז רק מתבקש שהארנונה תישאר בהתאם בשכונה מתחדשת, או לכל הפחות לעשור הראשון.

"כך או כך, אני קורא לעירייה לתקן את החיובים בקרית היובל, כל עוד מדובר בשכונה בתהליכי התחדשות עירונית אשר רוצה לקלוט אוכלוסיה צעירה זאת כאשר עדיין יש מספר לא מבוטל של אתרי בנייה בשכונה".

שפנייר, כאמור, לא לבד. הוא מייצג את התושבים שפנו אליו. "נשבע לך לא ישנתי בלילה בגלל זה, זה הרתיח אותי", אמר אחד מהם ל"כל העיר".

והנה דייר אחר בפרויקט אשטרום, שמעלה מספר נקודות חשובות:

"א. מחיר הארנונה מזנק מ-63.21 שקל למ"ר עד ל-105.93 שקל, הזוי בכל קנה מידה אפשר.
"ב. שכונה כמו קרית היובל שעוברת פינוי בינוי אינטנסיבי, מורגשת כמו אתר בנייה מטורף צריכה עכשיו עלייה כזו בארנונה? בעוד שיזמים מקבלים פה פטור מהיטל השבחה – לתושבים מעלים ארנונה?
"ג. זינוק כזה במתחם אשטרום, שכולל מאות רבות של דירות 'בר השגה' ונועד כדי להשאיר בירושלים אוכלוסייה צעירה ויצרנית, רק ייגרש אותנו מכאן וידרדר את העיר.
"ד. אין תרומה שמצדיקה אזור א' של ארנונה – קרי, אין הסדרי חנייה או פיקוח נורמלים, אין מספיק גנים, אין מספיק בתי ספר, הכל בבנייה, אפילו יש הומלסים שמתחברים בשטחי המסחר שעוד לא שווקו ולא מטפלים בהם".


אולם מליאת מועצת העירייה

אולם מליאת מועצת העירייה


ההחלטה על הזינוק במחיר הארנונה תובא לאישור בישיבת מועצת העירייה הקרובה, לאחר שאושרה בוועדת הכספים העירונית. הצעת ההחלטה אומרת כך: "יצירת תת סיווג חדש: דירות מגורים חדשות אשר חויבו החל מיום 1.1.2020 ואילך".

עוד נכתב בהצעת ההחלטה: "במסגרת מדיניות העירייה לחייב בנייה חדשה בהלימה למעמד הסוצי-אקונומי של מבקשי המגורים בתעריף גבוה יותר מוצע ליצור תת סיווג לנכנסים חדשים המשמשים למגורים אשר חויבו בארנונה החל מיום 1.1.2020 ואילך בתעריף מוגדל לשנת 2025 ואילך, לפי הפירוט הבא:

"נכסים חדשים למגורים באזור ד' יחויבו בתעריף הארנונה של אזור א', נכסים חדשים למגורים באזור ג' יחויבו בתעריף ארנונה של אזור א', נכסים למגורים באזור ב' יחויבו בתעריף ארנונהשל אזור א'. נכסים למגרים באזור א' – ללא שינוי".

הבנתם – מצד אחד רוצים למשוך משפחות צעירות, מצד שני – ברגע שהם עברו למבנה חדש – מעלים את הסיווג הסוציו-אקונומי שלהם, בלי קשר לשום דבר – רק לכך שהם רכשו דירה בבניין חדש. או במילים קצת יותר בוטות – קרית היובל, ארמון הנציב וקרית מנחם הופכים להיות לפתע באותו דירוג סוציו-אקונומי (לתפיסת העירייה, כן?) של תושבים בבית הכרם, בניות, או בטלביה. הזוי – לא?

ועכשיו עולה השאלה – האם כך תמשוך עיריית ירושלים קהל חדש אל העיר? האם זה הצעד שישאיר פה משפחות צעירות, סטודנטים וסטודנטיות?

 

תגובות

27 תגובות
27 תגובות
  1. יונה ברמי

    לצערי גם בשכונת פסגת זאב קיבלנו את ההודעה להעלאת הארנונה למחיר של 127 שח למטר פשוט מטורף לשלם 17000 אלף שח ארנונה לשנה העיריה והעומד בראשה לא חושבים כלל על הציבור דורסים ברגל גסה את האזרחים

  2. קובי

    משה לאון ראש העיר הכי גרוע שהיה פה אי פעם הפך תעיר לבני ברק שתיים שישי בערב נראה כמו יום כיפור מעלה ארנונה וסוגר נתיבים לאופניים בלי שימוש מי שבחר בו שיאכל תכובע בעע

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עדכון ארנונה שהוקפאה משנת 1988 הגיונית!

  4. מיקי יוני

    מישהו צריך לממן את כל החרדים שגרים כאן.
    החילונים שעוד לא עזבו ינודבו למשימה

  5. אריק

    בושה של ראש עיר לא מספיק השכירות בקרית היובל קפצה לשמים אך אפשר להמשיך משכורת של 10000 אלף לשלם שכירות של 7.5אלף לדירה 4 חדרים ועוד הוצאות בית אך משפחות ימשיכו לחיות הקבלנים מקבלים הנחות בבניה קרית יובל נראת כמו אתר בניה בושה אני גדלתי במקום והיום זה נראה לי מאוד קרוב שאני עוזב את ירושלים בכלל בושה לך ראש העיר משה לאון אני נמצא יותר שנים ממך בירושלים ואתה מסלק אותי תתבייש לך

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראש עיר מאכזב. חבל שבחרתי בו. מגזר אחד משלם עבור המון פרזטים צריך לא לשלם לעשות מרד כנגד עריץ ירושלים.

  7. נגעלת

    אבל אם אתם חרדים, אני בטוחה שיש העיריה מישהו שידאג לצמצם לכם את בארנונה……

  8. הנאשם לכלא

    עיריית הזבל דואגת רק לחרדים, שהפלא ופלא, למרות שהם לא עובדים ולא תורמים יכולים לקנות דירות בלב ירושלים, מעניין מאיפה מגיע הכסף. איך יכול להיות שיזמים מקבלים פטורים על תשלומים שונים, בעוד שהזוגות הצעירים, שאמורים לרכוש את הדירות, צריכים לשלם ארונונה כפולה ומכופלת, כאשר השכונה בכלל לא ערוכה לקלוט אותם, הן ברמת התשתית, כולל מוסדות חינוך, ביוב, מים, תחבורה וכד'? העיקר לבנות ולסחוט כספים מהגורמים היצרניים.

  9. שלטון הערב רב

    אתם אשמים,מה אתם חושבים כשהסכמתם לכך שיהיה פינוי בינוי בתנאים שהעירייה והיזמים רוצים דהיינו בניית מגדלים וציפוף אוכלוסיה כאילו עושים לכם טובה הלו הם קיבלו קרקעות הכי יקרות בחינם קרקע שייכת לכם,אתם צריכים להתאחד ולקבוע ראשית שכל תהליך פינוי בינוי יהיה מסגרת שלבניה של מקסימום 12 קומות.בנוסף הכנסת סעיפים בנושא הארנונה לפחות 10 שנים קדימה.בנוסף כשאתם יוצאים להצביע מה אתם חושבים שאתם עושים טובה לעצמכם? כל נבחר ציבור המטרה הראשונה שלו זה לשרת את בעלי ההון ואינטרסים שלו ושל מי שעומד מאחריו,אז עדיף להשאיר את הכח אצלכם אל תצאו להשתתף בשקר שנקרא בחירות אין לזה שום ערך,תפנימו סגרו את כל העיר ברובעים של 15 דקות.העיר גמורה.דרך אגב עדיין לא מבין מי יאכלס את כל מגדלי הבבל האלו שבונים בלי סוף,אלה אם כן יש לכם תוכניות נסתרות לפנות ישובים בדרום בצפון כנראה גם בהתנחליות במסגרת איזה הסכם עתידי ואז לישב את המפונים בכפיה בתוך המגדלים האלו כי אחרת אין סיכוי ששמהו שפוי ירכוש דירה במגדל בבל.בכלל כמה הצפי של האוכלוסיה בירושלים לגדול בשנים הבאות?!

  10. ששון

    גועל נפש עדיף להישאר עם הבנינים הישנים לא לפינוי בינוי !!!,גוזרים קופונים על אנשים מועטי יכולת רוצים להפוך את ירושלים לבירה הכי יקרה בעולם בושה וחרפה .

  11. אוזוספ

    ישראלים אדיוטים, תמשיכו ללכת לשלם , במקום לומר 'עד כאן!!! ומעכשיו לא משלמים ארנונה יותר , במקום להתקומם באלפים ועשרות אלפים אתם רצים לשלם עוד על מה שכבר שייך לכם, אז מה קניתם אם אתם לא מפסיקים לשלם,ומפחדים מאייומים משטרתיים תפסיקו לשלם מיסים על הבית כאילו מישהו עושה לכם טובה שאתם חיים כאן תתמרדו, תשרפו , תשמידו את כל העיר
    כמו שהיו עושים בכל מדינה אחרת , אפילו באפריקה זה הצליח, ובאותו יום גזירות מס בוטלו…רק אתם רק מתלוננים כאילו שזה יעזור לכם, רק בכוח, שום דבר אחר

  12. נטליה

    נכון, גשהדגש על דמירת הצבעות, דהיינו ציבור החרדי, אין סיכוי למדלמי מסים. אבל מה אכפת לראש העיר? מחייך חיוך גדול וזהו

  13. אורטל

    עיר מידרדרת מכל הבחינות!
    עיר אפורה חשוכה וצפופה, לשמחתי עוזבים לרחובות.

  14. ישראל

    העיקר שלתלמידי הישיבות והמשתמטים מהצבא יהיה פטור מארנונה ( חלקי)
    אתם צריכים להבין העירייה צריכה לשלם משכורות והוצאות אחרות… ממי ייקחו?
    תרשמו כתלמידי ישיבות… או תממנו את תלמידי הישיבות ( חלקי).

  15. אבי

    כל קרית יובל איזור ג ואילו בבנינים חדשים איזור ב כל מי שבפרוייקט פינוי בינוי הולך להידפק ראש העיר והמועצה מנותקים מהתושבים הפיטרון לא לחתום על פינוי בינוי עד שתשונה ההחלטה ושראש העיר יחזור לגבעתיים בקשר לאותו אדל שפל מהמנהל הקהילתי הם ידעו זאת מקודם והם דוחפים לפינוי בינוי בקרית יובל על פני השכונות האחרות במנהל קהילתי יובלים צריך להפריד את קרית יובל משאר השכונות של מנהל יובלים כולם כולל אלו שגרים בקרית יובל ושנבחרו למנהל הם דואגים רק לשכונות של הלבנים והעשירים

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש פשוט – להתאגד ולהפסיק לשלם ארנונה

  17. אבי

    ממתי בנין חדש הוא עילה לעלות ארנונה למה אתם שילמתם על הדירה? מה נסגר רחביה באותו מחיר של פסגת זאב וקרית יובל חוצפה …………..

  18. אנונימית

    תלמדו להבא לא לבחור בליאון גועל נפש של ראש עיר אפשר להעלות אבל לא בהגזמה כזאת חייבים להעיף אותו

  19. ירו

    שמח ,ראיתם איך הוא הרס את העיר היפה שלי עם המפלצות נדלן הלא פרופרציונליות שלו,ונתתם לו להבחר שוב,
    לאון נזק ,פיל בחנות חרסינה,אין לו הבנה מינימלית מה זה ירושלים

  20. ירו

    לקובי נכון,שכחתי בכלל עם הטרלול שלו,של שבילי האופניים הריקים בכל מקום על חשבון נתיב/חניה

  21. רחמים

    ומה חשבתם שיקרה כשהצבעתם בהמוניכם למשה ליאון? הוא, מהנדס העיר והשלישית ההיא, שמו להם למטרה להפוך את שכונות הטבעת של ירושלים למשכנות מגדלים (שיהפכו לסלאמס מגעילים בעוד 30-40 שנה, כשלאף אחד לא יהיה כסף לתחזק אותם). הצבעתם? קיבלתם. תהנו. משום מה, בשכונה שמשה ליאון גר בה, אין פינוי בינוי מאסיבי.. מאוד מעניין למה.. אולי שווה לבדוק את העניין???? אולי שווה לנסות ולהבין איך על הולילנד הלכו אנשים לכלא, וכאן קמים ערימות של מגדלים שלא מתאימים לעיר בשום צורה והכל על מי מנוחות? פשוט נראה ששווה לחקור את העניין.. אבל המשטרה עסוקה בדברים אחרים.

  22. מיכאל

    האם יש נתונים אודות כמות המגדלים המתוכננת בשכונה בה מתגורר משה ליאון? ומהנדס העיר ירושלים? איפה הם גרים וכמה תוכניות כאלה הם קידמו בשכונות שלהם? רמז? הם כנראה שלא קידמו. אבל הדג מסריח מהראש. הראש שתושבי העיר היקרים שלנו בחרו כי ליאון קנה אותם עם "רחובות נקיים".

  23. אהרון

    האם הצעירים בירושלים צריכים שוב לממן את תושבי המגדלים במחנה הפליטים שועפט ובכפר עקב שלא משלמים ארנונה? כל המגיבים שמלכלכים על החרדים לא מספרים לכם על אחוזי הגבייה המצחיקים במזרח ירושלים. גם החרדים וגם החילונים מממנים את איסוף הזבל בסוואחרה ובג'בל מוכבר…

  24. משה

    הטענה שלא הועלתה הארנונה מ 1988 או משהו דומה היא טענה שקרית .
    אני גר בגילה ומדי שנה מעלים את הארנונה ב 3 עד 5 אחוזים .
    אפשר להיות בטוח שבדקו שהדירות של הדוסים לאורך בר אילן
    נבנו כולן (הפלא ופלא) לפני התאריך הנכר . נכון פלאי פלאות ? נכון נס ?
    נכון שזה מקרי ? לא טפשים
    יקרים שלי זה לא מקרי

  25. משה

    הטענה שלא העלו את הארנונה מאז 1998 או משהו כזה היא טוענה שקרית
    אני גר ב גילה והארנונה עולה מדי שנה ב 3 עד 5 אחוזים .
    נחשו מי לא ישלם ארנונה גבוהה יותר ?
    נכון , הדוסים .
    תהיו בטוחים שה תאריך נקבע לאחר שנמצא שהדירות החדשות לאורך בר אילן של הדוסים נבנו לפני התאריך הזה .
    נכון פלא ? נכון נס ?
    לא טפשים שלי לא פלא , לא נס ולא נעליים הם דוסים ולכן לא חל עליהם .
    איזה יופי להיות שליטים חסרי מעצורים של העיר

  26. מגדל קלפים

    הבעיה בארנונה בירושלים היא מי מקבל הנחה ופתור. ולא חיוב דירות חדשות בארנונה מתאימה. מוצדק שדירות חדשות יחויבו בארנונה גבוהה יותר. שינוי מדניות ההנחות יכול להוריד ארנונה לכולנו, זה לא יקרה אך זה המאבק נכון. דיירים שפונו וחוזרים לבתיהם החדשים לא משלמים ארנונה גבוהה יותר. זו החלטה שיש בה איזון נכון וצדק. בחרתם לגור במגדל חדש-שלמו יותר ארנונה, תסתפקו בחניה לרכב אחד. עכשיו נשאר לכולנו להמתין לתחב"צ ראוי ולביטול הנחות ארנונה המיועדות למגזרים 'נבחרים'

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר