הדמיית פארק האסבסטונים עם שביל הולכי רגל במקום כביש (צילום הדמיה: הדמיה מקורית מוריה אדריכלים סטודיו מא)
הדמיית פארק האסבסטונים עם שביל הולכי רגל במקום כביש (צילום הדמיה: הדמיה מקורית מוריה אדריכלים סטודיו מא)

כביש באמצע גן סאקר לא נשמע הגיוני – אז למה העירייה מתכננת כביש בפארק בקרית היובל?

לפני כשלוש שנים, בישיבת מועצת העירייה, נשאל ראש העיר משה ליאון סוגיית הכביש בפארק ואדי האסבסטונים בקרית היובל. הוא הבטיח שלא יהיה כביש. אבל עכשיו, כשהעבודות לקראת היישורת האחרונה, גילו התושבים "במקום להתקדם לעבר פארק נגיש, קיבלנו פארק מבוקע לשניים עם כביש". העירייה: "כשיבשילו התנאים ייסגר הכביש לצמיתות"

פורסם בתאריך: 23.7.24 08:45

תחשבו רגע על כביש שחוצה את גן סאקר לשניים, כזה שמפריד בין חלקי הגן השונים, כזה שגורם לעיריית ירושלים לשנות חלק מהתכנון המקורי ולהזיז את מיקומו של מבנה השירותים הציבוריים. נשמע מופרך – נכון?

ויש גם דוגמא לאיך נראה כביש כזה בלבו של פארק עירוני – בכניסה הצפונית לגן סאקר, באזור צומת בצלאל – ישנו כביש (הגישה לסינמה סיטי) שמחלק את גן סאקר ומותיר למעשה את החלק הצפוני – מהצד הימני של שדרות יצחק רבין (בסמוך לבית החייל) – די מיותם ממבקרים.

כעת תעברו לדרום-מערב ירושלים – לתפר שבין שכונת קרית היובל ועיר גנים – שם, בפארק ואדי האסבסטונים שמוקם בימים אלה בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים – משאירה עיריית ירושלים כביש אשר חוצה את הפארק לשניים. בניגוד להבטחות שניתנו בעבר על ידי העירייה ועל ידי ראש העיר שאמר: "לא תהיה תנועה עוברת" (בווידאו המצורף).



יש לציין כי לפני כשלוש שנים, בשלבי התכנון המוקדמים, התושבים יצאו למאבק נגד הכביש הזה בלב ליבו של פארק האסבסטונים (או בשמו הרשמי – פארק קק"ל). הם הובילו הפגנות, מחאות ציבוריות והגיעו, כאמור, עד לישיבת מועצת העירייה – שם הבטיח ראש העיר שלא יהיה כביש.

אלא שבינתיים ההבטחות הללו נשארות על הנייר – או במקרה הזה בווידאו מישיבת המועצה. כי הכביש נשאר גם נשאר, ולא רק זאת – בעירייה החליטו להכשיר ממנו את דרכי הגישה לבתים הפרטיים שנמצאים באזור – שעד כה לא היו מוסדרים. למה? "כי אין סיבה להקשות עליהם", לשון תגובת העירייה. מילא לא להקשות – אבל למה להיטיב איתם במקום להיטיב עם כלל הציבור?


תוכנית הפארק הרציף (צילום: מתוך תיק התוכנית)

תוכנית הפארק הרציף (צילום: מתוך תיק התוכנית)


"אנו ממש מצרים על ההחלטה, במקום ללכת קדימה אנחנו מתקדמים אחורה, במקום להתקדם לעבר פארק נגיש – קיבלנו פארק מבוקע לשנים עם כביש (בינתיים?)", אומרים גורמים במינהל קהילתי יובלים. "באופן אבסורדי, תושבי השכונה שהכי נפגעים הם תושבי גנים –  אשר להם לכאורה "דאגו" עם השארת הכביש. הם אלו שצריכים עכשיו לחצות את הכביש הסואן".

אותם גורמים מוסיפים ומדגישים עד כמה, בניגוד לטענת העירייה שמדובר בכביש גישה, הסכנה בו גדולה: "עדות לדבר – הם השרותים הציבוריים, אשר במקור היו צריכים להיות מותקנים יותר קרוב לשכונת גנים, והותקנו בסופו שלצ דבר בצד של יובלים – זאת בשל החשש שמע הילדים יצטרכו לחצות את הכביש מהפארק המשחקים לצד עם השרותים".


ההתנגדות לכביש (צילום: באדיבות המצלם)


 

 

בעירייה, יש לציין, מבטיחים כי הכביש יישאר באופן זמני, עד "שיבשילו התנאים לסגירתו" ומעריכים כי זה יקרה בעוד כשנתיים. במינהל הקהילתי מתייחסים לכך ואומרים: "לא נותר לנו אלא לקוות שהעירייה תעמוד במילתה. עברו שנתיים מההתחיבות הקודמת, ואנחנו נהיה כאן עוד שנתיים לוודא".

יובל שיפריס, אשר מתגורר בסמוך לפארק הנבנה, לשעבר חבר במינהל קהילתי גנים שמכיר מקרוב את התכנון, מוסר: "המצב הוא כזה – כביש רינגלבלום הוא לא כביש סטטוטורי. אף על פי שהוא קיים במציאות, וקווי אוטובוס עוברים בו, הוא לא קיים בספר הכבישים של מדינת ישראל, ומעולם לא היה, והתושבים שרכשו דירות באזור ידעו זאת. למעשה, התושבים הכשירו לעצמם כניסות מכביש זה לאורך השנים, וכעת משמרים את הכביש הזה בגלל אותן משפחות. עכשיו ברור שאני מבין את הרגישות ואת הרצון של המשפחות הללו – אבל בסופו של עניין מדובר באינטרס הציבורי מול האינטרס של 15 משפחות בלחץ. להערכתי יש כ-20 אלף תושבים בסביבה המיידית של הפארק שמעדיפים פארק פתוח בטוח שכביש לא חוצה אותו באמצע".


גישת כלי הרכב מתוך הפארק לבתים (צילום: מתוך תיק התוכנית)

גישת כלי הרכב מתוך הפארק לבתים (צילום: מתוך תיק התוכנית)


בעירייה טוענים שזה סידור זמני – עד להסדרת פתרון חלופי.
"הסדרת הגישות לבתי התושבים, תקבע עובדות בשטח ולא תאפשר את ביטול הכביש בהמשך. נקודה. זאת, כאמור, בניגוד לאינטרס הציבורי. התוצר הסופי הוא שיש פארק מדהים, שכביש חותך אותו באמצע – למרות שעל פי התכנונים וההבטחות השונות דינו היה להתבטל בשנים הקרובות והוא לא – בטח לא כאשר מסדירים דרכי גישה ממנו לבתי התושבים".

התושבים המתוסכלים מציעים מספר פתרונות אפשריים עד לסגירת הכביש באופן סופי, אך הם טוענים כי הסדרת הגישה לבתי הדיירים הסמוכים תוביל בעתיד להשארת הכביש.

כך למשל, הם מציעים עד ליצירת כביש עוקף:
א. הצבת מחסום והגבלת הגישה לתחבורה ציבורית, רכבי חירום ותושבים.
ב. יצירת דרכי גישה חדשות כמו כביש פולינסקי מכיוון עיר גנים שמקודם במסגרת כביש קוליץ קוסטה ריקה.
ג. להודיע לתושבים כבר עתה שבעוד X שנים יבוטל הכביש.

הדברים הללו, אומרים המתנגדים, לא נעשים ובמקומם "מסדירים את דרכי גישה לבתים פרטיים וקובעים עובדות בשטח, שקשה יותר יהיה לבטל בהמשך".

סגן ראש העיר אדיר שורץ (התעוררות), אשר התנגד בעבר בתקיפות לכביש: "עמדתי נותרה כשהיתה והיא שמוטב שלא תהיה תנועה עוברת בפארק הנהדר הזה. זאת עמדת כלל הגורמים בעירייה. על כן, הפתרון הנוכחי הוא זמני בלבד, ובהמשך ימצא פתרון שיתאים למציאות בשטח וישרת את תושבי האיזור, המבקרים בפארק ואחרים".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "פארק האסבסטונים, שנבנה בהשקעה עירונית גדולה ובשותפות עם קק״ל, נמצא עדיין בשלבי פיתוח. שלב א' שהסתיים זה מכבר, הפך את המקום לפנינה ירוקה המזמינה אליה ירושלמים רבים מכל רחבי העיר.

"ההחלטה על ביטול הכביש בעתיד תקפה, וכשיבשילו לכך התנאים, כפי שסוכמו עם מינהל גנים ומינהל יובלים, ייסגר הכביש לצמיתות. עד אז, אין סיבה להקשות על מספר תושבים הגרים בסמיכות לפארק ולמנוע מהם גישה לבית כשהכביש עדיין פעיל".

 

תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. יואב מיוסט

    רצוי מאוד מאוד לא לבנות את הכביש אשר יהרוס את כל התכנון של האתר כולו חבל מאוד. יואב מיוסט ירושלים…

  2. ישראל

    כתבה מגמתית ושקרנית הכביש לא משמש 15 משפחות אלא מאות רבות של משפחות שנסעו תמיד דרך שם גם כאלה שחנו בשטרן למטה באזור 67-45 וכן שני בתי ספר אחד מהם לילדים מיוחדים (פולנסקי) שכל הילדים מגיעים בהסעות דרך הכביש.
    הכביש גם מאפשר את תוכניות פינוי בינוי של כל שטרן דבר שרוב התושבים רוצים וזקוקים לו.
    כמו כל הכתבות שם הכל שייך לירוקים ופרוגוסיבים,מי שיקרא את הכתבות שם יחשוב שהתעוררות וחביליו המפלגות היחידות בעיריה

  3. שי

    זה אומר שאחד התושבים תבע את העירייה שלא יסגרו את הכביש לבית שלו…

  4. דייר ברחוב קורצאק

    מנהל קהילתי יובלים שקרנים הם הראשונים שפגעו בתוכנית המקןרית כשדאגו לבנות את המגרש להשכרה לאנשים מחוץ לשכונה אז העריה בשיתוף השקרנים קבעה עובדות והמתכנן שינה לפי העובדות אפילו את מגרש החניה הקטינו כתוצאה מכך כל התושבים סובלים ואין חיבור לחלק העליון שצמוד לרחוה סולד הפרק במקור היה צריך להיות מרחוב סולד לרחוב קוליץ כמו שהמגרש "זמני" אז הכביש "זמני" ערך הבית שלי רק עלה מזה שלא עושים פרק בצמוד לבית שלי אל תאמינו לשקרנים במנהל קהילתי יובלים יש להם רק דאגה אחת למשכורות והשניה לשכונות האחרות ביובלים אם הפגר של הכלב שלי היה במקום המנהלים ביובלים המצב היה טוב יותר

  5. אבי

    מנהל קהילתי יובלים שקרנים הם היו בסוד שינוי התוכנית הכביש הוא במקום שני מגרשי החניה שבוטלו מתוך דלושה אחד בצמוד לרחוב הלילך והשני ליד פולנסקי זה שצמוד לרחוב הלילך בוטל בגלל המגרש אים היו עושים שם את המגרש זה היה חוסם את הכניסה לפרק מרחוב גרוסמן שהיה במקור צריך להיות היכן שהמגרש נימצא

  6. ירושלמי

    ראש העיר לא ירושלמי במקור, ולכן אינו מבין מה זה ירושלים..

  7. שי ירושלמי

    אפשר להגיד שגם גן העצמאות מופרד בכביש מחלקו התחתון של בריכת ממילא. ונכון שגן סאקר לא "חצוי" בכביש כי הכביש עובר תחתיו במנהרה (אבל לא נדבר על זה שהגישה לפארק היא דרך מעברי חצייה ארוכים וכביש רחב ללא גשרי הולכי רגל או "מינהור" הכביש כדי להרחיב את הפארק לשכונות סביב)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר