משה ליאון, יוסי חביליו (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, מצילים את ירושלים)
משה ליאון, יוסי חביליו (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי, מצילים את ירושלים)

ראש העיר וסגנו במסלול התנגשות – המגדל שייפרק את הקואליציה העירונית?

מגדל 'בורג' חליפה הירושלמי' מעורר הרבה אמוציות ורגשות. לאחר ההתנגדות הנחרצת של סגן ראש העיר יוסי חביליו ורשימת 'האיחוד הירושלמי', שכללה גם מילים קשות, ראש העיר משה ליאון לא נשאר חייב וקרא לסגנו להתפטר

פורסם בתאריך: 19.7.24 08:17

תוכנית אחת, כזו שתשנה לגמרי את קו הרקיע של ירושלים ותהפוך למונומנט שידובר במשך שנים רבות – סטייל הולילנד וגשר המיתרים – מאיימת כעת גם על שלמות הקואליציה העירונית, קואליציה שעליה עמל משה ליאון במשך חודשים. כזכור, מלאכת הרכבת הקואליציה היתה הפעם קשה, בעיקר מהסיבה שליאון התעקש שהיא תהיה מקיר לקיר ותכלול את כל חברי מועצת העירייה.

אבל כעת, פחות מחצי שנה לאחר הבחירות וחודשים בודדים לאחר הרכבת הקואליציה – הפרויקט הגרנדיוזי, שלא לומר מגלומני במתחם אפשטיין – בורג' חליפה הירושלמי – מאיים על שלמות הקואליציה הזו. למה – רבים תוהים ורק יכולים להעריך בינם לבין עצמם מהי התשובה.

מדובר, כמובן, על תוכנית 'בורג' חליפה הירושלמי' בקרית היובל, שהסערה סביב אישורה הצפוי בוועדות התכנון לא נרגעת ולא יורדת מסדר היום. אז אחרי כל הדיונים שהתקיימו בשבוע החולף ולאחר הגשת התנגדויות אישיות – סגן ראש העיר יוסי חביליו וחברי סיעתו – האיחוד הירושלמי – מסרבים לוותר.

הם הגישו השבוע בקשה לקיום הליך בירוקרטי – 18ז – אשר למעשה עוקף את ועדת התכנון העירונית ומבקש לקיים דיון על התוכנית במועצת העירייה. הליך דומה נעשה בעבר במספר תוכנית, שהאחרונה שבהן היא גשר פארק המסילה.

בבקשה שהגישו כתבו חברי האיחוד הירושלמי דברים נוקבים, בהם: "אנו סבורים כי מדובר בתוכנית שעומדת בניגוד לאינטרס הציבורי ובניגוד גמור לערכי היהדות, הציונות, המורשת, התרבות, החברה, הטבע והנוף של ירושלים. הקמת המגדל הגבוה בעיר מול המוסדות החשובים ביותר למדינת ישראל ולעם היהודי, יד ושם ובית הקברות הר הרצל, מהווה חילול הקודש ממש".


הדמיית תוכנית אפשטיין (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)

הדמיית 'מתחם אפשטיין' – בורג' חליפה הירושלמי (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)


הדברים הללו הצליחו להרגיז את ראש העיר משה ליאון, טיפוס רגוע ושקול לרוב, שהפעם יצא קצפו והחליט שהוא לא נשאר חייב. בתגובה הוא מסר: "מדובר באמירה אומללה שלא זו בלבד שאינה נכונה ומבטאת שטחיות וחוסר הבנה של העיר וצרכיה, אלא שיש בה משום צביעות.

"אם זוהי אמירתם של סגן ראש העיר וחברי סיעתו, הייתי מצפה מחברי קואליציה אשר חושבים שהעיר והעומד בראשה פועלים בניגוד לאינטרס הציבורי ובניגוד גמור לערכי היהדות, הציונות המורשת, התרבות, החברה, הטבע והנוף של ירושלים, שלא להיאחז בתפקיד, על ההנאות שבצידו, ולעשות מעשה. עם זאת בהכירי אותו אני מבין שהוא ינסה להמשיך ליהנות מכל העולמות, ללכת עם ולספר לעולם שהוא בלי.

"עיריית ירושלים תמשיך לדאוג לפיתוח העיר, להגנה על ערכיה ועל ערכי הטבע והסביבה, עם מר חביליו וגם בלעדיו".

 

 

מסיעת האיחוד הירושלמי ומיוסי חביליו לא נרשמה תגובה, אך בשלב זה גם לא נרשמה התקפלות. הם ממשיכים להתנגד לתוכנית, וככל הידוע – עדיין לא נאמרה מילתם האחרונה בנושא.


מבט על מגדל בורג' חליפה מבית העלמין בהר הרצל (צילום הדמיה: באדיבות יוסי חביליו)

מבט על מגדל בורג' חליפה מבית העלמין בהר הרצל (צילום הדמיה: באדיבות יוסי חביליו)


***

כזכור, הפרויקט המדובר, שכונה בתחילת הדרך על ידי הוועדה המחוזית לתכנון 'בורג' חליפה הירושלמי', וכיום נדמה שאין מי שמצטער על כך, ממוקם במתחם אפשטיין בקרית היובל – בנקודה הצופה מצד אחד אל מורדות עין כרם ובנקודה אחרת גם אל הר הזיכרון הלאומי – הר הרצל, שבו כידוע יד ושם ובית העלמין הצבאי.

המגדל שאושר בוועדה המחוזית להפקדה והשבוע דנו בהתנגדויות לו במשך כ-10 שעות, מעורר כאמור סערה גדולה בגלל המיקום שלו ובעיקר בשל גובהו הצפוי – 170 מטר (אולי אף 200 מטר) – כך שהוא ייראה כמעט מכל בעיר ולטענת חלק מהמתנגדים, בהם גם משפחות שכולות, ייראה במיוחד מחלקות הקברים בהר הרצל ומרחבת הטקסים המרכזית בהר – המקום שבו נהרגה סגן הילה בצלאלי ז"ל, שאימה סיגלית נמנית על המתנגדים לתוכנית ואף הציגה את עמדתה בדיון של ועדת התכנון המחוזית.

מהצד השני – ועדות התכנון השונות, המחוזית והמקומית שאישרו את הפרויקט, שזוכה גם לחיבוק חם מצד ראש העיר משה ליאון. כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", במסגרת המאמצים לאישור התוכנית מהנדס העיר שוחח לפני דיון ההתנגדויות עם אחד המתנגדים הראשיים – ארגון יד לבנים, ולאחר השיחה – הוסרה ההתנגדות.

בנוסף, לפני הדיון בוועדת התכנון בעיריית ירושלים היתה מעורבת ישירה של לשכת ראש העיר, שכללה שיחות עם לפחות חלק מחברי הוועדה, על אישור התוכנית. התוצאה הסופית, כפי שפורסם, היתה 7 חברים בעד, 2 חברי ועדה שנעדרו מהדיון, ומתנגד אחד – מהסיעה של חביליו, כמובן.

 

תגובות

22 תגובות
22 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אף אחד לא בדק לעומק את המצב הקנייני של מתחם אפשטיין . מי שקצת יחפור לעבר יגלה שהשחיתות ,ֶהגזל ואי הצדק בקרקע הזו והבנוי עליה מקורם לפני שנים רבות .
    פשוט בושה אם המגדל הזה יבנה בסופו של יום על קרקע שאנשים כה רבים סבלו וזכויותיהם בה נגזלו .

  2. אנונימי

    אף אחד לא בדק לעומק את המצב הקנייני של מתחם אפשטיין . מי שקצת יחפור לעבר יגלה שהשחיתות ,ֶהגזל ואי הצדק בקרקע הזו והבנוי עליה מקורם לפני שנים רבות .
    פשוט בושה אם המגדל הזה יבנה בסופו של יום על קרקע שאנשים כה רבים סבלו וזכויותיהם בה נגזלו .

  3. יוני

    יוסי חביליו תפרוש כבר מהקואליציה ותחזור למדבר הפוליטי אליו אתה רגיל.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הוא מאכזב אותי , כל כך התלהבתי לדעת כשנבחר ועכשיו ההתלהבות מצטננת.
    למה להתעקש על מגדל ענק כזה בלב ירושלים האהובה ?
    תתפשרו תעשו משאל בקרב. התושבים כי מחר זה יהיה קשה לתקןן.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פנייה לחביליו בתקווה שאתה רואה את התגובה הזו:
    ההתנגדות טובה הייתה בתחילת הדרך. הוכחת נאמנות לבוחרים, לוועד עין כרם, לירוקים, ועוד. כעת, אל תמשיך. אין באמת רוב חילוני בעיר נגד התוכנית. הקולניות היתירה של המתנגדים נותנת תחושה שיש המון רב מאחוריהם. אין זה נכון. מדובר בקומץ. פרישתך על רקע ההתנגדות תביא לדעיכה גוברת של הסיעה.

  6. אייל

    משה לאון ראש עיר עם חזון עם קדימה הוא יעשה סדר חדש בירושלים .אוהבים אותך אדון לאון

  7. צי,

    שי,
    חבילו תלחם, ירושלים היא לא החצר הפרטית של משה ליאון. עיר עם 3500 שנות היסטוריה, לא זקוקה לחיקוי מגדל מעיר מדברית שנוסדה לפני שעתיים. מגלומניה. משנים את אופיה המלכותי שח העיר שלנו. יש להגיש בגצים,לא לותר.

  8. ממי,

    בירושלים עיר הנצח, מגדל על שם איזה חליפה ?????? מגדל שיפגע באופיה של העיר היפה בעולם?

  9. מרי

    הורסים כל חלקה טובה בעיר
    תודה לחבילו שלא מסכים וחא
    נותן לזה לקרות

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פלא שיש מקום לתגובות בדרך כלל
    כתבות על עירית ים אין מקום להגיב כנראה
    שהכל מכוון

  11. יצחק י

    מה קשור יהדות ציונות ומורשת ????

    חסרים דירות באופן קיצוני.

    חביליו שאל את עצמו למה מותר רכבת להר הרצל ?

    או איפה. פגיעה ברגשות המשפחות השכולות בקיום חגיגות העצמאות דוקא במקום זה ?

    הכול פוליטיקה זולה בגרוש.
    אין כותרות משמע שאתה לא נחשב

  12. משה בוטיזון

    כל הכבוד מה לאון… חביליו תמיד מתנגד להכל. מה כבר עשה בעיר רק בכינויות

  13. יוני

    אתר כזה רציני, חבל שמסננים תגובות ומנסים לשלוט בדעת הציבור.

  14. יוסי

    משה לאון היחיד שדואג לחילונים לדתיים לחרדים פשוט לכולם.
    לפני שהגיע היה סירחון והרגשה שאתה נמצא בבני ברק. היום הכל פרחים הכל נקי הכל ירוק.
    כל השאר קנאה של אנשים.
    הוא פשוט ראש עיר מעולה.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מכונת התגובות של דון משה ליאון עובדת במרץ. יפה יפה. מדוע הזמין מהנדס העיר בכבודו ובעצמו את יו"ר יד לבנים שהתנגד לבניין? האם מישהו כאן שהתנגד לבניה כלשהיא הוזמן למהנדס העיר למשרד? ברור שלא.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר