הדמיות מדרחוב אגריפס וסגירת נחלאות (צילומים: איקו מס מדיה, ארד סימון אדריכלים)
הדמיות מדרחוב אגריפס וסגירת נחלאות (צילומים: איקו מס מדיה, ארד סימון אדריכלים)

הבוקר – הסדרי תנועה חדשים במתחם השוק ובנחלאות – השאלות החשובות והתשובות

הרחובות הפנימיים של נחלאות צפון ייסגרו במחסומים, וכניסה תתאפשר רק לתושבים בעלי תו חניה. ברחוב אגריפס אמורה להתבצע אכיפה על נסיעה בנת"צ והחל מהשעה 18:00 ועד כניסת השבת - מדרחוב בין כי"ח לבית יעקב. בשבועות האחרונים צצו ועלו בקרב התושבים והסוחרים אינספור שאלות - "כל העיר" אסף את התשובות

פורסם בתאריך: 18.7.24 08:03

היום, חמישי, 18.7, יחל הפיילוט המיוחד שיהפוך לגמרי את הסדרי התנועה במרחב של שוק מחנה יהודה – מדרחוב אגריפס מכי"ח ועד רחוב חניון עיני (ובהמשך בין רחוב הערמונים לרחוב בית יעקב) – מיום חמישי בשעה 18:00 ועד כניסת השבת – ובעיקר סגירה של החלק העליון של שכונת נחלאות במחסומים, כך שרק תושבים בעלי תו חניה אזורי יוכלו להתנייד בהם.

המטרה המרכזית של התוכנית, שפורסמה לראשונה ב"כל העיר" כבר בינואר 2023, היא שיפור משמעותי בבטיחות והנגישות של המרחב – בעיקר עברו רבבות המבקרים בשוק מחנה יהודה בסופי שבוע, אך גם עבור התושבים בנחלאות צפון, שהפכה בשנים האחרונות למוקד תיירות מוביל עם עשרות סיורים שבועיים במרחב.


רחוב אגריפס (צילום: איל השקס)

רחוב אגריפס כיום – מאות הולכי רגל על הכביש (צילום: איל השקס)


הסדרי תנועה מדרחוב אגריפס

– רחוב אגריפס – מכיוון השוקניון עד לרחוב שילה – יפעל כנתיב תחבורה רגיל במשך כל ימות השבוע.

– במקטע העליון – בין רחוב שילה לכי״ח – תותר נסיעה לנת״צ ובעלי תו חניה אזורי בלבד במהלך כל ימות השבוע. מקטע זה ייאכף לאורך כל השבוע, ללא קשר לפיילוט, זאת בכפוף להוראות משרד התחבורה.

– הנתיב היורד בכיוון רחוב אגריפס (מרחוב כי״ח ועד רחוב בית יעקב), יבוטל לתנועת רכבים בימי הפיילוט, פרט למקטע שבין רחוב מחנה יהודה לרחוב הערמונים, וזאת כדי לאפשר תנועתיות סביב רחובות השכונה, חניה בחניונים הסמוכים ופריקה וטעינה כהרגלה בבניין עייני וברחוב מחנה יהודה – הכל בניהול של פקחים מטעם אגף אכיפה ושיטור.

– הנסיעה בין רחוב הערמונים לרחוב בית יעקב לא תתאפשר בימים חמישי-שישי. במהלך יתר ימות השבוע (א׳-ד׳) נתיב זה ימשיך לתפקד כנת״צ בלבד, כפי שתיפקד עד היום.

– רכבי פריקה וטעינה – יפנו מחניון עיני ימינה לכיוון רחוב כי"ח.

– רכבים פרטיים היוצאים מרחוב חלחול – יפנו שמאלה וימינה לרחוב הערמונים.

– תנועת האוטובוסים בציר שנסגר בימי חמישי ועד כניסת השבת תימשך כסדרה במסלולים עוקפים (עליאש ובצלאל). כמו כן, תתאפשר כניסת ויציאת רכבים מהרחובות הפנימיים המתחברים לרחוב אגריפס.

– הפיילוט יימשך כשלושה חודשים ובמהלך תקופה זו, תקיים העירייה מפגשים שבועיים לתחקור ולמידה, זאת במטרה לתת מענה לכלל הצרכים של תושבי השכונה, הסוחרים ומבקרי האזור.

– הכניסה לנחלאות תותר לתושבי השכונה בעלי תו חניה בתוקף. אנשים עם מוגבלות בעלי תו נכה המתגוררים בשכונה, יתווספו למאגר המורשים לכניסה. כמו כן, בעלי חניה פרטית (המוסדרת ברישום), יקבלו אישור כניסה לרכב אחד. בנוסף, תוגבל כניסת מוניות למתחם. במקרים מיוחדים, כגון מוגבלות בתנועה, יש לפנות לקבלת אישור מהמינהל הקהילתי.


הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)

הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)


השאלות והתשובות

המטרה המוצהרת של הפרויקט היא בטיחות – אם כן, מדוע מדרחוב אגריפס מחולק לשני מקטעים? האם החלק התחתון נועד כדי לשרת מספר בעלי עסקים מצומצם?
המדרחוב מחולק לשניים, במטרה לאפשר תנועה אל החניונים הקיימים באזור וכן פריקה וטעינה – שזהו צינור החמצן של השוק, וזאת לצד התחשבות בטובת באי השוק, הקונים והמטיילים, ורווחתם.

בעתיד, נתיב התנועה אמור לפעול במרכז, והחשיבה היא על הרחבת המדרכות משני הצדדים וזאת על מנת לאפשר שוויוניות בין העסקים משני צדי הכביש ולשמור על בטיחות הולכי הרגל, אחת המטרות המרכזיות של הפיילוט. כמו כן, מדובר ביותר מ-10 עסקים (מסעדות, ר"ג) בחלק התחתון.

מדובר בתוכנית, אשר בין היתר מטרתה לאפשר לכל בעל עסק החפץ בכך ונמצא בגבולות המתחם ליהנות מיתרונותיה – תנועת קהל והוצאה של מתקנים לרחוב. מדובר בעיקר בהסדר בטיחותי, אשר יאפשר פיזור קהל נרחב יותר, הן בחלק העליון של הרחוב והן בחלק התחתון.

האם לא עדיף לאפשר יציאה של משאיות הפריקה מחניון עיני אל אגריפס לכיוון השוק קניון ולא לנת"צ לכיוון כי"ח?
היציאה לרכבים פרטיים מרחוב חלחול תהיה לכיוון השוק קניון, דרך רחוב הערמונים.

איך ניתן יהיה לאכוף נסיעה בנת"צ אם תנועת הפריקה והטעינה תהיה דרך הנת"צ לכיוון כי"ח? הרי אם לא תהיה אכיפה – כפי שקורה כיום – הנתיב ימשיך להיות עמוס?
פריקה וטעינה של סחורה תתבצע בניהול פקחים של אגף שיטור ואכיפה, אשר יפעלו בשטח, ויבטיחו יציאת רכבי פריקה וטעינה לכיוון רחוב כי"ח, בצורה בטוחה ותוך תיאום נסיעה בנת"צ. (מסקנה מתבקשת – הנת"צ יהיה עמוס כל הזמן, אכיפה בספק רב – ר"ג).

לאור הסטת תחבורה ציבורית לרחובות עליאש/בצלאל – האם מתכנן נת"צ ברחוב בצלאל?
סוגיית הנת"צ נבחנה על ידי גורמי מקצוע ונמצא כי אין צורך בהסדר שכזה. יחד עם זאת ובמסגרת הפיילוט, תבוצע בחינה של הסוגייה בהתאם למצב בשטח.

מדוע צריך לבצע סגירה של חלק משמעותי משכונת נחלאות? מהי עלות הפרויקט? עלות התפעול הצפויה ומי יהיה הגורם האחראי על ניהול המיזם?
התוכנית שהוכנה לאחר עבודת מטה משותפת שערכה העירייה, בשיתוף מינהל קהילתי לב העיר, ועד סוחרי שוק מחנה יהודה ומשטרת ישראל הינה תוכנית חדשנית ונועדה להגביר את הבטיחות להולכי הרגל והמבקרים בשוק ולשפר את איכות חיי תושבי השכונה וסוחרי השוק, תוך איזון בין צורכי התושבים לפעילות הסוחרים והמבקרים הרבים הפוקדים את השוק מדי יום ביומו.

ניהול התנועה יהיה בהתאם לנוהל שייקבע בתיאום עם המינהל הקהילתי לב העיר, וינוהל במרכז ניהול התנועה העירוני, כך שלא צפויות לעירייה עלויות שוטפות. עלות ההתאמות בשטח – כ-4 מיליון שקלים, מתוכן כ-1.5 מיליון מתקציב העירייה.

בהודעה על הפיילוט מצוין כי התקציב מגיע מפרויקט הקו הכחול – מדוע?
במסגרת הסטת התנועה מציר קינג ג'ורג' ועבודות הקו הכחול, ניתן לעירייה תקציב לביצוע תכנון תנועתי במרחב, כאשר המטרה היא לצמצם את מעבר הרכבים מרחוב אגריפס לבצלאל ולהיפך. זאת מתוך הבנה שחלק נרחב מהתנועה ובעיקר תחבורה ציבורית, תוסט לכיוון ציר אגריפס ושכונת נחלאות.

 

 

כמה תווי חניה יש בפועל לתושבי נחלאות צפון?
כיום קיימים כ-130 תווי חניה עבור תושבי נחלאות.

האם נשקלת האפשרות להגביל את מספר התווים? איך ניתן יהיה למנוע ספסרות בתווי חניה? האם יבוצע מעקב על מספר מבקשי תו חניה חדשים בעקבות הסגירה?
על פי המדיניות העירונית הנוכחית, אין הגבלה על תווי החניה לרכבים שבעליהם תושבי השכונה. יחד עם זאת, ישנה מגבלה טבעית של מקומות חניה, כך שבסופו של דבר, לא כל בית אב שמחזיק מספר מכוניות, בהכרח יחנה בשכונה. באשר לספסרות – העירייה פועלת על פי הצהרת תושבים באשר לזכאותם לתו חניה. תושב המצהיר הצהרת שקר מבצע עבירה פלילית וחשוף לסנקציות פליליות. בנוסף, תבצע העירייה מעקב שבועי על מספר מבקשי התווים באזור.


נחלאות: פחות רכבים, יותר הולכי רגל (צילום הדמיה: ארד סימון אדריכלים)

נחלאות: פחות רכבים, יותר הולכי רגל (צילום הדמיה: ארד סימון אדריכלים)


חלק מהסוחרים טוענים כי יש להם מחסנים ברחובות שייסגרו – האם בוצע מיפוי? איזה פתרון יוצע להם?
עיריית ירושלים פועלת למתן מענה לסוחרים אך עד לרגע זה, לא ידוע כמה מחסנים באמת קיימים על הציר. בימים אלו מתבצע מיפוי של המחסנים הרלוונטיים. לאחר מכן, יתקיים שיח עם בעלי המחסנים וייבחנו פתרונות עבור הסוחרים.

מה יעשו נותני שירות שיוזמנו לנחלאות (מוניות/טכנאים שונים, בעלי מקצוע וכו'), כמו גם ילדים, נכדים וקרובי משפחה אחרים של התושבים?
בעלי עסקים, ספקים ונותני שירותים חיוניים יחנו במקום מוסדר ברחוב הנציב, וייכנסו לשכונה לביצוע עבודתם. במקרים בהם יהיה צורך מיוחד – מעבר דירה, הובלת מוצרי חשמל כבדים וכו' – תוסדר כניסה לשכונה בתיאום מראש, דרך מוקד ייעודי שיופעל על ידי המינהל הקהילתי. כמו כן, תאושר כניסת רכבי הסעות לגיל השלישי וכן כניסת רכבי חירום, רכבי תפעול, אחזקה וניקיון.

האם השכונה תהיה סגורה גם בשבתות ובחגים?
השכונה תהיה פתוחה לתנועה בשבתות וחגים.

אחד מההסברים על הצורך הוא מצוקת חניה בנחלאות צפון, הנובעת מחניה לא חוקית במרחב – כמה דוחות ניתנו בנחלאות מתחילת השנה?
בין החודשים ינואר-יולי 2024 ניתנו בנחלאות 2,358 דוחות בגין אכיפת תו חניה.

מהם עקרונות הנוהל שהוסדר לכניסה לרחובות שייסגרו לתנועה?
– נכים בעלי תו נכה המתגוררים ברחוב הללו (בפוליגון הרחובות שנסגר) יתווספו לרשימת המורשים שתישלח על ידי אגף החניה.
– לא תותר כניסה של בעלי מקצוע וספקים. במקרים כאלה, על הטכנאי לחנות בחניה מוסדרת ברחוב הנציב. במקרים חריגים ביותר של מעבר דירה או אספקה של ציוד כבד, מוצרי חשמל וכדומה, יש לבצע תיאום מראש באמצעות המינהל הקהילתי.
– רכבי הסעות של הגיל השלישי – המינהל הקהילתי יעביר מספרי רכבים קבועים שיהיו מורשים לכניסה. הרשימה תתעדכן מדי פעם.
– בעלי חניה פרטית – במקרה שאדם יוכיח בעלות בטאבו, יינתן אישור לרכב אחד שיוזן במערכת.
– לא תהיה כניסה למוניות. במקרים חריגים של בעלי מוגבלות בתנועה, יש לפנות באמצעות המינהל הקהילתי.
– כניסת רכב חירום ורכבים עירוניים / גיחון תתבצע אוטומטית עבור רכבים שעובדים בשכונה.
– פעילות המחסום, כאמור, תופסק לפני כניסת השבת. תיקבע שעה קבועה בחורף ובקיץ.


הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)

הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)


"בשורה ענקית"

"מדובר בבשורה חשובה לתושבי ירושלים, לטובת הקונים והמבקרים בשוק מחנה יהודה, הסוחרים ותושבי שכונת נחלאות", אומר ראש העיר משה ליאון. "זהו צעד משמעותי לשיפור הבטיחות, הנגישות וחווית המבקרים באזור. התוכנית הורכבה בשיתוף פעולה מלא עם ועד סוחרי השוק, מינהל קהילתי לב העיר ומשטרת ירושלים. התוכנית תסייע להפחתת עומסי התנועה, תגדיל את מרחב ההליכה ותאפשר חוויית ביקור בטוחה ונעימה יותר בשוק.

"אני מברך על שיתוף הפעולה הפורה עם תושבי האזור, הסוחרים והגורמים השונים, ועל כך שהצלחנו יחד להביא בשורה משמעותית זו. נמשיך לפעול לשיפור איכות החיים בירושלים ולשמירה על אופייה הייחודי של העיר".

חבר מועצת העירייה אריאל בזיז, מחזיק תיק קידום עסקים (התעוררות): "מדרחוב אגריפס הוא בשורה ענקית. העתיד טמון בהיפוך הפירמידה ומתן עדיפות להולכי הרגל – זהו צעד משמעותי בדרך אל היעד. הפרויקט יאפשר לאלפי הולכי והולכות רגל נוחות ובטיחות ולבעלי העסקים מרחב נוסף לכיסאות ושולחנות שיתמלאו בבאי המקום. תודה ענקית לראש העיר, שמוביל את הפרויקט הזה מהרגע הראשון, על ההזדמנות לקחת בו חלק. מודה לדרג המקצועי בעירייה שתיכנן, ביצע והוציא לפועל. זהו פרויקט שלם של שיתוף פעולה, חשיבה אמיתית וכנה על פיתוח האזור – לצד שמירה על האינטרסים של כלל הנוגעים בדבר, לרבות סוחרי שוק מחנה יהודה שאנו פועלים מולם על מנת למצוא פתרונות ייחודיים לצרכיהם".

יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, טלי פרידמן: ״הפיכת רחוב אגריפס למרחב הליכתי בסופי השבוע, הוא הישג בטיחותי-הליכתי מהחשובים בירושלים. המהלך ייטיב עם באי השוק, סוחריו ותושבי השכונה. ועד הסוחרים מברך את עיריית ירושלים ואת ראש העיר משה ליאון על השינוי המבורך שהתקבל פה אחד עם כל הנוגעים בדבר. אנו סמוכים ובטוחים כי מרחב הליכתי ברחוב אגריפס לא רק יבטיח את באי השוק וקוניו, אלא יבטיח את המשך שגשוגו של השוק, יביא לצמיחה בקרב בעלי העסקים והסוחרים וישרת את באיו בנוחות ובבטחה".

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. אפרת אסף

    שוב פוגעים בנוסעי התחבורה הציבורית שיאלצו להסחב מרחק רב עם הקניות עד רחוב בצלאל כדי לעלות על אוטובוס לביתם או ללכת לרחוב יפו ולסוע בעיקוף עם נרקל למרכז העיר ומשם להסחב עם הקניות לתחנות האוטובוס. ובמילים אחרות שולחים אותנו לא להתקרב לשוק בשישי ומיעדים אותו לבעלי רכב פרטי ולמטילים בלבד

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ותודה לאדון ליאון ששוב מתעלל בנוסעי התחבורה הציבורית. המתנה לשבת ביטול תחבורה ציבורית מחמישי אחהצ ועד שישי. ימי קניות מרכזיים. נראה את אדון ליאון נסחב עם הקניות מהשוק לרחוב בצלאל. אה הוא לא יש לו נהג!

  3. אפרת

    ותודה לאדון ליאון ששוב מתעלל בנוסעי התחבורה הציבורית. המתנה לשבת ביטול תחבורה ציבורית מחמישי אחהצ ועד שישי. ימי קניות מרכזיים. נראה את אדון ליאון נסחב עם הקניות מהשוק לרחוב בצלאל. אה הוא לא יש לו נהג!

  4. אפרת אסף

    תודה? על האפשרות ללכת מרחקים ענקים עם סלי הקניות הכבדים עד לאוטובוס המרוחק?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר