אוטובוס, הרכבת הקלה (צילומים: אגד, חיים)
אוטובוס, הרכבת הקלה (צילומים: אגד, חיים)

קנסות לא חוקיים ברכבת הקלה או באוטובוסים? משרד התחבורה בהבהרה חד משמעית

לאחר הפרסום של ארגון התחבורה הציבורית, כי נוהל מ-2018 מעמיד בספק את חוקיות הקנסות שקיבלו בתחבורה הציבורית נוסעים שרכשו חוזי נסיעה תקופתיים, משרד התחבורה מודיע כי מדובר על מסמך פנימי בלבד שאינו תקף, וכי חובה על כל נוסע לתקף, לרבות בעלי הסדר נסיעה מסוג מנוי. יחד עם זאת, חצי נחמה, החל מסוף אוגוסט הקנס במקרים כאלו יעמוד על 50 שקלים בלבד

פורסם בתאריך: 17.7.24 08:23

משרד התחבורה נזעק אמש, שלישי, לפרסם הבהרה לפיה לא ניתנו קנסות לא חוקיים ברכבת הקלה ובאוטובוסים בירושלים ובכלל הארץ. ההבהרה של משרד התחבורה מגיעה לאחר הפרסום של ארגון התחבורה '15 דקות', שפורסם גם ב"כל העיר", לפיו נוהל מ-2018 מעמיד בספק את חוקיות הקנסות שקיבלו נוסעים שרכשו חוזה נסיעה תקופתיים – יומי, שבועי, חודשי, סטונדט סמסטריאלי או שנתי.

בהבהרה הברורה של משרד התחבורה נכתב כי הסעיף המדובר מ-2018 אינו נוהל של משרד התחבורה, אלא מסמך פנימי לריענון "פריסת פקחים בקווי עליה מכל הדלתות", שהעביר המפקח על התעבורה למפעילי קווי השירות בסוף באוקטובר 2018. "מסמך זה אינו נוהל, אלא הנחיה פנימית של המפקח על התעבורה למפעילי קווי השירות", מדגישים במשרד התחבורה. "ההנחיה כללה הוראות בדבר מתכונת פריסת הבקרה ואת ההוראה הפנימית האמורה. יודגש, כי ריענון זה אינו תקף".

עוד הוסיפו אמש במשרד התחבורה כי ההנחיה התקפה לגבי קנסות לנוסעים מופיעה בנוהל "הנחיות המפקח על התעבורה – פיקוח על תשלום דמי נסיעה בקו שירות". בהתאם לסעיף 5.4.1 לנוהל על המפעילים להדביק בכל אוטובוס מדבקה בנוסח שמהווה חלק בלתי נפרד מההנחיה, לפיה: "נסיעה באוטובוס ללא הסדר נסיעה מתאים מהווה עבירה פלילית. הנוסע ללא הסדר נסיעה ו/או מי שלא יציג את כרטיסו בפני המבקר, צפוי לשלם תעריף מוגדל על פי הקבוע בפקודת התעבורה. חובה על נוסע ששילם את דמי הנסיעה באמצעות כרטיס "רב-קו" ויישומוני תשלום להעביר את הכרטיס או את אישור הנסיעה הדיגיטלי במכשיר המיועד לכך, ללא יוצא מן הכלל, לרבות לבעלי הסדר נסיעה מסוג מנוי. כרטיס רב-קו (אישי) לא ניתן להעברה לנוסע אחר".

 

 

במשרד התחבורה מוסיפים ואומרים כי "בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחיר הנסיעה בקווי השירות באוטובוסים וברכבת המקומית), שפורסם בשנת 2022, מובהר כי תיקוף הינו תיאום בין אמצעי תשלום מתקדם או רב-קו או כל אמצעי טכנולוגי אחר להתקן שמותקן או שקשור באמצעי התחבורה הציבורית השונים לשם אישור הנסיעה, והתשלום בעדה, ובכלל זה סריקה של ההתקן, ולעניין יישומון סלולרי – תיאום כאמור וכן סימון יעד הנסיעה ביישומון, שעל הנוסע לבצע לצורך הנסיעה, לרבות נוסע שפטור מתשלום או נוסע שבידו הסדר נסיעה תקופתי".

לאור הדברים הללו, במשרד התחבורה, כאמור, מבהירים כי הקנסות שניתנו וככל הנראה עוד יינתנו בהמשך חוקיים לגמרי. "גם בעלי הסדרי נסיעה תקופתיים ופטורים מתשלום נדרשים לתקף בעד כל נסיעה", נמסר.

ולסיום, חצי בשורה לנוסעים – החל מה-25 באוגוסט 2024, עתיד להיכנס לתוקף תיקון לגובה התעריף המוגדל לנוסעים בעלי הסדר נסיעה תקופתי או שפטורים מתשלום שלא תיקפו עבור הנסיעה – עליהם יושת קנס גלובלי על סך 50 שקלים, נמוך משמעותי מהקנס שמושת היום על הנוסעים שלא תיקפו.

 

תגובות

11 תגובות
11 תגובות
  1. אריק

    אז אתה גם משלם על תחבורה ציבורית (ציבורית – הכוונה שכבר שילמת עליה ומיממנת אותה) אבל לא מספיק צריך לתקף אם לא תתקף תשלם עוד. מס גולגולת כבר היה יותר זול.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קיבלתי קנס לא מוצדק. שפטו אותי משפט שדה בלי יכולת להגן על זכויותי כאדם וכנישפטת במקום מיידי. אני אשה קשת יום. מתקיימת מקיצה קטנה. אזרחית ותיקה . אין לי שום אינטרס לרמות או ליגזול . פשוט הייתה טעות במכונה בלי כוונה. עירערתי על הדוח ו. סרבו לקבל את הערעור. לקחת מאנשים חלשים. ולתת לחזקים ולבעלי הון. זה לא מוצדק. ועוד שזה קנס גבוה. שאין לי יכולת .

  3. מה קורה פה

    נהדר קנס 50 שקל, אז בכלל אף אחד לא ישלם והתחבורה הציבורית פשוט תיקרוס. מה יהיה עם המדינה הזאת

  4. ארנון

    מדוע מטרים מבוגרים עם כרטיס נסיעה חינם בתחבורה ציבורית שיתקפו את הכרטיס, ולפעמים רבות יש בעייה עם התיקוף

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש לא!! לתת פטור מתיקוף לכרטיס ששולם מראש חופשי יומי/ חודשי/ שנתי.

  6. צחי

    איפה הפקחים מגבעת המבתר ועד תחנת שועפאט עשרות אלפי נסיעות אם לא יותר בשנה ואין פוצה פה. רק איזה זקן יהודי ששכח מפאת גילו חוטף.

  7. רק בישראל.

    במקום שתחבצ תהיה אמצעי לשרת את האזרח ,זה הפך לעוד כלי שילטוני להתעמרות והשפלה. אין אף מקום בעולם שהנוסעים הם עבריינים בפוטנציה מהרגע שהם מתקרבים לתחבצ.

  8. אדל

    הייתי בתחילת הריון ועליתי על הרכבת הקלה בירושלים כנסיעת המשך. כלומר כבר שילמתי באוטובוס מבית שמש לירושלים. ותיקפתי ברכבת אך היתה ככל הנראה תקלה כלשהי.עלה מבקר ונתתי לו מיד את הכרטיס משום שאפילו לא חשבתי שישנה בעיה כלשהי. ואז הוא ביקש ת.ז. ומצאתי לאחר כמה שניות דרכון מפני שהת.ז. נשכח בבית. הפקח כתב שסירבתי להביא לו את הכרטיס. אני הייתי עייפה כמו אשה בתחילת הריון,,, ופשוט העדפתי לחתום ולצאת משם. רק כשהייתי צריכה לשלם הבנתי שזה קנס מוגדל ושקרי. זאת חוויה נוראית למישהי שתמיד משלמת וממלאת רב קוים לשני המתבגרים שלה… אבל הקארמה בטוח חזרה לבחור כמו שצריך. עדיין לא ראיתי מישהו שציער אותי ושיקר ושיצא בטוב מהסיפור. אני מאמינה שמי שעושה רע מקבל כגמולו 🙂 🙂 😉 🙂

  9. יוסי

    יש לקנוס את האוטובוסים(לעיתים רכבת קלה),על מכשירי תיקוף שאינם פועלים(לעיתים מלבד אחד),הגורמים לנוסעים לעבור לאורך כל האוטובוס העמוס על מנת לתקף במכשיר אחד שפועל!

  10. מיכל

    אני תיקפתי באוטובוס אחד ושיניתי קו בתוך 30 דק . הווי אומר שהיה לי מעבר ואז עלה פקח ונתן לי דוח של 100 ש״ח למרות שהראיתי לו שיש לי מעבר בתוקף . עירערתי ועדין לא קיבלתי תשובה

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר