חדר הבקרה של המצלמות העירוניות (צילום: עיריית ירושלים)
חדר הבקרה של המצלמות העירוניות (צילום: עיריית ירושלים)

האח הגדול – גרסת ירושלים: בעשור וחצי הוכפל מספר המצלמות ברחבי העיר פי 47

בשנת 2011 היו מותקנות בירושלים 80 מצלמות מעקב של העירייה, בשנת 2024 עומד מספר המצלמות על כ-3,800 - גידול של פי 47 - כך עולה מדוח הביקורת השנתי של מבקר המדינה על הרשויות המקומיות. עוד מצא הדוח - חלק מהמצלמות חודרות לבתי התושבים

פורסם בתאריך: 16.7.24 15:59

ברחבי העיר ירושלים מותקנות לא פחות מ-3,800 מצלמות מעקב של עיריית ירושלים – כך מפרסם היום, שלישי, 16.7, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן במסגרת דוח הביקורת השנתי על הרשויות המקומיות. מהדוח עולה כי מספר המצלמות בירושלים זינק בתוך 13 שנים פי 47 – 80 מצלמות בלבד היו מותקנות בשנת 2011 ואילו כיום, כאמור, מותקנות כ-3,800 מצלמות.

עם כמות כזו של מצלמות שמותקנות ברחבי העיר – מפתיע שעיריית ירושלים לא מצליחה לאכוף ונדליזם והשחתת שלטים במרחב הציבורי.

כך או כך, הדוח של המבקר אנגלמן עסק בעיקרו במספרים ובתקנות המאפשרות את התקנת המצלמות במרחב הציבורי העירוני, אך הוא מצא גם ליקויים שונים, למשל חלק מהמצלמות חודרות לבתים פרטיים של תושבים. עוד נמצא בדוח הביקורת כי החוק לא מסדיר את השימוש בהן – ולאף גורם אין מידע מרוכז על כמותן, סוגן ומאפייניהן הטכנולוגיים של המצלמות במרחב הציבורי.

במשרד מבקר המדינה מציינים כי "המבקר מצא כי הרשויות שנבדקו אינן מגינות כנדרש על פרטיות התושבים: נמצאו מצלמות המעקב המאפשרות צילומי תקריב למרחבים פרטיים וכן מצלמות מעקב המאפשרות זיהוי אוטומטי של לוחיות רישוי, ללא הסמכה מפורשת בחוק".


מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה (צילום: לעמ)

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה (צילום: לע"מ)


 

 

יחד עם זאת, בדוח מצוין מפורשות כי עמדת מרבית התושבים היא כי הרשות המקומית צריכה להתקין מצלמות מעקב במרחב הציבורי. הדברים עלו בסקר של עמדות התושבים שנערך על ידי משרד מבקר המדינה, שבו ציינו התושבים כי החשיבות של המצלמות היא לספק ביטחון אישי, למנוע פשיעה ולצורך מניעת עבירות.

ברמה הכללית יותר, על פי דוח מבקר המדינה, בישראל אין בגדר החוק התייחסות לסוגיית הצבת מצלמות מעקב במרחב הציבורי, והשימוש במצלמות הללו מוסדר רק באמצעות ההוראות הכלליות של חוק הגנת הפרטיות וההנחיות של הרשות להגנת הפרטיות. על כן, המבקר אנגלמן ממליץ למשרד המשפטים לשקול להסדיר בחקיקה את סוגיית השימוש במצלמות מעקב במרחב הציבורי על ידי הרשויות המקומיות. על הרשויות המקומיות שנבדקו לפעול לתיקון הליקויים ולשמור על עקרון השקיפות ועל זכות היסוד של התושבים לפרטיות.

"ב-20 השנים האחרונות זינק מספרן של מצלמות המעקב ברחובות ישראל שהותקנו על ידי הרשויות המקומיות כדי לתרום לתחושת הביטחון", מציין המבקר אנגלמן, ומוסיף: "בביקורת נמצא כי אף גורם מוסמך לא יודע כמה מצלמות יש ומה הם המאפיינים הטכנולוגיים שלהן. המצלמות הללו נועדו לשמור על הסדר הציבורי – אבל חלקן חודרות לבתים הפרטיים של התושבים. מלחמת חרבות ברזל וסכנות הסייבר מחדדות ביתר שאת את חובתה של מדינת ישראל להגן על פרטיות אזרחיה. על משרד המשפטים והרשויות המקומיות לפעול כדי להסדיר את השימוש במצלמות ולהגן על פרטיות התושבים".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר