הרכבת הקלה (צילום: באדיבות כפיר הרכבת הקלה)
הרכבת הקלה (צילום: באדיבות כפיר הרכבת הקלה)

"קהל שבוי": הדיון הסוער בכנסת על מחירי הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים

הבוקר, ראשון, נערך בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא העלייה הצפויה במחיר נסיעה ברכבת הקלה ל-8 שקלים. "לא הוצג בפנינו נימוק שנותן סיבה לעלייה, התכלית היא כסף", אמר יו"ר הוועדה דוד ביטן וציין כי הוועדה תדרוש שהמחיר באוטובוסים וברכבת הקלה בירושלים יעמוד על 5.8 שקלים בלבד

פורסם בתאריך: 14.7.24 15:42

עליית המחירים בתחבורה הציבורית בירושלים (וכבלל הארץ) ממשיכה לייצר כותרות, וכעת הגיעה הנושא לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.
את הדיון יזם ח"כ זאב אלקין (תקוה חדשה), בעקבות עלייה המחירים בחודש יולי האחרון מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים, כשבנוסף ישנה כוונה לעלות את מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובתל אביב ל-8 שקלים בינואר 2025.

הדיון נסוב בעיקר סביב העלאת המחירים הצפויה ברכבת הקלה בירושלים ל-8 שקלים בינואר 2025 – זינוק של כ-45 אחוז במחיר. במהלך הדיון תקף יו"ר הוועדה דוד ביטן את ההחלטה וטען כי "לא הוצג בפני הוועדה שום נימוק שנתן סיבה לעלייה של 45 אחוז – התכלית היא כסף".
ח"כ אלקין ציין כי "העלאה של 45 אחוז ברכבת הקלה בירושלים היא שערורייה שאין להשלים איתה, במיוחד כי בירושלים האוכלוסייה חלשה. זו החלטה תמוהה שתעלה את המחיר בצורה דרמטית".

במהלך הדיון הזכיר היו"ר ביטן כי לפני כשנה קיימה הוועדה דיון על רפורמת צדק תחבורתי, ובו קרע את הצו שבו הוסתרה ההעלאה. "לכאורה ביטלו התייקרות של 12 אחוז, אבל החביאו את הצו הזה מהציבור שבו היו שתי העלאות של 4 אחוזים פלוס הצמדה", אמר ביטן, והוסיף: "ההשוואה שנעשתה במחיר הרכבת הקלה בירושלים למחיר הרכבת הקלה בתל אביב לא היתה כתובה בשום מקום".

נציגת ארגון התחבורה הציבורית '15 דקות', איריס דור און, אמרה כי מחיר הנסיעה ברכבת הקלה עלה ב-9 אחוזים – מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים, ולא הודיעו על זה לציבור. בדיון השתתף גם סגן ראש העיר אדיר שוורץ, שאמר: "ברכבת הקלה בירושלים מתקפים מעל 180 אלף נסיעות ביום – יותר מכל הנסיעות ברכבת ישראל. במרכז העיר אין ברירה אלא להשתמש ברכבת הקלה, ומי שמסווג את זה כשירות פרימיום לא נסע בה מעולם. אולי העלאת המחיר תוציא את העיניים וזה יהיה פרימיום". מנכ"ל נקודת מפנה, רן מלמד, ציין גם הוא כי "המשתמשים ברכבת הקלה בירושלים הם למעשה לקוחות שבויים".

 

 

מנגד, מנהלת אגף כלכלה ברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נעה ליטמנוביץ, הסבירה כי מדובר בעלייה של 5 אחוז, בהתאם לעליית מדד תשומות התחבורה הציבורית, שאותה מעגלים לשקל הקרוב, ולכן המחיר הגיע ל-6 שקלים ונראה כמו העלאה של 9 אחוזים. ח"כ אלקין ציין כי עלייה של 5 אחוזים מביאה את המחיר ל-5.77 שקלים, והיו"ר ביטן אמר כי אם זה המצב צריך להעלות מחיר ל-5.8 שקלים ולא ל-6 שקלים.

רפרנטית הסעת המונים באגף התקציבים באוצר, דנה דובר, אמרה כי המשמעות היא הפחתה בשירות שיינתן לציבור. היא הוסיפה, כי מחירי התחבורה הציבורית בישראל נמוכים משמעותית מהעולם, והעלאת המחיר ברכבת הקלה בירושלים חלה רק על נסיעה בודדת ולא תחול על משתמשים קבועים שרוכשים חופשי חודשי.

היו"ר ביטן דחה את ההסברים ואמר: "אתם מתייחסים אלינו כאילו אנחנו לא מבינים כלום. את המחיר בירושלים צריך לעלות בלא יותר מהעלייה במחיר הנסיעה באוטובוסים, לא הוצג בפנינו נימוק. הוועדה תפנה בעניין לשר האוצר ושרת התחבורה, בדרישה כי המחיר באוטובוסים וברכבת הקלה בירושלים יעלה ל-5.8 שקלים בלבד, ולא יושווה למחיר הנסיעה ברכבת הקלה בתל אביב. אין פה הגינות בסיסית, אתם לא יכולים להחליט לבד להוסיף תוספות שונות על עליית המדד. אם הבקשה שלנו לא תענה נחזיר לכנסת את הסמכות לפקח על העלאות כל המחירים, לא רק מחירי התחבורה הציבורית".

 

תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. ינקי

    לא לעלות ברכבת ולא באוטובוס תציפו את הכבישים ברכבים פרטיים !!!זאת התשובה פקקים ועוד פקקים ככה יעשו כבישים שמתאימים לאוכלוסיה .

  2. שמעון

    לגבי הרכבת הקלה,אין הצדקה לעלייה במחיר.תושבי קרית היובל וקרית מנחם שבויים בעל כורחם של הרכבת הקלה,שכן האוטובוסים משכונתם מגיעים רק עד הר הרצל ומשם הם חייבים לקחת רכבת קלה למרכז העיר.שיחזירו את השירות של האוטובוסים הנ״ל (קוים 20,24,27,29,23) לתוך העיר ומצידי שיעלו את מחיר הרכבת הקלה ל 20 ₪,כי אף אחד לא יצטרך אותה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רכבת הקלה יכול להכיל הרבה יותר א.נשים מאשר באוטובוס.
    ולכן הסבסוד פר נוסע ברכבת הקלה נמוך מאשר באוטובוס. אין סיבה למחירים שונים.

  4. אני

    אם החרדים יתחילו לשלם בעד הנסיעות לא יצטרכו להעלות מחירים

  5. מתפלאת

    עליתי לרכבת הקלה בתחילת יולי ונאלצתי לשלם חופשי חודשי 236 ש"ח! עד חודש דעבר זה היה 225 ש"ח. כלומר, העלו את המחיר. זה לא משהו שעתיד לקרות בינואר 2025. זה קורה החודש. הנסיעה כעת היא 6 ש"ח ולא 5.5 ש"ח באוטובוסים בירושלים. ולי באופן אישי ולכל הקולגות שלי בעבודה המשכורת נמוכה ולא העלו לנו אותה מעל 4 שנים וחצי.

  6. אנונימית

    עושים הון תועפות מקנסות לא מוצדקות. אני אזרחית ותיקה. תיקפתי כשעליתי לרכבת. ןמשום מה זה לא עבר. ולא שמתי לב. עלה פקל. ביקש כרטיס . הכשתי לאהלתומי. עשה לי קנס לא מוצדק. כשאני מיתחננת ומבקשת שזה לא בכוונה. אבל לא הועיל. היגשתי ערעור על הקנס . וגם לא ויתרו לי. אז כסף של מסכנים וחלשים . וקשיי יום. הןלך לעשירים ומדושני עונג. חבל

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר