הדמיית 'מתחם אפשטיין' - בורג' חליפה הירושלמי, משה ליאון (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG, צילום - עיריית ירושלים)
הדמיית 'מתחם אפשטיין' - בורג' חליפה הירושלמי, משה ליאון (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG, צילום - עיריית ירושלים)

התוכנית שמשגעת את העירייה: מעורבות של לשכת ראש העיר ואמירה בעייתית על משפחות שכולות ומרפסות סוכה

אתמול, רביעי, אישרה ועדת התכנון בעיריית ירושלים את התוכנית השנויה במחלוקת של מגדל 'בורג' חליפה'. מתחת לפני השטח - הרוחות בכיכר ספרא געשו. בלשכת ראש העיר וידאו שחברי הוועדה לא יוצרים בעיות, בדיון נאמרה אמירה מקוממת ש"מרפסות סוכה חשובות יותר ממשפחות שכולות" ועוד. לשכת ראש העיר בתגובה: "לראש העיר יש עניין להבטיח כי יזמים פרטיים לא יחרגו ממדיניותו וחזונו"; מהעירייה נמסר: "התוצאה של התכנון העדכני היא מבנה מגורים נמוך יותר ב30 מטרים, שייתן מענה משמעותי וחשוב לביקוש הגובר למגורים, גם להשכרה"

פורסם בתאריך: 11.7.24 13:37

תוכנית מתחם אפשטיין, המוכרת יותר בשם 'בורג' חליפה הירושלמי', הובילה לשגעון שהרבה זמן לא היה כמותו במסדרונות כיכר ספרא. ובכלל לא ברור למה – אין מדובר בתוכנית עירונית, אלא בתוכנית של יזם פרטי.

אתמול, רביעי, 10.7, התוכנית אושרה על ידי ועדת התכנון בעיריית ירושלים, אבל קודם לאישור – כך נודע ל"כל העיר" – קרו מתחת לפני השטח לא מעט דברים, שגם אם הם כשרים וחוקיים – הם לבטח לא מריחים טוב ועוד יותר לא נראים טוב.

זה התחיל, כפי שפורסם ב"כל העיר", עם מפגש שיזם מהנדס העיר יואל אבן עם ארגון 'יד לבנים' (הארגון המייצג של המשפחות השכולות), מהמתנגדים הבולטים לתוכנית, כשאחרי המפגש קרו שני דברים משמעותיים: האחד – 'יד לבנים' הסיר את התנגדותו. השני, בעיריית ירושלים הבינו שיש צורך לתת מענה קהילתי במסגרת המתחם, שבהמשך, לאחר ההקמה, עשוי להפוך בין השאר למועדון למשפחות שכולות. יודגש ויצוין – אין פגם חוקי לא בפגישה ולא בהבנה שיש צורך בשטח קהילתי בפרויקט כל כך גרנדיוזי. הסמיכות של הדברים לדיון בוועדת התכנון העירונית השבוע ולפני קיום דיון בהתנגדויות ביום שלישי הקרוב, היא זו שמעוררת אי נוחות.


הדמיית תוכנית אפשטיין (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)

הדמיית 'מתחם אפשטיין' – בורג' חליפה הירושלמי (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)


וזה לא נגמר שם – גם ב-24 השעות שקדמו לדיון ביום רביעי האחרון, היתה פעילות והתרחשות סביבה הדיון עליה. מלשכת ראש העיר שוחחו לפחות עם חלק מחברי הוועדה – עם חלקם דיברו על תמיכה בתוכנית, עם אחרים על חלקים מסוימים ממנה. אז מדוע דווקא התוכנית הזו חשובה כל כך לראש העיר, ושאף אחד לא ינסה לומר שלשכת ראש העיר פעלה ללא ידיעתו, לא בדיוק ברור, אבל היא חשובה. והוא שם עליה את כובד משקלו.

וזה עוד לא הכל – במהלך הדיון עצמו, התלהטו הדברים בין חברי הוועדה. זה קרה לאחר שחבר הוועדה מטעם 'האיחוד הירושלמי' יונתן פלג (שהיה היחיד שהתנגד בסופו של דבר), תהה מדוע השיח נסוב דווקא על מרפסות סוכה כן או לא ואמר: האם בעיניכם מרפסות סוכה חשובות יותר מהתנגדות של משפחות שכולות? חבר אחר בוועדה השיב לו ללא היסוס – כן, מרפסות סוכה חשובות יותר ממשפחות שכולות", כך לדברי פלג, שמציין כי האמירה נרשמה בפרוטוקול.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


בסופו של דיון, כאמור, התוכנית אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, והדיון בעניינה יתקיים ביום שלישי הקרוב. התוכנית אושרה ברוב מוחץ של 8 חברים – אליעזר ראוכברגר (דגל התורה), ישראל קלרמן (דגל התורה), צחי ברים (אגודת ישראל), יוחנן וייצמן (אגודת ישראל), מיכאל הלברשטם (אגודת ישראל), צביקה אסולין (ש"ס), חיים כהן (ש"ס), אלדד רבינוביץ (ירושלים בנעם) – אל מול מתנגד אחד – יונתן פלג (האיחוד הירושלמי) – שהחליף בדיון את סגן ראש העיר יוסי חביליו, שלא יכול היה להיות נוכח בדיון – מאחר שהגיש התנגדות רשמית.

מהישיבה נעדרו: אדיר שוורץ (התעוררות), יהודה פרוידגר (המפד"ל-הציונות הדתית).

 

 

תגובות

כאמור, אחד ממובילי ההתנגדות למגדל 'בורג' חליפה' הוא סגן ראש העיר חביליו, שאומר ל"כל העיר": "המגדל הזה הוא אסון לירושלים, הוא מנותק וזר לאופי של ירושלים. הקמת המגדל הגבוה בעיר מול המוסדות החשובים ביותר למדינת ישראל ולעם היהודי, יד ושם ובית הקברות הר הרצל, מהווה חילול הקודש ממש. דורות רבים ישאלו כל אחד איפה היית ביום שהמגדל הזה אושר. חייבים לעשות כל מאמץ למנוע את הקמתו. אני מאוכזב מאוד מכך שהוועדה המקומית המליצה לאשר את התכנית.   בכוונת האיחוד הירושלמי להגיש עוד היום בקשה לדיון דחוף נוסף במליאת מועצת עיריית ירושלים ואני מקווה ומצפה מראש העיר שיתערב ויפעל למניעת הקמת המגדל או לפחות להקטנת הגובה שלו באופן משמעותי".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "במסגרת המתווה החדש, מוצע להקים מבנה נמוך בכ-30 מטר לעומת מה שנכתב בתכנית שהופקדה וכן דירות להשכרה ארוכת טווח שיתפרשו על פני 10 קומות במבנה. התוצאה של התכנון העדכני היא מבנה מגורים נמוך יותר ב30 מטרים, שייתן מענה משמעותי וחשוב לביקוש הגובר למגורים, גם להשכרה. הגם שמדיניות התכנון שני מגדלים, הוחלט ללכת על אחד.

"הבניין באפשטיין יכלול שטחים משמעותיים לצורכי ציבור, תוך ניצול הפרשי הטופוגרפיה בין שדרות הרצל לרחוב עין כרם, וכן שטחים עבור מלונאות. התכנית מציעה גם יצירת מרחב ציבורי משמעותי מעל גג הבניין, שבמסגרתו תוקם כיכר תצפית לנוף המרהיב והירוק של מערב ירושלים".

בעניין הפגישה של מהנדס העיר עם 'יד לבנים': "הפגישה שקיים מהנדס העיר עם נציגי הארגון נערכה במטרה להסביר באופן בלתי אמצעי, מעמיק ומפורט אודות התכנית, ולא לשם מטרה אחרת. הסרת ההתנגדות לתכנית מצד הארגון נעשתה על פי שיקול דעתו המלא והבלעדי. סוגיית הצורך בשטח קהילתי בסמוך להר הרצל עבור משפחות שכולות עלתה בדיון אצל מהנדס העיר וכן בדיון בוועדה המקומית. לכל הדעות מדובר בצורך חשוב, בפרט בעת הנוכחית. צורך זה מצטרף לצורכי ציבור נוספים הדורשים מענה לטובת ולרווחת כלל תושבי העיר. צרכים אלה מקבלים מענה, ככל האפשר, במסגרת ההליכים המקובלים בעירייה".

בעניין מרפסות הסוכה נמסר מהעירייה: "התכנית תכלול מענה למרפסות סוכה כמו בחלופה שהוצגה בדיון להפקדה. בתוך כך, הוועדה המחוזית לא קיבלה את חלופת הסוכות בעבר".


הדמיית תוכנית אפשטיין (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)

הדמיית 'מתחם אפשטיין' – בורג' חליפה הירושלמי (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)


מלשכת ראש העיר נמסר: "במסגרת התוכנית המקודמת ברחוב אפשטיין, ייבנו מאות יחידות דיור להשכרה לזוגות צעירים, שטחי מלונאות, תצפית עוצרת נשימה, והפרשות משמעותיות לצורכי ציבור, דבר החסר מאוד בשכונה. טבעי ומתבקש כי בכל פרויקט שיש לו השפעה והשלכות על קו הרקיע, המרחב הציבורי ועל גבולות ואופי העיר, לראש העיר יהיה עניין להבטיח כי יזמים פרטיים לא יחרגו ממדיניותו וחזונו.

"חלק עיקרי מחזון ראש העיר והמאמצים שהוא משקיע בהמשך תנופת פיתוח העיר ירושלים, באים לידי ביטוי גם בפרוייקטים המבוצעים על ידי יזמים פרטיים העובדים בשיתוף פעולה מקצועי עם העירייה וזאת מתוך מטרה להפוך את ירושלים לעיר המתקדמת ביותר. התעניינות בפרויקט ואישורו, חרף היותו פרטי, הוא דבר חשוב הקורה בשגרה".

 

תגובות

13 תגובות
13 תגובות
  1. יואב מיוסט

    שיקודם בברכה הפרויקט הזה. בשעה טובה ומוצלחת ביותר.

  2. אחת

    אין לי דעה בעד או נגד התכנית, אני רק תמהה על המיקום של המגדל בלי שום קשר לסביבה.
    מלבד זאת הטיעון כביכול הוא מאפיל על יד ושם והר הרצל מגוחך, המגדל לא כזה קרוב להר הרצל והכבעש עוד מתעקל ויורד. בהיותם מבנים נמוכים, כל בנין בסביבה "מאפיל" עליהם.

  3. ירושלמי

    עיריית ירושלים וראש העיר פוגעים באתרי הזכרון הלאומיים. וכל זה עבור יזם פרטי תושבי חוץ.

  4. ז'וז'ו

    על פי ההגיון של חביליו, הוא היה היום אוסר, על בניית אוגוסטה ויקטוריה בהר הצופים, כנסיית עלית מרים בהר הזיתים, וכנסיית הדורמיציון בהר ציון. כולם היום אייקונים ירושלמים. נסו לתאר לכם את ירושלים בלעדיהם.
    לכותב שורות אלו, אין שום זיקה לשום צד בנושא הזה.

  5. יוני

    לא פלא שיוסי חביליו יתנגד לתוכנית, הרי אם ראש העיר יחליט להעניק לכול תושב הרחבה אוטומטית של 10 מטר, יוסי חביליו יתנגד לתוכנית, כי הרי בסופו של דבר זו תוכנית של משה לאון והעירייה "שהוא כ"כ אוהב"…
    בקיצור תוכנית מבורכת בהצלחה רבה לכולם.

  6. רבקה

    לא מקובל שבונים מגדל באיזור טעון כל כך בלי קשר לשום דבר שקיים בסביבה או בכל העיר. זה ממש לא דןמה לאוגוסטה ויקטוריה. וכל המשבחים לא מבינים מה זו ירודלים בדיוק כמו ראש העיר הנכבד. ירודלים לא צריכה ולא רוצה להפוך לעיר ״המתקדמת״ ביותר. ירושלים מתפארת בהיותה העיר העתיקה והקדושה ביותר ולכן לא צריכה אצבע בעין במשולש החשוב והטעון ביותר בתולדות המדינה.

  7. לא סובלת את חביליו, טוב שלא הגיע

    הכל יכול להיות נכון, חוץ מחביליו שמדבר על חילול הקודש כשהוא הסמל לחילול הקודש….
    אם חביליו מתנגד כנראה שזה קדור לדתיים, כי סתם ככה מגדל לחילונים לא היה מעניין אותו,

  8. מרים ר.

    המבנה הזה לא מיועד לנו. הוא מיועד לאמריקאים עשירים שיוסיפו עוד נכס, לערימת הנכסים שכבר יש להם. הדירות להשכרה יהיו דירות מאד יקרות, ובוואדי לא לזוגות צעירים. זה הכל שייך לטירוף שאחז בעיר בענין המגדלים. בעיה הבסיסית היא שלא עובדים לפי תוכנית אב לשכונות. העיריה עובדת רק לפי קווים כלליים. לא תוכנית מפורטת. הכיעור הבלתי הולם הזה רק יפגע בנוף של יער ירושלים ועין כרם.

  9. אסף

    המגדל המזויע הזה יסתיר את אחד האתרים עם הנוף היפה ביותר בירושלים. מישהו שם קיבל הרבה דולרים כדי לאשר את הדבר הזה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר